Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by karolina.wassberg,

jag undrar om ett större akvarium är bättre att börja med än ett litet?jag vill nämligen köpa ett 37L men pappa vill att jag ska köpa ett lite större....(red sea)vilket e bäst......

2. Started by kjaer,

Hej, Jag har en 30x30x30 cm kub som jag evt. vill lägga om till saltvatten. Jag kommer att skaffa et större saltvattenskar på min. 100 liter i framtiden, men det skulle vara kul att prova på i det här lilla karet först om det är möjligt. Har lite frågor: 1. Är det möjligt för en seriös och påläst nybörjare inom salvatten att starta med ett så här litet kar och lyckas? Om svaret på fråga 1. är ja har jag även följande frågor. 2. Karet är av super kvalitet och limmat med en väldigt tunn fog klar silikon. Funkar det bra med klar silikon och saltvatten? Funderar på om det blir en massa alger som inte går att få bort... Blir ju inte så snyggt isf. 3. Är skummare nödvändigt i e…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Utstrand,

Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..

• 1 svar
    • 658 visningar
  4. Started by iggiz,

Hej allihopa! Som nyregistrerad och nybörjare inom saltvatten har jag några frågor. 1. Vad jag har läst mig till, så är skummaren det absolut viktigaste, så vill jag spara pengar ska jag välja något annat att spara in på? 2. Kan någon beskriva (grundligt) installationen och driften av ett system UTAN sumpakvarium? Samt om jag bör ha helglasakvarium, eller aluram funkar helt okej med silikonering av aluminiumet vid vattenkontaktsytor? 3. Och att bara köra LS, turbos, korall, räkor, etc, är bra som start akvarium? (Vill inte starta upp med fiskar första halvåret, då jag vill bevisa för mig själv att jag kan sköta ett saltvattensakvarium., synd om de små liven om något går f…

5. Started by Bostelin,

Jag har hållt på c:a 1 år nu med saltvatten(fowlr). Har använt mig av mestadels sötvattensfiltrering, ytterfilter(med zeolit) och innerfilter. Skulle dock gärna vilja prova på att använda mig av skummare. Tyvärr har jag varken plats att hänga en skummare på karet eller ha den invändigt. Lösningen för mig är nog att använda mig av sump och ha skummaren där. Problemet är att jag inte fattar hur det fungerar med en sump. Blir inte klok på varför inte allt vatten i huvudkaret rinner ner och svämmar över sumpen... Säkerligen en riktigt dum fråga för de flesta här på forumet. Men jag frågar iaf... Kan någon vänlig själ förklara det hela för mig? Måste karet vara borrat för att …

• 13 svar
    • 5,7k visningar
  6. Started by mangelibang,

Japp.. Då var det dags att försöka sig på ett Saltkar. Jag har tidigare haft ett sötvatten , som sedan gått till bräckt och nu skall få mer salt i sig Mina två Fig 8 , har därför ett tillfälligt hem i ett litet 57 liters.. innan dom skall över i en 420. Det jag då har är ett 110 Juwel Konceptkar, som jag rivit ut Filterbox och pump. Pumpen tänkte jag använda till saltblandning. I rampen tänkte jag till börja med ha 2x 18 W T8 rör , medans jag bestämmer mig för och hur jag skall ha mitt ljus i framtiden.. Får förmodligen bygga en ny Huv. Skummare har jag sett Deltec MCE 300 , som ett bra alternativ, då den kan hänga på utsidan. Ingen Sump. Som cirk tänkte jag ha 2st T…

• 49 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by Botan,

Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så …

• 4 svar
    • 917 visningar
  8. Nu har jag velat fram å tillbaka på att starta en ny burk i källaren. Har ju haft min "stora" burk totalt 400L i systemet, ett litet Aquael (54L) och startat upp å sålt ett nano. För ungefär 2mån sedan frågade tjejen mig varför jag hade en lysramp i vårt gästrum. Hade helt klömt bort köpet av den. Tanken var att jag skulle ha den till blårör till 320L akvariumet. Men armaturen gick inte riktigt in utan att skugga MH lampan. Så det var bara att erkänna att man gjort ett lite förhastat köp. Dock blev svaret ett helt annat än förväntat: -Varför startar du inte upp ett till kar nere i källaren? Städa upp där nere så kan du ju ha ett där nere å grejja med. Svaret blev: -JA, va…

• 26 svar
    • 2,7k visningar
  9. HEJ! Jag är en nybörjare med saltvattensakvarium och är 16 år gammal. Jag har en skummare som är en Aquamedic tror jag den heter. Jag vet inte hur den ska skumma för jag har alrig haft saltvattensakvarium. Den skummare bara en bit upp, men den skummare inte ända upp till koppen. Tar det några dagar innan den börja skumma ordenligt????+

• 169 svar
    • 11,8k visningar
  10. Hej Jag tror jag måste tyvärr lägga ner min nya hobby p.g.a min ålder... Jag undrar vad som behövs göras för att få akvarium till att bli sötvatten igen. Innerfilterna, hur ska jag göra med dem, hur ska jag göra för att få väck saltet?

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  11. Started by cnn03006,

Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?

• 2 svar
    • 667 visningar
  12. Started by Marineman,

Har haft igång mitt kr i ca 3 månader. 2 st Clowner har varit med sedan starten,kompletterade sedan ned en sandvändare. Efter det fick jag ta över en mobbad elddvärgkejsare från en vän. Det gick bra i början men allt efter så har clownerna varit på honom mer och mer. I dag när jag kom hen så såg jag att hans fenor var så skadade att han inte kunde simma. Jag avlivade honom (humant givetvis) Nu ser jag också att clownerna ger sig på min andra dvärgkejsare(bicolour)som har fått vara ifred innan. Min teori är att de ser hela karet som sitt revir,hur löser jag då detta?Jag vill ju kunna ha fler fiskar.....

• 22 svar
    • 2,4k visningar
  13. Started by Ted saltakvarium,

=jag vill att alla akvarister ska titta på denna länk och berätta hur han har gjort detta akvarium så rent och fint utan levande sten

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  14. Started by Acke75,

Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?

• 5 svar
    • 900 visningar
  15. Started by wizz,

Ja som sagt då har jag koll på Nitrit och Nitrat samt Fosfat och alla värden är ok. Köpte på mig en liten städpatrull igår på 11 sniglar 5 turbo samt 5 sandsniglar och en svart sak jag inte fick reda på vad den heter.. samt skaffade min första lilla korall. men mycket kvar att göra och förhoppnings vis så skall jag få till det så fort som möjligt.. Men kan nog dröja till efter sommaren då semester resan går förs. skall ner och dyka utanför Salvadors kust i Brasilien samt en sväng till Amazonas. Lägger upp lite bilder för er att skåda. Lämna gärna komentarer och idéer som jag kan dra nytta av.

• 12 svar
    • 2k visningar
  16. Started by Ylofen,

Som ni hör så ska jag starta ett saltvatten och jag skulle behöva dina råd. tex. Vilken skummare, cirkulationspump jag skulle behöva? Och gärna lite råd om värdena vad dom ska ligga på, Jag kommer såklart lägga in bilder så fort som möjligt men jag vill skynda långsamt och göra det så bra som möjligt.

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  17. är ett AquaMedic 90 eller 120 ett bra kar att börja med? de är bra akvarium? räcker belysning, pumpar osv? känns lite sådär, att 1/4 tas av volymen tas upp av sump och pumpar osv... jag är jätte tacksam för åsikter om karet! Fredrik

• 16 svar
    • 3,9k visningar
  18. Started by ExCeed,

Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.

• 5 svar
    • 895 visningar
  19. Started by dominique,

Nu har jag införskaffat en del prylar att börja med: Rio 240 l Juwelakvarium Deltec 500 MC Doppvärmare Osmos (AM 120 /dygn) Kommande inköp (teknisk utrustning): En stark men TYST returpump (Vill gärna ha tips på denna!!!) Automatisk vattenpåfyllning (blir antagligen Aqua Medics för 990 kr eftersom Grotecs för 895 kr har för dålig tryckhöjd) Ev en extra ramp med 4x39W T5 rör Ev en streamerpump som skall placeras i kortsidan utan sump. UVC läggs på framtiden. Jag tänker avskärma en del av ena kortsidan med glas, breddmåttet måste jag fundera på eftersom det inte får bli för litet om jag ev skall kompletta med någon utrustning (t ex dränkbar UVC) i framtiden. Sumpen som jag …

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by dominique,

Hej, Finns det någon vänlig akvaristsjäl i Lundområdet som har ett akvarium med sump direkt i akvariet som kan tänka sig att visa sin lösning för mig? Jag skall börja bygga mitt kar i augusti då jag flyttar ner till Dalby och skulle vilja se en fungerande lösning. Jag har ett Rio 240 l och har köpt mig en Deltec 500MC och en Aqua Medic osmos på inrådan av andra akvarister här på forumet. Min plan är att skärma av ena kortsidan på akvariet med glas eller plexiglas och sätta in skummaren, doppvärmaren och en returpump bakom detta. Räcker det med att köra en starkare returpump för cirkulationen i karet om jag kör en som klarar t ex upp till 3000 l/h eller måste jag ha ytte…

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  21. Ja då ska jag starta upp tråden, dels för att hjälpa mig själv och för att ni andra ska ha något kul att läsa och disskutera i. Allt började med att min kompis Alexander tog med mig till Akvarieleasing i Sundbyberg för att handla lite foder och några nya fiskar till sitt sötvattenskar med Malawi. Vi tog en tur på saltvattensavdelningen och jag fastnade för alla fina fiskar och koraller. Det är svårt att säga men det var något magiskt med hur ljuset lyste upp korallerna och skapade ett undervattenslandskap som såg så fridfullt och vackert ut att jag bara stod och tittade. Jag förtrollades av fiskarnas färger och märkte hur dom på något sätt gjorde mig lugn och avslappnad..…

22. Hej, Jag är ny här. Jag heter Eskander och är 17 år samt läser NV programmet. fom. dagen som vi började Biologi tänkte jag skaffa mig en akvarium hemma. I våran biologi sal finns det två akvarier, och jag tittar på dem varje gng vi har biologi. Och nu har jag bestämt att skaffa en akvarium. Jag har frågat min biologi lärare samt en AkvarieCenter i Stan för instruktioner osv. De sa till mig att en akvarium med saltvatten kan bli MYCKET dyrare än sötvatten. Att man behöver många olika verktyger(skummare, värmare, osv) för att kunna hålla balansen i saltvatten och det är mycket svårt att ha fiskar i den. Min biologi lärare rekomenderade mig Malawi aquarium. Han sa att Mala…

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  23. Started by jakob,

Nu äntligen har det blivit av, gått och funderat länge om nu jag skulle börja eller inte. Fruktansvärt glad att jag började:) Har läst upp mig i ett halvår är på hemsidan, läst boken :Saltvattensakvariet av Daniel Knopp samt har gått en nybörjarkurs på Zoogiganten i Södra Skåne(lund). Eftersom jag studerar och inte har lön utan har sparat från sommarjobb och studiebidrag har jag försökt göra hela paketet billigt. En liten redovisning kommer här: Akvariumet hade jag haft sedan innan så det behövdes inte köpas nytt. Hade då även en Fluval 4plus som jag kommer använda nu också. Kör utan sump. Skummar-Sea Clone 150(överdimisionerad till 450 literskar)- Rea pris för 999kr ram…

24. Started by Trollsvans,

Som rubriken lyder: Vem har bästa stenen i gbg med omnejd? Och hur ser priserna ut på de olika ställena? Herkules och Marinakvariet är dom ställen jag varit och dreglat på, sen antar jag att det finns på Ciklidhuset också, men det är lite långt för nån som saknar bil... Eller är det bättre att som nybörjare starta upp med begagnat? Kanske rentav köpa via nån webshop?

25. Started by kotten,

Har ett inbyggt akvarium i väggen 340L med välvd ruta, egentligen ett hörnakvarium som nu sitter i väggen. Jag har idag ingen sump men funderar på att skaffa en. Har någon erfarenhet av att borra i ett etablerat kar? Jag tänkte borra för avrinning uppe i bakre hörnet ca 15cm under överkant och sätta in ett L-rör upp till ytan? låter det som om det skulle funka?

• 20 svar
    • 2,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.