May 1, 200818 yr http://showcase.aquatic-gardeners.org/2005.cgi?&Scale=3&op=ishowcase&category=0&vol=0Aquascaping, är en av sötvattnets största fördelar. Nackdelarna är väl det mer begränsade djurlivet, fiskar, några räkor och kanske snäckor.Där i står mitt personliga dilemma, sötvatten lättare och större frihet vid inredning, dock så är det lägre utbudet av så kallade "lägre djur" mycket mindre i sötvatten men som då är saltvattensakvariet stora fördel enligt mig.
May 1, 200818 yr http://showcase.aquatic-gardeners.org/2005.cgi?&Scale=3&op=ishowcase&category=0&vol=0Aquascaping, är en av sötvattnets största fördelar. Nackdelarna är väl det mer begränsade djurlivet, fiskar, några räkor och kanske snäckor.Där i står mitt personliga dilemma, sötvatten lättare och större frihet vid inredning, dock så är det lägre utbudet av så kallade "lägre djur" mycket mindre i sötvatten men som då är saltvattensakvariet stora fördel enligt mig.Jag håller inte riktigt med... Jag känner mig mycket mer begränsad med sötvatten och skötseln kräver nästan lika mycket om man kör high-tech växkar (dessutom är det ganska dyrt också). Jag lade ganska många timmar i vecka på att ansa, göda, mata. fixa med utrustning...Den i mitt tycke absolut största nackdelen med sötvatten är att om något gått snett och man fått diverse algtillväxt så är det betydligt svårare att göra något åt. Speciellt om algerna drabbat långsamtväxande växter. Nu kanske man ska tillägga att min åsikt kan vara snedvriden eftersom jag aldrig var lika intresserad av sötvattnet som jag är av saltvattnet idag (trots att jag som mest hade 7 ganska seriösa växtakvarier).Men... ett riktigt snyggt, algfritt växtkar kan vara en rigtig fröjd att titta på.
May 1, 200818 yr Sötvatten är lättare att inreda då växterna kostar ingenting, man kan få en övervuxenburk på nolltid osv. Detta gör också att lite av tjusningen med växtkar försvinner: när man kan odla det mesta är det endast aquascaping som återstår. Och jag är en mycket dålig aquascapare. Med saltvatten blir ens tillkortakommanden förhoppningsvis inte så uppenbara, då de flesta (dock inte alla) saltburkar ser ganska "plottriga" ut.
May 9, 200818 yr Vad säga om detta?http://reefkeeping.com/issues/2008-05/totm/index.phpMkt vackert, ett av de få kar jag sett där synliga pumpar & övrig utrustning inte stör helhetsintrycket alls.Tack för en bra inspirationskälla!
May 9, 200818 yr Jag vet inte vad ni andra tycker om detta men jag vill gärna kunna beskada akvariet ovanifran. Jag tycker att man missar en del med en burk som bara kan ses framifran.
May 9, 200818 yr Jag vet inte vad ni andra tycker om detta men jag vill gärna kunna beskada akvariet ovanifran. Jag tycker att man missar en del med en burk som bara kan ses framifran.Jag håller med, man missar ju den finaste vyn, alla koraller är finast uppifrån och för att inte tala om musslorna. Jag gillar närheten till revet inget emellan, ett inbyggt blir lite mer en tavla med ram som avskärmar istället. Men det är ju kul att inte alla akvarier ser likadana ut.Igår så var det några småflickor inne och tittade på akvariet, de stoppade ner händerna och blev putsade av räkan, snack om att deras upplevelse förstärktes. TOTM 05 var klart häftigt, med de korallerna så har jag inga problem med att tekniken syns./Janne
June 25, 200817 yr Author HejHar tappat länken till det akvariet som ligger på RC, är en kub med typ enbart blå och gula staghorns i, samt typ en gul kirurg, en convict tang och några leptacanthus. Väldigt ren design utan någon direkt LS eller sand. Någon som har kvar länken till karet?
June 25, 200817 yr För de som gillar mjukkoraller precis som jag, istället för de kitchiga trafikljusakvariumen. Så är detta min lilla inspirationsbild.StartenMot slutet
August 14, 200817 yr Author Ett av de läckraste akvarier jag sett på länge, trots att det är fullt med sps och bara 160L(ser ut att vara det tredubbla).http://www.ultimatereef.com/TOTM/2008_august/
August 14, 200817 yr Ett av de läckraste akvarier jag sett på länge, trots att det är fullt med sps och bara 160L(ser ut att vara det tredubbla).http://www.ultimatereef.com/TOTM/2008_august/Roberts burk är grym! Snygg, välmående och vilken mångfald!
August 14, 200817 yr För de som gillar mjukkoraller precis som jag, istället för de kitchiga trafikljusakvariumen. Så är detta min lilla inspirationsbild.Starten[ATTACH]24204[/ATTACH]Mot slutet[ATTACH]24205[/ATTACH]Det här gillar jag. Kul med lite omväxling till alla burkar med pastellfärgade SPSer. Det här är lite i samma stil.http://www.reefkeeping.com/issues/2004-12/totm/index.php
August 14, 200817 yr asså wow! Är det möjligt att mitt kar kan ha koraller om jag inte har sump???? Jag vill ha koraller! Fan vad snygga kar det var med här!
August 14, 200817 yr Ett jag har som drömakvararium[ATTACH]23023[/ATTACH]http://reefkeeping.com/issues/2006-08/totm/index.phpSHIT riktigt nice kar! skulle vara intressant vad prislappen ligger på för att få en liknande kar! räcker 100k ? 150k ???
August 14, 200817 yr asså wow! Är det möjligt att mitt kar kan ha koraller om jag inte har sump???? Jag vill ha koraller! Fan vad snygga kar det var med här!Jag var nyligen och tittade på en 40 000 liters burk som bara har en djup sandbädd och cirkulationspumpar samt starkt ljus som var helt knökfull av lyckliga SPSer. Sump behövs inte!
August 15, 200817 yr Jag var nyligen och tittade på en 40 000 liters burk som bara har en djup sandbädd och cirkulationspumpar samt starkt ljus som var helt knökfull av lyckliga SPSer. Sump behövs inte!Det ska bli kul!
August 15, 200817 yr SHIT riktigt nice kar! skulle vara intressant vad prislappen ligger på för att få en liknande kar! räcker 100k ? 150k ???Tredubbla den siffran sa kommer man nog närmare. Och sedan driftskostnader pa ett par-tre tiotaltusen per ar, skulle jag tro
September 7, 200817 yr En reklambild från Canon som jag tycker är läcker. Är det turbinaria?http://web.canon.jp/imaging/mode/camera/img/aquarium-p-e.jpg
October 12, 200817 yr Det här nanot tror jag kan bli något extra. Gillar upplägget!http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1488881
October 19, 200817 yr En mycket mogen tank. En bonus är att man kan se hur den utvecklats under flera århttp://reefcentral.com/gallery/showgallery.php?thumb=1&cat=500&si=&perpage=24&sort=1&stype=&ppuser=3491
December 9, 200817 yr "Holy guacamole!" Den snyggaste totallösning jag har sett!http://reefkeeping.com/issues/2008-12/totm/index.php
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.