Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Någon som kör med dessa? Små bollar som placeras ex i sump och sedan över några veckor löses upp och bidrar till god bakterieflora, förbättrad skumning, nedbrytning av nitrat, fosfat osv... Är osäker på vad det egentligen rör sig om, är det en form av kol-tillsats? Som biopellets utan att de ska tumlas? Eller nått mildare? Nåja, någon som provat? Effekter? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
-
- 16 svar
- 2,7k visningar
-
-
Någon här inne som har slutat använda osmos? Och gått över till kranvattnet?
-
Hur gör ni som inte har ett helt rum etc för allt som har med saltvatten att göra? Vad jag tänker på är vatten byte utan osmos. Det rent praktiska att blanda nytt saltvatten. Man behöver en pump för att saltet ska lösa sig men räcker det med en "filterpump" fick med ett sådant när jag köpte ett kar på 60-80 liter kommer inte ihåg hur många liter/h den gör men det är inte speciellt mycket. tror ni det räcker?
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/renat-sjovatten-i-kranen/ Undrar om detta kommer att vara någon risk att köra i akvariet? Kör med omvänd osmos men kommer monokloraminet påverka vattnet ändå?
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! hur mycket man får dosera mg per dag när det ligger på 950. 400 liter kh:6 ca:350 Salt:1,24
-
- 23 svar
- 2,7k visningar
-
-
Blandade till nytt salt och mätte fosfatet som jag gjort tidigare. Alla gånger har jag fått utslag på Hanna ULR. Denna gång 34, kommer inte ihåg vad det motsvarar i fosfat men det borde inte vara så högt. Kan det verkligen vara saltet? Mvh Kim
-
- 19 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har nu efter ett halvår fortfarande ett nitrat mellan 25 - 30 (mätt med RedSea). 720 kar med 240 l sump. Kör med 10 l Siporax och Chaeto. Har 0 i nitrit och 0.08 - 0.12 i fosfst. Övriga värden bra. Har 12 000 l/h som returpump. Misstänker att jag har för bra fläkt genom sumpen för att bryta ner nitratet. Funderar på att fylla en 10 l plastdunk med Siporax med några få hål i och lägga i för att få en mer syrefattig miljö. Vad tror vi om det? Andra förslag?
-
har köpt en refraktometer. kvittar det hur mycket vatten, eller hur stor droppen är som man lägger på?
-
- 26 svar
- 2,7k visningar
-
-
Ja som topic lyder, jag har senast igår mätt Calcium och magnesium, Magnesium låg på låga 900 och Calcium låg på 420 Förstår inte riktigt varför, jag har skött vattenburen 10% per vecka. Alltså 10l per gång i ett 60L kar. Vilket är den bästa lösningen för mig? //Elvir
-
- 17 svar
- 2,7k visningar
-
-
Jag har hittills använt mig av @stigigemla recept på balling med tillhörande spårämnen/tungmetaller i respektive lösning utav de 3 grundläggande lösningarna som han har beskrivet på sin hemsida. Inledningsvis har jag doserat samma mängd vätska från alla 3 lösningarna. 200 ml/dag från både Ca, KH och NaCL-fritt. Jag har förstått det så som att det är så det skall fungera för att man inte skall få jonobalans i akvariet. Nu efter flera månaders bruk har det skett någonting i akvariet och förbrukningen har förändrats. Jag doserar nu 300 ml/dag men kH sänks snabbare än övriga ämnen och jag har vid varje vattenbyte fått dosera upp det manuellt för att d…
-
-
- 19 svar
- 2,7k visningar
-
-
Att svampdjuren på levande sten gör nytta är nog alla överens om, men kanske deras betydelse är ännu större än vad vi tidigare tänkt oss. Artikel från BBC news: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24398394 Det kanske kan vara läge att aktivt försöka ympa in fler olika arter till karet?
-
- 2 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Jag har köpt hem bikarbonat för att jag vill höja mitt ph. Om jag bara vill höja ph ska jag då köra det i ugnen på 200grader i en kvart så det blir naturimkarbonat? Och hur doserar jag? mitt kH är på 8 så det kan säkert också höjas en aning men det är mest ph som är intressant just nu. Hur bör jag göra? Tacksam för svar!
-
- 17 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej allihop! Sitter här och funderar på vart man ska köpa sina balling-salter, de jag funderar på är Fauna Marin:s Salter ifrån Triton, Tropic Marins Bio-Calcium (som jag förstått är ballingsalter med karbonater, NaCl-fritt salt och Magnesium? trots det dåligt valda namnet och bristfälliga informationen) eller Mrutzek's salter, som ju är klart billigast, men hur är kvalitén när det gäller dessa? någon som testat dem? Man tycker ju att FM och TM är lite väl dyra om man t.ex. tar bikarbonat för runt 125kr/kg (FM). Man vill ju inte riskera något men inte heller betala 3ggr så mycket om det är samma renhet bara för märkets skull.
-
Hej. Nån som vet vad detta är för alger jag fått i mitt kar o hur jag kan bli av med dem?
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hejsan! Har precis startat upp ett nytt kar efter ofrivilligt avbrott från hobbyn under några år. Jag har tidigare använt vipparmsmätare då jag inte tog mina värden lika seriöst som jag vill göra denna gången. Nu har jag blandat till mitt saltvatten med Microbelift Premium reef salt. Tillsatt enligt instruktionsboken (36g/liter) och sedan låtit det stå och blanda till sig en dag. Jag har en temp på 26 grader i akvariet. Men med risk att idiotförklara mig själv så kommer jag med en liten fråga kring refraktometer avläsning. (köpt på Triton) När jag läser av i refraktometern får jag 1,023 (vilket väl är det värde jag vill ha?) Jag har låtit vattendroppen ligga i rekfrakto…
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Kan man på något sätt få vatten att bli 10 i ph? Har inte kalk hemma.
-
- 8 svar
- 2,7k visningar
-
-
Någon som vet om det skiljer något (fördelar/nackdelar) mellan dosering av olika kolkällor? Vet att NOPOX har sitt problem med ökning av MO. Men varför är det fortfarande populärt med recept som det på bilden under borta i USA? Har ättika fördelar jämfört med vodka ?
-
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej, jag har lite problem med mitt 1350l kar. Har dålig tillväxt på mina koraller och undrar naturligtvis varför? Trots 4x400w + blårör, ingen fosfat och ingen mätbar nitrat. Jag har använt tropic marine för att hålla Ca och Mg uppe . Har nästan uteslutande sps som färgar bra men växer inget. Har uppmätt Ca 500 , K-h 6,1 och Mg 1470. Ca halten har legat på 500 i ca 7 veckor och då har jag ändå bytt 350 l nytt saltvatten nyligen och ca vill inte gå ner. Så vitt jag kan se har jag inga korallätande parasiter så det utesluter jag. Kan jag fått en kraftig obalans i karet som gör att Ca inte sjunker trots att jag inte tillsatt ca eller buffert på flera veckor? Har bra skumnin…
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej alla glada saltisar! Mitt kar har varit igång sedan 25 maj i år och jag har kämpat mot enorma Fosfat värden. Idag ligger de på Fosfat 0,22 och mina koraller är mörka och en del håller på att dö. Jag har 3 varianter av fosfat remover men värde vägrar att gå ner? Matat mkt försiktigt, växlar med pellets och djupfryst i olika former. Noga med att skölja av det frysta och ta bort vätskan. Alla andra värden har varit stabila under hela uppstarten. Finns det någon som kan tipsa hur jag ska göra för att få ner Fosfatvärden. Har dessutom gjort delvatten byten 2 ggr. Jag har 6 st konstgjorda revpelare kan …
-
- 15 svar
- 2,7k visningar
-
-
Är det någon som vet om kan få magnesium som blivit hård att återgå till pulver, tex köra det i ugnen Stefan
-
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
-
jag undrar hur ni gör för att få bort surheten ur vattnet som blir av svavlet i filtret? har ni något mer filter direkt efter nitratfiltret ? eller har ni kalksand eller snäckskal eller något annat liknande i botten av nitratfiltret? jag har hört att vattnet som kommer ut ur filtret ligger på PH 4. någon som kan ge mig lite klarhet i detta?
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
Har de senaste halvåret haft en rejäl tillväxt av gröna trådalger som inte vill ge med sig. Har nu i snart 4 månader använt mig av fosfatremover dock utan att bli av med skiten, detta leder mig till att tro att jag på något sätt går fel. Har testat både järn och alu remover och tycker att jag fått bäst resultat av att blanda dessa två fifty fifty och byta mediet varannan vecka. Använder mig anv Oceanakvariums "egna märke" Detta leder mig till följande frågor som jag söker svar på. 1. Hur ofta behöver jag byta mediet använder ca 150 g till mitt 320 liters kar just nu kör jag bara järnbaserat eftersom alu är slut. 2. Vilken remover är bäst att använda för att bli av med g…
-
- 22 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
kan man lägga Silikatharz i en strumpa i sumpen precis som man kan göra med rowaphosen? eller funkar det bara i sötvatten??
-
- 21 svar
- 2,6k visningar
-
-
Förstår att detta kan eventuellt vara Diatom, Ett ny uppstartat kar som är inne på sin ~22 dag. 1 Eremitkräfta + 8 Turbosignlar bor i karet. Hur får jag lättast bort min skit på botten så jag får fram den fina sanden igen?
-
- 1 svar
- 2,6k visningar
-