Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
hmm min kille va idag o köpte lite olika levande stenar ,men jag har aldrig sett dessa stenar för någon som kan säga vad det är för nåt?
-
- 165 svar
- 16,9k visningar
-
-
Hej lite frågor inför akvarieköp. Något speciellt man ska tänka på inför inköp av nytt akvarium? Mått, storlek m.m. Glastjocklek? Ska man be glasmästaren förborra akvariet till en avrinningsbox till sump eller satsa på en externt lösning? Sett att det skrivs en del om optiwhite här på forumet. Vad innebär det egentligen och är det värt det?
-
- 15 svar
- 4,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla glad =)! Jag är Jimmy och bor i Göteborg. Jobbar som kock och på min fritid så har jag olika hobbys. Men sedan länge har jag alltid önskat att skaffa mig ett akvarium med saltvatten. Jag har både haft och har vanligt akvarium med sötvatten. För tillfälligt har jag ett 20L Nano kar. Ska försöka lägga upp lite bilder på detta snart. Jag önskar att få komma i kontakt med likasinnade personer som vill hjälpa till så jag kommer på rätt spår av inköp och annan nyttig information. Jag ska försöka köpa någon bok om detta (någon som vet någon bra?) sen så kommer jag att läsa mycket här i forumet också, har redan läst igenom en tråd som heter Andre´s 375L kar, vilken bra t…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ja, varför kryper saltet? Är det så för alla? Salthalt är 1.025, temp. Stadiga 25grader
-
- 4 svar
- 811 visningar
-
-
Hej mitt namn är Karl Olsson och jag är nr här. jag har haft ett saltvattens kar förut men la ner det för jag ville koncentrera mig på mina rockor och andra sötvattens kar. Nu har jag fixat i mitt rum så jag bara hat två kar kvar och tycker att ett nytt salt vore coolt. Eftersom jag inte hadde mitt salt kar länge så var det simpelt med inga koraller och bara ett par fiskar som jag sedan sålde så min erfarenhet är inte så bra. Jaja let's get down to business. Dom fiskar jag vill ha är En mandarin två clownfiskar long nose hawkfish coral beauty eller flame angelfish eventuelt så vill jag ha någon mindre stimfisk om det funkar Hur skulle dessa fiskar passa ihop hur mån…
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej undrar varför fick jag skummigt vatten i karet sedan sista vattenbyte? alla mätningar idag normala...är det nån som har nån Idee vad kan det berör på eller om jag måste Göra nånting ommdetta?jag har nyligen köpte en havsanemon som värkar trivs bra därinne ...är det nåt som bag måste tänkte på? Tack på förhand tas
-
-
- 8 svar
- 843 visningar
-
-
Hej hur gör man med cylinder anemon ska man trycka ner den i sanden eller dom gräver själv ner sej och flyttar dom runt på sej som bubbeltip anemoner?
-
- 1 svar
- 483 visningar
-
-
Hej, en fråga om clownfiskar. Jag hade en vuxen clown, mest troligt en hona, i akvariet och eftersom jag vet att de normalt är parbildande ville jag göra ett försök med att introducera en till när jag hittade en clown av samma sort. Jag introducerade den i fredags. Det är en liten en, juvenil, mest troligt en hane. Den gamla blev inte glad... Jag håller dem nu separerade i akvariet men de kan se varandra. Den lilla kan ta sig ut om den vill, men kan även skydda sig om den behöver. Den är smart och håller sig undan, men simmar även ut korta stunder. Dock inga långa turer. Honan är fortfarande måttligt imponerad. (Eller kanske mest ärligt, hon är väldigt irriter…
-
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej ! Har ett nystartat saltvatten akvarium på. 120 liter Det är hang on skummare på och innerfilter. Det går städpatrull och två clownfiskar i karet. Hur ofta bör man byta vattnet ,isåfall hur många procent? Eller fyller man bara på det som avdunstar ? Är osmos nödvändigt i framtiden för koraller och så ?
-
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
En liten fundering. Jag buffade lite med Salifert KH+Ph buffer då mitt ph låg på 8.0 och dKH på 7.8. Jag blandade ihop lite pulver med osmos vatten och tog en spruta och droppade under ett par timmars tid försiktigt längst bak där filtrering och pumpar är. Tyvärr måste jag ha fått fel på glasögonen när jag måttade upp pulvret för det blev i slutändan lite väl mycket buffning, dKH for upp till 12 dKH när jag mätte dagen efter. Vad innebär det rent praktiskt? -En buffning från 8.0-12.0 dKH på ett dygn kan väl inte vara så bra? Vad kan påverkas i akvariet av en så pass snabb förändring? -Ph ligger kvar på kring 8.0(kanske kanske 8.1) trots att dKH åkte upp. Vad innebär det…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag vill starta upp en Chromis 166L och jag undrar om det är någon som har erfarenhet om de karen?. Jag vill veta hur tekniken är? och om de låter mycket?. Bla vad för skummar det sitter i?? Tacksam för alla svar.
-
- 5 svar
- 970 visningar
-
-
Halloj på er! Tack för ett klockrent forum. Jag är ganska ny i gamet men har blivit mer och mer intresserad av salt. Jag har precis fott extrajobb på zoogigantens sötvattensavdelning som är min största hobby. Men när man är ute i affären sneglar man ju mer och mer på saltvatten. Till saken: Jag funderar av utrymmesjäl på att köpa ett litet nanokar och jag undrar om vart man kan få tag i det billgast? Några tips och ideer på vilka märken som är bäst? Mvh
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har jag tänkt att dra igång ett 1600 liters akvarie äventyr. (2060*900*870) Räknar med att det kommer att ta minst ett år innan det blir klart. Måste förstärka golvet bla. Till sump kommer jag att använda min nuvarande 240 liters burk. Kom gärna med förslag på olika lösningar på det tekniska om ni vill. I dagsläget tror jag att det kommer att bli ett akvarium med tyngdpunkt på fiskbeståndet, men det får man se sen hur det utvecklar sig. Kommer att lägga ut bilder under byggets gång. MVH Micke
-
Noen som kan hjelpe meg. Det er noen veldig små kryp i steinen min De er ikke større en noen millimeter . Så ikke lett å ta bilde av de De kommer ut av sine huler så forsvinner de inn igjen . De er nesten blanke i farge Noen som kan hjelpe
-
- 1 svar
- 648 visningar
-
-
Hej allihopa Tog värderna igår efter att ha haft en REJÄL aljblomning när vi vart bortresta i 2 dagar. Vi såg knappt fiskarna. Märkligt! Alla värden var bra utom Fosfat som var så blått som det kan bli. Hur skall jag sänka fosfaten??? Jag har idag 2 fiskar och 2 räkor i akvariet + några erimiter. Är det farligt med hög fosfat?? Tacksam för alla svar! Botan!
-
- 10 svar
- 4,3k visningar
-
-
Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har sysslat med Sötvatten i många många år, men nu så vill jag ha ett litet saltvattenakvarie i vardagsrummet, på den bifogade bilden så är akvariet som jag har tänk ha saltvatten i, och de djur jag har tänkt är Max 2st Clowner och en Anemon till dem, kanske en räka eller nåt på botten, Men vad tycker ni jag skall ha för utrustning till detta lilla akvarie, och tycker ni att jag är en djurplågare med att ha clownerna i burken? om jag skulle se att fiskarna inte skulle må bra så lämnar jag bort dem direkt. Här nere är bilderna på akvariet och belysningen som jag ska ha 3st av. Belysningen skall jag sedan bygga in i en heltäckande aluminium. Hur som helst, vad ska…
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban
-
- 1 svar
- 705 visningar
-
-
Om man skaffar sig en tunna större hink med färdig blandat vatten så man har det lite enklare att fylla på vatten, behöver det vara cilkulation i denna tunna då eller räcker det med lock på ? Mvh kenneth
-
- 5 svar
- 905 visningar
-
-
köpte ett beg.clownhotell på 58l i helgen och startade upp det i söndags med levande sten och levande sand. Jag köpte vatten från bromma men såg sen i några trådar att dom inte ska ha så bra vatten. Ska jag i fortsättningen blanda eget eller kan jag fortsätta köpa av dom, känns ju änklare att bara köpa vatten eller? Sen så måste jag köpa lite tester och tänkte kolla vilka ni rekomenderar att man ska ha. Har inget levande änn förutom stenen och sanden såklart. Vill ta lite tester först för att kolla ifall det är okej att köpa lite räkor och turbosniglar så det blir lite rörelse i karet iaf. Bifogar en bild på karet, den e tagen med min mobil så inte så bra kvalite tyvärr.
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg
-
- 0 svar
- 419 visningar
-
-
-
Hej i forumet. Jag heter Oskar och vill inget mer än att ha ett Saltvattensakvarium. Problemet är som följande: Jag läser för att jobba till sjöss. Jag kommer i framtiden att vara borta under längre perioder, runt 2-4 veckor i stöten. Jag undrar följande: Hur länge klarar sig ett akvarium utan tillsyn. Det finns automatiska matare och vattenpåfyllare, men det är kärvare med rengöring av filter. Är det lättare med stora eller små akvarier med avseende på mitt problem. Antar att vissa fiskar är mera lättskötta o.dyl., men funkar det med koraller? Min tjej kan förvisso hjälpa mig, men jag vill inte att det ska vara en börda för henne. Är tacksam för alla svar jag ksn få. -…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
mmm...då har projektet officiellt börjat. I lördags var jag o min sambo i Västerås o hämtade ett 750L kar med optiwhite framsida hos Ted Camenius här på SVG. Vi fick med en sump på 200 L och en till lite mindre sump på 76L. Vi fick också med 2 kar som vi ska ha som fraggkar o karantän på 91.8 L vardera. O till sist ett kar på 74L som vi ska ha sötvatten i till påfyllning. Köpte en nivåkännare också som han eller om det var en kompis till honom som hade meckat ihop. följde med lite olika pumpar med. inte riktigt koll på vad alla är till. Men en returpump var det iallafall. Vi fick lyckligtvis plats med möbeln den stog på också. Inte hela, men själva ställningen lixom. Vi …
-
- 260 svar
- 31k visningar
-