0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hejsan jag heter Pontus Enbom och går sista året på Naturvetenskapliga programmet på Björknäsgynasiet. Som examensarbete har jag startat upp ett saltvattenkar. Efter mig så kommer en i tvåan att driva karet som sitt projektarbete och sedan kommer förhoppningsvis karet rulla på med en ny elev varje år som tar över. Det här kontot är dedekerat till akvariumet och för de som skall sköta om det i framtiden så därför kommer personen som använder kontot ändras varje år. Lite teknik: Karet är ett juwel lido 120 med juwels egna skummare för tillfället sitter det orginalbelysningen på men den kommer snart att bytas ut till en Kessil a150w. Som cirkulation så har jag en boyu wavem…
-
- 13 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har beställt ett 120-liters pacific med akvastabil bänk. Dessutom 4 kg sten från Triton, jag har redan 12 kg sten i mitt nuvarande. Har för närvarande en slimskim nano skummare men jag undrar om den klarar det nya? Den ska klara upp till 140 liter och nettovolymen på mitt kar blir väl bara ca 100 liter så det borde väl funka. Den nya stenen ska få ligga i ett litet akvarie tills jag fått det nya akvariet..
-
- 130 svar
- 13,2k visningar
-
-
Hej! Startar en tråd om mitt lilla akvarium. Detta blir en nystart/återfall med saltvatten efter ett uppehåll på nästan 7 år =) Akvariet är 70*35*30cm i 6mm glas. Teknik: Maxspect Razor 120w 16.000K Tunze 6025 nanostream Tunze 3155 osmolator Jäger 75w doppvärmare Tänker försöka köra utan skummare och sköta karet med veckovisa vattenbyten. Har 8kg levande sten som fick puttra mörkt i 1 månad i väntan på att min belysning skulle levereras... Nu är den på plats så nu kör jag igång! Sniglar ska i snart...
-
- 40 svar
- 9,5k visningar
-
-
Hej, Dags att lägga upp en tråd om mitt 70 liters Juwel akvarium. Har nu varit igång i 3 månader Mått 60x30x40 (LxDxH) Orginal pumphus kvar med uppgraderad pump till 600 liter/tim Ytterligare en pump på 900 liter/tim Tunze 9001 skummare 2 st AC-RC 18 W led Marin 1 st T5 24 W Hagen Glo Marin Blå ledlist som Månljus ATO vattenpåfyllare Jebao Doserpump 4-kanaler (monteras under denna vecka) Tillverkar osmos med PiccoBello 190 lit/dygn (verkligt 3,5 liter per timme) Dag två vid uppstart 3 månader senare Mina invånare nedan (förutom tre eremiter och och 3 trochus sniglar)
-
- 18 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej lägger in några bilder så jag kan se utvecklingen på det bebos av ett clarki par samt 5 turbosniglar 4 ermitkräftor en sandvändande sjöstjärna samt en massa små kryp
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla saltfreaks! Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw... Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger. Jag har ett litet nano igång med lite sps oc…
-
- 36 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hejsan alla kunniga... jag har fått ett problem med mina returpumpar (tror jag) 😕 nu är det så att bär jag har båda pumparna igång blir det relativt snabbt översvämning i karet dvs dem tömmer mer o mer av "sumpen". Vad beror detta på? Är det skummarpumpen som inte pumpar lika mycket vatten eller vad kan det va? Det har funkat problemfritt i över ett år kan tilläggas.
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Verkar som om pumpen eller transformatorn gett sig i mitt blenny, nån som varit med om det innan och kan ge tips om var felet kan ligga samt vart man kan köpa ny pump eller trafo?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ja jag postade ju en liten filmsnutt för nån vecka sedan av min mandarin som mumsade på lite hummerägg, så jag tänkte man skulle göra en liten mer djupgående tråd. Detta var faktiskt min mantis gammla akvarium innan han dog i fjol, så den har stått och puttrat i några år nu. - 43 Liter standard helglasakvarium.- 50w AquaEl doppvärmare - Hydor Koralia Nano 900 stream pump - Hagen-Glo 2x39w T5HO fixtur som delas med ett annat 43 liters brevid. - Sylvania Aquastar 10000k - Hagen Marine-Glo Första man kanske reagerar på är akvariets storlek, då det i många år har påståtts att dom behöver jättestora kar med dussinvist kilo av levande sten. Men jag har gjort en h…
-
- 53 svar
- 12,5k visningar
-
-
Nya projektet är på gång nu Blev några turer till Nynäshamn med skåpbilen hem till Maglofster Magnus men nu sitter den här och andas ut med min rygg, jäkla vilken fin träningsvärk man har i rygg och nacke i morse när man vakna. Tack Magnus för hjälpen och vänner som ställde upp. En avlastning med flickvännens pappa blev det innan han va iväg på Bruce Springsteen konserten och själva akvariet med en kompis efter jobbet vid 21 tiden. Har varit fullt upptagen med att ta bort lite bakgrund som satt på ena sidan och vilar nu innan jag startat på nästa sida. Lite tips uppskattas på ett problem jag har stött på: Bakom bakgrunden fanns det massa borstmaskar. Märkte det när en av…
-
Har för länge sedan haft saltvattensakvarium, idag har jag ett 240l sötvattenskar men har länge varit sjukt sugen på att skaffa ett litet saltvattenskar. Tänkte köra på ca 20-30l. Gärna ett snyggt kar. Vad säger ni om Aquael Nano Reef 20-30l? Fler alternativ? Vad är era råd till mig som nybörjare på nanokar??
-
- 47 svar
- 7k visningar
-
-
Har idag målat bakrutan svart på mitt nya 18L kar och i morgon ska jag börja och flytta över det lilla som finns i 12L karet. Funderar på en lite bättre belysning med än de ledlampor jag har nu på 12L karet, har inte bestämt mej men funderar på den här. http://fish.aquaristic.net/EHEIM-powerLED-daylight-and-actinic-blue-6471221-daylight-and-actinic-blue-6471.html?force_sid=ad564fa2ed41de7df24cfe293d0f8d06 Eller finns det något bättre billigt alternativ kanske, har inte tänkt att ha några sps i det här:) Det är ett lika dant kar som mitt 49L kar fast 18L:) 12L karet ser ut så här ursäkta att det ser skitigt ut och att saltet kryper ut på utsidan:)
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Det har nu satts upp ytterligare ett kar där hemma. Denna gång är det ett Mollyhotell som blivit vattenfyllt. Hela tanken med karet var väl främst att husera diverse LPS, skivor och zoas. I karet har jag placerat en 3-stegs fraggylla som jag byggt av fraggraster. Ingen sand, eller LS (mer än det som koraller sitter fast på) Karet körs oxå skummarlöst då skummaren levde satan och passerade mitt stora kar i ljudvolum. Och så kan vi inte ha det. Frågan är om det är lugnt att köra skummarlöst? Sen är det ju det där med belysning, orginalbelysningen består av ett PL rör på hela 24w!. Vilket inte är så mycket att hurra för. Frågan är hur man bör gå vidare i det fallet. Skall d…
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjena! Jag heter Alexander bosatt i Göteborg och är helt novis både på forumet och saltvatten överhuvudtaget. Hade egentligen tänkt börja med ett ännu mindre kar men blev erbjuden ett RSM 130D begagnat och det verkade som ett perfekt nybörjarkar. SG verkar vara en guldresurs när det gäller denna hobbyn och ser fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och ta emot era tips.
-
- 47 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej alla! Jag är rätt så ny inom saltvatten, jag har haft ett annat salt kar för 2 år sen men det projektet gick inte så bra. Nu är jag mer påläst / rikare så jag kommer att göra allt rätt från första dan. Jag vill verkligen lyckas. idag har jag införskaffat mig en Aqua Medic Blenny 80L reef tank. http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium/blenny-reeftank.html Ja då ingår ju en skummare. En justerbar pump. 3 st spots led. vet inte hur bra de är men ska uppgradera lyset i samband med att koraller sätts i. Funderar på en http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-nano-60w/3110-0 och jag vill gärna ha råd samt hjälp med valet av 8000k /10000k…
-
Startar en liten tråd för mig så att jag kan se hur allt framskrider. Jag hade ett pico på 10l igång sen höstas, och inspekterade mitt uthus och hittade ett passligt 50x50x50 kar som jag tänker starta upp med allt från pico karet. Detta blir akvariehörnan i det sista rummet som skall bli renoverat i torpet. Möbeln är byggd av gamla mdf bordsskivor som skall kläs med Ikeas högglansiga bordsskivor, övre bordsskivan kommer att sågas till så att underlaget som akvariet vilar på inte kommer att synas, samt kommer elskåpet att gömmas med en likadan skiva som kommer att hängas på skenor från taket. Nu till kuben. Detta har jag i användning nu, kommer antagligen att uppgradera t…
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har nyligen köpt ett Red Sea uppgraderings kit som pumpar 1550l/h 340gph och som är en uppgradering till RSM 130/130D. Red Sea säger att den skall funka i dessa kar. Funkar gör den men så fort jag startar pumpen så tömmer den pump kammaren/sumpen på vatten och höjer nivån i visningsdelen. Jag fattar inte varför den gör detta. Jag har ett intank media rack och kör en tunze 9002 skummare. I media racket har jag först filter vit&blått sedan en påse aktivtkol och sista facket en påse purigen. Någon som har haft liknande problem? Eller någon som har några ideer/förslag så vore jag tacksam. /Zoltan
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har varit medlem här i några år nu och har läst och lärt mig en hel del. Jag har dock knappt skrivit någonting själv om mina div projekt. Jag tänkte göra en förändring nu och faktiskt börja skriva och lägga ut lite bilder här. Teknik i karet är: 2st Tunze 6015 1st Evergrow 120w dimmbar Kina-LED Ca 5kg LS Kör med osmos-vatten och kommer byta vatten ganska frekvent och dosera CA och KH, vad jag vet än så länge.. Så får vi se vart det tar vägen Något kul som hängde med LS(rätt säker på att det inte är majano) Temporär fragghylla för de första fraggarna. Det artar sig Någon som är ute och kollar läget
-
Hallå hallå, Så länge man har gått och tänkt och klurat över att starta sig ett saltkar, men alltid tvekat vid tröskeln. Inte för att jag är särskilt gammal, 21 betyder nog snarare många år att se fram emot i denna hobby. Till slut lyckades jag ta mig samman till beslutet om att köpa mig ett och dessutom försöka hitta på en egen lösning istället för plug and play. Bygget blev utifrån familjens gamla "typiska" 60 liters välvd ruta f.d sötvattenskar. Jag bestämde mig för att tvunget köra med ett sumpprojekt, fick ett lika stort kar till av en kär vän och det mynnade ut i lite borrande och en trevlig avrinningshörna. Norpade familjens gamla pump ifrån trädgårdsdammen och gjo…
-
- 12 svar
- 2,4k visningar
-
-
Halloj alla "saltvattensguidare"! Jag ska äntligen byta upp mig till ett större kar, från mitt lilla clownhotell ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40607-mitt-f%F6rsta-salt-ett-clownhotell ), till ett 140L (ca). Karet har måtten 60h*60l*40d, lite roliga mått. Det har även en "supbalkong" som inte är så snygg, men med btn + LS som jag bundit upp med buntband, så blit det riktigt snyggt tror jag, ett riktigt snyggt överhäng. (Bilder kommer) Ska även bygga en ny huv och fixa in belysningen i ett smidigt "rail system" så jag lätt kan flytta den i sidled. Belysningen kommer bli min nuvarande LED panel, + 2*24w T5 och eventuellt även två st "LED spottar" …
-
Hej nu är jag här. Den tiden är snart förbi när man tillbringade matrasterna framför televisionsapparaten ( TV:n ). Positioneringen av mitt nästa kar, förövrigt mitt första salt, blir i direkt anslutning till matbordet.... och med skymningssol.Bifogad bild får väll ses som en inriktning och det skulle förvåna mig storligen ifall det färdigbyggda resultatet kommer att påminna om denna vy. Kommer att posta lite bilder löpande men räkna inte med någon högre frekvens..måttot är och förblir: Fort och fel. / mvh Mats.
-
Sprang helt oförberedd på ett kar med de för mig magiska måtten 75x40x40cm. Mitt 20l nano börjar kännas trångbott så det blir en lugn övergång till det stora karet. Hade inte ens tänkt att köra 120 Ljus är fixat, streamers blir det 2 st Tunze 6015 (1800L/h). Däremot de för mig helt nya teknikdelarna, osmolator och skummare är ej inköpta än, tror jag måste få lite input på dessa. Skummare: Tunze 9001/4 några som vet lite för o nackdelar? Kommer inte att starta upp förräns alla bitarna är på plats, nanon tuffar ju på så ingen superpanik. Självklart bilddokumenteras det här på SG
-
- 39 svar
- 3,9k visningar
-
-
Blev uppstart av 45:an då jag väntar på det större, är inte någon höjdare på scaping, men har nu lite snygga öppna sandytor iaf
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har ett RSM 130D och skall byta ut de två medföljande cirkulationspumparna (2x550l/h). Den ena har pajat och den andra väsnas. Är det någon som har ett tips på bra pumpar att sätta dit istället? Gärna med mer kräm i också Tacksam för tips!
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
Tja! Jag bestämde efter 1 års tid som saltvattensakvarist att konvertera mitt nuvarande 85 liter till en låg kub på 75 liter. Efter att ha hittat denna bygge på nano-reef.com bestämde jag att bygga en liknande skåp för karet. Här är ritningen: En snäll snickarkompis hjälpte mig att pussla ihop den. sedan målades den vit, och kläddes in i målade MDF skivor på tre sidor, som sitter fast med magneter, för att lätta kunna komma åt sumpen från 2 sidor. Imorn kommer jag flytta det nuvarande karet så det blir fler bilder.
-
- 19 svar
- 5,9k visningar
-