Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Hej, Nu har jag uppgraderat till ett Akvastabil 275 som jag var o hämtade från en hjälpsam trevlig forumist i Norrköping för nån månad sen. Den här gången blir det lite långsam start eftersom jag ville stadga upp grunden och innan jag kunde göra det skulle jag lägga in plast osv. Nu är det jobbet i alla fall fixat och akvarieuppsättningen fortskrider i maklig takt. Så här såg det ut när vi släpat in grejerna. Ljusrampen är inte alltför svårgissat en Razor 160W 16k. Ett trevligt paket tycker jag. Eftersom min WAF är skral har jag gått med på en anvisad plats och den är bara 110 cm bred så jag var lite begränsad i akvarieval. Jag hade ögonen på ett helt perfekt akvarium…

• 68 svar
    • 9,5k visningar
  2. Started by MarinaS,

Hej! Det var tänkt att jag skulle göra en tråd om detta akvarium för länge sen, egentligen när vi började med att bygga möbeln men jag har inte riktigt haft lust faktiskt men nu känns det lite som att det faktiskt är på tiden speciellt när vi fyllt akvariet dessutom! Men akvariet är ett kubakvarium med måtten 85x85x65 vilket då gör den till 470L vilket är alldeles perfekt just nu. Akvariets avrinning ligger i mitten av akvariet med endast ett lite större hål borrat fast med två rör i ett (?).. Sumpen är på ca 50-60 liter som kommer uppgraderas med tiden men som just nu består av en skummare (ozon kopplad till den), doppvärmare och cirkulationspump. Vid sidan av finns det …

• 93 svar
    • 13,1k visningar
  3. Det börjar bli dags att sjösätta mitt kommande projekt! I snart ett år har jag haft ett 60 liters nanoakvarium med saltvatten intill de större sötvattenskaren och har under året spenderat alltmer tid framför saltburken. Till sist konstaterade jag att saltvatten är mycket intressantare än sötvatten och bestämde mig för att gå hela vägen och skaffa ett redigt akvarium. Nu ska mitt största sötvattenskar pensioneras och ge plats för 300 liter saltvatten! Häromveckan köpte jag ett akvarium med måtten 85x55x65 begagnat med framsidan i optiwhite. Det står nu och tar plats i sovrummet i väntan på att det andra akvariet försvinner. Bruttovolymen är cirka 300 liter, men de översta …

4. Started by Flingson,

I slutet av maj 2013 köpte jag mig mitt första saltvattensakvarium som var på 96L. Efter det införskaffade jag mig ett akvastabil 300L som jag har haft ett tag nu men när ett shallow reef dök upp i närheten så kunde jag inte avstå från att köpa det. Detta blir mitt tredje akvarium, då man snabbt finner fel på sitt akvarium var det inte svårt att övertala mig själv till köpet. Akvariet är ett shallow reef på 80x80x40 med en 120L sump och tre sidor är av diamantglas. Tekniken består av följande: Skummare: Coral Box D500 DC Skimmer Belysning: 2st 18W E27 Led spotlight från ac-rc Streamer: 1st Jebao FS14000 Wave Maker (Funderar på att komplettera med en Koralia streamer:) Fis…

• 22 svar
    • 3,2k visningar
  5. Started by Lunkan,

Tänkte jag skulle lägga upp lite om planeringen av mitt nya akvarium. Har i ett års tid velat utöka storleken på mitt kar. Men regeringen har sagt att vi inte någon bra plats. Efter att ha sett ett tavel-kar så började hon att ändra sig. Jag försökte berätta att det blev svårt med all sten och teknik i ett sådant akvarium. Men hon sa att det borde gå att lösa. Efter lite om och men lyckades jag lösa det och Mikael på Håkanstorp lovade att bygga det. Även om han tyckte att priset/ liter på akvariumet blev dyrt. Själv försökte jag muntra upp mig med att m2 priset blir skapligt. Det blev ingen tavla längre, men känslan ska vara lite åt det hållet. Akvariumet som kommer ha …

• 1 svar
    • 2,1k visningar
  6. Started by Vattenmannen,

Tja! HISTORIA I somras efter jag flyttade hemifrån införskaffade jag mig ett helgas akvarium på 240 l som jag sedan juli har haft igång med gammal sand som stått utomhus i flera år pga tidsbrist, likaså även den döda levande stenen jag hade från mitt förra 375 l kar som jag då inte hade ekonomin att hålla det i skick så la det på hyllan så länge. UTRUSTNING Jag har en Deltec MC 500 skummare, en Deltec uvc 10w och två returpumpar som med lite hemmabygge funkar som filtrering. All utrustning är i akvariet vilket tar lite mycket plats men funkar för nu innan jag inskaffar mig ett större kar. Haft planer på sump till detta karet men inte orkat ta tag i det än och lär inte g…

7. Started by Axxe,

Verkar vara mkt populärt plug and play, som jag kikar lite på. Är det några delar som kräver utbyte direkt eller håller tekniken hög klass? Kvaliten iövrigt, är ni som har nöjda, tänkte 250modellen och uppåt.

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  8. Någon som tagit bort teknikfacken på perkula går det håller det? Sugen på sump ikällaren för att få bort ljud+mera plats i akvarier.

• 52 svar
    • 5,4k visningar
  9. Då var det väl dags att presentera mitt senaste pågående projekt. Efter många tankar fram och tillbaka så blev den totala vattenvolymen lite mindre är original idén. Själva akvariet kommer att bli 100x100x65cm med tre sidor i optiwhite glas, alltså 650 liter + sump med måtten 80x80x45 cm med ca 120 liter vatten. Bänken är tillverkad i 40x40x3mm stål som är vitmålad med hammarlack. Inriktningen kommer att bli i första hand bli sjöhästar, samt ett fåtal utvalda spser och lpser samt ett par gorgonier. I detta system tänker jag även göra ett första försök med biopellets. Skummaren kommer att vara en BK Supermarine 250 och returen ifrån sumpen kommer jag använda mig av en…

10. Started by Mattias,

Kunde inte hålla mig ifrån saltet längre, efter nedläggningen för två år sedan blev suget för stort. Det är ju en mycket intressant hobby, med mycket spännande liv och teknik. Lyckades hitta en kub på 65x65x65 här på orten, med lite modifieringar så är det snart igång. Väntar på lite teknik från e-bay och annat från Svedala. Sent from my iPad using Tapatalk

• 72 svar
    • 6,8k visningar
  11. OBS! Titeln är vilseledande, här är det supersalt! Här följer min planeringstråd inför nästa projektet: Jag var tvungen att göra mig av med min gamla burk i och med flytt för ett tag sedan, dels för att jag inte hade tid för den gamla burken och dels för att jag inte hade plats för den i den nya lyan.. Nu börjar det roliga än en gång! Min tanke är som följande: Akvariet: 120cm långt, 35-40cm högt och 45 & 55cm djupt. Jag avser att ha framrutan i en vinkel så att refraktionen sker så att man ser ner i burken rätt framifrån. Burken kommer att vara djupare i basen än på toppen. Självklart så blir det Optiwhite;) Bänken: HÖG! Så hög som bara möjligt, så att man får in en …

• 4 svar
    • 830 visningar
  12. Started by Fiffe,

Håller på att starta ett lite större kar och tänkte, lika bra att lägga upp en tråd med lite bilder ifall man gjort nåt galet. Har sen i vintras vetat att jag ska flytta ut på landet och har sedan dess börjat hamstra begagnade saltvattensprylar för att kunna starta upp något lite större än mitt RSM130 i det nya huset. Nu har renoveringsyran börjat lägga sig och jag har så smått börjat pilla ihopa det nya karet. Info: Visningskar: 350l Optiwhite Belysning: 2x 250W MH + 4 x 55W T5 Cirkulation: 2x Vortech MP40 Returpump: Laguna Powerjet Skummare: Bubble Magus NAC6 Balling med Grotech Tec III Biopellets i deltec filter Sump på ca 100l i källaren/tvättstugan DIY osmospåfyllnin…

• 89 svar
    • 10,3k visningar
  13. Started by simon,

Hej Efter ett antal år utan ett saltkar har jag fått allt svårare att förneka för mig själv och familjen att jag inte ska starta upp ett igen. Visserligen så har jag och dottern sedan 2 år ett 60l nano (proreef) som förra året byttes det upp till en 160l kub (som jag hittade på vinden), när fiskar och koraller började växa till sig, men det har under tiden inte varit på något sätt seriöst utan mer något tillfälligt, samt för att min dotter kommer ihåg att vi har haft större akvarier när hon var riktigt liten och ville ha clowner etc. Kuben ifråga är inget "fancy", utan ett löst akvarium på bänk med extern skummare, ingen sump och en MH150 + någon LED ovanför. Dessvärre så…

• 25 svar
    • 4,3k visningar
  14. Guest
    Started by Guest,

Nu har man fått hem nya "gamla" karet Ett gediget gammalt syrafast kar med stålbotten. La en glasskiva i botten på det Vart inte 100%igt tätt såg några luftbubblor men jag lurade den fan då jag smetat lim på hela bottendelen under skivan så ingen större fara på taket. Glaser är mest där för att ej sten mm skall skada limskiktet så saltvatten kommer i kontakt med stålet vilket ej hade varit spec lyckat. Måtten på karet är L80 D80 H50 Sumpen standard 100L kar. Bifogar en snabb paint hur den är planerad. Ljus kommer bli 2 50W multichip ev komplitering med 2 till om behov finnes. Skummare BM Curve 5 planen är att den ej kommer behövas "ersättas" med refugium "dsb" samt ATS b…

• 3 svar
    • 748 visningar
  15. Started by PeterGG,

Hej. Flyttade till hus i December. Det bästa jag kom på för att flytta mina akvarium var att starta ett nytt i huset... och flytta in de gamla grejerna i ett nytt. Flytten var ett **** flytten av 540L akvariet gick bra, men sen ställde jag 90L i källaren och där var för kallt... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32227-PeterGG-s-540L https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55959-PeterGG-s-Take-6-90L-kub Detta akvariet har just nu 2 Razor rampor 160W 16000K.. mer kommer. Det är borrat, byggt av benny på majorna Sumpen under karet... samma teknik som innan Kul med detta är att vi har ett isolerat uterum.. så man ser akvariet i ett fön…

• 46 svar
    • 5,9k visningar
  16. Started by Skafar,

Hej Vi startar en tråd som gäller vårt nya akvarium som vi beställt och väntar hem om ett par veckor! Det är ett Red Sea S-650 utan ljusramp med en Pacific Sun Pandora Hyperion S2 Hybrid (3x75w,4x54w T5) och en Jad kylare. Vi har nu haft vårt Red Sea Max 250 i över ett och ett halvt år och är extremt nöjda med det! Vi har verkligen blivit fast i denna hobby och tycker det är lika spännande varje dag och se vad som händer i karet! Enormt avslappnande också att bara sitta och kika i och låta tanken sväva iväg! Det blev till sist ett nytt Red Sea för vi gillar verkligen designen på dessa! Vi tycker det är lika viktigt att akvariet är snyggt i rummet som att det ska vara sn…

• 24 svar
    • 3,6k visningar
  17. Started by bjomat,

Nu efter 20år sedan senaste saltkaret är man igång igen. Teknikmässigt ha det ju hänt en del om man säger så. Håller på som mest och uppdaterar mig och då är ju guiden det absolut bästa stället har jag lärt mig. Mitt kar är ett rsm250 som jag moddat en hel del - mest för att få ner ljudnivån samt få ett bättre fungerande system. Tanken är att ha en allroundburk med fisk lps samt lps. Jag har tänkt anväda balling light samt 10% vattenbyte/vecka och hoppas det ska räcka till. Just nu håller jag som bäst på att försöka få ner po4(0.25-0.50 salifert) no3(25-40 salifert) Just nu i burken: Hepatus ca 9cm Gul kirurg ca 8cm Clowner 2st 5cm, 7cm Domino Demsel(?) 7cm Blue Demsel(?)…

18. då mitt förta kar inte gick att utveckla på ett bra vis då all teknik satt i karet på 235l. så var det nu dags att ta steget till ett större kar med en sump. tekniken som kommer användas är köpt o väntar på att sumpen ska anlända bara 2st maxspect razor 160w 16k 2st wp-40 wavemaker deltec ap600 skummare deltec fr509 Då karet köptes som en sötvattensbur ska jag nu borra o fixa ytavrinning så där kommer första frågan ska man köra durso lr herbie metoden. är bekant med durso då vi byggde det i farsans bur. men tar gärna åsikter om fördeöar o nackdelar med alla metoder. sen skulle jag vilja ha en ytavrinningsbox i svart plast. den berkar svår att få tag på hur har ni andra gj…

• 10 svar
    • 2,1k visningar
  19. Jahapp, då går man i osunda tankar att skaffa ett Saltvattens akvarium igen. Hade ju börjat samla prylar för att bygga en rumsavskiljare i förra lägenheten men när det sket sig med tjejen såldes allt vad akvarium hette och jag flyttade till en lägenhet där jag inte alls trivdes. Så några akvarium blev det inte där, knappt några möbler heller om jag ska vara ärlig. Men nu hyr jag ett rum av en polare som tycker det är roligt att jag har ett akvarium så länge han slipper sköta det och bara kan titta på det. Så jag är nöjd med att få ha det i vardagsrummet. Nu är det ett sötvattenskar där på 100x100x50cm som jag i så fall kommer sälja och köpa ett nytt 120x80x60cm(BxDxH)(57…

• 3 svar
    • 889 visningar
  20. Started by krille 55,

Skulle gärna vilja introducera sjöhästar i mitt knappkar mått 100x80x30. Tror ni det skulle funka. Är ju inte så högt men nån liten art kanske

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  21. Gjorde som sagt ett inpulsköp i veckan och fich hem det nya karet. Det blev ett Percula 90 komplett med BTN bakgrund RedSea. Detta kar känns gör bra då allt är inbyggt och snyggt gjort. Karet i sig får stå i "skamvrån" innan sötvattnet blir sålt och gör plats för detta istället:ler: Då bakgrunden fortfarande är lös så funderar jag hur man limmar den bäst. Den är nämligen för "kort" så måste limma dit en sak under så den kommer upp en bit eller skall man ha den som den är och då hällre ha ett skydd i överkant Det rör sig om ca 4cm för kort

22. Då mitt nya visade sig vara allt för litet så ska ett större byggas! Om någon skulle vilja hjälpa mig med ritning och hur avriningen ska bli till det bästa så hade det uppskattats, balkong hade nog varit snyggast men det ska ju vara öppet så enligt bilden så skulle jag velat ha samma lösning, men hur? Tanken är 100x60x55 Och det ska byggas enligt bilden va det tänkt. Fast dörrarna ska gå ända ut, antingen skutbara eller öppningsbara utåt. Möbeln kommer att byggas i 22mm mdf och lackeras samt klarlackas för bäst yta. Vet inte om jag ska bygga i glas eller löpa linan ut o bygga i akryl. Teknik vet jag inte riktigt i dagens läge, men tror jag kör vortech mp10 eller mp40 ev …

• 427 svar
    • 36,9k visningar
  23. Hej alla saltvatten akvarister här kommer info och bilder på mitt bygge som slutligen ska bli ett sps/lps kar. akvariumet är nystartat inne på fjärde veckan nu och är hem åt en clown och hans anemon Akvarium mått : 430L L130cmxb60cmxH50cm Sump mått : 60L L60cmxB40cmxH40cm Skummare : Bubble Magus Nac7 Wavemaker : BOYU wm-3 Retur pump : BOYU GX4P ställbar från 5000L/H - 10000L/H Filter : fosfat filter PVC ; allt är 32MM Belysning : CINA LED 120w som ska bytas ut mot en lr 2 Maxspect razor 160w inom snar framtid, direkt kassan blir lite bättre Bänk Hemma bygge med måtten L130cm H90CM B60CM Så ser det ut inne i bänken, Dörrar och sidor kommer från ikea Min Clow…

• 103 svar
    • 14k visningar
  24. Guest
    Started by Guest,

Nu är det på rull men mycket kvar Har husserat 2 percula och 2 rörmaskar lite polyer o knappar. Är ca 15KG LS i ska i med mera och fixa en bättre scape. Botten Vanlig sand (sandlåda) med större korallkross som vart öven från filtret:P Nu har i fredags även lite koraller av modellen Euphyllia tror det är paradivisa. Tackar Mats för dessa Och LS kanon fina. Teknik 2 powerhead 1500L/h och 1000L/H Våt/torr filter med utavrinning munp 500L/H JAD WG-524 fick modda denna lite nu kommer inga microbubblor:) Belysning 3st 20W T8 isvita och 4 LED slingor på 100Cm 2blå 2vita Lite värden kommer här: Salt: 1,022 KH 10 Mg: 1230 ppm Calcium: 680 ppm Silikat, Si: 0 ppm Nitrit, NO2:…

• 75 svar
    • 7k visningar
  25. Ska bygga sump, och såg att biltema hade plastglas 4mm. sumpen ska bara bli ca 55x45x40 men skummarfack, bubbelfälla och retur. är detta ett bra alternativ? Vad limmar jag med? Blir enormt tacksam för svar. M v h robin

• 3 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.