Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by wrang,

    Hittar ej vad normal eller vad redox ligger som stabilt. Kan nån förklara Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. Started by Datate,

    Mätte nyss vattnet i mitt nystartade kar. Mätte (av ren lathet) först med min gamla vipparmsmätare som jag alltid tidigare mätt med (instant ocean). Denna visade otrevligt höga 1.028. Blev orolig och mätte med en hydrometer som jag fick begagnad vid ett annat köp. Denna visade i samma stund 1.020. Att de kan visa olika har jag läst tidigare, men när dom visar såhär olika...vilken ska man våga lita på. Den ena visar ju farligt högt värde medans den andra nästanfarligt lågt? Hjälp! MVH /Erik

    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by kocknick,

    Hur höjer jag kh? Ligger just nu på 5.4

    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  4. Jag ligger lite över rekommenderad nivå enligt mitt sista ICP test och undrar var ligger den "övre" nivån före jod börjar bli farligt för akvarieinvånarna - om det nu kan bli överdoserat? Tacksam för lite info.

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,6k visningar
  6. Kära akvarister: Jag har fått ta emot mycken förundran (med humoristisk värme) över varför jag som alltid varit så kritisk mot kolkälla, nu själv börjat. Vill bara förklara hur jag tänker: Min grundtro är densamma sedan rätt länge, att jag tror att ett akvarium mår bäst o blir mest stabilt med biologisk filtrering som bas. Jag tycker alltså fortfarande att teknik, proteinskummare och inte minst kolkälla, skall ej utgöra huvudstommen i vattenreningen, utan tvärtom, ett komplement(om det behövs) som stöttar den biologiska. System som bygger på teknik o kemikalier som huvudfiltrering tror jag blir instabila och kan tippa över åt båda hållen. Jag kommer dä…

    • 0 svar
    • 1,6k visningar
  7. vi har vatten som vi köpt, för ca 2 veckor. han tog då hälften av vattnet från ett akvarium de hade där dvs kultiverat och hälften nysatt. (?) kan vi använda detta nu när vi skall byta 10% vatten? Vad är osmosvatten?

    • 1 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Fishtank,

    Hej! Satt och knåpade på en saltvattenskalkylator som jag tänkte dela med mig av här. Detta är endast ett hobbyprojekt och jag vill därför gärna ha era synpunkter på förbättringar. De värden som skrivits in är endast min egna uppfattning och ser därför gärna att ni säger till om det är något som är på tok fel. Programmet är testat på Windows 7 och 8, och kräver ingen installation. Dubbelklicka endast på .exe filen och programmet startas. Denna är 100% ren från virus och trojaner. [h=2]http://www.fildirekt.se/dl/1399147087.zip[/h] Screenshot: Man skriver in sitt värde och klickar på sänd, då kommer en popup visas med en text som säger om värdet är bra eller behöver fö…

    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by irwin_fletch,

    Vänder mig till er som doserar extra magan dagligen/veckovis och kör ICP. Lyckas ni få upp värdet enligt ICP? Jag doserar fem gånger så mycket dagligen som triton rekommenderar för mitt kar men jag har alltid 0 i värde. Egentligen skulle jag stannat vid tre gånger så mycket enligt tritons rekommendationer (även när det visar 0 på icp). Men tycker det är märkligt att det aldrig ger utslag?

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by twe141,

    Hej har två frågor angående kh. Mitt kh är i PPM på testet hur kan man konvertera ? Jag har 230ppm på testet står 150 till190 är optimalt . Så om det är högt så min andra fråga kalkvatten höjer det kh? Jag ersätter allt avdunstat med kalkvatten. Blev visst fler fyra frågor hur är det med strontium och magnesium påverkar det kh må väl

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  11. Jag har svårt att få stabilitet i de grundläggande vattenvärdena sedan jag började med ZEOvit. Korallerna har börjat växa bra och doseringen har ökat väldigt mycket de senaste 2,5 månaderna. De senaste tre veckorna har karet börjat förbruka stora mängder kalciumklorid och jag har fått buffra flera gånger. Jag blandar stamlösningar enligt Stigs recept. Om jag skulle följa Stigs Ballingkalkylator skulle jag behöva öka Ca-kanalen till det dubbla mot KH-kanalen. Jag doserar 170ml/dygn från KH-behållaren. Om jag skulle följa kalkylatorn skulle jag behöva öka Ca-kanalen till 280ml/dygn. Det känns konstigt eftersom grundtanken med Balling Classic är att dosera lika mycket ur all…

      • Gilla
    • 15 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by Gnarkill,

    AKtivt kol är ju bra på många sätt när det tar bort diverse dåliga/skadliga ämnen ur vattnet. Men kan aktivt kol påverka magnesium och kalcium värdena i vattnet? Jag byter 10% vatten varje vecka och tillsätter både magnesium och kalcium men ändå så ligger mitt Magnesium värde på mellan 280 och 350 efter ett par dagar och magnesium värdet ligger på mellan 1140 och 1350. och det tycker jag är konstigt eftersom att jag byter vatten så ofta och tillsätter spår elemeten också. /Tom

    • 3 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by ramq,

    Moderator's upplysning: Inläggen nedan är flyttade från tråden om FM kaliumtest. Jo, men det borde finnas lättare sätt att tillföra K om man inte vill ha med NO3 "på köpet" genom KNO3-tillsats...

    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by Jocke,

    Tjenare! Jag undrar hur länge man kan förvara osmosvatten. Jag har testat att söka men fick inte fram något bra svar. MVH Jocke

    • 6 svar
    • 1,6k visningar
  15. Started by dano,

    Jag har börjat få algväxt (grön och röd) och körde mina tester. Jag hade då hög phosfathalt i akvariet men ingen phosfat i mitt osmosvatten. Jag har i några månader kört Polyplab så korallerna växer som aldrig förr. Vad beror algerna och phosfathalten på????? Vad kan jag göra? Anders

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by iggiz,

    Nu får experterna kommentera om detta vattnet är bra eller dåligt. Givetvis kommer jag köra osmos, men vad säger ni om kvaliten på det överlag? (Fann ingen information om silikat/fosfat mängd) Analysrapport.pdf

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Emelie,

    Tjena, jag har haft fauna marin bailing light liggandes hemma, endast flaskorna med vätska i. Och jag undrar kan man endast använda de som de är eller måste man blanda i pulverna med kalcium och magnesium. Eller funkar vätskan för sig själv. Och om inte vad för märken rekommenderar ni för att dosera ämnen med jämna mellanrum. Har testat lite olika. Kommer inte ihåg några specifika namn. Men tänkte se om ni kunde säga lite hur ni tänker. Tack på förhand Emelie

      • Gilla
    • 3 svar
    • 1,6k visningar
  18. Hallå! Vet nån vad som är vad i TM Bio Calcium refill? A=Ca? B=KH? C=Mg? Jag tänkte öka på dosen lite i KH dunken för att få rätt på mina vattenvärden. Som det är nu kör ja lika av allt och får gå och pytsa i KH buffer ett par gånger i veckan för att hålla upp KH. Mvh Johan

    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by nike83,

    https://reefbuilders.com/2022/01/31/tropic-marin-recalls-turkish-blend-of-pro-reef-salt-mix/ Tyvärr så har Tropic Marin kvalitetsproblem med ett salt som är tillverkat i Turkiet. Jag hoppas verkligen inte att detta är ett OEM-salt, och det är flera andra leverantörer som har detta salt i sina hinkar. Det är oklart vilka brister saltet har. Många märken (jag tror de flesta) har haft problem genom sina år, men ICP-tester har gjort salten betydligt stabilare. Väldigt tråkigt att detta sker, då vi är många som använder vattenbyte för att försöka åtgärda problem i akvariet. En del som varit med ett tag i hobbyn kanske mins a…

  20. Started by mallan,

    Hejhej, köpte ett akvarium för tre dagar sen och testade värdena igår. då va PH väldigt lågt, Kalcium och Nitrate var högt. Skummaren va inte på men sen när jag satte på den va PH bra igen. Sen böt jag vattnet men då dog anemonen nitrate och kalcium är fortfarande högt, hur sänker jag det? vill inte att fisken i akvariumet ska dö den med

    • 14 svar
    • 1,6k visningar
  21. Beställde lite rolligt från Elosusa i måndags fick det i dag : Elos nya Expertline Phosphate High resolution 48 $ och Expertline Potassium High resolution 37$ Och en burk SV1 Fishfood Med b-glucan 14$ och en del annat roligt ! Testerna ska hålla Lab kvallite och är deras stora nyheter nu ! Allt ligger i snygga lådor och alla teströr är i glas och dubbla sprutor ,skedar nålar mm ser väldigt seriöst ut men för dom pengarna ska detväll vara så eller ? Ska jämföra med lite i veckan mot andra tester och se. Testerna kommer om dom kommer hit ligga runt ca400-500:- och maten runt ca200:- .

    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Kimozabe,

    Har bara lite kvar att fylla i mitt akvarium och det sista kommer jag vänta med tills jag fått sumpen. Jag har redan nu börjat hälla salt i akvariet och tänkte dra igång med startbakterier. Ska tillägga att jag börjar med ”död” sten. Frågan är om Tetra Bactozym är en startbakterie? Detta har jag tillgång till i tex Hornbach medans jag måste beställa tex Special Blend (tillverkare har jag glömt) från internet. Mvh Kim

  23. Started by Ferngren,

    Hej alla. Jag meckade lite med sumpen idag och funderade på om man skulle städa ur den ordentligt. Jag plockade ur den blå tjocka filtermattan som returpumpen står på. Jisses vad skit den innehöll efter ett år... Jag bytte ut den mot en ny nu och samtidigt funderade jag på hur mycket nitrater som frigjordes. Jag borde gjort detta vid ett vattenbyte, men det är lätt att vara efterklok. Så min fråga till er som vet bättre är om man ska göra ren sumpen? I sådant fall, hur ofta och varför? (jag förstår att det binder nitrat men det lever en massa svamp på väggarna som ska vara bra...)

    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by Speedster,

    Antar att jag skriver detta för att lufta mina egna tankar o kanske vill dela med mig av hur illa det kan bli utan cirulation. I mitt lilla akvarium (170 L) har jag 3 pumpar, 1st 1500 liters för cirkulation med filter för att fiskarna inte ska sugas in i den. 1st 1000 liters till ytavrinning. 1st 500 liters för cirkulation. Igår så bestämde jag mig för att rengöra dessa, och började med att ta ut 1000 liters och 500 pumpen och tänkte väl då att 1500 liters pumpen kunde hålla cirkulationen i karet under natten. Inatt så bestämde 1500 literspumpen för att suga in filtret och därmed så har det då inte varit så mycket cirkulation i karet, närmare bestämt ingen alls istort se…

  25. Started by Peppz,

    Mjo, har lite problem med att min salthalt sjunker av nån konstig anledning.. Asså, i början så funkade allt perfa, enda jag behövde göra var att fylla på vatten som dunstat, salthalten var i princip konstant då. Men nu så har saltvärdena börjat dala i två av mina tankar. Så nästan varje dag får jag "kompensera" med att göra delvattenbyten med förhöjd salthalt som givetvis gör att värdet går upp, men dagen efter så har den sjunkit igen.. Vad kan de bero på? Alla andra värden är ok. Tackar på förhand för svar.

    • 7 svar
    • 1,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.