Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by havre,

Vilket är det "bästa" pH testet för saltvatten? Någon som vet ett som är mer känsligt i den övre mätskalan, eftersom det är mer relevant för saltvatten. Mvh Thomas

2. Started by jonasroman,

Först o främst kanske läge att passa på o tacka ted för den trevliga invigningsdagen igår! Jättekul o se hur fint du fått de..o väldigt givande o trevligt att se ansiktena bakom en del signaturer på SG. Vore kul med organiserade träffar då o då, kanske hos Ted just....diskussioner tenderar att bli mer nyanserade o rättvisa när man ser varann i ögonen;) Nu till en liten fråga: Jag har blandat mina tre ballingvätskor för första gången. I magnesiumdunken (mineralsalt, magnesiumklorid o magn.sulfat) så blir de lite, lite kvar på botten...lite som snö/puder..dock väldigt små mängder, mest ngr korn. I dom andra 2 dunkarna löser sej precis allt. Är detta som de brukar va, att de…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by BAminoff,

Har nu haft cyano i karet ett tag,sen jag bytte lampor . Har lagt märke till att antalet snäckor och maskar minskat drastiskt. Hade säkert 100 små snäckor som kröp på rutorna varje kväll ,nu är alla borta. Maskarna syns inte alls på samma sätt. Kan cyanon ta död på smådjuren? Hade tänkt köpa en hög snäckor men det verkar ju meningslöst om dom ska dö på en gång. MVH BA

4. tjena! Köpte tropic marine bio calsium igår och ida när jag skulle fylla på var där ingen skopa?+nån som hardetta och vet hur mycke jag ska fylla på ..har ett 170 liter kar. har bar en lite stenkoralls fragg och det är den jag ska fylla på till så snälla ge mig ett snabbt svar:D tacksam för svar ha de

• 16 svar
    • 2k visningar
  5. Started by oveb,

Någon som har lust att testa detta ?? Tanken med arket är att man med FM's Mg & Ca och bikarb på ett snabbt och säkert sätt skall nå optimala värden utan att ta onödiga rister. Man matar in nuvarande värden och önskade värden samt storlek på akvariet. Då får man ut antalet gram som lösningarna skall innehålla samt hur under hur många dagar dessa kan doseras. Nått att ha ?? breitling-light.xls

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  6. Started by jonasroman,

Hej på er! Håller på o bli tokig..trodde jag precis hittat de rätta ballingreceptet där magnesium är inkluderat OCH de nacl fria saltet, men nu när jag fick hem fauna marine salter stämmer inte detta med vad som står på burken. jag vet att en hel del använder sej av följande recept: canister1: 144 g cacl canister2: 163.8 g nahco3 canister3: 48.75 mineralsalt så långt är allt ok, MEN sen lägger en del till till canister 3: magnesiumklorid 199.2 g+magnsulfat 25g o de är detta som jag inte begriper. Jag har läst att ni som gör de har hittat de recepetet på baksidan av fauna marines burkar. jag kan inte se detta recept där. Där finns ju två exempel, de ena är: recept 1: canis…

7. Started by Wassberg,

Vad har det för betydelse vilket vatten man använder till osmosen? Jag har hårt vatten där jag bor, och i vår källare finns en vanlig saltavhärdare som ger ett mjukare vatten till huset. Det är mycket enkelt att dra vatten till osmosen från husets vanliga ledningar, men då är det avhärdat. Jag kan dra vatten till osmosen som kommer före avhärdaren, dvs oavhärdat, men det blir betydligt mer rördragningar isåfall. Så till min fråga igen, vad har det för betydelse? /Erik

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Benny,

Villken test ska man lita på?Test nr 1 gjorde jag med Tetra test fick då ett PH värde på 7,7 test 2 gjorde jag med Salifert fick då ett värde på 9,0.Villken test ska man kunna lita på? Tacksam för svar. Mina värden PH med tetra test 7,7 PH test med Salifert 9,0 MG 1290 CA 400 N 0,3

9. Started by fiend,

Hallå! Försöker få lite hjälp med att räkna ut hur jag ska styra mina värden med ballingmetoden. I dagsläget har jag: CA: 315 MG: 950 Vill ha: CA: 420 MG: 1400 Har räknat på en nettovolym på 1000 L. Jag har idag de 3 vita ballingburkarna och en svart burk. Samt en påse med 1kg bikarbonat. (4 burkar + 1 påse alltså) Hur ska jag blanda dessa ämnen och hur mycket ska jag dosera varje dag? På denna sida: http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php Så får jag fram rätt kufiska värden och att jag måste använda mig av 10L-dunkar (vilket jag iofs inte har). Någon som kan förklara hur jag ska tänka och hur jag ska blanda och NÄR (och hur mkt) det ska i karet? Tackar …

10. Started by svedalaciklid,

testat saltkaret och de värde jag tagit idag var ph 8.3 nitrit 0,03 nitrat 50 hur ligger dessa värden mot vad som är bra för ett saltkar? Och vad kan jag göra för att förbättra om något värde är dåligt?

• 21 svar
    • 2,7k visningar
  11. Started by Ted Camenius,

Har lite funderingar om spårämnen som jag hoppas kunna få svar på Har funderat över o börja dosera spårämnen. Hur pass mycket kan spårämnena spela in på utfärgningen av sps? Kör idag med Tropic Marine bio-calsium liquid A,B,C balling och har med hjälp av den ett stabilt KH, MG och Ca. Innerhåller de ockå spårämnen som deras pulverform gör och i sådana fall i tillräckliga mängder? (hittar ingenstans vad som riktigt ingår i vätskorna) Jag får väl i en del spårämnen från saltet (reef crystal) vid vattenbyte men mina 25l med 7-14 dagars mellanrum kan ju inte räcka. Om jag ska börja dosera så tänkte jag på: Tropic Marin® PRO-CORAL A- ELEMENTS Tropic Marin® PRO-CORAL K+ ELEME…

12. Started by Raur,

Var köper man destilerat vatten nånstans egentligen? Är det macker som gäller? Har försök söka på forumet om osmosvatten och destilerat vatten (då det väl är detta man bör använda i akvariet?) men inte hittat nåt som säger var jag kan köpa destilerat vatten eller osmosvatten. Finns det någon "osmos-blandare" man kan köpa själv och vad går en sådan på och hur fungerar den? Många frågor från en nybörjare detta men vi har väl alla varit i denna sitsen nångång

13. Started by Constanzo,

Hej alla, Ska då flytta till hus och då skall sjöhästakvariet flyttas med! har satt upp i det nya huset, ett 112 liters kar, kommer pyttsa i vatten och sten från ett väletablerat system idag, inget nytt vatten, utan bara använt. Tänkte sedan köra igång ytterfilter från mitt gamla system med Rowaphos och Zeolith. Tror ni det räcker med en vecka för att få stabila värden och kunna släppa i hästarna? Tänkte köra på skummare och UV efter ett tag med.

14. Started by jonasroman,

Nu skall jag ställa antagligen världens dummaste o mest asteniska och fråga: Vid förvaring av ballingvätskor som man blandar själv, så har ju många plastdunkar/burkar för detta ändamål. jag har 3 st utomordentligt lämpade glasburkar, på 3 liter vardera. Visst är glas så inert de kan bli?? dvs de finns väl ingen risk att glaset reagerar med salterna etc. Med andra ord..finns de nån som helst risk att lösningen ändrar karaktär, reagerar med kärlet om de är av glas...är plast bättre?..eller spelar de ingen roll?. (frågan låter som den va ställd av kurt olsson....) Hmm...jag är väl rätt säker på att glas är de bästa man kan ha, då alla möjliga livsfarliga kemikalier alltid f…

15. Started by pilo,

Har Problem Med Ca Värdet, Får Inte Upp Det Mer än Till 250 Mina Andra Värden är Salthalt 1021 Mg 1320 Fosfat 0 Nitrat 0 Ph 8.1 Andvänder Mig Av Faunamarins Ballingvätskor & Har Andvänt Deras Kalkylator. Mäter Med Saliferts Tester

• 23 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by rasu,

Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??

• 3 svar
    • 843 visningar
  17. Started by defdac,

Hej alla, jag är inte saltvattensakvarist men jag ställer den här frågan här för det känns som det finns mest insatta människor här som kan förklara följande: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1100-p-5587?osCsid=168a8cdaa4075ecedf07cbc6b0b55bec Man ser lite olika placering av keramiken hos olika tillverkare. Jag skulle vilja få höra lite teori om var man bör placera den högporösa biodelen. I filmen ovan tycker dom tydligen att man ska göra grov och finfiltrering först innan man exponerar vattnet för keramiken. Jag tycker däremot det känns mest logiskt att exponera keramiken mot så mycket DOC och POC man kan i syfte att ge bakterierna så mycket organiskt mat…

18. Started by Snapper,

Hej! Jag verkar ha fått ett hundratal Waminoa sp. / Turbellariidae. Jag undrar vad de gör för skada samt hur man blir av med dem. //Thomas

19. Started by Trilobite,

Kalkalger - hur fort brukar de växa när de trivs? Jag har fått små kollonier av kalkalger på min döda sten, men tillväxten står nästan still. Jag har 5 tim ljus/dygn fnv.

20. Started by steken,

Hej! Ganska ny här på forumet och jag vill tacka alla för mycket informativa och bra trådar. De mesta frågor man har är oftast redan ställda och väl besvarade och diskuterade. Har suttit och läst en del på RC om RDSB och har för avsikt att testa detta på ett litet akvarium som jag har stående. Mest för att få erfarenhet och sen kanske använda metoden på mitt lite större nanokar. Det jag skulle vilja göra är att jag vill ha ett litet (20l) akvarium bredvid min dator med så litet prylar som möjligt synbart. Min tanke är då att ha en RDSB med inbyggd förfiltrering. Se bifogade bilder! Frågan är då om detta verkar gångbart ? Tankar och ideer om hur det kan förbättras (med st…

21. Started by Ahab,

Vad tror ni om det här som jag har hittat på ett annat forum angående att göra eget salt. Det lägsta priset jag lyckats komma ner på i sverige är 70 öre litern. Det kan ju låta lite men vid odling och ibland 50% iga vattenbyten daglligen i ett uppväxtkar på 50 liter så blir det ju några kronor. Är det någon med lite mer kemi kunskaper än jag som skulle kunna tipsa om vart man får fatt på dessa ingredienser i Sverige. 23.98 g sodium chloride 5.029 g magnesium chloride anhydrous (magchlorhexahydrate is MgCl2.6H2O)(Mg - 4.01 g sodium sulfate 1.14 g calcium chloride 0.172 g sodium bicarbonate Här är vad dom används till i Canada Sodium Chloride = water softener salt …

• 1 svar
    • 2,7k visningar
  22. Started by thomas5547,

AquaCare 16 mineraler AquaCare magnesium AquaCare järn-II AquaCare strontium Nya och oöppnade! Hade några flaskor kvar.. men bästföre datumet.. är några år passerat.. på några av flaskorna.. Kan man fortfarande använda dessa?

23. Started by Beppe,

Har köpt en refraktometer. När jag skulle kalibrera den stod värdet redan på 1,000. Är det endast ifall detta värde avviker när man använder osmosvatten man behöver kalibrera. Spelar temperaturen någon roll?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by akvasalt,

Om man är osäker på riktigheten av avlästa värden på de tester man utför på akvarievattnet kan man blanda till t.ex 10 liter nytt vatten exakt efter salttillverkarens rekomendationer och testa det nya vattnet. Blir värdena "rätt" där så ser man ju ialla fall hur akvarievattnet mår vid en jämförelse. Fungerar också bra att kalibrera saltmätaren på samma sätt. Visar den rätt salthalt i det nyblandade vattnet så är den användbar.

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by Trilobite,

Någon som vet vad det här är? Jag tycker det ser ut som minimala sjöpungar, men det känns inte riktigt rätt.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.