Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by Vidofner,

Så nu är det dax att dra igång denna tråd. Beställningarna har skickats för sump och akvarium så nu känner jag att denna tråd bör komma igång :). Akvariet kommer bli en kub på 120x120x60 cm vilket motsvarar dryga 850 liter med utanpåliggande avrinning där jag kommer köra en "herbie overflow"-lösning som kommer leda ut i rummet bredvid (garaget) där sumpen kommer stå. Sumpen som kommer stå i garaget kommer vara 150x50x50 och ha en väldigt simpel design. Första facket kommer kunna fyllas upp och rymma 90 liter vatten. Tanken är leda bort vattnet från detta fack och istället låta det rinna ner längre fram i sumpen när man ska göra ett vattenbyte…

2. Nu har jag hällt både vatten och salt i mitt akvarium, så nu är det väl kanske dags för att starta en egen presentationstråd om det. Levandesten åker i om en vecka eller två om jag hittar någon sommaröppen saltvattensbutik med bra och prisvärd sten... Fakta: Akvarium: 200 x 70 x 70 cm, 980 liter varav 867 liter vatten Sump: 115 x 54 x 60 cm, ca 372 liter varav 220 liter vatten Teknik: Cirkulation: Tunze Multikontroller 7095 + 2st Turbelle Stream 6101 (12000 liter/h) Skummare: BK SM250 Kalciumreaktor: Schuran Jetstream 1 / Aquamedic SP3000 Returpump: Eheim 1260 (2400 liter/h / 65 Watt) UVC: De Bary AN-25E (25W) Detaljerad i…

3. Titel , Mannes Rev. Efter mycket funderande och projekterande så tog jag beslutet att byta kar till ett måttbeställt kar från Håkanstorp Zoo. Måtten blev 1800 långt 750 djupt och 550 högt , ca 740 liter. Det blev min egen design på karet med en balkong på baksidan som sitter utvändigt så att man inte ser någon box, den går hela vägen längs baksidan. Baksidan är klädd med vit BTN "slimline" som alla mina tidigare kar.. Skillnaden denna gång var att jag fasade ner "kammen" i BTNen så jag valde att köra med en fast monterad kam som jag fick gjord i svart plexi. Detta gjorde att jag fick en fin slät yta bakom kammen som gör att vattnet inte ska porla. Akvariet har fasade kant…

4. Jag har svårt att vara utanför, sist när jag sålde min akvarium tänkte jag ta det lugnt minst ett år men det verkar att jag är smittad ,det går inte ! Så duktigt på SV är jag inte men ska försöka bli bättre. Jag känner bara att jag måste starta ett ny kar, off klart sture projekt än andra jag hade. Skulle starta min lilla Dimax (13 liter) för sköjs skull men väntar några år tills min son bli 6-7 år. Karet jag vill beställa har måtten 200x70x70cm (3 sidor optwhite 15mm) samt en sump ? men vet inte precis vad är passande i storlek ! *ytavrinning 4 hål på bredd glas sida (2 x 32mm - returen och 2 x 40mm (en kortare än andra) *boxen ska vara svart acryl på en av sida i m…

5. Äntligen igång Nya systemet igång lite försiktigt sedan en månad ungefär. Tänkte börja med att presentera innehållet. Akvarium 1100x750x700 Low Iron 15mm Rimless Sump 1200x650x400 med 3 fack och bubbelfälla Akvariebänk - vitlackad byggd i mdf av möbelsnickare 36kg levande sten (26kg ny och 10kg gammal) 25kg Revpelare byggda av revkeramik 6kg levande sand Fiskar: 1st paracanthurus hepatus 1st zebrasoma flavescens 1st centropyge loricula 1st zebrasoma xanthurus 1st bothus ocellatus Evertebrater: 2st Lysmata amboinensis 2st Lysmata debelius 20st Eremitkrabba (Clibanarius sp.) 20st …

6. Started by Genne,

Flyttar mina kommentare och funderingar till detta fotum i stället för bloggen. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?u=5412 här finns mina tidigare bilder och kommentarer. Mitt sista inlägg på bloggen fick då tippset att flytta till forumet. "Är lite besviken, inga kommentarer! Håller på att starta upp ett kar och vill gärna ha konstruktiv kretik. Gör jag några fel? Vad bör jag tillföra för att karet ska se bättre ut? Vad saknar ni i karet, mm, mm, behöver verkligen tipps och råd. Vore mycket tacksam för tipps och råd. Det jag ska förbättra nu är ljus och mängden koraller. …

• Gilla
    • 945 svar
    • 126,7k visningar
  7. Started by Moose,

Då har planerna börjat smidas inför nästa projekt. I slutet av maj kommer vi flytta till hus. AKVARIET Planerna är ett akvarium med måtten ca 170x70x70. dvs ca 800 liter. Frontglaset i diamantglas. Det finns ett antal begränsande faktorer. På vänster om sida står en kamin, dvs karet kan inte vara längre, då det isåfall kommer för nära kaminen. För att avleda värmen så kommer en luftspalt att lämnas mellan täckskiva och kortsidans glas. Djupet på karet hade varit önskvärt med 80cm men jag tror inte jag får tillstånd till detta. Men 70 har jag iaf fått ok på. BÄNK Bänken kommer jag nog …

8. Started by Capote,

Eftersom jag inte hade hittat SG när jag satte upp min senaste burk så får det bli lite historik här till att börja med. Alltid kan det väl hjälpa någon till någon idé eller slippa göra något av mina misstag. Före den här burken hade jag haft olika saltvattensakvarier i 15 år. T.ex. ett rovdjursakvarium med en mycket stor muräna och sist ett fyrkantigt revakvarium på 1x1x1 m. Efter en kalkmixerkrasch som dödade det mesta tog jag ett uppehåll på över ett år. Efter ombygge hemma så hittade jag en lämplig plats cirka 2 meter bred för en ny burk. Mellan en vägg och en dörr. Jag ville inte få en "gång" vid dörren så det fick bli en sned ruta på ena kortändan. När jag satt och…

9. Tjenare alla. Startar upp en tråd om mitt nya bygge. Har hållt på nu i fem år med saltvatten, började med ett kar på 325l som jag köpte begagnat och insåg snabbt att detta var för litet så det blev ytterligare ett byte till ett kar på 575l som jag kört nu i 3år. För ett par månader sen så började saker att hända, regeringen ville att vi skulle renovera vardagsrummet där även mitt saltkar står.. Vilken fördel det blev för mig :-) Jag föreslog en ny placering av akvariet som frun tyckte var kanon. Men möbeln passade ju inte riktigt in i det nya konceptet, som enligt frun skulle vara vit!! Fick då läge att släppa bomben, nämen lilla gumman jag kanske skulle ta och beställa e…

10. Started by Marcus S,

Tjenare, brukar inte skriva så mycket i forumet, men tänkte dela med mig lite av mitt pågående projekt. Håller på att bygga ett inbyggt 1300 liters akvarium i vårt vardagsrum. Har ganska så begränsat med utrymme för alla tekniska apparaturer varför jag måste tänka kompakt när det gäller att få plats med alla ting. Har bifogat en bild som jag ritat IronCAD. Hela akvariuet skall byggas in och ha luckor på framsida. Skulle helst vilja ha ett helt rum att tillgodo på baksida, men min sambo tillät inte detta ;(. Vi har nämligen precis byggt ett nytt hus och haft fördelen att projektera in akvariet från början. Har golvbrunn i plattan och ventilation i tak och väggar kopplat t…

11. Started by Zoogiganten,

2008-07-10 Då är det dags för mig att presentera mig och mitt nya akvarieprojekt. Eftersom jag jobbar på Zoogiganten i Lomma har en del av er redan träffat mig IRL medan ni som vill följa med på resan om mitt akvarie kommer att se mig här lite då och då på bilderna skulle jag tro. Efter 10 år med mitt 1000L´s så är det alltså snart dags för att starta mitt nya kar på ca 3600L, men jag kommer att ha ca 3200L vatten i systemet. Vi har renoverat vår nya gård ute i Flädie strax utanför Lund i Skåne i snart 5 månader och det börjar nu att se ut som ett hem där vi ska kunna leva och kunna se på akvariet under kvällarna då vi släcker TV´n och bara lyssnar på musik, dricker vinoc…

12. Då var det dags för byggartråd. Idag kom karet och jag går från planeringsstadiet till handling. Karet är ett Red Sea Reefers XXL 750 Vitt, och skall stå placerat i en kortända av vår matsal/allrum. Fokus kommer till en början vara på fisk, men så klart kommer jag fylla upp karet med snygga acrporor och en del andra SPS:er. Någon LPS kommer även finnas i, men jag kommer vara försiktig med dessa, då jag vill ha kejsare. Teknik: -Belysning: 3st Radeon G5 Pro (215w x 3st - vilket kommer ge ca 0,95w/l vatten). Dessa är beställda, men Ecotech verkar ha stopp i produktionen just nu pga Covid-19 -Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin …

13. Hej jag heter Jaroslaw Kolodziej och varit medlem från 2007. Älskar allt som har med saltvatten att göra försökte starta själv för några år sedan Men tyvärr inte allting går i livet som man planerat. Men nu har jag bestämd mig att långsamt förverkliga min dröm om saltvatten akvarium. Detta blir ganska långsamt projekt kommer säkert ta några år men jag vill gärna dela med mig. Jag kommer snabbt beskriva vad jag hade tänkt mig. Akvarium 240*70*70 15 mm optiwhite. Kommer beställas från Polen längre fram i tiden. …

14. Fick en idé från frugan att ifall man kunde ha ett annat akvarium och då vid trappan ner men ändå att man kan se det från 3 sidor. Så en kul sak att ev kunna göra, måste bara se om man kan såga ut i väggen eller om man måste ta ner mer å förstärka med U eller I Balk. Måtten som får plats är 120x70x70 ev 60cm högt. Det skulle vara 87cm från golvet då staketet är så högt på framsidan mot trappan. Baksidan till skulle bänk och överbyggnad vara. Ytavrinningsbox på ena kortsidan mot väggen Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S

15. Jag har tidigare haft en tråd som var en planeringstråd till detta kar men nu har det varit igång några månader så kommer fortsätta i denna tråd istället. Jag har bott i Kalmar men har nu flyttat hem till Vimmerby. I Kalmar hade jag ett kar på 250liter som varit igång i 4 år. Koraller och fiskar från detta kar fick följa med till Vimmerby, krävdes mycket jobb och planering för att få detta att fungera men nästan allt har överlevt. Det nya karet är beställt från Håkanstorp och har måtten 170*70*65 i optiwhite. Borrat med tre hål. För tillfället är det blandat LPS och SPS men det lutar åt att det kommer bli 90% SPS framöver då kejsare går i karantän. …

16. Started by akutmottagning,

Så nu är det dags att starta tråden om mitt nya system som är på G!! detta system planeras vara igång nån gång under kommande år då jag inte är så bra på att skriva och förklara kommer jag uppdatera med bilder hur projektet fortskrider. kommer bli ett system på över 1200L. kommer ha 3st 32mm genomföringar samt 1st 40mm. Möbel träkonstruktion täckande från golv till tak kommer målas i samma färg som vggen för att smälta in. Huvudkar 1650Lx900B700H (möjligen 650H inte beställt ännu) så karet blir på ca 1040L sump ej bestämt än med blir på över 160L för att få plats med diverse godis. inriktning: SPS/LPS Belysning: ecotech radion Skummare: grotech hea200s returpump: 2xehe…

17. Started by salar,

Mitt 750 liters akvarium. I det simmar bland annat en fet sohal. Lite blandade mjuk och stenkoraller. I sumpen står min nya Bubbelking och skummar på. Ballingmetoden tillämpas sedan tio år tillbaka.

18. Started by Andreas N,

Här kommer lite bilder på min balja som är ett 800liters (160x70x70) + sump under karet. Karet har varit igång 1 1/2 år nu.

19. Started by stigigemla,

Jag kommer att i den här tråden följa upp (om)bygget av mitt nya saltkar. Kommentarer är välkomna. Storleken är 294 x 84 cm och 62 högt. Nu håller jag på att ta ur det sista gruset och frigolitinredningen. Det är några repor i frontglaset så jag funderar på att vända det om med baksidan fram.

20. Started by pwin,

För att få lite historia i beskrivningen av mitt akvarium så startar jag med bilder från mars-06. Först några redan visade bilder med 2 st 250W Radium 20000K tända.

21. Så har det blivit dags att starta upp en tråd om karet då det har kommit så pass långt att planeringstråden känns överflödig. Bakgrund och historien om tillkomsten: Min kub jag hade kändes i början perfekt, men blev rätt så snart lite liten i måtten då karet var just en kub och simytan var lite snålt tilltagen. Jag började att skissa på ett nytt kar och efter flera funderingar blev måtten 1000x1200 då karet står in till en vägg med 1000-sidan. Karet är byggt av Benny på Majornas Glas i Göteborg, bänken har jag själv byggt efter konstens alla regler. Tekniken: I karet sitter en Vortech MP10 ES och en Tunze 6025, utöver detta sköts cirkulationen av en Laguna Freeflow 4500 s…

• 367 svar
    • 48,7k visningar
  22. Started by Ted Camenius,

Tänkte lägga ut lite bilder på mitt nya projekt. Akvariet som är under uppbyggnad fungerar som en rumsavdelare mellan vardagsrum och arbetsrum. Akvariet är på 750l med måtten l:180 b:60 h:70, sump på ca 200l och ett litet karantän/fraggkar som går att stänga av från systemet på 40l.

23. Started by saltbjörkan,

Nu börjar det ta sej här hemma nytt kök nytt badrum nytt vardagsrum mm så nu i vinter ska renoveringen flytta ner ett steg, tillmin källare där ska jag renovera en tvättstuga och ett badrum och "MITT" rum bio/akvarie rum. akvariet ligger iförsej rätt långt ner på listan men det är roligt att planera. där av tängte jag dela med mej av mina planer som förmodligen kommer ändras 100 gånger =) Men några saker är spikade det är tex att där skall byggas ett akvarie ner och att det skall vara ett vingkel akvarium.. karet kommer jag bygga själv genom att jag kommer köpa två kar som jag skär isönder för att sedan limmasihopa till ett kar. var lite sugen på att beställa hemm dessa…

• Gilla
    • 264 svar
    • 47,4k visningar
  24. Started by ballsam,

i somras köpte vi huset jag är uppväxt i. ett 1 1/2 plans tvåfamiljshus på längden med källare. planen var från början att hyra ut ena delen och bo billigt, men det verkar krångligt att ha hyresgäster så nuvarande planen är att slå ut några väggar och ta hela huset, vilket öppnar för ett större kar -kung.. har några planer och tänkte bolla lite ideer med er. det som det lutar mest åt är ett akvarium placerat i mitten av ett rum (typ metrue´s) med en ytavrinning i mitten. ritade upp en grov planlösning i paint. kom gärna med ideer och tips.

25. Var idag och beställde mitt nya kar på håkanstorp. Blev måtten 250x70x60cm (1050 liter) med framrutan i optiwhite och kamlös coast to coast overflow i bakkanten. Håller på och snickrar bänk för tillfället och meckar med sumplösningen som har en egen tråd här: https://saltvattensguiden.se/topic/43142-automatisering-av-sump-med-apex-controller/#comment-530868. Hoppas på leverans i början på maj men den här gången tänkte jag låta allt ta sin tid så överflytt från mitt nuvarande kar blir nog inte förrän till hösten. Uppdaterar här efterhand tänkte jag.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.