Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?
-
- 4 svar
- 719 visningar
-
-
Hej är de någon i sthlm som har ett akvarium att sälja lite omgående mitt sprack ikväll. jag letar efter något mellan 300 -500 l. drömmen är ett hörnakvarium. jag vill bara ha akvariumet & eventuell möbel har pumpar och allt annat redan. billigt ska de naturligtvis vara med. Det fins kanske någon som kan passa mina invånare i närheten av södertälje?
-
- 21 svar
- 2,5k visningar
-
-
Det finns ju en hel del trådar här som handlar om folks akvarium där man kan följa med i utveckliingen från början. Så jag tänkte också börja en sådan tråd. Skojskoj att ha sedan när det gått ett tag, då kan man gå tillbaka och minnas hur det var och så, och så kan jag få en massa råd av folk som hållit på med det här längre än mig. På måndag (har vi planerat i alla fall) så fylls Daniels andra 54l med sten och vatten, och jag blir fadder. Känner mig lite nervös, vill inte göra någonting fel. Men som tur är kan han och ni massor, så det ska nog ordna sig. Och så klart vi komer använda osmosvatten. Ja, det var nog allt som behövs i det första inlägget. Ni får så klart komm…
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tänkte nu starta en tråd om vårat lilla kar. Karet har nu varit igång i snart 3 månader och som alla säkert vet så var det ju inte riktigt meningen dagen vi åkte ut att vi skulle komma hem med ls,och det fick vi ju bittert äta upp oxå,alla känner säkert igen oss ifrån nanogrälet Jaja vi har iaf uppgraderat liiite nu,vårat 27 liters har nu blivit ett 54 liters,flytten gick jättebra och varken vi eller stenen kom till skada Har inte haft några problem i karet och det bebos nu av 4 eremiter,Rörmasken Eddie,1 eldräka,1 orange sjöstjärna som vi gärna skulle vilja ha latinska namnet på,2 sniglar med snabel vad dom nu heter (stod måne i affären men tvivlar) och en liten Nemo. …
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Mitt första saltkar har varit igång nästan 4 veckor nu, tänkte skriva ett par ord och visa några bilder. Tar gärna emot kritik, men håll det till den konstruktiva sorten. Gnäll om att nano är för dom erfarna besparar jag mig gärna. Lite om tekniken: Akvariet och möbeln är MP EHEIM 800*400*350mm 125L Belysning: T8 3*20w 2st Marine-Glo & 1st Power-Glo (ska inte ha några koraller, där av den klena belysningen) Cirkulation: Marea Stream 4400l/h Skummare: TerraNova Beast 400 Övrigt: Strumpa med Rowaphos, faxegrus på botten Det levande: 40 kg levande sten 6st Astrea sniglar 6st Eremiter 2st stora rörmaskar 1st Sjöborre (Echinometra mathaei ???) + gratisåkare som kom med ste…
-
- 37 svar
- 3,7k visningar
-
-
hej jag skulle uppskatta alla råd jag skulle kunna få om kostnader och hur jag ska gå till väga om jag vill starta upp ett akvarium som är ifrån 40 - 100 l i ett typ "fish only tank" vad behöver jag för något till det vad kostar det osv. tack på förhand .
-
Jo köpte några kilo LS idag och de följde med lite krimmskramms som jag hoppas ni kan identifiera Bild 1 Detta är en liten röd knopp av nått slag.. Den har vikt ihop sig till en rund boll nu, men tidigade var de en röd knopp med vita ben eller tentakler eller nått, trådiga grejjer iaf. som den satt fast på en sten med tidigare. Den släppte och åkte omkring en stund på botten en stund och nu verkar den ha satt sig på ett ställe... Död måntro? Diametern är kanske 1cm på den. Bild 2 Denhär lilla rackarn var ute och gick en sväng, Den har ett skal, som en snigel fast avlångt, å några ben å ett par armar som den letar mat med verkar de som. Ca. 2-3cm lång Bild 3 och 4 Lite bl…
-
- 25 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hejsan! Min Welleslophyllia slår inte ut för att clownerna tror att den är deras bo. Har ni något bra förslag till bo för Clownerna ,inte anemoner för jag har hört att de vandrar och ställer till problem? Har hört att Sacrofyton funkar. Mvh Nelson
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-
-
jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej igen! Nu har vi byggt ut lite då vi kom på att våra 27 liter vart lite svårmöblerat. Så nu har vi bytt till ett 54 liters ist och flytten gick jättebra Men nu har vi lite belysningsproblem istället,undrar därför vad som passar bäst. Måtten på karet är:H:30 L:60 B:25 Antingen 2 st t5 kompakt 55w rör 1 daylight blue & 1 triplus 14000 k eller 150w mh och nått slags blått ljus. Tacksam för svar
-
- 4 svar
- 813 visningar
-
-
det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Gul kirurg.. är de en bra "nybörjarfisk"? Ett tag kvar tills jag kan humpa ner nånting i mitt kar men man måste ju planera
-
- 28 svar
- 3,2k visningar
-
-
-
Hej alla.. Jag funderar på val av ljus. Jag har hittat en del billiga grejjer på ebay och liknande så jag tänkte jämföra. Hittade följande dokument. http://www.pcgok.com/PCGFiles/T5%20vs%20Metal%20halide%20Comparison.pdf Den är inte riktad mot akvarium och så försöker de ju sälja T5 så det skriker om det men energiåtgången 48% insparat för T5 jämfört med Metal Halide tycker jag verkar konstigt mycket. Stämmer det verkligen? Mina val är iaf mellan en 150W MH, 2x70W MH eller 4x39(159W) T5. Förutom detta har jag ett hemmabyggt T8 30W + dioder för månljus och gryning. Vad tycks? mvh Mattias
-
- 47 svar
- 4,6k visningar
-
-
-
Mina sjöstjärnor har fått tokryck idag de försöker krypa upp ur vattnet. Jag har inte hunnit få mina tester än har bara en levande sten 2 anemoner och 7 sjöstjärnor som vumera försöker krypa ur karet? Vad kan va fel. jag trodde först de var syrebrist så jag satt en pumt att spola mot ytan men de verkar inte hjälpa. Ska byta lite mer vatten ni innan ja ska lägga mig, har fått igång min osmos så de är väl en 20 l klart. \\Daniel
-
-
Jo, håller på att sätta igång mitt första saltvattenskar nu å har en liten fråga: När jag fyllt upp karet så är ju vattnet rätt kallt... bör jag värma upp de med doppvärmaren innan jag sopar i saltet?
-
Hej, ska snart börja bygga på mitt 375 lites kar. Skulle behöva lite hjälp med ett par saker. *Det första är med ytavriningen, om karet är 50 högt hur mycket läggre ska kammen vara än vattenytan för att det ska funka bra? *Hur tjockt glas ska man använda när man bygger kammaren? *Hur ska man sätta röret för att det ska låta så lite som möjligt? *Vilken tjocklek på pvc röret är lämpligt ner till sumpen? *Hur stark pump ska man ha som pumpar tillbaka vattenet från sumpen och upp i karet igen?
-
- 42 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej ja har fått för mig att seachem är bra tester tänkte inhandla ett gäng, hälst ett paket med alla test på en gång. Vet inte om de finns i de butiker jag kollat i hitills har de bara varit separata tester. Någon som kan rekomendera något testkit eller någon butik där separata tester är billiga? \\Daniel Zippert
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Om man bygger en huv som täcker armaturena och som ska dra ner ljudet på akvariet. Ska man då ha fläcktar i den? I så fall, hur löser man allt? Ska man göra lufthål, som drar in ny luft. Hur mycket låter allt i så fall? Nu blev det många frågor och lite konstiga meningar.
-
- 1 svar
- 668 visningar
-
-
Ska vattnet från ytavrinningen gå direkt genom skummaren, eller ska den (skummaren) bara stå och pumpa i sumpen? (Det här är förmodligen som att fråga en en bilmekare om vilken sida av fälgen som ska vara utåt...)
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har tänkt nystarta ett akvarium och det är så att jag funderar hur jag skall göra med sumpen? Det var en handlare som sa att man skulle köra allt genom sumpen stämmer det? Tex. doppvärmaren, skummaren och sedan koppla biofiltret och tillbaka med det i karet ? hur ligger det till, ska man göra så? Finns det ingenstans man kan kolla hur man kopplar allting? jag har varit och kollat runt på lite trådar i forumet men jag har inte riktigt förstått allt.... Jag är jätte tacksam om jag får ett svar =) /johan
-
Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Börjar med att be om ursäkt för eventuell felpostning. Kort fråga: vad får man betala en glasmästare för att sätta ihop ett akvarium på runt 200 liter? Är det värt det, eller ska man satsa på begagnat/köpa klart från affär?
-
- 5 svar
- 2,5k visningar
-