Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by conny737,

Håller på att kika på lämpliga saltvattensakvarier, funderade ett tag på att konvertera ett "vanligt" akvarium typ Juvel, till ett saltvattensdito. Men det verkar bökigt tycker jag. Så det lutar åt ett saltvattensset. Har kikat på Red sea, Deltec och Aqua Medic. Tycker Deltecs lösning med pumpar och filter i ett skåp under verkar smart, dessutom kan man tydligen ha en vattentank för supplementvatten i skåpet också. Tyvärr är Deltec en hel del dyrare. Red Sea och Aqua medic systemen har grejorna i ett fack i bakkant på akvarietanken. Är det någon praktisk skillnad på de bägge lösningarna? Jag inbillar mig att det är lättare att serva utrustningen om den finns i ett skåp. …

2. Som topic lyder! Hur tusan får man till ett tyst akvarium o man använder en rollermat, hur mycket vatten som går igenom rollermatten är ju inte konstant. Detta leder i sin tur såklart att hur mycket jag än ställer in med avrinningen så kommer det aldrig bli bra. Tips och idéer mottages gärna Eller är det helt enkelt så att en rollermat är döden för ljudvolym?! Har två 32mm rör ner idag med membran ventil på det primära röret ner. Utan rollermaten så är det busenkelt att hitta jämvikt mellan avrinning och returflöde.

• 6 svar
    • 693 visningar
  3. Started by taspan78,

Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos

• Gilla
    • 11 svar
    • 809 visningar
  4. Started by Quirkz,

Hej jag håller ju på med min burk och är ny på det här. Är U-vc en sak som man bör ha eller ?

• 10 svar
    • 812 visningar
  5. Started by Julgran,

Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…

• 2 svar
    • 799 visningar
  6. Started by HS-84,

har ett 2 meterskar på rostfri ställnig som ska göras om lite, frågan är om man kan använda vanlig mdf skiva som man målar. sen ställa ställningen på den o väga in. sedan en likadan skiva mellan ställningen och akvariet. skuulle det funka. akvariet har ula-ram so hela botten skivan e ju inte emot undelaget. behöver jag fortfarande frigolit?

• 4 svar
    • 624 visningar
  7. Started by H8RED,

Tjena. Jag har en fråga om underlägg till akvarier, jag har en kub med måtten 55x55x55 och ett bord som är aningen större (någon millimeter åt varje håll) men nu visar det sig att underlägget jag har (ca 10 mm frigolit) är en till två millimeter mindre än akvariets yttermått på ett par sidor (glastjocklek 6mm) vågar jag fylla akvariet eller kommer det att bli spänningar som gör att glaset spricker?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by mbuna,

som rubriken så har ja hört ett underligt ljud i mitt nyligen uppstartade akvarium, det har bara gått i 2-3 veckor och ljudet (klick) hörs ibland, tror det började efter ja la i levande sten, vet också att det finns nån räka å krabba i karet som följde me ls, men kan nån av dessa varelser klicka fram ett sånt ljud? lite orolig för att det är själva akvariet, spänningar el dyl., som låter..,tacksam för hjälp.

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by staketena,

Hej alla här på SG. Mitt första inlägg på detta forum. Jag har sysslat med sötvatten men har på senare tid intresserat mej för saltvatten. Tanken är att starta upp ett kar (c:a 500l). Det här med levande sten har jag förstått är A och O, men även en större kostnad. Min fråga till er som hållit på ett tag är? Hur många kilo sten behövs till 500l? Hälsn.

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by ibbe89,

vad är det man måste skaffa om man ska ha anemoner och koraller och sånt? så jag vet på ett ungefär vad det kommer kosta, mer så jag vet om jag har råd att skaffa ett 375 L akvarium eller om det får bli ett mindre. MVH//ibbe89

11. Started by Saltbear,

Argh! Nån käkar mina grejer... Har nu blivit av med två kolonier med japanknappar samt en stor rörmask. Det konstiga med knapparna är att jag har två olika röda kolonier som X inte har rört utan han tog bara den gula och den gröna. Knappkolonierna har varit kanske 5-7 cm stora men försvunnit på 2-3 nätter när knapringen väl börjat. Rörmasken försvann i natt (första natten jag har den) den var rätt stor själva röret kanske 10cm och paraplyet bortåt 7 cm. Det levande växtliknande är skivanemoner, röda knappar, euphyllia, bubbeltip, alcyonium, några svampar, en mörkerkorall och en SPS. Alla verkar trivas och växer och ingen har ätit på dem. Har en bunt turbosar, två nassar…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by magnus1982,

hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…

• 1 svar
    • 704 visningar
  13. Started by Linisgirl,

Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??

• 2 svar
    • 773 visningar
  14. Started by Linisgirl,

Här kommer bilder från mitt akvarium köpt clowner idag

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  15. Nu igår fick jag hem mitt nya akvarium på 530 liter. aluminium ställning med luckor och gavel skydd snyggt . planera teknik att ha i den. Skummare turbofloater 750 UV 9 wattare glömt namn Tuze 6000 2 st med multikontroll Belysning 8*T5 och 250 watt HGI 60 kg levande ev lite mera senare invånare 4 clowner 4 damseller 2 drakfiskar 2 goby 1 ermekrit kräfta orkade inte skriva alla namnen på fiskarna ännu dom finns kvar i 250 men ska göra klart 530 först sen får dom flytta hehe. har ni något förslag om något bör uppdateras än det jag har. mvh lars

• 55 svar
    • 8,5k visningar
  16. Started by zeke66,

Jag skulle vilja uppgradera till en ny burk men vill behålla min teknik som jag har och vill ha ett möbel kar runt 300L..Vilket kar skulle ni rekommendera? Tekniken som jag har i dag är: Skummare Deltec MCE-600 2 x 6025 tunze 150W Mh Arcadia 3 serien Tunze osmolator UV deltec 10w Ljuset kanske blir lite klent men man kan ju kompletera med någon t5 kanske? Har inte en aning om vilken burk jag ska ta då det är en djungel..Fundera på ett percula först men känns ju dumt då jag redan har all teknik spåna gärna fritt

• 19 svar
    • 2,1k visningar
  17. Started by Nordin,

Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:

• 1 svar
    • 603 visningar
  18. Started by lottac,

Äntligen, imorgon får jag mitt nya akvarium. Jag har sparat i flera månader. Jag har även beställt en D MCE 600 skummare att ha utanpå. Kan knappt bärga mig!!! De få fiskarna jag har skall få vara i mitt lilla akvarium tills det stora har blivit av med alger och dylikt. Jag kommer att behålla allt vatten från mitt 240liters och fylla på resten nyblandat vatten. Sen får det "puttra" klart innan fiskarna får sitt nya hem.

• 228 svar
    • 26,6k visningar
  19. Started by DaTrucka,

Skall uppgradera mitt malawikar från 200l till ett 375l, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt 200 sen. Fuderar på salt, men grejjen e att det måste göras så billigt som möjligt, har juh liksom inga prylar till ett saltkar, skummare, osmos , kalkreaktorer mm. Utrymmet blir naturligvis ett problem (tycker frugan iaf. ), så jag kan nog glömma fristående skummare, sumpar mm. Har skissat lite på ombyggnad av byttan så man kan få in det mesta i akvariet (se bifogade bilder), har oxå skissat på en skummare som jag tror ev kan fungera, åtminstone till en början. Vad jag ska ha i karet? Hoppas kunna ha lite levande sten, koraller, lite mindre fisk typ clown, kirurge…

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  20. Started by clownfisk,

Ska innom kört uppgradera ifrån 80 + 20L till 275 + 80L. Är det bara att flytta över allt inklusive vatten ifrån den lilla tanken och fylla på med nytt vatten och se glad ut eller behöver man göra en nystart på nytt? Hur ska jag gå till väga? Tipps mottages mer än gärna! Mvh en relativt nybliven i hobbyn !

• Tack
    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by jay05,

Hej jag har ett rsm 130 men vill uppgradera till större så jag tänkte ställa några frågor:)..Har tänkt mig ett akvarium mellan 400 och 600 l..har kollat på en Deltec 600 påhängsskummare som klarar av 600 l..Lysarmaturen jag har hemma har 6 st t5 lysror på 80w och jag undrar om det räcker till ett såpass stort akvarium?..tänkte inte ha nån dumpa till den utan en ytterfilter med aktivt kol och annat passande filtermaterial.undrar oxå hur mycket flöde man behöver i ett 600 liters kar?.tänkte köpa 3 st koralia 3or räcker det? är tacksam för alla svar har inte haft så stort saltakvarium innan så det är lite nytt för mig men det ska nog gå bra:)

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  22. Started by Daniel Fahlström,

Hej! Jag ska byta upp mig från ett 140 lit Aqua Medic Cubus till ett Red Sea Max 260 lit burk och tar gärna emot tips på vad msn bör tänka på! Jag kommer flytta över ca 20 kg levande sten, 5 fiskar, anemon samt några korallfraggar. Hur mycket inkört vatten bör man föra över och är det en fördel att ta med gammal sand eller ska man köra helt ny? Övriga tips tas gärna emot samt om någon är intresserad av mitt Aqua Medic 140 lit så är det till salu! Mycket lättskött och har fungerat problemfritt! /Daniel

23. Started by lefay,

Ska byta akvarium från 200 liters Lido till RSR 425XL. Flyttar över ca 30 kg levande sten samt har köpt 12 kilo Macrorocks. häller på 20 kg levande sand.Kan jag flytta koraller och fiskar på en gång? Köpt Red sea Reefer mature kit,behövs det?

• 2 svar
    • 407 visningar
  24. Started by j sjögren,

Hallå alla glada. Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med en liten fråga.Jag har under 9 månader kört ett 105 liters kar men nu så har jag skaffat ett 200 liters kar. Det är nu 2 veckor sedan som jag fyllde karet och 1 vecka sedan jag stoppade i stenen. Det är samma sten som jag har kört i mitt gamla kar (ca 10-15kg) + ca 10 kg av ny sten. Jag har kollat alla värden och det är inget att klaga på. De koraller som var fastvuxna på den gamla stenen har överlevt och mina nya turbo sniglar som jag stoppade i karet i går ser ut att må bra. Skummaren har kommit igång bra och jag bara undrar lite när jag kan börja att flytta lite koraller från det gamla till det nya…

25. Started by Tedd,

Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…

• 0 svar
    • 505 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.