Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Vad säger ni? Har någon haft problem med konstiga värden uppmätta med Salifert? Jag testade mitt vatten för första gången sedan en nystart (flytt) och fick 675 mg/lit! Tyckte det var väldigt konstigt. Testade även nyblandat vatten (Crystal Sea-salt) och fick även då 675... Jag har använt Saliferts tester i många år och vet hur man läser av dem (jag vet att en del vänder på skalan), så det är inte felet. Resonemanget: Antingen är det fel på saltet, eller på mätningen. Mätningsfelet kan bero på mig eller testet. Har lusläst bruksanvisningen och tycker nog att jag gör rätt. Alltså testet! ...eller saltet. Crystal Sea är ju välrenommerat, men kan saltet påverkas av lagring u…
-
- 13 svar
- 2k visningar
-
-
Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias
-
- 2 svar
- 700 visningar
-
-
I Örebro har vi väldigt mycket silikat i vårt kommunala vatten. Det blir väldigt höga nivåer även efter osmosen. Jag har löst det med ett gigantiskt silikatfilter efter osmosen. Andra akvarister i stan har inget filter. Några har ändå lyckats få fina akvarier utan algblomning. Kan det vara så att de burkar som fungerar bra har byggt upp en bakteriestam som konsumerar silikat? På samma sätt som det fungerar med nitrat och fosfat. Kanske kan någon här på forumet som är insatt i marinbiologi förklara hur det fungerar?
-
- 11 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.
-
- 5 svar
- 853 visningar
-
-
Startade mitt nano för ca 3 månader sen. Har 8kg kanonfin ls. från JR, Coralife salt, osmosvatten, tempen ligger på 26C dygnet runt, salthalten är 1.024. Nitrit 0 Nitrat 5-10 Men det vill sig bara inte, ger snart upp den här hobbyn för gott. Mina två små ocellaris clowner dog efter två dagar i burken efter lång inkoppning, har haft 7 sniglar, både astraea och trochus. Koppade in dom i flera timmar, men efter att jag släppt i dom rörde dom sig inte en millimeter på en vecka, tog upp dom och sniffade, flera luktade värre än död, och eftersom ingen visat några tecken på liv hivade jag alla åt vetet. Kan tillägga att d var riktigt bra fart i dom i handlarens kar och även i på…
-
har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!
-
- 3 svar
- 824 visningar
-
-
-
Har precis slutat att tillsätta kalk och karbonater med TM Calcium Liquid och gått över till kalkreaktor. Dilemmat är att trippeldospumpen ballade ur den sista tiden jag använde den så KH hamnade på ca 9 dKH och Ca på ca 460 mg/l. Tanken var att jag skulle vänta med att dra igång reaktorn tills Ca hade sjunkit. Men det gick i stöpet när KH:t började sjunka. Så jag måste köra reaktorn för att hålla KH uppe. Nu ligger jag på KH 8 dKH och Ca 470 mg/l. Frågan är vad jag ska göra. Fortsätta att köra reaktorn för att hålla KH uppe och hoppas att Ca börjar sjunka? Stoppa reaktorn och hålla KH uppe med trippelbuffer tills Ca har sjunkit? Mg ligger på ca 1450 mg/l. Tacksam för sy…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar var man kan köpa större förpackningar av bikarbonat? Min enkilosförpackning har nämligen tagit slut. ( den var köpt i malmö på willýs men har inte lust att köra dit bara för det) Har ni något annat förslag att buffra kh? Tacksam för svar
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
-
-
Hej! Alltså jag blir skogstokig av mina skummar problem. Det som jag minst tänkte mig skulle ge mig huvudbry, har givit mig huvudvärk.. Jag har bestämt att sump inte är ett alternativ, så jag måste hitta någon intern lösning. Endast ett fåtal skummare har varit aktuella, slutligen 1 då jag prioriterar effektivitet. Då lujdvivån är riktigt enerverande, funderar jag på att köra skummarelöst nattetid. Vet inte om jag vågar bara? Så här hoppas jag få lite inflikningar av er..... Vilka negativa effekter kan således uppkomma, är det att rekommendera överhuvudtaget? Min tanke är isf att skummaren ska vara avstängd från 00:00-08:00. Lite bakrundsinfo om mitt mål. Det är i princi…
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.
-
- 0 svar
- 863 visningar
-
-
Jag har en nystartad burk som jag har lite undringar om : Fosfatet känns det som jag har börjat få kontroll på (sjunkt ifrån 0,5ppm till 0,25 med Rowaphos (sponge)... Nu har nitratet skjutit i höjden (ca 50ppm) och jag har lite undringar ! 1. Om nitratet går upp så känns det som om risken för nitrit har minskat, för det går väl inte att ha nitrat utan att det tidigare varit ammonium/nitrit ??? 2. Skall jag bekämpa det med nollnitrat el alkohol eller går det att "vänta ut" ?? Det bubblar lite om LS'en och det skulle ju kunna vara kvävgas... Jag kör för närvarande med några timmars T5-ljus och burken tuffar på utan några stora förändringar, det växer en del kalkalger och de…
-
Hej, jag har lite problem med mitt 1350l kar. Har dålig tillväxt på mina koraller och undrar naturligtvis varför? Trots 4x400w + blårör, ingen fosfat och ingen mätbar nitrat. Jag har använt tropic marine för att hålla Ca och Mg uppe . Har nästan uteslutande sps som färgar bra men växer inget. Har uppmätt Ca 500 , K-h 6,1 och Mg 1470. Ca halten har legat på 500 i ca 7 veckor och då har jag ändå bytt 350 l nytt saltvatten nyligen och ca vill inte gå ner. Så vitt jag kan se har jag inga korallätande parasiter så det utesluter jag. Kan jag fått en kraftig obalans i karet som gör att Ca inte sjunker trots att jag inte tillsatt ca eller buffert på flera veckor? Har bra skumnin…
-
- 22 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack
-
Hej, Fick tag i en beg. osmosapparat 90l/dygnet. Fungerar bra, så gott som 0 GH, men är säkert bara 70 liter dygn. Vad jag söker efter är fabrikatet. Det finns inga lappar eller annat som kan härledas till något fabrikat. Det är ju bra att veta ifall man måste byta nån del. Kanske någon som känner igen den? mvh Wilhelm
-
- 2 svar
- 922 visningar
-
-
Var och skaffade kol till karet igår, tittade inte så noga utan tog en förpackning Eheim Ehfi Karbon. När jag skulle använda den idag så ser jag att det står ganska tydligt "for freshwater only" på den.... Givetvis ser jag detta först när jag har öppnat föpackningen.... Den är ju säkert inte lämpli till salt, men varför? Vad är skillnaden mellan kol och kol? Samt förståss har ni något tips på ett märke som funkar? På Hobbys förpackning står inget om söt- eller saltvatten, kan man då utgå ifrån att den funkar? Mvh Mattias
-
- 5 svar
- 915 visningar
-
-
Hej:) Som rubriken säger är det farligt för något i karet om ca är lite högt? För att jag ska kunna hålla mg och kh uppe så måste jag köra kalkreaktorn som jag gör, med följden att ca blir lite högt (450-460) Något att oroa sig för? mvh Emil
-
Har varit borta i några dagar, och nu när jag kom hem och tände belysningen upptäckte jag att det sitter små vita djur på hela rutorna. Djuren är extremt små, ca 0,3 mm Någon som har en ide om vad detta kan vara?, ska jag få panik?
-
- 17 svar
- 2,9k visningar
-
-
Tänkte kolla lite vilken saltmätare folk använder sig av. Har testat 2st av samma fabrikat som jag lånat och som visar samma salthalt, sen köpte jag en egen mätare och den visade "högt", fick en ny och den visade oxo "Högt" Testade sen en i glas o den visade oxo annat värde !! VILKEN SKA MAN LITA PÅ ????? Blir tokig snart.
-
- 16 svar
- 2,9k visningar
-
-
Kolla denna test Photometer verkar ta alla intressanta värden för oss Hanna instruments HI 83200 Parameter Cyanide Range 0.000 to 0.200 mg/L Method Pyridine Pyrazalone Parameter Cyanuric Acid Range 0 to 80 mg/L Method Turbidimetric Parameter Flouride Range 0.00 to 2.00 mg/L Method SPADNS Parameter Hardness (Calcium) Range 0.00 to 2.70 mg/L Method Calmagite Parameter Hardness (Magnesium) Range 0.00 to 2.00 mg/L Method EDTA Parameter Hydrazine Range 0 to 400 µg/L Method pDimethylaminobenzaldehyde Parameter Iodine Parameter Aluminum Range 0.00 to 1.00 mg/L Method Aluminon Parameter Ammonia MR Range 0.00 to 10.00 mg/L Method Nessler Parameter Ammonia LR Ran…
-
Har suttit och fluktat en del på min nyanlagda (3v) stenöken och de senaste dagarna så har "stenarna" börjat att fotosyntetisera ?? Ser lite mysko ut, det borde vara ruggigt med syre i vattnet inbillar jag mig. Det bildas små bubblor främst på dom ställen där stenarna kom med "färdiga" kalkalger. Jag tycker det har bildats en del nya åxå men det kanske är ett önsketänkande... Värdena är väl att betrakta som hyggliga tror jag. kh=10 salinitet=1,024 no3=nära noll (tjejavläst, själv har jag svårt för rosa nyanser) no2=noll po4 lite för högt fortfarande ca 0,25ppm (kör Rowaphos-svamp i ett quickfilter) temp 24 grader ljus 156W på 180 liter Så frågan lyder förståss, är bubbla…
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
Nu är det krig i karet. Korallerna gör sitt bästa för att utrota varandra och få mer plats. Jag funderar på aktivt kol. Jag vet att jag ska kolla noga så att det inte finns fosfat som kan frisättas i kolet. Men vad tar kolet bort som jag vill ha kvar? Fördelar nackdelar hjälp tack. MVH BA
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Upptäckte just att slangen i en av mina dunkar med Tropic Marines liquid calcium har blivit helt vit och slemaktig. Slangen till dunk c, som väl i huvudsak ska innehålla natriumfritt salt (men jag har ingen förpackning som jag kan kolla på, så jag vet inte excakt vad den innehåller, men det är lösning 3 el c), har användt "vanlig" genomskinlig 4mm slang till den dunken, sillikonslangen räckte inte riktigt så jag tog vanlig akvarieluftslang. Vad kan det bero på och kan plasten i slangen börjat lösas upp eller ge ifrån sig några konstigheter? Slangen har som sagt blivit vit och slemaktig, vet inte hur innehållet i dunken ska smaka, men nu smakar det inte bara saltvatten ia…