Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Mätte för första gången med Salifert strontium test... maken till omständigt test har jag inte varit med om. 5 olika flaskor och 3 sprutor och rågade skopor.... Felmarginalen är +/- 5 mg/L och rekomenderat värde är 10-15.... Tog mig en halvtimma att göra testet... puh. De här värden fick jag med Salifert: Ca 435 ppm Ca 428 ppm (Med Sr testet) Sr 0-3 mg/L Ca diffade på 7 ppm mellan Ca och Sr/Ca testen och det är hyffsat... Ska dosera lite strontium och försöka få upp det lite för att sedan mäta igen... Men med mätskalan nedan så känns felmarginalen på +/- 5% ganska stor. 40 34 28 22 16 good 10 good 4 0-3 Vad tycker ni andra som använt det här testet? PS. blandade ihop 5 % …
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Någon här inne som har slutat använda osmos? Och gått över till kranvattnet?
-
-
Hej, Har haft höga nitratvärden under en period i mitt kar. Testade idag mitt nyblandade saltvatten där vattnet har gått genom osmos med nitratfilter. Saltet jag har använt är Reef Crystals. Testet visade att det även fanns nitrat i det vattnet. Har någon stött på liknade problem? Mvh Martin Johnsson
-
Hej alla, läste igenom artikeln om fosfat i den senaste ReefKeeping. Snutten om bakterier var mycket intressant och en ny ide om krascher med vodka slog mig.. "Phosphate Export by Organisms: Bacteria A second means of exporting phosphate is bacterial growth. Such growth can be spurred by adding carbon sources to the water. Some carbon sources include sugar, acetic acid (vinegar) and ethanol (ethyl alcohol; often as vodka). A variety of commercial systems, such as zeovit, also appear to add carbon sources, although they rarely reveal exactly what ingredients they contain. These bacteria feed on the added carbon sources, using them as a source of energy. As they grow and m…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej är det någon här som använder svavelkulor som nitratfilter? Jag har några frågor: 1. Vad är det för pH på utgående vatten när filtret fungerar? (och ingående) 2. Hur mycket vatten kan man köra igenom innan pH't förändras? 3. Vid vilket pH / flöde fungerar filtret bäst? 4. Är det någon om har kombinationen svavelkulor / kalk i samma filter? 5. Påverkar det lägre pH't det totala pH't i tanken? Vore tacksam för svar på dessa frågor, jag funderar på att starta upp ett filter men vill lära mig lite mera först, jag har läst dom tidigare inläggen men inte hittat alla svaren. MvH Appen
-
- 40 svar
- 3,3k visningar
-
-
Nånn som gjort den här?: http://www.reefkeeping.com/issues/2006-01/rhf/index.php Jag fick "Apprentice Reef Chemist". Ganska svårt, luriga amerikanska flervalsfrågor
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag hittade den här artikeln som jämför olika typer av sands förmåga att hantera ammoniak dvs bryta ned ammoniak, nitriter och nitrater som tillsattes i experimentet. De kategorier som testas är Deep Sea Bed (DSB) och system med plenum (Jaubert) i olika djup samt sand med olika storlek. http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature/view?searchterm=rob%20toonen Enligt detta experiment som gjordes under en månads tid verkar det fungera lika bra med eller utan plenum (DSB kontra Jaubert). Grövre sand (2mm) och tunnare sand (0,2mm) var lika bra på att hantera nitrat (låga nivåer), ammoniak (omätbara) och nitrit (omätbara) men det skilde när det kom till mängden fosfat i va…
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har läst här på forumet i snart två år och vet att svaren på mina frågor alltid går att hitta här.(Förr eller senare)Men nu har jag något jag går bet på och hoppas att någon kan hjälpa mig för jag har frågat saltisarna häromkring och letat mig fördärvad på nätet. För två månader sen köpte jag Saliferts jodtest och resultatet blev det gulaste på skalan för jodid men helt ofärgat på jodat(som skulle bli blått). Vad jag har förstått så ligger jodat ganska stabilt i tanken medan jodid är flyktigt och kan försvinna väldigt fort.Eftersom jag aldrig tillsatt jod så borde ju Jodid(gult) vara noll(ofärgat) och jodat ljusblått. Jag vet att dom flesta här använder saliferts tester o…
-
- 25 svar
- 5,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Efter disk om nitratmätningsmetodernas osäkerhet kom jag på att jag hade en gammal modell liggande på hårddisken. Det är en mycket e n k e l simulation av effekten av matning och vattenbyte på nitratnivåerna. Den kan dock ge en liten känsla av dynamiken. MVH Lasse Moderator's upplysning: Ändrade din fil då jag laggt in fel fil ändelse i forumet. Nu skall det vara .XLS och inget annat Matvat.xls
-
- 1 svar
- 978 visningar
-
-
Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?
-
- 1 svar
- 834 visningar
-
-
Vad skall det vara i redoxvärde i ett kar? Hittar ingen direkt lösning eller är lat så frågar er istället Edit. Hittade i en bok att naturligt värde ligger mellan 350-450mV
-
Tjena köpte min första korall i tisdags en Ancora.nästa dag när jag kolla på den var det en grå sörja på den och nu i dag är det inget kvar av den..vet inte va som gått på tok PH ligger på 8.5 nitrit 0.1 salthalten 024...va kan det vara för fel.. tack på för hand
-
Som rubriken anger> Var kan jag köpa Zeosand nollnitrat?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Instruktionerna är på tyska, franska och liknande. Någon som vet hur den ska användas? /Danne
-
- 2 svar
- 595 visningar
-
-
Jag mätte lite vattenvärden igår och kom då på att mina vattentester är flera år gamla. Det står inget "bäst före datum" på mina HAGEN tester men vad jag har för mig är att man bör förbruka dem inom ett år, då de annars kan vara missvisande. Stämmer det? Misstänker att jag kan kasta HAGEN testerna då de har flera år på nacken... Attans vad tiden går fort... (Kan för övrigt inte rekomendera HAGEN och då i synnerlighet Nitrat testet, då den aldrig visat något utslag... vilket är högst otrovärt!) Vad är annars "hållbarheten" för oöppnade vattentester? (Ska i och för sig beställa nya Salifert tester i dagarna men endå). Hållbarheten borde även skilja mellan de olika testkitte…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Har just monterat upp min nya doserpump och blandat till ter dunkar med Tropic Marines flytande Bio-calsium påsar (deras färdiga balling preparat), i instruktionen står det att den innehåller alla 70 spårämnen och calsium, magnesium, strontium och molybdenum. Det jag funderar över är om magnesium halten är tillräcklig för att det ska räcka som magnesium tillsats? Det står ingenstans hur mycket det finns.... Hur gör nia andra som använder Tropic Marines färdiga påsar? Annaras funderade jag på att använda någon av de andra kanalerna till magnesium (har två kanaler till) eller tillsätta magnesium i någon av "balling" dunkarna, har sett någonstans att man kan tillsätt någonso…
-
- 3 svar
- 956 visningar
-
-
Hej! Jag har ett 120 liters akvarium startat 0608. Innehåller ca:20 kg LS som bara har flyttats/köpts från ett annat akvarium till mitt. Alltså ej ny/färsk LS. Har ingenting på botten än. Allt vatten från osmos, använder TM Pro Reefsalt. Akvariet står och går utan belysning med mycket bra cirkulation. Har hela tiden haft fosfat i vattnet, från början värde: 3mg/l och nu efter 1,5 vecka med Coralife fosfatremover (2dl) är jag nere i 0,5-1 mg/l. Hittar inget fosfat i osmosvattnet men i 30 liter osmosvatten/saltblandning mäter jag ett fosfatvärde på ca: 0,03-0,1 mg/l. Upptäckte detta idag. Har hunnit använda 10-15 liter av detta för att öka salthalten i akvariet tidigare, me…
-
- 46 svar
- 6,1k visningar
-
-
Vilka tester behöver man till ett 300 revakvarie, med mjuk och stenkoraller osv? Vilka tillsatser behöver jag för korallerna? Tips på vart man köper tester och tilsatser billigt uppskattas!
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
jag håller på att starta upp mitt kar på 400l (90l sump) med ca 40-50 kg kalksten i.. akvariet har stått i 1 månad nu under hög cirkulation och t5:orna på 8 t/dag, skummare och uv-c inkopplade..inga alger än.. har idag tillsatt bakteriekultur (nitrifikation+denitrifikation) och även köpt en liten LS bit för att försöka ympa in lite kalkalger.. (använt instant ocean för jag hade den redan...kommer välja reef crystal nästa gång..) jag har även gjort alla tester: -26 grader -salt 1,0024 -ph 8,3 -ca 350 -fosfat 0 -silikat 0 -nitrat 0 -mg+kh test får jag idag.. jag har även börjat slänga i lite mat för att få igång bakterierna och skummaren.. nu till min fråga. hur vet jag hur…
-
Nu har jag gjort det som är så himla skoj. Började med att mäta densitet på osmosvatten 1.000. Blandade en 36 och en 45 promille salt lösning mätte densitet vi 21 grader 1,o22 resp 1,027 ev 28, Värmde upp lösningen som var 36 promille till 25 grader och mätte densitet 1,019. Mätte i mitt kar där jag brukar hälla i 45 promille 24.5 grader.densitet 1.025 ev 26. Varför blir det så? Jens jobbar så det var bara min hydrometer. MVH BA PS ska göra en sak till återkommer Nu har jag värmt upp den 45 promilliga lösningen till 25 grder mätt densitet 1.025. Jag blir inte klok på detta.
-
Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt? Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).
-
Mjo, har lite problem med att min salthalt sjunker av nån konstig anledning.. Asså, i början så funkade allt perfa, enda jag behövde göra var att fylla på vatten som dunstat, salthalten var i princip konstant då. Men nu så har saltvärdena börjat dala i två av mina tankar. Så nästan varje dag får jag "kompensera" med att göra delvattenbyten med förhöjd salthalt som givetvis gör att värdet går upp, men dagen efter så har den sjunkit igen.. Vad kan de bero på? Alla andra värden är ok. Tackar på förhand för svar.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Har upptäckt att vattnet mitt ger mig små små stötar när jag duttar med fingret på ytan i sumpen... Nån som har nån idé om vad som brukar kunna göra detta?
-
- 66 svar
- 10,7k visningar
- 1 följare
-
-
Jag ska börja köra balling med doserpump, blir en fem-kanalig grotech. Tre kanaler går till de "vanliga" balling preparaten, tänkte köra med Tropic Marins färdig påsar, men frågan är vad jag ska köra i de andra två? Finns det någon form av mg man kan köra i en kanal? Eller ska jag köra spårämne, Tropic Marin har ju två flytande spårämnen som ska komplettera varandra. Finns det rent av något annat preparat/märke som kan vara bra att köra? Spårämne i en och magnesium i en kanal? Eller går det rent av att bland mg i någon av balling-vätskorna och spara en kanal så? Vad tycker ni? Mvh Mattias