Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har ett kalcium test där man blandar olika reagenser och sen droppar i droppe för droppe tills vätskan går från någon lillaröd nyans till klarblå. Sedan multiplerar man antalet droppar x 15 för att sedan erhålla ett kalciumvärde. Grejen är att jag tycker storleken på de droppar man har i varierar och var går gränsen för att vätskan blirklarblå det är ju en tolkningsfråga men jag har gjort testet två gånger nu och får en kalciumnivå på 525och högre vilket är över gränsvärdet. Jag har ingen kalkreaktor men tillsätter kallkvatten så fort vatten dunstar från mitt kar dock inte regelbundet utan ibland kan det bli flera liter på en gång. Jag blandar aquacares pulver kalk med …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla, håller på och pillar lite med biologisk export och vilka värden man faktiskt kan förväntas sig exportera. Tänkte höra med folk här om någon har kört monokulturfilter oavsett sort och vad de har för erfarenheter av det. Följande har jag i åtanke: -micro på pinnar(trådalger) -micro på glasskivor(bruna, gröna osv), det amerikanderna kallar "Algae Scrubber" -glasrosor -xenia -macroalger(gracillaria/chaeto/ulva) -sjögräs -mangrove
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Halloj, tänkte höra med er som har kört med skummare 24/7 och gått ner i tid, typ stängt av på dagen osv, om ni har fått några problem. Jag tänker främst på ammonium instabilitet när ni började stänga av den. Ammonium instabilitet triggar alger, vilken alg beror på övriga förutsättningar men i ett moget kar torde det bli grönalger. Alla iaktagelse av intresse! mvh Mattias
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Någon som har koll på ungefär hur mycket salt man skall tillsätta i 10l sötvatten för vattenbyte? Vore skönt med något typ av dl mått istället för att behöva labba alltför mycket.
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hittade dessa på en sida http://www.customaquatic.com/customaquatic/subsubcategorypage.asp?subcatindexid=di%2Dcdm%2Dspcm&offset=0 DI-HI93705 Silica Colorimeter, Hanna, two year warranty, 0.00 to 2.00 mg-l. DI-HI93708 Nitrite Colorimeter High Range DI-HI93713 Phosphate Colorimeter low range DI-HI93718 Iodine Digital Colorameter DI-HI93719 Magnesium Hardness 0.0-2.0 mg-l DI-HI93720 Calcium Hardness 0.0-2.70 mg-l DI-HI93728 Nitrate 0.0 - 3.0 mg-L. DI-MKMI412 Milwaukee Phosphate low range 0.00 to 2.5 ppm DI-MDCM-750 Medusa CHEMITESTER 750 Colorimeter test for Ammonia, Nitrite, High and Low Nitrat, Copper, Phosfat
-
har en kartong med salt i som ligger i en stor påse. nu dom sista dagarna så har saltet klumpat sig. inte till en hel klump av allting men det är många mindre klumpar i. jag har inte använt blöta föremål i kartongen. vad beror detta på och är det skadligt för saltet?
-
- 4 svar
- 3,9k visningar
-
-
-
Har börjat tillsätta 2 droppar Fauna Marin Ultra-Bio per dag/100l vatten. Undrar om nån vet exakt vad det innehåller ? Började nämligen komma kiselalger i samband med detta, nu kan det ju åxå bara vara en slump att algerna kom precis då eftersom burken bara varit igång 5 veckor. Fast det är ju inte kul om det skulle vara så att medlet innehåller silikat så man står och tillsätter silikat dagligen.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Upptäckte för ett tag sen att mitt kh sjunkit väldigt lågt, till ca 3-4. Kollade då runt och hittade ett "recept" på kh buffer, 80% natriumbikarbonat och 20% natriumkarbonat. Gjorde detta och blandade upp i en hink osmos vatten och tillsatte, och det funkade fint, så nu ligger på kh på 9 och ph på 8-8,3. Frågan är, måste jag blanda upp nytt varje gång jag ska tillsätta, eller kan jag blanda en stor dunk eller liknande och bara hälla i när det behövs?
-
- 8 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag har under en tid försökt få upp Ca ifrån ca 380 ppm till 400. Det har visat sig vara ganska svårt, jag skickar i ca 2tsk (10ml borde vara 7-8ppm) TM Bio Calcium varje dag och det är alldeles hopplöst att nå 400. Visst är Ca ganska svårt att mäta men jag tror inte det är ett mätfel. (Jag har inte mycket koraller men dom få jag har växer på bra, det gör även kalkalgerna) Så frågan är : Hur mycket "äter" Era baljor ???
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
En fråga som jag undart över är hur mycket ca/mg som förbrukas per dag finns det några rikt linjer eller får man mäta sig fram.Skulle vara bra att veta så att man kan dosera rätt. Johan
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Satt och stirrade in i akvariumet och funderade på om man skulle köra skummaren i skift, d.v.s. avstängd på dagen, och aktiv på natten. Cellandningen avger C02 när Fotosyntesen upphör nattetid!? PH sjunker! Då undrar jag om inte skummaren nattetid skulle lufta ur CO2 och därmed skapar en jämnare balans. Tacksam för kommentarer!
-
- 0 svar
- 775 visningar
-
-
Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.
-
- 0 svar
- 753 visningar
-
-
Jag köpte lite grejor här på Sg annons problemet är att jag vet innte hur jag ska dosera eller om jag över huvutaget ska annvända dessa grejor. Magnesiumsulfat? hur doserar man och va gjör det för nytta. Marin Vitamin? luktar som fan och hur doserar jag och va gjör det för nytta? Senn något som jag är skeptisk till: Selcon consentrate. Det står att det är aquarium food booster, va är detta? 50ml. flasska råsa ettiket och bil på en clown fisk.
-
- 3 svar
- 815 visningar
-
-
-
Nu har jag tänkt igen... Korallers favoritmat är bakterier, inte pga de tycker om bakterier utan för att det finns mest av dem i vattnet. Bakterier som tar över phytoodlingar är ett problem för phytoodlingen. Varför inte helt sonika bara odla bakterier åt korallerna? Om man har ett kubrefugium med ordentlig belysning och luftning/CO2 injektion gör det nånn skillnad vad som knaprar i sig näringen? Det blir ju korallmat iaf. Vad lever bakterierna på egentligen? Setup exempel: En fykantig glastratt med avrinning i botten. Gärna med ett vanligt CS surgeutlopp som släpper iväg nånn liter eller så åt gången och då tar med sig ev. gegg i botten. Solnära ljuskälla, luftdriven c…
-
- 21 svar
- 3,9k visningar
-
-
Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!
-
- 0 svar
- 809 visningar
-
-
Jag försöker förstå hur detta med milli och micro Simens fungerar ! Enheten för Simens är Simens = 1/R (där R anges i ohm) dvs Simens är bara inverterade värdet av motståndet mätt i ohm. Detta kan användas för att mäta kvaliten i osmosvatten eller salthalten (om jag förstår det hela rätt) Saltvatten leder ström mycket bra (dvs låg resistans), men rent vatten(osmosvatten) leder ström väldigt dåligt (hög resistans). Detta vet jag av egen erfarenhet. På http://www.americanmarineusa.com/ står det att "God kvalitet" av osmosvatten har 5-15 uS (=> 200 kohm - 67 kohm) För salthalten i relation till mS, så finns en tabell http://www.americanmarineusa.com/salinityconversion.htm…
-
- 7 svar
- 8k visningar
-
-
vattentester vilken färg skall man gå efter på tex fosfat test av salifers... tittar man ovan ifrån blir det en mörkare färg än om man tittar ifrån sidan mvh andreas
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Ska göra ett vattenbyte och upptäckte att nån av ungarna har lagt i en usb-kabel och en filmrulle i dunken med osmosvatten.. är det bara att slänga vattnet eller är jag onödigt orolig? det är ju koppar i kabeln och silveroxid(?) i filmrullen..
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
I ett nytt kar hur länge behöver saltet lösas innan man kan stoppa ner LS? Kör med Reef Crystals.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
hallå där !!! mätte mitt vatten nyss och fick följande värden : fosfat = 0.03 nitrat = 2 ph = 8.3 nitrit = 0 KH = 11.8 kalcium = 260!!!!!!!! magnesium =1140 !!!!! temp = 26c salthalt = 1024,5 kalciumet är ju alldelse åt helvetet magnesiumet är också lågt men min fråga är vilket ska jag höja först??? har för mig om man höjer magnesiumet först är det lättare att höja kalciumet ????? hoppas jag kan få svar fort så jag kan börja att tillsätta det jag ska börja med ... mvh peter
-
- 5 svar
- 987 visningar
-
-
Många har kanske sett tråden, men postar den ändå: http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=87797&st=0 Ganska intressant för er som har koraller.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Den senaste veckan har jag hittat flera sådana häringa typer i baljan, o jag undrar vad det kan tänkas vara. Den på bilden är den största, ca 6-7 mm lång... den har tunna vajande spröt längst upp. Ytan är lite lätt luddig. Är det illa, eller nåt jag kan strunta i? De verkar tycka om lite skuggade platser, för alla (5-6 st) sitter i skugga...
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-