Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej jag har ett Red Sea 500 S Max som snart är moget för att ta emot fiskar! Jag funderar på Tryckare gillar den arten, men läser att de kan hittar på en massa elände. Värst var en som hade en Clow Tryckare som drog bort silikonet i akvariet så det brakade ihop? Skulle vilja få veta mer av er/ngn som har erfarenhet. Tackar på förhand för all erfarenhet och information jag kan få. / Jonas
-
Finns det nått som kan tänka sig gå på läderkoraller ? Ser ut som om något har tuggat på fler ställe. tacksam för hjälp.
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag letar efter en eller helst två tunnor runt 50 lilter (max 42cm diameter) helst i Örebro-trakten. Har sett dessa på nätet men vill gärna undvika frakten om det går. https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/ Är det någon som har något tips eller kanske en tunna över?
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har Tunze skummare 9001 och den funkar väldigt bra, men nu är det så att fästet till den har gått sönder. Det är två små plastpiggar som sitter fast i en magnet, men piggarna har gått av. Någon annan som har erfarenhet av detta? Har kikat runt efter reservdelar men hittar ingenting, vet inte hur jag ska sätta fast den. Har försökt med fiskelina och klädnypa. Något tips? Vill inte köpa ny skummare för 1000 spänn :/ Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej. Jag har precis skaffat ett juwel rio 400 som jag har tänkt göra om till saltvattenskar. Jag har nu insett att det är svårt att klämma in en sump i dessa juwel skåp som har väldigt begränsat med plats och har läst om flera andra med samma problem. På triton säljer de en liten kompakt sump vid namn Tunze compact 16 som trots sin storlek ska passa till akvarium upp till 500l. undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna produkt? Eller ni har åsikter om varför den skulle vara bra/dålig.
-
-
- 8 svar
- 916 visningar
-
-
Fick idag min vattenpåfyllare, måste säga att installationen var väldigt lätt. Men ett problem stötte jag på, i manualen står det att man kan ställa in den till 100-200 liter genom att flytta en "jumper" men jag hittar verkligen ingen sådan i den dosan där den skall finnas. Jag är säkert bara dum
-
- 1 svar
- 593 visningar
-
-
Hejsan! Köpte en Tunze överrinningsslang 1075/2 ( http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1392-tunze-overrinningsslang-1075-2.html ). Men den passar inte i en 40mm kulventil pga räfflorna. Så, hur viktigt är det med kulventil från avrinningen? Ska jag köra bara slangen, eller skrota den och köpa vanliga pvcrör istället? MvH Anders
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...
-
- 1 svar
- 923 visningar
-
-
Jag har noterat att marin depot säljer en tunze stream electronic till ett bra pris. räcker en 3000 l/t till mitt 300 lit akvarium?
-
- 15 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Hej, har lite problem med denna. När den ska fylla på vatten händer det ingenting. Det hörs att den jobbar (kontrollpanelen blinkar och det låter som den pumpar) men det händer ingenting. Någon som vet vad det kan vara för fel? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 3 svar
- 759 visningar
-
-
Köpte 5st turbo sniglar hade dom i påse i vattnet och drog i vatte var 15e min i 2h släppte i dom och dom rör sig inte 24h på samma ställe i sanden Vänder jag på dom så rör kroppen sig så dom verkar inte döda. Varför går dom inte iväg?
-
- 5 svar
- 967 visningar
-
-
Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter
-
- 8 svar
- 520 visningar
-
-
Hejsan. nu är jag här igen med en ny fråga: Skaffade några turbosniglar i början av förra veckan och nog fan är det turbo i de! Både hur de käkar alger och bajsar! Hur blir jag bäst av med det? det sjunker till botten med ens, så det hinner inte ner i sumpen. //PL
-
- 29 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hallå har en turbosnigel som har ett slags tjockt rör på skalet. Och ur detta rör kommer någon slags tråd eller gegga. Den har sett ut så sen jag fick den från butiken. Någon som vet vad detta kan vara? Bifogar bild.
-
Goddag, forumet. Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell. Bara en fundering som jag har. MVH; Stenlund
-
- 5 svar
- 757 visningar
-
-
Fick tillbaka mitt test från Marinlab. De visade skyhögt fosfat. Mätte samma dag som jag tog vattenprovet för ca 2 veckor sedan. Ingen fosfat. Mäter nu med både hanna-checker och Salifert...båda visar noll. Kan testerna visa 0 om de är för höga? Alla invånare och koraller mår prima utom en och där kommer min andra fråga. Min Pavona har börjat blekna. Har testat den på två olika ställen inget ställe hjälper. NU ställde jag den längre ner i karet för att se om de blir bättre. Någon som har någon ide om vad jag gör fel eller kan göra eller har en som kan ge tips ?
-
-
- 3 svar
- 672 visningar
-
-
Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?
-
- 3 svar
- 538 visningar
-
-
-
Har någon av er något bra tips på fisk eller annat djur som käkar sjöstjärnor(Asterina)? Grejen är att dom förökar sig expolsionsartat och är på och käkar på mina koraller, min gröna stjärnpolyp blev uppkäkad... Sen är jag sugen på att skaffa en mandarinfisk, men har hört att dom ska vara svåra med maten. Stämmer det? Något man ska tänka på isf?
-
- 6 svar
- 848 visningar
-
-
Hej! Då var det även dags för mig att introducera mitt nystartade kar. Lite information om tekniken i karet: 150L akvarium, 60x50x50 Skummare: MCE300 Belysning: Aqua Medic 150W MH / 2x24W t5 Cirkulation: 2x Hydor Koralia 2 Osmosfilter: Aquatic Nature Antarctica Så, igår blandade jag saltet, satte i den inkörda levande stenen och den levande sanden. Idag introducerade jag två clownfiskar som pilotfiskar, och fick även några koraller av en bekant som inte hade plats för dem. Planen var att köra utan några koraller alls den första månaden. Tanken med karet är några få fiskar och mycket koraller. Har även ett växtkar i precis samma mått bredvid. Just nu har det krashat då kol…
-
Hej. Jag har köpt ett nytt akvarium och nu skulle vilja tvätta det gamla som är tomt. Har ni tips på hur man avlägsnar all smuts på ett effektivt sätt utan att använda kemikalier? /Oualid
-
- 5 svar
- 2,7k visningar
-
-
Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite. Några frågor har poppat upp i skallen: 1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart? 2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan? 3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls t…
-
Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…
-
- 3 svar
- 675 visningar
-
-
Hej! har just lassat i min LS i mitt nystartade akvarium 125x50x50, Det jag nu ser är att det sitter en uppskattningsvis 10-15cm mantis där och glor på mig. Jag skall resa bort 1 vecka och frågan är om jag kan lämna den där och sedan ge räkan till ngn som vill ha / tillbaka till affären ja köpte ls'n. För jag vill helst ej ha ihjäl den. har läst lite om att den kan knäcka glas, och det är väl det jag är orolig för. Ska ja ta livet av den direkt eller kan man låta den va kvar 1 vecka? Mvh Martin E (det kommer bilder, info om uppstarten när ja kommit hem)
-
- 20 svar
- 2,5k visningar
-