Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Salta katten,

Hallåj, Jag går i tankarna biobollar eller inte, har för mig att jag läst både för och imot gällande dessa bollar. Hur ligger det till? Är det bra eller dåligt? Hade det funkat att köra med bollarna tills de blir riktigt geggiga och gosiga för att sedan börja minska på levande sten till förmån för mer plats till koraller, utrymme etc.? mvh Christian

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by nikosmaximus,

Hej! har nån aning om salifert tester finns på svenska instruktioner? skulle vara tacksam ifall nån kunde skicka nån länk på svenska, hur man tar testerna

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  3. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 471 visningar
  4. Started by stigsdotter,

Hej, dum fråga men frågar ändå. Red sea reef foundation ABC+, är doseringen på förpackningen gram per dag eller vecka? Hur tillsätter man det bäst i karet?

• 3 svar
    • 2,1k visningar
  5. Started by borgh,

Mina senaste värden på Mg, KH och Ca Salt 1,025 mg 1480 1440 1500 1500 redsea-1425 salifert 1560 redsea- 1485 salifert kh 11,5 10,6 11,2 11,2 11,2 ca 455 450 435 445 455 använder red sea coral pro salt är ute efter att hålla värden 1350, 11,5 och 450 tillsätter red sea foundation men enbart kh och ca då mg verkar leva sitt eget liv varför stiger mg av sog självt? Karet har varit igång drygt 1 månad! Kan mg höjas av att tillsätta kh+ca?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Halogen,

Hej! Vad är bästa metod för att höja KH och bibehålla nivån på KH. Jag har provat TM Tripple buffer i kombination med TM Bio calcium. Men jag får tillsätta rätt så ofta(ca2ggr i veckan) för att ligga runt 8 i KH. Tacksam för tips! / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  7. lite halvdålig rubrik.. men va ja söker är en typ lista ang tex. 1. KH. betyder ? och regleras med ? har denna betydelse för värden i vattnet 2 CA. betder mm. mm. mm. 3 redox ?? ?? ?? osv tills man har följt upp alla olika förkortningar skulle hjälpa väldans många nybörjare inkl mig själv.. för min del vet ja vad det mesta står för, men inte vilken betydels för värdena dom har.. ex. ja har lågt KH men högt CA. å kanske en del SI men på tok för högt no3 pga konstigt ALK värde som styrs av höga värden no2, skulle vilja få ner redox med hjälp av osv osv.. fattar ni va ja menar, det blir lätt sånna inlägg ibland. å ja e snickare inte kemist och inte bra på att plugga, så att…

• 4 svar
    • 989 visningar
  8. Started by Dave,

Jag använder helst Pro Reef från tropic marine då jag testat andra salter som Red Sea och funnit att det inte löser sig så smidigt som Pro reef, innehåller inte så mycket Ca. Vidare så klumpar sig red sea mer, de har förvarats på samma ställe och under samma förhållanden. Så jag rekommenderar verkligen Tropic Marines pro Reef salt. Någon som hålller med eller tycker annorlunda? Intressant och se tycker jag!

9. De senaste 6-7 veckorna har samtliga sps:er fått vita toppar montipora som acropora, sarcophyton:en ser fortsatt bra ut (som alltid). Det som jag ändrat på i karet vid de första 2-3 dagarna som jag märkte att nåt var galet är: Ökat nitraten som alltid varit omätbar till 2-3 med kaliumnitrat Började med vodkadosering via grotechpump, första veckan 2ml ökade till 4ml andra veckan och 6ml tredje veckan, och då började problemen som jag tror kan vara för snabb fosfatsänking men jag vet inte. Så min fråga är, ni som haft för snabb sänkning av fosfat i era kar och fått skador på sps:er hur har det sett ut på sps:erna? Har det drabbat alla sps:er? Och hur lång tid tog det innan…

10. Started by Jurgonh,

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…

• 2 svar
    • 891 visningar
  11. Nåja nu har man lyckats igen... Jag har haft problem ett par gånger med RSCP saltet då jag fått utfällning efter blandning. Senast gjorde jag ett mer nogrant försök och höll mer koll på vad och hur. Osmosvatten, nytt membran på filtret och testat. Temperatur 24grader C, mätt med olika termometrar. Kalibrerad våg. 2x2000l/h streampumpar +luftning. 130liter vatten. 5093gram salt. Jag doserade i saltet vartefter att de löst upp sig och den klassiska RSCP botttensatsen uteblev. Det hela tog mig närmare 6 timmar att genomföra. Allt var frid och fröjd när jag lade mig och salthalten låg kring 1,025-26(lite högre än planerat). Det hela var närmast kristallklart och jag var äntli…

12. Started by Fiffe,

Någon som kör Red Seas Reef Colors tillsatser ihop med balanserad balling? Finns det någon rekomenderad dos för att blanda direkt i balling dunkarna?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by akutmottagning,

Vilket po4 test är bäst i låga nivåer. Då priset är detsamma

14. Funderar lite om jag satt mig i en besvärlig situation.. Blandade till balling (salter från stig) enligt oceanakvarium-receptet och hällde i FM balling light trace 1,2 och tre enligt instruktion på flaskan (alltså som om jag använde FM balling recept samt produkter). Jag doserade i det salt som förespråkas på flaskan men kom nu på att recepten antagligen skiljer sig åt. Blir resultatet att jag får en konstig balans mellan spårämnen och ballingsalter som skulle kunna resultera i att jag över eller underdoserar? Förvirrad känner jag mig iaf.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by hagbard,

Stött på detta på nätet den sista tiden...är det nått nytt? gfo ihop med kol..osv...någon som har koll? Själv så ramlar man mellan stolar ibland eller jämnt o ständigt

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by Lernbo,

Någon som vet om clavularia släpper ifrån sig gifter i karet, inga av mina koraller trivs förutom just denna som växer så det knakar samt Blastomussa som trivs väldigt bra,

• 0 svar
    • 417 visningar
  17. Started by Dimorb,

Undrar hur många som doserar kalium kontinuerligt i sina akvarium. Tänker då på att man kanske doserar med en extra doseringspump eller om man kan stoppa extra kalium i någon utav balling lösningarna man har om man kör med balling. Just nu doserar jag manuellt och läser av stora svängningar med saliferts test och det orkar jag inte så planerar att starta med å dosera kontinuerligt med doserpump. Någon som har erfarenhet av hur mycket som går åt i genomsnitt. @stigigemla vad är en bra startpunkt om man önskar å dosera kalium extra utöver det som är i ballinglösningarna? Jag har refugium som var gång jag doserar kalium fullkomligt exploderar. …

• Gilla
    • 19 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by pimo,

Skulle gärna vilja ha en elektronisk ca monitor så jag slipper mäta så ofta med saliferts test och har koll på värdet hela tiden. Hittade denna http://www.aquaristic.net/aquarium/measurement_regulation/measuring_electronic/meters/american_marine_pinpoint_calcium_monitor.html?lang=1 "American Marine PINPOINT Calcium Monitor The PINPOINT Calcium Monitor™ is the only truly affordable and accurate digital Calcium measurement instrument. Powered by a 9-volt battery or the PINPOINT™ AC Adapter Kit 'not included', the PINPOINT Calcium Monitor™ will operate for approximately 150 Given proper care, the PINPOINT Calcium Monitor™ should last a lifetime. Only 2% Measure…

• 4 svar
    • 912 visningar
  19. Started by Thommy,

Hej mitt calsium ökar ligger på 500 och magnesiumet minskar fast ja lägger i saliferts magnesium pulver.Jag fattar förvisso inte hur mye ja ska lägga i e väldigt dålig på att räkna ut hur ja ska göra.Ve ej va ja ska göra nu akvariet har varit i gång 7 veckor i dag det enda ja har i e snäckor.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by rasu,

Jag har tidigare inte fyllt på strontsium vilket inneburit att jag haft 0 i stronstium. Nu när jag köpt en acropora så insåg jag ganska snabbt att den behövde detta ämne. Den började bli vit. Jag kollade de testerna som jag har och de ända som inte stämde var magnesium och strontsium. Jag fyllde på magnesium och sen strontsium. Dock blev acroporan väldigt fort vit nu. Från att bara ha topparna vita blev hela acroporan vit på bara någon dag. Kan detta bero på att jag fyllde upp strontsium från 0 till 10 mg/L på tre dagar eller är det något ämne jag kan ha missat som denna korallen vill ha??

• 2 svar
    • 1k visningar
  21. Started by akutmottagning,

mina värden: salt 1.023 kh 6.8 mg 1380 ca 450 kör med balling plus alla värden mg och ca håller sig stabila men mit kh vill sjunka snabbare (inte mycket men lite) så får slänga i lite karbonat varannan vecka utöver ballingen. tycker fårhållandet mellan mitt ca och kh inte stämmer riktigt allt är mätt med salifert. någon med tips hur man kan fixa till detta utan att rubba ballingen

22. En sammanställning av tre olika recept för artificiellt saltvatten från rena kemikalier. Receptet från Eggers bok basers på det klassiska receptet från Wiedemann och Kramer. Jag gissar att vi har grunden för en del av de gamla klassiska saltmixerna från Tyskland här. Milleros recept utgör ett försök att matcha naturligt havsvatten så väl som möjligt avseende de talrika jonerna. Salter i g/L (g/kg i Milleros recept) [TABLE] [TR] [TD] [/TD] [TD]Eggers1 [/TD] [TD]Spotte2 [/TD] [TD]Millero3 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Uppgiven salthalt [/TD] [TD]1.027 (PSU = 36) [/TD] [TD]PSU = 35 [/TD] [TD]PSU = 35 [/TD] [/TR] [TR] [TD]NaCl [/TD] [TD]27,65 [/TD] [TD]22,90 [/TD] [TD]23,98 [/TD] [/T…

• 0 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by Kakan,

Har läst beskrivningen men förstår inte... Hur ska man använda den, när och hur mycket i ett 30 liters kar? Mvh Kakan

• 1 svar
    • 729 visningar
  24. Started by danne031,

Tänkte jag startar en ny tråd då det inte finns särskilt många sökträffar. Var egentligen ute efter något beprövat som red slime remover, då det inte fanns på hyllan så blev det alltså eXcital från Easy life. Väl hemkommen och efter en första dosering följt av lite läsande så blir man lätt nervös, erfarenheter på forumet är inte direkt glädjande. Men jag kör en kur oavsett och tänkte lite smått dokumentera här. Har ett Percula 90 på 220-250L vatten, doseringen säger 10ml/40liter vatten så jag doserade drygt 50ml I visningsdelen nära stark cirkulation. Enda tillsatserna i karet är drygt 100g fosfatremover, järnbaserad från Oceanakvarium. En stor koralia riktad hyfsat mot y…

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  25. Jag använder mig av Fauna Marin Phosphate Test för att testa fosfatnivån i mitt akvarium och nu har jag lyckats tappa bort mätskeden. Är det någon som har samma test och som kan kolla upp vilken volym skeden har (brukar stå på skeden). För jag har x-antal mätskedar från andra tester, men med olika volym. Så jag behöver veta volymen på Fauna Marins skedar.

• 1 svar
    • 684 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.