Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…
-
- 5 svar
- 969 visningar
-
-
Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har förmodligen tänka köpa ett begagnat saltkar i veckan. Jag skulle vilja ha ljus sand för att jag tycker det är snyggt. Har läst om sandens vara eller icke vara på forumet, hälften tycker att man kan ha sand i, och andra hälften tycker inte att man ska ha sand. Så man får som inget konkret svar på frågan. Karet är på 160 liter och som det är nu fyllt med över 50kg ls, anemoner och andra latinska namn :-) 50kg ls är för mycket i min smak, blir ju alldeles knökfullt i karet. Jag vill ha runt 3cm ljus sandbotten och sen möblera ett rev med ls, korallerna och anemonerna som följde med. Dom enda fiskar jag ska skaffa senare är två clowner, och ev. två blå frökenfiskar. Blir …
-
- 26 svar
- 2,7k visningar
-
-
Ringde för ett tag sen till han jag skulle köpa karet av. Och han sa att jag måste ta med 180 liter vatten från akvariet hem, annars kommer allt att dö om jag blandar nytt saltvatten. Lär inte bli nått saltkar för mig imorgon eftersom det inte finns en chans i vetet att det ryms: akvarium, möbel, 180 liter vatten, 50 kg ls, hinkar med anemoner och koraller + två personer. Hade inte alls räknat med att man måste ta med gamm-vattnet. Han ta slut innan det ens hade börjat med saltvatten för min del, har tappat all lust just nu. Typiskt då jag sålde mitt sötvatten igår för att köpa salt :-( Totalt fiasko !!!
-
Hej Undrar om det finns någon som kan ge mig några tips på vad jag ska tänka på. Ska starta ett kar på 170L med skummare o pumpar o dubbel lysrörsramp. behöver jag några mer tillbehör förutom levande sten? Vad kan man ha där i som inte dör direkt. Mvh//Ricke
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som kan hjälpa mig med vad jag behöver för utrustning osv. för att dra igång mitt första saltvattenskar? Jag hade tänkt mig en storlek på kar runt 300liter. Belysning? Pumpar? Sump? vad är det? (ursäkta....men jag är helt grön på området) vilka fiskar skall man börja med? Levande sten? mycket tacksam för den hjälp jag kan få /Stefan
-
Tänkte lägga in en bild på mitt kar nu innan jag river ner det o startar upp mitt nya till helgen =) kom gärna med förslag hur jag skulle kunna göra de bättre !!
-
Hejsan! Jag undrar var man kan köpa ett silikatfilter? Kan inte hitta filter med den benämningen, är det kolfilter kanske. Som sagt jag är ju nybörjare... Nelson
-
- 28 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se
-
- 1 svar
- 844 visningar
-
-
jag kom nyss hem efter att ha varit borta i två dagar på jobb. tänder ett lysrör för att kolla till karet... det ser konstigt ut, fullt med skit på botten.. en clown är borta... jag ser inte min pacagnellae.. blenniden ligger i ett hörn och ser ut som han ska dö vilken sekund som helst, skulle inte tro att han överlever natten... anemonen har dragit ihop sig... jag får panik! vad fn har hänt!? gör ett vattenbyte på 30% och kollade pumparna.. hittade min ena clown död vid insuget på en pump (siter dock galler för så han har inte blivit upphackad). Hela jävla karet ser ut att dö.. det skumma är att jag hittar inte paccagnellaen.. han e spårlöst försvunnen... tror knappast …
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?
-
- 2 svar
- 667 visningar
-
-
Hej. Vilka vattenvärden kan man förvänta sig efter en uppstart och hur snabbt? Fem dagar efter uppstart har jag: pH 8,2 kH 8 Ammoniak 0 Nitrit 0 Nitrat 5 Fosfor 0,75 Ca 370 Temp 25-28 C Salt 1,024 Borde inte ammoniak och nitrit ökat redan? /Kalle
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
.. då var det klartt, nu finns en ny klubb i småland, där de som är intreserade inom saltvattensakvarium är välkommna. här ska vi samlas en gång i månaden och byta info om olika saker, kanske även åka i hop och handla. ,,, klubben ska kallas för västboreef välkommna nu är vi 4 medlemmar....... på bild fr vä arash, lasebengan, crille, absolom akvariet i bakgrunden är laserbengans, är ingen liten en=)
-
- 19 svar
- 3k visningar
-
-
De senaste två åren har också varit någon form av långsam bestämningfas i huruvida jag faktiskt skall starta ett saltkar. Den idé jag har är att till hösten påbörja bygget av en low-tec burk, på sikt innehållande 1-2 mindre tridacna, samt renhållare och kanske ett par a. percula för tjejens (och i ärlighetens namn även min...) skull. Karet är med måtten 80(l)*35(d)*40(h)cm och jag har eventuellt möjlighet att knåpa ihop en överrinningsanordning till en 60*35*35cm sump. Jag är student, med den skrala ekonomi det innebär, men den huvudsakliga anledningen till low-tec är idén om att det är intressantare att sköta ett kar än att sköta om ett enormt urval av utrustning, samt a…
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
från 8L har det utvecklats till 450L... tänkte att kanske göra mitt 450L sötvatten till saltvatten... fish only tank? vad är det? verkar billigare.....
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er ! Har börjat och fixat lite med min ombyggnation av malawi karet. *Köpt en Ikea tv möbel som jag förstärkt och tagit bort någon hylla(fler ingrepp kommer att göras,tex vent). *Byggt en sump på 275 liter som precis blivit klart(skall placeras i Ikea möbeln). *Skummare till vänster returkammare i mitten refugim till höger. *Köpt skummare H&S *Handlat filter som skall byggas om till fosfat o nitrat filter. *Osäker på returpump lutar åt eheim 1262 !? Tyst o hyffsat flås....eller någon kraftigare mod,laguna dammpump ? * 25mm och 40mm pvc är det ok ? * Lutar åt att borra kortsidan och göra någon form av ytavrinning(box el liknande) modell längre. *Burken är 250x60…
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-
-
sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?
-
Hej har en 250 liters kar som ja startat upp för 2 månader sedan och det funkar fint..men nu känner jag att jag vill ha en sump.karet är 110x47x50 skulle vilja ha två hål på sidan som ytavrining. prata med glas nissen här i stan och han tyckte att jag var galen när ja ville borra två hål..=/ han sa att det aldrig skulle hålla så ja blev lite förskräckt å vänder mig nu till er om råd..vart ska ja borra hålen?vill helst ha på sidan,hur stora hål mm?tror det är 6mm glas är det för dåligt?kommer det å hålla? MvH Johan
-
Hej! är nybörjare.Tänker starta upp ett akvarium som är på 860 liter.Behöver hjälp av er erfarna akvarister.Har följt Dez3ds tråd,som är mycket bra. Nogrann och ställer frågor som man själv undrar över som ny börjare,tack Akvariumet som har måtten 180x80x60 lbh och sumpen 100x50x50(preliminärt) är beställt.Till det funderar jag om att ha 3x250w metallhalogen. I början blir det bara mjukkoraller,har nog fullt upp om att hålla reda på alla tester och mätresultat. Till cirkulationen i akvariumet tänkte jag ha 2Tunze 6100+controller + returen från sumpen. Det jag har huvudbry om är hur cirkulationen i sumpen ska vara.Sumpen står inte under akvariumet den finns i ett utrymme b…
-
- 22 svar
- 2,9k visningar
-
-
Dåså. Då ska man flytta lite större om en vecka och både lite mer i plånboken och lite mer utrymme sätter fart på fantasin. Jag vet dock inte vad jag ska ha för akvarium, men som det diskuterats i andra trådar så kan det vara lite roligt med en annan form på akvariet. Jag vet dock ej riktigt hur stort akvarium jag ska ha. Jag hittade det här på blocket, vad tror ni om att göra ett saltvattensakvarium av det? http://www.blocket.se/vi/7357495.htm?ca=15_s Det är ju bara 45 högt, men å andra sidan är det fyrkantigt vilket gör att jag inte behöver så stark belysning i kombination med att det är fyrkantigt. Kanske räcker med en MH +t5? Problemet är ju att det är oborrat, ska …
-
Vem tillverkar de bästa måtbeställda akvariumen i Sverige. Jag har letat efter liknande frågor utan framgång. Mvh D
-
- 22 svar
- 9k visningar
-
-
har en j-a massa glasrosor på alla stenar i mitt kar.. nu när jag ska starta mitt nya vill jag verkligen inte veta av dem. har försökt ta dem för hand efter tips här på forumet, men de minsta ser man knappt och en del sitter så illa till att man inte kommer åt dem riktigt. har försökt få tag på en räka som äter glasrosor, men den har varit restad i en månad nu så jag börjar ge upp hoppet. tänkte införskaffa en chelmon rostratus (tror jag den heter?) men efter att jag läste lite mer om dem så verkar det inte vara någon nybörjarfisk så den går bort direkt, vill inte köpa en fisk jag inte klarar av att ha. är den verkligen så svår som jag fått för mig? har 10-12kg ls i karet…
-
Har äntligen köpt de första delarna till det som skall bli vårt första saltvattensakvarium. Har aldrig haft akvarium tidiagare så jag hoppas detta går vägen . Det jag bla har idag är en TF 200 skummare och två 1060 eheimpumpar; en till skummaren och en till återföringen. Akvariet jag tänkt köpa är ett nytt 540 (80 L sump) och eftersom det skall byggas nytt så måste jag veta vilka hål som skall borras. Jag har 20mm-rör med en 32mm genomföring men nu har jag hört att det är för litet. Det skulle ju vara bra att kunna använda rören jag fick med men räcker de?. Röret skall gå lodrätt ned till sumpen och vad jag läst så skall 20mm klara ca 100/min. Eller skall jag satsa direkt…
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-