Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
röda och gröna gift alger som återkommer hela tiden? Vad kan man göra för att bli av med dom för gott? när dom kommer så tar dom över hela karet och sedan håller dom i sig ganska länge sen bara dom försvinner dom! vad är det för fel när dom kommer? Och jag har lite hög nitrat halt i karet hur ska jag få ned den? jag har testat det mesta men inget funkar! nu ska jag bränna igång min 11watts uv-c och se vad som händer!
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag funderar på att starta upp ett saltvattensakvarium 152L Jag har läst runt lite men det verkar finnas massa olika saker man kan ha. Men när det gäller de mekaniska så undrar jag om det räcker med Skummare och cirulatiospumpar och hur många pumpar ja ska ha ? Räcker det med 2-3st Hydor Koralia 1 1500 liter/tim Ska man sätta pumparna på varsin sida och köra dom på timmer typ 3h åt enahållet å sen byta håll? Behövs det några filter som renar? Vill testa och se om detta är någe för mig
-
Sitter här hemma med ett 54 liters akvarium som inte direkt tillför något alls just nu. Har varit i funderingarna på att göra om det till saltvatten men eftersom jag är helt ny på det hela undrar jag en hel del! 1. går det ens att göra om ett 54 liters kar till just saltvattenkar? Det är ett kar liknande detta jag har: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Akvalux45ny.jpg?osCsid=50dc584b60fd5b98c0df351c7578ffd6 2. om svaret är ja, vad för saker behöver jag för att få igång det? Och då menar jag ALLT jag kan behöva för att få igång det. 3. Har en vanlig t8-armatur nu, heltäckande sådan i plast. Kan denna modifieras som man kan sätta i t5-rör eller måste jag fixa nå…
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban
-
- 2 svar
- 878 visningar
-
-
-
hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst! vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag har gått och funderat lite och är väldigt intresserad av att starta ett saltvatten och så hittade jag detta trevliga forum Jag har kollat runt här men förstår inte riktigt vad alla pratar om Det enda som jag typ förstår är att bakterierna som ska sitt i filtret vill ha mycket syre så att dom kan leva, å att man därför hällst ska ha ett droppfilter. Jag har ett akvarium på 400 L som jag skulle kunna göra om till sv om jag inte ska köra Nano akvarium då, vilket är lättast ? Jag har letat lite här om grunderna men har inte riktigt hittat det jag sökt efter, så om nån vill vara snäll så får den gärna berätta allt i från grunderna till mig ! (A) Tack på förhand ! M…
-
- 7 svar
- 954 visningar
-
-
hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren
-
- 0 svar
- 587 visningar
-
-
hej alla saltisar..=) skulle bara dubbelkolla om det är möjligt att ha alu ram på sitt saltvattenkar och inte hel glas...?
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla! Tänkte bara säga hej till er alla och säga att jag tagit mitt förnuft till fånga och beger mig in i en helt ny värld. Mitt första kar blir ett 110 L record innan jag drar igång mitt rio 400. detta mest för att samla erfarenhet, så detta känns som ett lite enklare alternativ till och börja med. Just i nuläget finns det bara LS i karet (11 kg) och så får de vara ett litet tag till. Satte igång det den 5/1 och då var följande tester: nh4:0 po4:0 ph: 8-8,5 no2:0 no3:0 temp 26 salt 10.22 Har ökat på med lite salt dagen efter för att höja saltvärdet lite. Hittade idag denna lilla krabat någon som vet vad de är? http://img399.imageshack.us/img399/2269/img2605xv3.jpg M…
-
- 59 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban
-
- 2 svar
- 691 visningar
-
-
Tjena mors, Har haft mitt akvarium (375L) nu i ca. 1 år, men fram till för 2 månader sen hade jag endast sten i akvariet för jag visste att jag skulle flytta. detta gjorde jag 1 aug. och startade då upp på "riktigt" köpte till osmos och blå ljus (t8 rör) ny LS, fosfat filter och UV-c filter. Hade 20 kg LS sedan tidigare och la i 20 kg ny sten igår. har inte börjat med MH än utan bara blåljus. Har nu börjat få lite alger, men är osäker på vad det är för något. någon som kan indentifiera? motverka? något som sniglar käkar? kan också tillägga att det ser värre ut på en av bilderna än vad det egentligen är Köpte även två koraller i onsdags. en grön stjärn polyp och en euphyl…
-
- 107 svar
- 8,9k visningar
-
-
jag undrar hur farligt är aluminium i akvariet . jag har ett filter nät som är svårt att ta bort . jag byter 15 % av vattnet i veckan .
-
- 0 svar
- 764 visningar
-
-
Varför tappar Min LS sin färgladhet och blir fulla med alger och ser bara förjävliga ut?? köpte lite mer nya stenar för snart 2 veckor sen och när jag fick dom så var dom riktigt färgglada och skit fina! nu ser dom ut som fan! bruna och fula och det är inge snyggt!
-
Som rubtiken lyder.. jag och regeringen pratade om att ev starta upp ett litet större kar här hemma än det nanokar vi har nu. Känns kul att hon är lite intresserad också för en gång skull. Ett 150-200 liters skulle passa bra i lägenheten, vi tycker det är lagom stort. Ett fint helglas kar och en fet mh ramp blir det men vad behövs mer? Vill helst slippa borra karet och ha en massa genomföringar. Klarar man sig utan sump? Enda kravet är att karet ska vara tyst, helst ljudlöst. Bygget ska också vara humant för plånboken. Kan ni ge tips och förslag så blir jag jätteglad. Mvh Carl
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
har en sån där termometer med blykulor eller vad det nu är i botten på den! nu föll den i botten på karet ochalla dom for ut! finns det nån risk att allt dör nu eller! vad gör jag???
-
- 8 svar
- 924 visningar
-
-
Hej alla Tänkte starta ett saltvattenskar inom kort. Det jag undrar lite är hur högt ett salt kar kan vara? Frågade en butik som påstod att man inta ska ligga högre än 50cm vatten för ljusets skull. Stämmer detta så följer jag givetvis det men kan man ha högre så skulle det vara bra. Ska gå och beställa ett hörnakvarium i dagarna där jag bara kan ha max 1m ut från hörnet och skulle då vilja ha 70 till 80 cm högt. Vad tycker ni, blir det för högt??? MVH Robban_P
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan, Detta är min första gång här på forumet. Jag är en inbiten malawi fantast sedan många år. Men har nu köpt ett "guppyhotell" dom kallar det "Nanoakvarium" på 80 liter som ska vara förberett för saltvatten, vet inte mycket om saltvatten, men jag hoppas att det stämmer. hur som jag tänker nu prova detta. Så alla tips och råd är välkommna. Först vad ska jag tänka på? Fungerar detta "lilla" kar som saltvattens akvarium ? Behöver jag annpassa akvariumet något innan uppstart ? MvH Robban
-
- 2 svar
- 761 visningar
-
-
Sambon är i U:sala i dag o i morgon, jag skulle behöva lite grejor till karet och han hinner inte åka till Stockholm, så därför undrar jag om någon kan rekomendera någon affär??
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja. Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar: * Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste? * Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?
-
- 4 svar
- 825 visningar
-
-
min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus
-
- 1 svar
- 645 visningar
-
-
skulle vilja ha lite id info på ett par sniglar jag hittade igår i mitt kar! skalet var runt och polkagris färgat det vill säga röd och vit randigt id info på en sjöstjärna den var brunfärgad och hade mörk gröna eller mer svarta prickar på ovansidan! skulle vlja ha hjälp med dom två/Tom
-
- 3 svar
- 772 visningar
-
-
Tjenare, ny här på forumt men har läst igenom de flesta artiklarna här på SG. Jag kör idag 2 malawikar (500 respektive 480 liter) och börjar mer och mer luta åt att konvertera om 480 (160*50*60 l*d*h) till saltvatten men behöver lite guidning till vad som behövs för att köra igång och vilken kapacitet på detta. Hur mycket ljus behövs (hade tänkt att ha en del korall i)? Vad bör jag tänka på vid inköp av skummare (någon speciell storlek/kapacitet)? Vill gärna inte borra i karet, vad rekommendras för ytavrinning ner till sumpen på 60 liter (räcker det?) om man inte vill borra? Vad bör jag ha mer för teknik för att köra igång (vet att jag behöver gott om cirkulation och det …
-
Hej, Nu ska jag starta ett saltvattenskar som jag lovat mig år efter år i 30 år. Det ska bli ett litet kar på 100-150 liter. Vad behöver jag för att få igång det? Skummare ska jag bygga själv. Är det nån mer pryttel som man måste ha och man kan bygga själv?. Vilket salt är bäst? Spårämnen? osv. Tacksam för info och tyvärr allt för lat för att plöja igenom forumet på svar som redan finns.
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har känts lite tomt här hemma utan kar och fiskar men dock har jag tittat lite här på guiden och kommit under fund med att jag nog inte klara mig utan kar så jag har börjat se mig om efter ett nytt... Så mina planer ligger på ett Deltec 325liters... Men vi får se Har lite saker att göra först så detta ligger nog några månader fram... Så här kommer det nog att se ut: Kar Deltec 325 innerfilter. Belysning 2*24wT5 5 alt 6*54w T5 kollar lite på Aquabloggs filtermoduler men vi får se inget bestämt änn. skulle nog kunna få plats med dom i innerfiltret. Grotech Doserpump antalet kanaler ej bestämt Dator givetvis... Belysningen ska gå att dimmra.. Mycket levande sten evt DSB Vad…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-