Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Tjenare, hjälp mig att uföra KH test rätt för jag förstår inte instruktionerna och jag har försökt översätta det med google översätning för att se om det hjälpte, men det är lika krångligt fortfarande, så hjälp mig den som använder detta test kit. Instruktion på engelska. 1. Add with the 5 ml syringe 4 ml of water in the test vial. For a lower resolution and more tests per kit add 2 instead of 4 ml. 2. Shake the KH-Ind dropping bottle a few times and add 2 drops in the test vial (1 drop for the low resolution mode). 3. Put the plastic tip firmly on the 1 ml syringe. And draw into the syringe the KH reagent (ensure that the end of the plastic tip is constantly submersed in…
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej på er. Var nyfiken på vad mitt kranvatten hade för KH och gjorde ett test. Blev mörkrädd när jag fick resultatet. 28 dKH!!! . Har jag så högt värde på mitt kranvatten, eller löper testet amok i sötvatten?
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har lite för låga värden på Magensium och Calcium! De ligger på 1170 resp 385. Jag ser nu att det står på förpackningen med Slaifert Mg citat "1 level beaker in 1 cup of fresh water" Betyder det att jag måste ta vatten från kranen eller ta osmosvatten, och inte kan ta vattnet jag har i karet och blanda ut saltet med?
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
När jag skulle blanda nya dunkar idag upptäckte jag att min magnesiumklorid var nästan slut. Var inom min lokala handlare och han föreslog Salifert Magnesium Powder som var det enda han hade hemma. Innehållsförteckning saknas så jag blir inte klok på om det är rent eller inte. Tror ni att jag kan blanda det i dunken för cacl enl vanlig koncentration? Använder fauna marins produkter och ett recept från Stig i Gemla, http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden
-
- 3 svar
- 899 visningar
-
-
Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…
-
-
- 8 svar
- 728 visningar
-
-
Hejsan jag fick ett salifert mg test av en vän han hade aldrig använt det och det saknas instruktion hur man gör men det var inga problem och hitta min fråga är de har tydligen ändrat det testet lite tydligen ska man ha i fem droppar av det nya och fyra av det gamla testet med fyra droppar fick värde på 1180 lite lågt säkert felmätning med fem droppar 940 detta test har röd sked jag undrar om detta är det gamla testet För övrigt använder jag red sea mg test där har jag 1300 vet ej vilket jag ska lita på mvh Frank
-
-
- 3 svar
- 447 visningar
-
-
Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn
-
Ja jag kan inte bestämma mig om jag har 2,5 eller 5 i nitrat. jag lägger till lite bilder så kanske man kan få mer erfarna ögon att titta på testet och avgöra. Vad jag vet är om man tittar uppifrån och får mindre än 10 i nitrat så kan man läsa av från sidan och dela med 10.
-
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har två olika nitrattester från Salifert, ingetdera har utgånget bäst före datum. Test1 (nyast) Består av en vätska (4 droppar) och en (liten 0,05ml?) skopa pulver. Test2 Består av två olika pulver och en skopa modell större. Test1 ger nästan inget utslag alls. En väldigt svag färgning från sidan, ett mätväde på ca 0.1. Test2 färgar ut rejält. Jag skulle uppskatta ett värde på ca 10 i nitrat. Jag mätt 2 ggr med varje test idag med samma resultat. Hur kan det bli så olika?
-
Tjenare! Kan någon förklara hur man gör avmätningen fattade inte riktigt hur man ska göra. Om jag kollade uppe från så var vattnet helt vitt men kollade jag från sidan så fick jag lite rosa som indikerar 0,5 när man kollade mot test brickan. Betyder det då att jag har 0,5/10= 0,05 PPM?. Hur kommer det sig att man får färg eller inte beroende hur man kollar genom behållare?. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej är det någon som har någon erfarenhet med detta nitrit test? Gjorde ett test nyligen, som visade 2 Fick givetvis panik, men sedan slog det mig att "2" kanske innebär" 0.2 ppm? och då är det kanske inte riktigt så illa som jag hade tänkt mig? eller bör jag gå tillbaka till panik stadiet igen? De båda clownerna ser ut att må bra, och även eeld räkan börjat dosera med startbakterier (aquaforest bio S) för att få ner värdena till noll Bör jag även använda nitrivec? eller blir det lite kaka på kaka? vilket bör vara mest effektivt? edit: bör jag kanske riktga om streamer pumparna? mer fokus på att blåsa på LS eller ska jag rikta dom …
-
- 4 svar
- 525 visningar
-
-
Hur ska man hålla behållaren man tagit testet med egentligen? Tryckt mot det vita i färgskalan eller en liten bit upp? Det blir ju olika värden beroende på hur man håller. Ex.vis mitt fosfat visar 0.1 om man trycker behållaren mot pappret och 0.03 (eller var det 0.05?) om man håller en liten bit ifrån. Likadant med No3 testet visar 25 om man trycker mot pappret och 10 om man håller en bit upp. Vilket värde bör man gå på?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som har testat detta medel eller använder detta nu. Jag funderar lite på detta och undrar om det kan vara effektivare än ett järn eller aluminiumbaserat granulat. Detta medel kräver en effektiv skummning. Är det någon som vill ge sin syn på detta? http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ae5219e504990be08496a461e9f272d7/cl/details/anid/s-328110/Salifert%20Phosphat%20Eliminator//listtype/search/searchparam/phos
-
Vad tror ni om detta test? http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=25039 Martin
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Testade mitt vatten idag och fick detta? Hur bör det tolkas? Testkitet dåligt/förstört?
-
Hittade två utav dessa flaskor i förrådet. De har varit öppnade och sen tillslutna igen under en längre period. Finner inte något bäst före datum eller liknande. Kan dessa produkterna i flytande form bli för gamla? Risker med att använda dem i karet?
-
Mätte för första gången med Salifert strontium test... maken till omständigt test har jag inte varit med om. 5 olika flaskor och 3 sprutor och rågade skopor.... Felmarginalen är +/- 5 mg/L och rekomenderat värde är 10-15.... Tog mig en halvtimma att göra testet... puh. De här värden fick jag med Salifert: Ca 435 ppm Ca 428 ppm (Med Sr testet) Sr 0-3 mg/L Ca diffade på 7 ppm mellan Ca och Sr/Ca testen och det är hyffsat... Ska dosera lite strontium och försöka få upp det lite för att sedan mäta igen... Men med mätskalan nedan så känns felmarginalen på +/- 5% ganska stor. 40 34 28 22 16 good 10 good 4 0-3 Vad tycker ni andra som använt det här testet? PS. blandade ihop 5 % …
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag tänkte höra om någon kan svara på hur man räknar om de nya nitrat testet från Salifert från det gamla systemet. I det nya har de ändrat referensfärger och mätvärden så det går inte att utläsa utifrån de gamla hur mycket man har. Jag mätte nitrat till 50 idag med nya testet... Men nitrit är bara 0,01 enligt samma test Salifert. Någon som vet?
-
- 0 svar
- 427 visningar
-
-
Jag undrar om någon har annvent detta medel, ocg i sådant fall till vilken nytta. Jag fick en flaska och undrar om jag ska våga mig på det. Kollade om det fanns omtalat här tidigare men get var ingen som hadde skrivit om detta.
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Någon här som använder Salifert vattenpreparat?. Är det bra grejer?. Tänkte då på följande Natural Iodine Natural Strontium Coralline AminoAcids Trace Hard
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Med udda menar jag dessa: Organics Copper Iodine Strontium Potassium Silicate (Ngn mer ?) Är det ngt att ha ? Blir dyrt med tritontester för alla kar. Misstänker att det är dåligt med precisionen och pålitligheten, men nyfiken om ni provat och erf.
-
-
- 5 svar
- 637 visningar
-
-
Är där någon vänlig själ som kan tala om hur stor skeden för dosering av pulvret är till Saliferts Ca test? Jag har lyckats slarva bort/blanda ihop min med andra och måste snabbt få ordning på vattenvärdena efter ett haveri Med vänlig hälsning Fredrik
-
- 2 svar
- 709 visningar
-
-
Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!
-
- 0 svar
- 814 visningar
-
-
Hej, ville fråga lite om testen. Det finns två färgskalan på den iodide och iodate, men den första har typ gul och sen gyl och grön färg samtidigt, varför? ska det bli gult då eller grön... fattar ingeting. I mitt fall blev det jätte ljus gul. Med iodate test och iodine gav mig samma resultat- jätte ljust gul, på kartan var det ju blå färger. Betyder det då att alla ämnen är slut eller har jag misfattat någonting.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Undrar om jag kan få ett råd av nån som använder Saliferts Kalciumtest? Det är den här delen: 5] Sätt droppvis, med 1 ml sprutan, Ca-3-reagensen till vattnet i teströret. Snurra efter varje droppe en sekund eller två. Fortsätt med detta tills färgen förändras från rosarött till en klarblå färg. Alltså - det kritiska momentet. När jag försöker testa så byter det färg lite pö om pö, och hamnar skiktat. Jag trodde det skulle nå en klar och tydlig gräns där man kunde säga att: nu jäklars, nu är det blått. Istället blir det som att man kan ana lite blått gojs efter en stund och sen växer det till ett skiktat lager som ligger ovanpå det rosa. Jag har tömt hela sprutan i te…
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-