Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig
-
- 5 svar
- 736 visningar
-
-
Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke
-
- 5 svar
- 858 visningar
- 2 följare
-
-
Hej, Jag har en liten kris med mitt vatten i karet för tillfället och tar gärna emot tips. Jag har haft karet stått med bara levande sten och en fisk nersläckt under en längre tid pga flytt och startade upp det igen i augusti. Jag har kört på lågfart med osmos vatten och tillsatt 2 clowner och en putsar räka med ca. 1 månads intervall efter uppstarten. Allt har sett strålande ut ända tills igår... Jag bestämde mig för att julstäda och skrapade rutorna och göra delvattenbyte. Jag noterade att ytan såg lite gromig ut men tänkte inte mer på det förrän jag öppnade pumpen och såg att filtret var alldeles skummigt. Det visade sig att jag hade stopp i skummaren, så jag fixade de…
-
Min son har ett 90l sötvattensakvarium som varit igång ca 1 år, när jag startade upp eländet åt honom så slängde jag i 1 dl vanligt salt utan jod (vit burk m blått lock) Han har lite växter och ett gäng fiskar - blandad kompott, 1 gång i månaden byter jag kanske 10% vatten och tillsätter en släng salt, gör rent filtret, inget mer. 1 gång per vecka ersätter jag dunstat vatten med färskvatten kanske 3-4 liter. det han har förutom filter är en syrepump. Jag har aldrig under detta året behövt ta bort alger på rutan, jag har heller aldrig gjort en helrengöring utan det har bara fått vara förutom det jag skrev. Vattnet är klart och fint. Han matar ca 3 ggr/dag i små mängder, Ni…
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det någon som vet hur handlarna håller vattnet ok på deras fisktankar där det bara går fisk? ingen ls, ingenting, jag fattar att de är länkade till en stor skummare men sen då, nitrat, fosfat mm? Använder de typ Rowaphos och Nollnitrat eller? Vore kul att veta.
-
Hej. Undrar hur väl Göteborgs kranvatten står sig för användning i saltvattensakvarium? (Enligt uppgift ligger pH på cirka 8 och KH på cirka 2)? Tänker mig ett akvarium för i första hand fiskar och i mindra grad mer krävande koraller. Rekommenderar ni "osmosvatten" även för detta eller bör väl genomluftat kranvatten vara användbart? Mvh Luddox
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Om man har en vattenkvalitet på det kommunala vattnet som följer nedan, kan man då klara sig utan osmos för att blanda saltvatten? De flesta värden greppar jag men COD-Mn funderade jag lite över. Gymnasiekemin räcker inte riktigt hela vägen fram men förstår att det används som oxidisationsmedel? Är det något annat värde som är heltokigt och gör att osmos måste användas? Klor finns ju med, funkar det ändå eller tar det ihjäl allt bra mikroliv? Att vattnet funkar utmärkt till sötvattensakvarium utan behandling har jag redan provat. Temperatur °C 2,0-12 Turbiditet FNU 0,1-0,3 …
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
kan man när man fyller på vatten hälla i vatten med för högt ph? tänkte att saltetjusterade det.har ett guppyhotel så jag heller ner der i filtret så fiskarna int får en shock,om det nu går?
-
hej hur gör ni med vatten provet ni skickar till marinlab,jag får besked när jag registrerar mitt prov med lösen ord att det är sparat, men marinlab säger att jag inte fått nåt svar för att jag inte är registrerad! Med vänlig hälsning mats
-
- 2 svar
- 551 visningar
-
-
Jag flyttar till hus om en månad. Där kommer vi att ha en egen djupborrad brunn. Är det någon som har koll på vart man kan lämna ett vattenprov för analys, gärna utan att bli ruinerad.
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej ! Tänkte höra mig om innan jag byter min vattenrenare. Har en AQUATIC NATURE ANTARCTICA 120 . Tänkte köpa en Trippel 8-stegs Underdiskbänkfilter "Länken nedan" http://www.clearlyofsweden.se/Underdiskbaenkfilter/Trippel-8-Stegs-Underdiskbaenkfilter.htm Kan det vara ett bra köp ?
-
Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?
-
- 4 svar
- 865 visningar
-
-
I somras när vi hade värmeböljan så låg karet ofta på dryga 28C istället för 25C som karet vanligtvis håller. Ökade på ballingen allt eftersom för att hålla efter KH:t och trodde att det bara var korallerna som stortrivdes med Ballingen. Men när värmen försvann och temperaturen sjönk så drog mitt KH iväg så jag fick sänka doseringen lite igen. Det känns inte som slumpen utan tillväxten måste ju ha ökat med tempen. Känner någon igen sig i detta och hur högt kan/bör man köra? Man vill ju inte hålla för hög temp med tanke på fiskar, koraller samt elräkningen Har ökat lite och ligger idag på 25.5-26C beroende på tid på dygnet.
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Håller på att starta upp mitt första saltkar, saltvatten har stått och snurrat i 2 dagar nu och imorgon ska ls köpas. Har märkt att temperaturen ligger runt 27-28 grader, är detta ok?, läste att tempen ska vara 24-26?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har ett litet Cocoon på 31 liter som stått med saltvatten 2 månader nu. Jag har ett JBL Easytest med stripes för 6 mätvärden och jag har kollat av regelbundet sedan start men inget av värdena har förändrats en enda smula, trots att kiselalger mfl. kommit och nu stabiliserats. Är dessa tester inte så tillförlitliga/nogranna? Testet indikerar också att jag ligger på GH >21°d hela perioden, vilket inte ska vara bra men vad skulle det kunna bero på? tack på förhand!
-
- 4 svar
- 893 visningar
-
-
hej någon som har tankar och råd om detta,jag förstår ju att arsenik inte är bra att ha i karet. men var kan det komma ifrån.en del andra värden som också är höga. hälsn.Mats
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?
-
- 0 svar
- 898 visningar
-
-
vattentester vilken färg skall man gå efter på tex fosfat test av salifers... tittar man ovan ifrån blir det en mörkare färg än om man tittar ifrån sidan mvh andreas
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
tjena ni som har kar med utfärgade koraller, vad ligger era värden på? jag vet inte om det finns en sådan tråd innan, men jag skulle behöva lite riktpunkter att gå efter. tack på förhand. fredde
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Fick några analyser hem va tycker ni? Dricksvatten_140515.pdf
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har jag fått resultaten från min första vattenanalys och skulle behöva lite hjälp att tolka dem. Jag har gulmarkerat de som jag kan se ligger utanför rekommenderade nivåer. Behöver jag tillföra Jod? Behöver jag göra något för att sänka Zink och Aluminium? Fosfor och fosfat ligger över den rekommenderade nivån, jag har tänkt att köra igång en algreaktor så snart ekonomin tillåter, tror ni att det kommer att räcka för att sänka dessa nivåer eller behöver jag göra mer?
-
- 8 svar
- 832 visningar
-
-
Hej! Har dessa värden i ett kar med total volym inklusive sump på ca 320 l,undrar nu om någon har några förslag vad jag ska göra för att justera de som är lite åt det felaktiga hållet. Temp 27C` Salt 1.023 Nitrit mindre än 0,3 Nitrat 10-15 ur Nitratfiltret 1 Fosfat 0 ur Fosfatfilter 0 Ammonium 0-0,1 Järn testfärgen från JBL blev efter 2 tester gulbrun, skulle bli vit till blåaktig.Mycket märkligt. KH 9dh PH 8 Kalcium 500-520 MG …
-
- 4 svar
- 992 visningar
-
-
Hej allihopa har inte skrivigt på ett tag av olika anlrdningar, bland annat åkte jag på gallsten dom hittade 12 stycken "smärtsam upplevelse" har dessutom dem fortfarande kvar fast jag har inte ont av dom. Sedan har jag för en vecka sedan opererat diskbrock för andra gången på samma stället. Men jag har läst mycket om vad som händer på sidan , intressant. Har haft problem med att haft koll på alla värden i akvariumet på grund av detta, och skulle behöva lite tips på hur jag lättast får orning på värderna igen. Kollade värderna på morgonen. Temp: 25 Salt : 1024 KH : 9 PH :7,8 NH4 :0,6 NO2 :0,05 CU : 0 O2 Syre : 8 NO3 : 40-60 PO4 : 0,25 CA : 420 MG : 680 Vilken ordning ska …
-
hur ska värderna ligga .för att det ska vara godkänt ??? typ ph fosfar nitrat kh m.m kan ingen lägga ut en lite lista på hur det ska ligga för att det ska vara bra ... fan som nybörjare så får man ett värden sen vet man inte om det är okej eller inte .. nog att jag läst en del men det skulle vara skönt och ha en lite lista men kunde titta över ,.. så om det finns någon vänlig själ som kanske kan skriva ut lite riktlinjer på hur värderna ska ligga . vet att kanske många tycker olika men men ... mvh peter
-
Hej har nu skrivit i tre omgångar och fått mycket bra hjälp. Korallerna börjar återhämta sig mina skivanemoner täcker nu hela stenarna dvs de slår ut så mycket nu att inte stenen där de sitter på syns. MIna Euphyllior växer mer och mer. Så det verkar gå åt rätt håll. Jag har fortfarande problem med gul grönt vatten trots extremt mycket vattenbyten. Mina levande sten täcks av någon slags brun massa som sitter relativt hårt men borstar jag med diskborsten så lossnar det en rostbrun hinna. Skummaren är fylld med rostbrun gegga och på botten en djupgrön vätska. Sen har jag märkt att vattnet inte är så klart det har börjat blivit lite dimmigt. Kan det vara så att jag byter för…
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-