Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Min dotter la ner en handduk i mitt nyblandade saltvatten. Kan man använda detta eller är det osäkert med tanke på eventuella tvättmedel och sköljmedel som kan finnas kvar i handduken?
-
- 3 svar
- 983 visningar
-
-
Hur styr man ph och kh om man använder balling för att tillsätta ca? Jag funderar på att skaffa en doserpump och köra med aqua medics 3 komponentslösning, men hur håller jag ph och kh jämt? Om man kör reaktor och mixer fixas ju allt, ph av mixern och ca och kh av reaktorn, men vad gör ni som inte kör dessa? Eller är det kanske lika bra att satsa på reaktor och mixer? Jag ska inte fylla karet med sps, men vill ha lite koraller framöver, tycker det verkar bli väldigt dyrt , men också krångligt med bådfe reaktor och mixer. Alternativet är kanske att börja med att skaffa mixer och buffra kh sepparat, eftersom jag till en början inte kommer ha så hög åtgång på ca? Tack på förh…
-
- 15 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag efterlyser billigare salt. Kör nu med Instant Ocean i 25 kilos hink från Zoogiganten vilket ger mig ett literpris på 82 öre. Men jag antar att jag skulle klara mig på ett mycket enklare salt i mitt odlingssystem då detta kommer vara FO och inga krävande koraller. Länkar välkomnas. Edit: liters till kilo
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad vet vi om Fauna marine´s Ultraorganic? Själv kör jag alltså med Balling plus, inklusive dom spårelementtillsatser som man tillsätter i själva Ballingblandningarna. I övrigt använder jag inga ytterligare preparat, frånsett nån skvätt bakterier (ZeoBak) nån gång då o då. E lite sugen på att prova med Ultraorganic. Jag tror inte jag behöver mer spårelement, de finns ju i ballingblandningarna. Mina näringsvärden ligger mkt lågt så de är inte de jag är ute efter med Ultraorganic i första hand. Redan nu ligger jag på Nitrat 0.0 med Hannamätare, o 0.00 i fosfat med salifert. Min tanke är att om akvariet nu går med så långa näringsvärden en lång tid, blir de tuffare för zooxa…
-
Jag förbereder som bäst ett större vattenbyte (50%) för ett av mina kar, och blandar därför nu nytt saltvatten i en 240 liters tunna. Jag hällde på saltet idag, och fick fullständigt hjärnsläpp i doseringen. Nu står jag med en tunna med 240 liter saltvatten med en salthalt på 1,054, dvs över dubbla normala salthalten. Det är väl ingen större fara i sig, då jag nu plötsligt får tillräckligt med saltvatten till ett 50% vattenbyte även i andra karet. Det som bekymrar mig är om jag har "förstört" saltvattnet genom att vissa viktiga spårämnen fäller ut i denna höga koncentration. Saltet är det nya D-D H2Ocean, som utmärker sig genom att ha en kalciumkoncentration på 440 ppm. D…
-
hej!!! jag håller på att köra med TM ballinge och vill köpa mer så det finns hemma när det andra är slut.. vilka är det som säljer det? går det att köpa från tyskland direkt? från vilken sida isåfall... jag har köpt det i västerås men han hade svårt att få hem nu. så vart finns det annars? hjälp hjälp!!!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 0 svar
- 619 visningar
-
-
Någon som vet hur känsligt det är med för gamla tester, tex Salifert ? Har mätt bla mitt Mg förra helgen till 1230 med ett test som gick ut i maj i år. Testade idag med ett helt nytt då den gamla var på väg att ta slut o mätte då utan att gjort några extra tillsatser 3 dagar senare till 1440 !!! Man blir ju mörkrädd. Någon som vet om tex KH, Ca , Fosfat o Nitrat är lika känsligt får då gäller det att köpa nya snabbt ?!
-
Är det någon här som har koll på pålitliga tester? Det är ju rätt stor skillnad på värdena beroende på fabrikat.
-
- 3 svar
- 561 visningar
-
-
Är det någon skillnad mellan färdig blandad balling och de man blandar själv? tillväxten i mitt kar har skjutit iväg nu och det går på 1kh och 5-10pmm ca om dagen så måste ordna balling nu så jag slipper göra så mycket vattenbyten:)
-
- 27 svar
- 3k visningar
-
-
Har haft igång mitt kar i ca 1 år och bara bytt 10% i veckan är det bra att byta 20-30% då och då undrar jag ? Tänkte att alla spårämnen osv som finns i saltet som man inte mäter kan behövas och få ut lite mera smuts vatten :-)?
-
- 4 svar
- 993 visningar
-
-
Hej! Läst en del om detta och är ganska sugen på att testa på att implementera i mitt system, men hittar ganska lite med information på SVG om detta, mer på amerikanska forum, så detta är egentligen en efterlysning på info på svenska om hur ni som använder detta skulle implementera detta i ett akvarium på smidigaste sätt. Så shoot! 😛 Och ge gärna förslag på utrustning!
-
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej! Jag har ett Percula 120 som jag haft i ett år snart. Alla värden bra etc etc. Jag funderar nu på att byta upp mig till ett nytt kar mellan 1000-1500 liter. Min fråga är följande: Måste man gå igenom hela uppstartsfasen med allt vad det innebär med ev algblommning, långsamt igångsättande etc eller kan jag använda mig av vattnet från min gamla burk (ca 400 liter ev lite mer) och sedan köra nytt vatten på resten och sedan stoppa ner de fiskar, musslor och koraller jag har? Jag lär ha en ca 100 kg sten... Någon som har ngt bra tips? MVH Fredrik
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag använder för närvarande Salifert Coral Calcium och Tropic Marin Trippelbuffer. Har tänkt byta till Tropic Marin BioCalcium Liquid vad det lider... Men, jag inser att Ca och KH-värdena fluktuerar en del mellan doseringarna (en gång per vecka). KH pendlar mellan 8.2-9.0 dKH mellan doseringarna och Ca mellan 425-440 mg/l. Den primära frågan: Blir Acroporor och Montiporor (har några Acrofraggar och några Capricornis o Digata) ledsna av en sådan variation? Har börjat dosera 2 ggr/vecka för att undvika så stora svängningar. Den andra frågan: Kan jag hälla ner veckodosen av Ca och KH-buffer direkt i osmosvattenreservoaren för den automatiska vattenpåfyllningen? Eller reagera…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har jag gjort det som är så himla skoj. Började med att mäta densitet på osmosvatten 1.000. Blandade en 36 och en 45 promille salt lösning mätte densitet vi 21 grader 1,o22 resp 1,027 ev 28, Värmde upp lösningen som var 36 promille till 25 grader och mätte densitet 1,019. Mätte i mitt kar där jag brukar hälla i 45 promille 24.5 grader.densitet 1.025 ev 26. Varför blir det så? Jens jobbar så det var bara min hydrometer. MVH BA PS ska göra en sak till återkommer Nu har jag värmt upp den 45 promilliga lösningen till 25 grder mätt densitet 1.025. Jag blir inte klok på detta.
-
Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.
-
- 0 svar
- 761 visningar
-
-
-
Hur mycket kalcium drar era kar? Mitt har klarat sig på enbart vattenbyten, men plötsligt har det dragit iväg. Jag har senaste två månadena hällt i 4 dl biokalcium (2 dl av varje påse) per 2 veckor, vilket blir runt 0,5 dl/100 liter vatten och vecka.
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har hört att det ska vara bra att tillsätta järn i vattnet. Dock har jag inte riktigt hittat varför det är bra och inte vad det ger för effekt mer än bra färger. Stämmer det att färgen kommer fram bättre, gissar det med tanke på att TedB just lyfte det dennatråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=260964#post260964 ? Kan det ge några biverkningar/oönskade effekter? Vad händer om man överdoserar? Kan gärna ta emot lästips!
-
Mitt nitrat har legat på typ 0 i flera veckor nu och tycker korallerna börjar blekna lite. Vad kan jag höjja nitraten med och vad är doseringen?
-
- 33 svar
- 5,5k visningar
-
-
Tunze Reef Excel Lab Marine Salt finns inte med i Aquacalc-listan... Nån här som mätt upp i gram hur mkt som skall blandas? Och hur upplevs Tunze-saltet? Bra/dåligt?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Behöver lite tips för att få ordning på skräpet i vattnet. Kör just nu med en pump och filtervadd i burken (boyu 128l). Bak i kamrarna har jag en stor lite grövre filterkub samt mer filtervadd. Men jag får inte bort all skit som virvlar runt i karet. Finns allt från pyttesmått till lite större skräp. Vilka vägar kan man mer gå? Uvc, aktivt kol? Tips mottages gärna / kulin
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har köpt en picobello 300liter och jag har satt in den i badrummet nu och har kommit fram till att röda slangen med kran är smutsvatten och blåa osmosvatten. Undrar nu om röda kranen ska vara stängd så det rinner ur den? Öppnade den och då sprutade den ut vatten så kom det inget ut blåa slangen ? Så kör jag på kallvatten :-) gör jag rätt ?? Ska testa utan silikatfilter och kommer det brunalger iallafall så blir det ett sånt filter med.
-
- 5 svar
- 675 visningar
-
-
Följetongen fortsätter! När vet man när fosfat removern är mättad och då antagligen bytas ut.Har haft i den nu i en vecka.
-
Hej. Jag har den senaste tiden mätt 8-8.3 ungefär i KH värde. Nu de senaste 2 dagarna har jag satt i endel fraggar i vattnet som limmades med revepoxi. Igårkväll innan jag la mig var jag lite taskig i huvudräkningen och skulle dosera efter den dagliga förbrukningen som brukar vara 0.3. Men då råkade jag hälla i en dosering som borde höjt det med ungefär 0.7 i värde. Idag när jag kom hem så mätte jag för att kolla så jag inte klantat mig för mycket med det jag doserade. Värdet låg idag på 7.1 (dubbelkollat) Kan isättning av för mycket nya koraller ge en KH-dropp så "drastiskt"? Doserar dagligen mineralsalt(seltin) för att höja ett lågt Kaliumvärde om detta spelar in. Akvar…