Gå till innehåll

Inspirationstråden


aerie

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2005.cgi?&Scale=3&op=ishowcase&category=0&vol=0

Aquascaping, är en av sötvattnets största fördelar. Nackdelarna är väl det mer begränsade djurlivet, fiskar, några räkor och kanske snäckor.

Där i står mitt personliga dilemma, sötvatten lättare och större frihet vid inredning, dock så är det lägre utbudet av så kallade "lägre djur" mycket mindre i sötvatten men som då är saltvattensakvariet stora fördel enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2005.cgi?&Scale=3&op=ishowcase&category=0&vol=0

Aquascaping, är en av sötvattnets största fördelar. Nackdelarna är väl det mer begränsade djurlivet, fiskar, några räkor och kanske snäckor.

Där i står mitt personliga dilemma, sötvatten lättare och större frihet vid inredning, dock så är det lägre utbudet av så kallade "lägre djur" mycket mindre i sötvatten men som då är saltvattensakvariet stora fördel enligt mig.

Jag håller inte riktigt med... Jag känner mig mycket mer begränsad med sötvatten och skötseln kräver nästan lika mycket om man kör high-tech växkar (dessutom är det ganska dyrt också). Jag lade ganska många timmar i vecka på att ansa, göda, mata. fixa med utrustning...

Den i mitt tycke absolut största nackdelen med sötvatten är att om något gått snett och man fått diverse algtillväxt så är det betydligt svårare att göra något åt. Speciellt om algerna drabbat långsamtväxande växter.

Nu kanske man ska tillägga att min åsikt kan vara snedvriden eftersom jag aldrig var lika intresserad av sötvattnet som jag är av saltvattnet idag (trots att jag som mest hade 7 ganska seriösa växtakvarier).

Men... ett riktigt snyggt, algfritt växtkar kan vara en rigtig fröjd att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sötvatten är lättare att inreda då växterna kostar ingenting, man kan få en övervuxenburk på nolltid osv. Detta gör också att lite av tjusningen med växtkar försvinner: när man kan odla det mesta är det endast aquascaping som återstår. Och jag är en mycket dålig aquascapare. :skrattar: Med saltvatten blir ens tillkortakommanden förhoppningsvis inte så uppenbara, då de flesta (dock inte alla) saltburkar ser ganska "plottriga" ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad ni andra tycker om detta men jag vill gärna kunna beskada akvariet ovanifran. Jag tycker att man missar en del med en burk som bara kan ses framifran.

Jag håller med, man missar ju den finaste vyn, alla koraller är finast uppifrån och för att inte tala om musslorna. Jag gillar närheten till revet inget emellan, ett inbyggt blir lite mer en tavla med ram som avskärmar istället. Men det är ju kul att inte alla akvarier ser likadana ut.

Igår så var det några småflickor inne och tittade på akvariet, de stoppade ner händerna och blev putsade av räkan, snack om att deras upplevelse förstärktes.

TOTM 05 var klart häftigt, med de korallerna så har jag inga problem med att tekniken syns.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Har tappat länken till det akvariet som ligger på RC, är en kub med typ enbart blå och gula staghorns i, samt typ en gul kirurg, en convict tang och några leptacanthus. Väldigt ren design utan någon direkt LS eller sand. Någon som har kvar länken till karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
För de som gillar mjukkoraller precis som jag, istället för de kitchiga trafikljusakvariumen. ;) Så är detta min lilla inspirationsbild.

Starten

[ATTACH]24204[/ATTACH]

Mot slutet

[ATTACH]24205[/ATTACH]

Det här gillar jag. Kul med lite omväxling till alla burkar med pastellfärgade SPSer. Det här är lite i samma stil.

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-12/totm/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

asså wow! Är det möjligt att mitt kar kan ha koraller om jag inte har sump???? Jag vill ha koraller! Fan vad snygga kar det var med här!

Jag var nyligen och tittade på en 40 000 liters burk som bara har en djup sandbädd och cirkulationspumpar samt starkt ljus som var helt knökfull av lyckliga SPSer. Sump behövs inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...