Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Jag har idag testat Grotechs preparat mot glasrosor, AipEx. Denna produkt är av typen tjockt vitt klegg man matar glasrosorna med och så förhoppningsvis så är det de sista som de äter. En viss olustkänsla infinner sig alltid hos mig när jag använder ett preparat där jag inte har en aning om vilken kemi som ligger bakom. Produktbeskrivningen är i det hänseendet ganska intetsägande men varnar för att döda fler än 1 glasros per 25 liter akvarievatten och dag. Vidare finns en märkning om att produkten är korrosiv. Produkten är som en vit kräm, lite som tandkräm. Red Sea har en produkt, Aiptasia-X, som av Youtube-filmer och produktbeskrivningar förefaller vara snarlik Grotechs…

2. Started by ppihlstrom,

Den senaste veckan har jag hittat flera sådana häringa typer i baljan, o jag undrar vad det kan tänkas vara. Den på bilden är den största, ca 6-7 mm lång... den har tunna vajande spröt längst upp. Ytan är lite lätt luddig. Är det illa, eller nåt jag kan strunta i? De verkar tycka om lite skuggade platser, för alla (5-6 st) sitter i skugga...

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  3. Jag använder Tropic Marins ballingsalter som man blandar i 5 liter vatten. Utöver det tillsätter jag Tropic Marins Coral Elements A- och K+, Mrutzeks Aminosyror, strontium och jod till karet. Min doseringspump har 3 kanaler så de upptas av ballingvätskorna. Nu undrar jag om jag kan blanda ner någon av de andra vätskorna i någon av ballingbehållarna för att slippa dosera dem manuellt?

4. Started by Perk,

Jag vill tillsätta järn och undrar om det går att använda samma som till sötvatten? Tex ferrogan från Hobby? Skickat via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Andreas N,

jag har under min 4åriga tid med saltvattensakvarie mestadels mätt salthalten med en refraktrometer. Till en början anv jag en aerometer och det funkade ok men var omständig att anv tyckte jag då. Nu hittade jag denna aerometer och kollade först rent kranvatten och den visade då 1,000000000000 detsamma som min refraktometer. sedan kollade jag akvarie vattnet och det viade 2 olika resultat. 1,025 med ref...etern och 1,022 med aerometern. jag provade även att blanda nytt vatten och samma skillnad visade sig här. Jag gjorde detta test för att min bror upptäckte samma dilemma och jag ville kolla med mina mätverktyg för o se om jag fick samma resultat vilket jag fick. är en r…

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  6. Ja, frågan är ju den största man kan ställa. Vi strävar all efter ett stabilt kar, och försöker hitta vägen dit. Att spotta alla ämnen på ett ICP test är definitivt inte hela sanningen, inte ens halva. Vi har sett många kar med perfekta halter av oorganiska ämnen, men ändå inte i balans , och tvärtom. Givetvis skall vi ha stenkoll på "the big five", som är KH, CA, MG, NO3, PO4, och kanske möjligen Sr och Jod. Men utöver det, särskilt om man byter vatten ibland, tror jag sällan vi hittar förklaringen till ett instabilt system. Så, baserat på en del artiklar vi/jag postat sista tiden, samt mina egna erfarenheter, tar jag mig friheten att försöka svara på denna…

7. Här är mina råd för att chaeto/refugium att trivas 1) högt flöde, cheato behöver det 2) PO4 ej under 0.02, då stannar chaeto att växa 3) viloperiod, dvs max bel tid 12 timmar (kanske 16h, men en mörkerperiod behövs i alla fall) 4) Doser järn o Manganese 5) Dosera Kalium vid behov, chaeto konsumerar kalium 6) Om nitrat går under 2-3 ppm kanske, dosera även lite nitrat 7) Undvik Mg över 1450 8. rätt belysning, dvs helst en lampa dedikerad för alger (mest röda o blå våglängder). 9) Skörda inte för mkt åt gången, det behövs en hel del chaeto kvar hela tiden sp inte cyano o annat tar över. Spä på med era 🙂 …

• Gilla
    • 4 svar
    • 878 visningar
  8. Started by Gerard,

hej , hade tänkt mig att starta upp ett saltkar på ungefär 300 liter, har fått tag i ett begangnad kar,en skummare är på gång, ett filter med biobollar som tillhör akvariet sedan tidigare, 3 st cirkulations pumpar på var sin 1000/h, belysning har jag in te riktigt klurat ut en men det finns nog gott om tid för detta .... ska jag köpa mera prylar eller räcker det så här? har läst en hel del och är lite fundersamt kring det där med UV filter/pump bör jag köpa en för att underlätta uppstarten? tacksam för flera förslag eller tips eftersom jag inte har hunnit läsa alla inlägg på hela forumet. //Gerard

9. Started by jonasroman,

Jag har samlat på mig lite nu med tiden, vad som påverkar KH, varför, i vilken riktning, o vad som inte påverkar. Tänkte skriva en artikel sen, där även mätmetoder skall va med. Men här en liten kort sammanfattning av ngr saker: Vad som påverkar KH 1) GFO sänker KH ganska snabbt och mkt. Det borde det inte kunna om det bara innehöll järnhydroxid, men troligen innehåller det järnklorid med. Järnklorid är som en syra, den avger direkt sin kloridjon och tar upp en hydroxidjon istället, o därmed såväl sänker pH som alkaliniteten i karet. Nu har det dessutom bildats järnhydroxid, ja, det som alltså GFO i huvudsak ändå består av från början, och …

10. Hej Jag (eller min maskin) har nu mätt KH varannan timma i 3 års tid(11 000 mätningar) , och det har gett mig en viss erfarenhet av vad som tydligt påverkar kalkbildningen i karet. Jag har gjort följande iakttagelser: 1) KH förbrukningen är cirka 50% lägre på natten, så ett doseringsschema 30/70 är vettigt. 2) Om pH stiger 0.3 enheter (dubblas) så dubblas nästan(ja sa nästan) KH/Ca förbrukningen också 3) Om näringsvärdena stiger(eller sjunker till mkt lågt), särskilt plötsligt, går KH/Ca förbrukningen ner direkt, och mer än man tror. Särskilt om fosfat stiger, där jag märkt en tydlig sänkning av KH förbrukningen när P går över 0.1 ppm …

11. Started by Nizztos,

I mina 2 kar så går KH ned relativt fort i mitt lilla kar medans det är relativt stabilt i det stora. Vad påverkar KH (uppåt och nedåt)?

• 28 svar
    • 4,3k visningar
  12. Started by Lernbo,

Mina LPS trivs inte. Har stabila värden Kh,Ph,Mg,Ca,Ka,Salt Fo visar 0 på Salifert, kör osmosvatten med silikatfilter byter 10 % varje vecka. Ska köpa lite fler tester, men vilka behöver jag med tanke på mitt problem. Har även denna mörkgröna alg på en del ställen på botten. Kör Led Zetlight. Nämner även att jag kör Aquaforest probiotic metoden med allt vad detta innebär.

• Gilla
    • 21 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by milk,

mellan vilka tal ska KH helst ligga på? har buffrat upp nu till 9 ungefär.

• 5 svar
    • 924 visningar
  14. Started by kiwi11,

Ja som sagt. Vad ska man ha hemma i kemi väg? Vill ju ha så jag kan rädda kh,calsium och allt vad det heter! Näring för koraller, fungerar de?. Red sea coral colors ser ju lite intressant ut men det är kanske bara för färger? Reef Foundation Abc+ är kanske det jag söker?

• 6 svar
    • 890 visningar
  15. Started by pepe,

...innan jag lägger i LS? bara salthalten är bra och temperaturen- funkar det då, eller ska man tillsätta nått innan man lägger i LS?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by fredrik.tern,

tjena ni som får fram kraftiga färger på era spser, vad tllsätter ni i era vatten vilka spårelement tillsätter ni? vilka värden har ni i era kar? jag får mina att växa men det går inte lika fort som era verkar växa och jag får inte lika skarpa färger på dom. mvh fredde

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by jonasroman,

Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämme…

• Gilla
    • 1 svar
    • 674 visningar
  18. Started by hbmannen,

vad använder ni för ljus när ni mäterPH.. om ja mäter vid en vanlig lampa så visar PH-skalan typ 10 eller nått allså nästan svartlila.. men kollar ja under metallhallogenen eller ett 20K t5 rör så ligger PH på 8,5.... VAFASEN ska man lita på????????????? ja använder NUTRAFIN master test kit

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by mikaelglad,

Hej jag undrar vad man ska kolla efter när man ska köpa begagnad osmos. Hörde att mebranet kunde torka om inte man använde osmosen så ofta ...vad är nackdelarna med begagnad osmos???

20. Started by Dalmasen,

Jag antar att det börjar bli dags även för mig att tänka på att tillsätta någon form av kolkälla för att balansera näringsnivåerna. Som jag skriver om i min andra tråd har jag oförklarligt hög nitratnivå i karet som jag just nu försöker komma tillrätta med. I övrigt är värdena i karet jättebra och jag tycker mig ha hyfsad tillväxt. Frågan är nu vilken typ av kolkälla ni rekommenderar att jag ger mig i kast med? Vodka är ju billigt men har läst en del om "monokulturer" och krascher till följd av nollade näringsnivåer. Att köra ZeoStart skall ju vara lite säkrare, men även betydligt dyrare. Pellets verkar många fått bra resultat med på sistone men detta kostar ju också en d…

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by Tias/Frida,

Är det stor skilnad på salt? kör idag med "REEF CRYSTAL" men undrar om "INSTANT OCEAN" är sämre. det är i alla fall mycket billigare???

22. Started by Trilobite,

Hej igen. Dags att köpa nya tillsatser, jag kör med Aquarium Systems Reef Crystals, vattenbyte 10% i månaden kanske, sedan tillsats med jod och manuell påfyllning med Mg och Ca+Sr. Dessa var urgamla och kom med karet. Nu är de slut och jag skall köpa nytt, vilka tillsatser tycker ni funkar bra? Skall man ha någon spårämneslösing förutom vattenbytena?

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by Appen,

Hej har fått mitt vatten analyserat på ett miljö lab och har en fråga om Vanadin. Uppmätt värde var 7,5 mg/l Vanadin, vilket jag tycker låter VÄLDIGT högt, är det någon som vet om det hör till saltvattens akvarie? Jag har aldrig hört talas om detta. MvH Appen

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  24. Vanadium (V) är den tredje övergångsmetallen och, efter Molybden (Mo), den vanligaste förekommande i saltvatten. Koncentrationen av Vanadium i saltvatten är mellan 3-5ug/l. Vanadium har atomnummer 23 och som en övergångsmetall kan den ta flera oxidationssteg. Detta innebär att samma metall kan ha olika antal elektroner. Detta anges som Vanadium 2,3,4 och 5 där Vanadium 5 är dem vanligaste förekommande i saltvatten. Även Vanadium 3 och 4 förekommer och anses precis som vanadium 5 vara involverad i olika biologiska processer. Framförallt sjöpungar och svampar anses ha biologiska processer som är beroende av Vanadium. En intressant aspekt med Vanadium är att dess olika oxida…

25. Started by Amanite,

Var mest nyfiken på varför man inte skall använda vanligt koksalt med/utan jod om man har för låg salthalt i akvariet. Någon som med säkerhet vet om de 2 e-medlen som är klumpförebyggande som finns i är skadliga på något sett? Någon som kanske själv har erfarenhet av detta?

• 6 svar
    • 3,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.