Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Undrar vad som i Salifers tester räknas som en sked av ett pulver? Är den rågad eller struken?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla.....jag undrar hur jag enkelt skulle kunna balansera kh.....jag har nu ett kh på 5,8 detta fall efter jag inte buffrat på 2dagar med salifert kh + ph buffer....ska man värkeligen måsta buffra i all evighet eller går det lösa på något annat sätt??? Magnesium har jag på1300 Kalcium 400 ph på 7,5....så vad tror ni gott folk kan ni hjälpa mig att få bukt på mitt problem......
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har en liten undran - Jag har ett rätt högt Mg-värde (1580) med Ca på 420 och Kh på 7 Jag använder inga tillsatser utan bara Reefchrystals - jag har alltså inget att spela med om man säger så - hur skall jag göra för att få rätsida på saken? Strunta i vattenbyten (som ju tillför allt) och bara tillsätta trippelbuffert och Kalcium när Ca och KH går ner?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag undrar om mitt pH verkligen kan vara så lågt. Saliferts test har varje dag visat pH 7.7 Tillsatte under 3 dagar Tetras pH/KH Plus vilket höjde KH frön 8,5 till 11. Har aragonitesand som ska buffra pH också. La i några faxekalk bitar som höjde Ca från 360 till 400. Mg är ca 1250. Varför påverkas inte pH-värdet? Btw i Mg-testet står att 1200 är lagom, medan här verkar folk vilja ha 1300 eller mer?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ja som rubriken lyder så undrar jag vilket salt ni rekommenderar och varför jag kör med vanligt reef crystal och är inte riktigt nöjd. Jag tycker inte att det höjer magnesium och calsium tillräckligt vid vatten byten. Jag byter drygt 10% i veckan. SÅ va säger ni vilket salt använder ni och varför?
-
Nu har de blivit dags att flytta till hus. Därför har vi köpt in 2 stycken 25 liters dunkar att fylla upp vattnet i. De har varit använda till destillerat vatten hos tandläkaren. Det är nu frågan kommer, tror ni det är okej att använda de här dunkarna? Och om det nu skulle gå bra, men det ändå händer något med vattnet efter flytt, är det då vattenbyten som gäller? MVH Malin
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! När jag har påtat och grejat i akvariumet så brukar jag få små små "taggar/nålar" i händerna. Ni vet typ de små hullingarna när man har ofriviligt rört en kaktus. Frågan är: Var kommer de ifrån för organism? Eller vet någon vad det är för något? Bara nyfiken... MvH /Lucas
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
lite halvdålig rubrik.. men va ja söker är en typ lista ang tex. 1. KH. betyder ? och regleras med ? har denna betydelse för värden i vattnet 2 CA. betder mm. mm. mm. 3 redox ?? ?? ?? osv tills man har följt upp alla olika förkortningar skulle hjälpa väldans många nybörjare inkl mig själv.. för min del vet ja vad det mesta står för, men inte vilken betydels för värdena dom har.. ex. ja har lågt KH men högt CA. å kanske en del SI men på tok för högt no3 pga konstigt ALK värde som styrs av höga värden no2, skulle vilja få ner redox med hjälp av osv osv.. fattar ni va ja menar, det blir lätt sånna inlägg ibland. å ja e snickare inte kemist och inte bra på att plugga, så att…
-
- 4 svar
- 982 visningar
-
-
Är det någon som tillsätter Järn och Zink av alla här på guiden?
-
- 0 svar
- 735 visningar
-
-
Tja. Vi är ganska nya på detta område och förstår inte riktigt vad denna metod går ut på. Har läst lite här på forumet men skulle vilja veta mera? (Svara lättförståeligt)
-
- 20 svar
- 5,5k visningar
-
-
Ibland har man tid över. Idag hade jag det. På reefcentral finns en hel del vackra akvarier. Jag bestämde mig för att kolla hur deras vattenparametrar såg ut. Mitt antagende var att detta är akvarier som verkar må väldigt bra. Vattenet måste vara ganska ok. Och tar man genomsnittet på dessa kan man vara övertygad om att det är siffror att sträva efter. Detta är vad jag fann efter att ha kollat de 44 senaste burkarna. Kalcium: genomsnittet låg på 418 mg/l. Högsta värdet låg på 500 men det måste ha varit fel eftersom hans Mg låg på 1600, dKH på 13, osv. Av de realistiska värden var det högsta 475 och det lägsta 390 Mg: genomsnittet var 1328. Det högsta var 1470, de…
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Som samhällvetare och humanist är det här med saltvettenskemin en helt ny barriär att spränga. Jag behöver få svart på vitt om jag tänkt rätt gällande dessa två begrepp. Buffer, när Ca höjs från ett värde till ett annat. Ca -380- till -420- Balling, när mängden Ca på ett visst ppm ökas den så att det tar längre tid innan Ca minskar i ppm Ca, finns mer att ta av. -----420----- Är jag helt ute och cyklar? Känns märkligt eftersom begreppet "buffer" för mig är vad balling gör, dvs en buffer är något som kan tas av utan att något minskar. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
Nu har jag åkt på århundradets invasion av plattmaskar - vissa säger att mandariner kan äta upp dem, men ingen verkar ha egna efarenheter. Jag hade inte tänkt ha mig en wrasse, men en mandarin står på önskelistan, så det vore bättre. Någon som vet?
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Vi har diskuterat i olika trådar vilka näringsnivåer man skall sträva efter o i vilken relation. Både cyanodebatten o kolkällor kommer har med detta att göra, men här kommer ett försök att starta en tråd som mer handlar om näringsbiten i sej. De talas om en kvot, baserat på den kvot av Kol, Kväve, o Fosfor atomer, som levande celler fixerar vid tillväxt.I de flesta exempel har zooplankton använts. Sedan har man enligt min uppfattning felaktigt översatt detta till att denna kvot helst skall råda även i vattnet, o skyllt på denna avvikande vattenkvot om vi tex får cyano. Att själva cellen/bakterien/zooplankton etc fixerar eller använder dessa tre ämnen i realationen 100/16…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Finns säkert någon tråd ute nu om cyano + vodka men eftersom jag inte fattar dom kemitrådarna på högskolenivå så ber jag därför om lite enklare hjälp. Sen jag började med vodkan har jag fått en jäkla massa cyano. hela min botten och vissa stenar är täckta med cyano. Mindre kul! Har kört vodkametoden i drygt en månad och doserar för närvarande 5 ml / dygn. Hörde att cyano tillkommer om man sänker fosfat/nitrat fortare än nitrat/fosfat. Frågan är nu, ska jag sluta med vodkan eller ska jag öka/sänka doseringen av vodka?
-
-
-
Vart kan man köpa Silicarbon i Sverige? Inte skall jag behöva köpa en påse sådan genom tyskland? Finns det återförsäljare i Sverige för detta? /Marcus
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Strömmen har vart borta i 11 timmar i karet ! Vad ska jag göra ? Vattenbyte eller syresätta vattnet extra ? Fiskarna andas väldigt snabbt... Tacksam för snabba svar..
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Vill väcka en fråga/fundering jag har. Vad händer i ett akvarium som körts på kolkälla en längre tid, o sen slutar med de, låt oss säga ganska tvärt. Min teori är att de kan vara skadligt att sluta med vodka, zeovit etc för snabbt...men har ingen praktiskt erfarenhet, så ni som har de, berätta! teorin: Vid bruk av kolkälla är de assimilation av nitrat som står för den främsta orsaken till nitrat o fosfat minskningen. Dvs det är inge denitrifikation i första hand, utan helt enkelt at bakterierna käkar upp nitraten o använder den till syntes av proteiner etc (nitraten bryts ner inne i bakterien till ammoniak först dock). Denitrifikationsbakterierna gör såklart en liten del …
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Tjenare, med min Grotech 3:a fick jag 3 påsar med BIO-Calcium. Är dessa Tropic-Marins eller? Eller är det samma recept oavsett tillverkare? /Johan
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har funderat mycket varför jag har så mycket damm från stenarna som far omkring. Jag har en försäljare som ger mig råd och han sa att det beror på att jag har mycket levande djur i min sten och det dammar av sig i akvariet på nätterna. Har ni andra som har "rena" akvarier inga djur som lever i stenen? Igår när jag satt och tittade på akvariet med ficklampa så såg jag en ström med damm som rann ur en sten, det måste vara som han säjer, det var något djur som höll på i stenen. Jag har matat mitt akvarium med rotifer och jag ser ju på natten att det händer mycket. Jag känner inte att jag måste har ett sterilt och "rent" akvarium. Det är bättre att mina inneboende mår bra…
-
- 14 svar
- 2,9k visningar
- 1 följare
-
-
Jag fick ett tips igår av en gammal räv inom salt. Jag har haft problem med lågt Ph ända sedan jag startade mitt akvarium. Han sa till mig att blanda mitt osmosvatten med ca 25% vanligt vatten för att enbart osmos vatten är 0 kontaminerat och det "låser" fast Ph värdet och höjer bara Kh värdet. Det spelar ingen roll hur mycket Ph buffer jag har i när det inte kan höjas. Jag har inte fattat vad jag gjort för fel innan. För rent vatten är inte heller bra!
-
- 20 svar
- 3k visningar
- 1 följare
-
-
Mitt problem började med en sarcophytum som drog in sina polyper och har inte slagit ut på drygt en vecka. Jag kollade då lite här på forumet vad det kunde bero på och såg att en låg magnesiumhalt kunde ställa till det. Har kämpat tidigare med att försöka få upp Ca/kH/pH, då dessa legat lite lågt men tänkte aldrig på vad magnesiumhalten var. Kollade samtliga värden idag: Saliferts tester pH 8 kH 5 Ca 360 Mg 450 (!!!!???) Nitrit, nitrat, fosfat är 0 Salthalt 1,026 Temp 28 grader Systemet rymmer ca 400 liter Tillsätter kalkvatten för det avdunstade vattnet. Med detta i tankarna så tänkte jag att magnesiumhalten måste upp först och främst. Läste att låg mg påverkar buffertka…