Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Har hög nitrathalt i karet men inget nitrit. Värdet ligger på över 50. Köpte ett nitrat-stop av aquatic nature. Någon som vet hur man ska använda det?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Någon som förstår hur många droppar man ska ta av Fauna Marin Ultra Bio. Ska man ha 2 droppar/ 100 liter eller 4 droppar/ 100 liter. Helt klart e ju att man ska ha en halv tesked Ultra Life till 100 liter. Men jag förstår inte varför det står först 2 droppar och sedan 2 till ?? Skulle det betyda att jag ska ha 16 droppar till Ca 400 liter om man räknar bort Ls Cyanobacteria: The combination of UltraBio and UltraLife are a very effective treatment against cyanobacteria in reef tanks. Cyanobacteria form red films or carpets which can cover the entire decoration. They are good indicators for a misbalance between nutrients. An addition of UltraBio and Ultralife wi…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ska göra ett vattenbyte och upptäckte att nån av ungarna har lagt i en usb-kabel och en filmrulle i dunken med osmosvatten.. är det bara att slänga vattnet eller är jag onödigt orolig? det är ju koppar i kabeln och silveroxid(?) i filmrullen..
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Funderar lite om jag satt mig i en besvärlig situation.. Blandade till balling (salter från stig) enligt oceanakvarium-receptet och hällde i FM balling light trace 1,2 och tre enligt instruktion på flaskan (alltså som om jag använde FM balling recept samt produkter). Jag doserade i det salt som förespråkas på flaskan men kom nu på att recepten antagligen skiljer sig åt. Blir resultatet att jag får en konstig balans mellan spårämnen och ballingsalter som skulle kunna resultera i att jag över eller underdoserar? Förvirrad känner jag mig iaf.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ska snart köpa nytt salt och undrar om det finns något salt på marknaden som innehåller mer värden gällande CA MG... Jag byter ungerfär 25% vatten i veckan i mitt lilla kar då mina koraller förbrukar ordentligt med CA. Jag vill inte buffa med en massa olika tillsatser utan skulle vilja ha ett salt som höjer de olika värden som behövs. Vet ni om det finns något salt som tex innhåller ca 800 i ca och kanske 1400 i MG så jag slipper buffa med tillsatser? (vad jag menar är väl ungefär att ca och MG kommer ju ändå späs ut med det gamla vattnet och jag vill då att det hamnar på övre skalan då korallerna ändå sänker ca med ca 30-40 enheter varje dag) /Robban
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har på känn att mitt vatten i huset inte är ok. Flytta till nytt hus för ett halvår sen, och nått är galet. Efter varje vattenbyte så drar korallernas polyper in och jag får cyano ibland. Särskilt efter mitt sista stora byte. Har nya filer i osmosen och ett nytt silikat filter. TDS visar noll. Prata med All controll som gör vatten kontroller för Haninge kommun. Problemet är att dem frågar vad dem ska leta efter. Så jag behöver en lista på vad som kan vara fel. Typ... Fosfor Koppar Silikat Och så vidare. Hjälp mig så jag får med alla tänkbara ämnen. Mvh Thomas
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
är helt ny med saltvatten så en liten fråga om ja alltid ska ha i aktivt kol eller inte? tar de inte bort nyttiga bakterier också? mvh jimpa
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Enligt Seachems Alk test så är det rekommenderade värdet i saltakvarier 4-6 meq/l vilket skulle motsvara 11,2 - 16,8 dKH. Enligt Dummie guiden ovan så är rekommenderat dKH 7-11 (2,5 - 3,9 meq/l) , vilket placerar värdet närmare naturligt saltvatten. Med tanke på att hög Alkanitet stabiliserar pH så borde det ju vara fördelaktigt att ha det så nära vattnets mättnad som möjligt, eller?
-
Gått från 100L salt till 450L.. och det har väl snurrat på i karet nu i snart 2 månader. I mitt teknikhörn harjag slängt ner 1 påse phosfat remover (tropic marins elimi-phos) har i princip inge phosfat i karet nå mer. Ska man alltid ha en i tänker jag? Samma gäller med aktivkol påsarna.. tacksam för svar! Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har Kn03 men är osäker på hur jag ska dosera samt blanda för att få det rätt, någon som har använt sig av detta för att höja!
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man tillverka osmosvatten med automatik? Vill göra osmos men kan den stänga av när man har en dunk klar? Någon som har en bra lösning på hur man kan göra? Vi har en källarlokal där jag tänkte ha det men kan inte hålla på att köra dit hela tiden för att övervaka det hela. Vill ha något som är säkert och enkellt.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har en kanske inte helt genomtänkt rördragning eftersom när min vattenbytartank är inkopplade så har jag en bit rör av 32mm pvc på ca 70cm där vattnet står helt stilla. Detta vatten "göttar" ju till sig med tiden och släpps sedan ut i skummarfacket när det är dags för vattenbyte. Luktar inte hallon direkt när man slår på kranen men lukten försvinner typ lika snabbt som den uppstår. Hur skadligt kan detta vara? Jag byter vatten kanske ett par gånger i månaden.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Någon här som använder Salifert vattenpreparat?. Är det bra grejer?. Tänkte då på följande Natural Iodine Natural Strontium Coralline AminoAcids Trace Hard
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Mitt kalsium har legat på 370 ett tag nu, utan att jag kunnat påverka det. (kalkalgerna växer inte så bra) Efter att jag pytsat i kalsiumklorid (typ 4 cl) så har det gått upp till ca 410 ett tag, men bara några dagar senare är det tillbaka på 370 igen? Kan det förbrukas så fort?? Vågar inte kalka i mer nu, det måste ju ta vägen någonstans (inte sett några fällningar iofs) Jag vet att för lite magnesium kan hindra kalsiumet, men jag har inget magnesiumtest, så jag fyllde på lite magnesium "just in case", men det kanske inte var nog? (vad händer med kalsiumet om magnesiumet är för lågt? Ligger det latent, och visar sig då man höjer Mg?)
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
-
Hejsan! Ville bara dela med mig av denna länk som ritar upp en graf som visar förhållandet på dina Ca och KH värden: http://www.reefnerds.com/ChemPlot/ChemPlot.html Här är även en bra länk som beskriver detta förhållande och hur man kan kompensera för att komma till rätt område på grafen: http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm Och här är slutligen en kalkylator för doseringen för en del av produkterna på marknaden för att komma till rätta med CA och KH: http://www.kademani.com/reefchem.htm Hoppas det kan vara till hjälp för någon mvh Peter
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Kör Mac så jag kan inte ladda ner programmet som räknar ut hur mkt salt jag ska använda. Har en bärbar PC som ska ominstalleras framåt helgen, men innan dess. Jag behöver få upp min saltnivå från 1.022 till 1.025. Karet är på dryga 300L + med sump (Säg 300 L med tanke på sten)
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag har en fråga angående Salifert Ca test. Det är det här testet där man droppar en vätska i testglaset. Vätskan ska ju bli blå när man ska läsa av tabellen för att se Ca nivån. Nu min fråga: Är det när vätskan precis börjar slå om till blått i översta skicktet i testglaset?(Blått skickt överst o rosa resten) Eller ska all vätska bli blå?
-
tjena... jag har en fråga ang magnesium... i saliferts mg-test så står det att värdet ska ligga på mellan 1300-1500 och i scooby's "saltvattenskemi for dummies" såna som mig alltså... så står det 1250-1350 vilket är rätt och vad är bra med högre eller lägre värde ? får väl passa på att säga att jag tycker "saltvattenskemi for dummies" är mycket bra och lättförstålig... jag har haft stor användning av den och lärt mig massa...så tack henrik för att du lagt ner jobbet på den... //jonatan
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett kalcium test där man blandar olika reagenser och sen droppar i droppe för droppe tills vätskan går från någon lillaröd nyans till klarblå. Sedan multiplerar man antalet droppar x 15 för att sedan erhålla ett kalciumvärde. Grejen är att jag tycker storleken på de droppar man har i varierar och var går gränsen för att vätskan blirklarblå det är ju en tolkningsfråga men jag har gjort testet två gånger nu och får en kalciumnivå på 525och högre vilket är över gränsvärdet. Jag har ingen kalkreaktor men tillsätter kallkvatten så fort vatten dunstar från mitt kar dock inte regelbundet utan ibland kan det bli flera liter på en gång. Jag blandar aquacares pulver kalk med …
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag hade innan (tills idag) ett kh test från jbl. det visade 7dkh. idag testade jag med saliferts kh test. det visade 11,2 dkh. väldigt konstigt... jag tror mest på saliferts test för dom ska ju va bra. jbl vet jag inte så mycket om. det var ett test som gick ut på att man tog vatten från karet, droppade i en droppe reagens, blandade. då blev färgen på vattnet blått. man droppade i så många droppar som behövdes för att vattnet skulle ändra färg till gult. så många droppar som man droppade i så många grader i dkh var kh-värdet. saliferts test är ju lite mer avancerat och "proffsigt" så jag tror på det. men det är ju endå en stor skillnad mellan testerna..
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Enkel fråga kanske inte så enkelt svar, hur fort blir ett test dåligt/missvisande efter utgånget datum? Jag tänker på dels Saliferts, t.ex. nitrat/ca/kh/mg, samt Hannahs reagenser till fosfat. I vissa fall är det ju ganska givet, som när jag använde ett gammalt RSM nitrat med 2 eller 3 olika droppvätskor, får man först trycka hål på torkad vätska och innehållet har separerat så talar det för sig självt. Men de övriga vanliga jag listade hur funkar de?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Funderar på att i höst köra lite zeovit i mitt 100 liters. För att det vore kul att testa. Väldigt liten vattenvolym, men det finns ju nanon som verkar gå bra på zeovitmetoden. Blir inte så himla dyrt heller, nackdelen är väl att artiklarna går ur bästföre-datum. Kör skummarlöst men kan inte mäta nitrat, nitrit och fosfat. Funkar det skummarlöst med zeovit i ett sånt litet kar tror ni? Tänkte köra grundartiklarna Zeobak, Zeostart och Zeofood och ev. nån aminosyratillsats. Tänkte ha en nylonstrumpa passivt med ca 150-200ml zeovit i överinningskammaren. Tillsätter Ca och spårämnen med TM BioCalcium. Tror ni detta skulle funka ihop med BioCalciumet eller blir det krock så a…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har precis inhandlat Saliferts Strontium och Iode tester för att kunna kontrollera mina nivåer lite bättre. Måste säga att man blir lite besviken på graderingarna. För en kille som mig utan omdöme så är det otroligt svårt att avgör var man befinner sig på färg-skalan. I vilket fall som helst själv frågorna rörföljande: Ni som har samma test som jagvet niskillnaden mellan de 3 olika varianterna av iode som man kan mäta med testet? Varför finns det treolika "sorters" iode att mäta? Mäter ni alla tre sorterna eller bara den "vanliga" varianten? Tacksam för svar.
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-