petnym Postat 20 september 2013 Författare Postat 20 september 2013 Nördvarning: Har märkt upp akvariets elkontakter för att lättare hitta i djungeln av kablar... Har små skyltar som fästs på kablarna likt buntband.... Blev riktigt bra tycker jag... Citera
bjomat Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Blev riktigt bra tycker jag Vart hittade du dom buntbanden?Med vänlig hälsning, Björn Citera
petnym Postat 20 september 2013 Författare Postat 20 september 2013 Blev riktigt bra tycker jag Vart hittade du dom buntbanden?Jag köpte dom på ebay... Jag har också några färdiga skyltar till salu i annonsmarknaden om någon vill byta mot en fragg... Citera
Andreas N Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Nä stopp på belägg! Du glömde märka upp spriten skit fint gjort med märkningen tycker jag. Citera
mikoto Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Hur går det med tillväxten i din ATS? Har det börjat ta sig? Det vore kul att se egentligen vad skillnaden blir mellan att ha bubblor på eller av som du har. För egentligen kan man väl kalla ditt arbete ett refugium mer än en ATS? Eller så kallar man den här generationens ATS för ett ljudligt refuguim. Citera
petnym Postat 20 september 2013 Författare Postat 20 september 2013 Hur går det med tillväxten i din ATS? Har det börjat ta sig? Det vore kul att se egentligen vad skillnaden blir mellan att ha bubblor på eller av som du har. För egentligen kan man väl kalla ditt arbete ett refugium mer än en ATS? Eller så kallar man den här generationens ATS för ett ljudligt refuguim.Jag blev tvungen att stänga av den ett tag, men jag startade den igen igår så vi får se... ;-) Citera
Guest Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Vilket bra tips med märkningen ATSen är jag med nyfiken på då jag skall bygga en med. Citera
petnym Postat 20 september 2013 Författare Postat 20 september 2013 Vilket bra tips med märkningen ATSen är jag med nyfiken på då jag skall bygga en med.Du får komma och titta på den när det börjat växa lite i den sen... Citera
Hermanbrute Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Mycket snygga bilder på tekniken men jag kan ju inte vara den enda som väntar på lite bilder på själva karet =) Det var ett tag sen nu! Citera
petnym Postat 20 september 2013 Författare Postat 20 september 2013 Mycket snygga bilder på tekniken men jag kan ju inte vara den enda som väntar på lite bilder på själva karet =) Det var ett tag sen nu! Ja, men jag måste ju köpa nya fiskar och koraller först... Var på Korallfisken och spanade strax före stängning ikväll... Blir förhoppningsvis några fiskar nästa vecka... Citera
Guest Postat 20 september 2013 Postat 20 september 2013 Du får komma och titta på den när det börjat växa lite i den sen...Absolut vill jag det Och ta ett kika på karet bolla tankar alltid kul.Vi bor ju när och bra med. Citera
salar Postat 21 september 2013 Postat 21 september 2013 Dagsfärsk bild...[ATTACH=CONFIG]102751[/ATTACH]Trevligt Peter.Vad blev det för mat?LOKA till en fest middag?Patrik Citera
petnym Postat 21 september 2013 Författare Postat 21 september 2013 1:års-kalas... Maten står på bordet... Hemlagad smörgåstårta. :-) Citera
Laggeman Postat 21 september 2013 Postat 21 september 2013 Två av gästerna kommer ju att åka hem med nackspärr... Citera
petnym Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Tre nya kirurger och en tryckare inkoppade i sumpen för vidare flytt till akvariet när jag ser att de äter ordentligt. Det fick bli två segelfenskirurger, Zebrasoma Desjardini och Zebrasoma Veliferum, en Naso lituratus och en Odonus Niger, till att börja med. ;-) Hade spanat lite på en kejsare som dessvärre redan var såld... Fiskarna är oroväckande skygga, och ganska små, så jag får nog avvakta lite med att flytta upp dom i akvariet där konkurrensen från två betydligt större "Dorisar" kommer att bli påtaglig. Knepigt att köpa nya fiskar när de som säljs i butiken oftast är små unga exemplar... Citera
Stensson Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Är de sams i sumpen? Det är nog inte så tokigt att köpa flera nya på samma gång om man slipper att de jagar livet ur varandra. Citera
petnym Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Min sump är större än hela ditt akvarium så det är nog ingen fara... ;-) Citera
Guest Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Vart det köp av någon av dom jätte små niger på KF?Lite surt att vänta på att dom skall växa Det värkar bli en fin mix Citera
petnym Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Vart det köp av någon av dom jätte små niger på KF?Lite surt att vänta på att dom skall växa Ja, det gjorde jag. Växer dom långsamt? Kirurgerna var små de också... Flyttade över alla fiskarna i akvariet precis... Min befintliga Zebrasoma xanthurum gick berserk och tog fyra tuggor av fenan på den ena segelfenskirurgen med en gång. Det var det sista jag förväntat mig då den gått bra med en hel del andra kirurger tidigare i mitt akvarium. Ställde en spegel mot akvariet så de nya fiskarna slipper en del av aggressionerna iallafall. Det här blir knepigt... Citera
_Manne_ Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Låt spegeln stå ett par dagar , min Xanturum har också lite attityd mot min fjäril när den kom i.. Finns en viss attityd ännu dock enstaka gånger bara, men det tog typ 4 dagar med speglen innan attityden var nere på rimlig nivå.. Så ta inte bort den förtidigt , då blir det det bakslag.. Sätt någon stol eller dylikt ivägen så ingen "liten knodd" råkar välta speglen eller dylikt.. Säger bara , ha tålamod.Med vänlig hälsning, Manne Citera
Guest Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Vet ej om dom växer sakta eller ej Jag väntar med besked från dig Då jag tycker dom är såå snygga. Det brukar ju kunna bli lite lugnare om man släcker ner karet eller dimmar lite i kombo med spegel. Citera
Lasse Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 De växer inte speciellt fort men det är bra eftersom de som små ger tusan i korallerMVH Lasse Citera
petnym Postat 26 september 2013 Författare Postat 26 september 2013 Aktuell fisklista är nu:Sedan tidigare:2st Palettkirurgfisk "Doris", Paracanthurus hepatus1st Gulstjärtad kirurgfisk, Zebrasoma xanthurum2st Blågul frökenfisk, Chrysiptera parasema2st Orange clownfisk "Nemo", Amphiprion ocellaris...och nyligen inkoppade:1st Zebrasoma desjardini1st Segelfenskirurg, Zebrasoma veliferum1st Naso, Naso lituratus1st Tryckarfisk, Odonus nigerPå önskelistan står några av följande:Tryckarfisk, Xanthichthys auromarginatusGul Kirurg, Zebrasoma flavescensElddvärgkejsare, Centropyge loriculaCitrondvärgkejsare, Centropyge flavissimaKirurg, Acanthurus polyzonaSebrastrimmig kirurgfisk, Acanthurus triostegusKirurg, Acanthurus coeruleusBlåhuvudkejsare, Pomacanthus xanthometoponPåfågelkejsarfisk, Pygoplites diacanthusDrömkejsarfisk, Pomacanthus navarchus Citera
ormet Postat 26 september 2013 Postat 26 september 2013 Polyzona står på min önskelista med. Jag undrar om storleken stämmer? Ja alltså att det är det största exemplaret rapporterat till fishbase stämmer nog men om det verkligen är artens maxstorlek funderar jag mer på.dejong har 3 inne, men ingen i stockholm tar fisk från dejong Får jag fråga varför du med ditt jättekar vill ha just Polyzona? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.