Gå till innehåll

Jakens burk


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej.

Ser att du har fraggat av en del achanstrea och blastos. Har du hittat eller någon gång tänkt dig hur man skulle kunna gå till väga om man vill dela en scolymia?

Jag har två helt sanslösa men priset gör att jag knappt vågar titta på dremeln och jag hittar inga guider på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du har fraggat av en del achanstrea och blastos. Har du hittat eller någon gång tänkt dig hur man skulle kunna gå till väga om man vill dela en scolymia? Jag har två helt sanslösa men priset gör att jag knappt vågar titta på dremeln och jag hittar inga guider på nätet.

Det ska tydligen inte heller vara några problem att dela en Scolymia, men jag förstår din oro då de kostar en smärre förmögenhet. Däremot tror jag det tar ganska lång tid innan det blir en vettig form på en fragg så om jag var du skulle jag nog avstå.

Det finns massor av sidor om att fragga scolymia, vanligtvis används en bandsåg. Följ länken här så finns info om hur man delar en Scolymia Australis i tidningen Reefhobbyist.

Jag tillsätter inget i karet förutom lite Fauna Marin - Ultramin S. Funderar på om jag ska prova att tillsätta Kalium, det triggar tydligen rött enligt Stig.

Ändrat av Jaken
lepra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten historia.

Nu när jag sakta fyller på med fler LPSer i karet så märker jag att vissa arter kräver sin space.

Först så brände min Euphyllia halvt ihjäl min Pectinia. Jag flyttade runt det som var kvar av Pectinian och sakta men säkert repade den sig. Sedan märkte jag att några Acanstreor började se sämre och sämre ut. Kunder inte riktigt lista ut varför förrän dess att jag tittade lite noggrannare en kväll. Den oskyldiga stackars Pectinian har jättelånga svepare som låg och torterade de stackars Acanstreorna.

Dessutom hamnade några av mina små Acanstreafraggar för nära en Lobophylliafragg och natten efter var det bara ett vitt skelett kvar av den lilla Acanstrean.

Edit. så här ser Pectinia ut dagtid

attachment.php?attachmentid=36504&d=1251922551

post-839-14468919262919_thumb.jpg

post-839-14468919263012_thumb.jpg

Ändrat av Jaken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra upptäckt du har gjort för detta är ju det värsta med lps de ser snälla ut fast de har långa brännande tentakler inne i polypen.

Min euphyllia har bränt ihjäl lite monti hos med så man får passa sig.

Ps: hur länge ska du köra den scapen du har nu? känns som det mest är ett väntekar tills korallerna ska få komma till det riktiga karet. Vet ju att detta är det riktiga karet var bara en undran när du har sånna fina färger och fina koraller som borde få leva ut i revet.

Ska du ha mer sten i sen?

Hur funkar det med vågsimulatorn?

Men den högra sidan av karet är så snygg den kan bli den är grymt scapad tycker jag! Känns som du glömt vänstra sidan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Ricke, nu ligger de mesta korallerna mest och skrotar på botten i karet. Har börjat limma upp endel acanstreor på stenar. Har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra, kanske ska i med lite mer sten. Vi får se vad som händer.

Efter att ha sett det spanska karet på bild nedan är jag lite sugen, men den aquascapingen funkar inte bra med vågmaskin.

(vill ni se fler LPS dominerade kar skall ni kolla in denna tråd på RC som Adddo startat.)

01-02-092-1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter att ha haft två ensamma honor G. Melanospilos under ganska lång tid har de nu äntligen fått sällskap av en ståtlig herre. För er som inte vet är släktet Genicanthus, kejsare som är helt revsäkra, LPSer och kejsare är annars sällan en särskilt lyckad kombination, men dessa är fromma som lamm.

Genicanthus melanospilos

post-839-1446891942206_thumb.jpg

post-839-1446891942238_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Efter att ha haft två ensamma honor G. Melanospilos under ganska lång tid har de nu äntligen fått sällskap av en ståtlig herre. För er som inte vet är släktet Genicanthus, kejsare som är helt revsäkra, LPSer och kejsare är annars sällan en särskilt lyckad kombination, men dessa är fromma som lamm.

Genicanthus melanospilos

Håller med att dessa är grymt snygga, blev en ny favorit då jag var i en butik för ett tag sedan. gillar även Genicanthus bellus Vad äter dina firrar

Hur går det annars med akvariet. Waveboxen och din CTC funktion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genicanthusarna äter allt. Pellets, flingfoder, frysta plankton och artemia. Till och med att de naffsar på nori.

Med akvariet går det helt ok, även om jag slarvat med vattenbyten och skrapning av rutor. Har petat i lite sand på prov, och tack vare en sandvändare håller den sig någorlund vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Din kjejsare går det bra med dem? Har själv kollat på ett par men, av två handlare jag sett dem hos hade honan hoppat ur hos båda...

Den ena dog den andra han räddas. Där paret var intakt tyckte jag att hannen jagade honan väldigt mycket, är det något du upplever? Vilken storlek är det på dina?

Fina som f.n är de:) kul att du har ett litet mini stim kjejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

VIKTIG INFORMATION!

Rykten på stan säger att jag dött eller möjligtvis sitter i isoleringen i Kumlabunkern. Detta vill jag starkt dementera då de inte finns någon som helst sanningshalt i dem, jag sitter faktiskt på en öppen avdelning.

Min frånvaro från guiden beror på att jag är fullt upptagen med mitt största hobbyodlingsprojekt hittills. Efter flera år av hård träning, experimenterande och nya vinklar har jag nu tagit steget fullt ut. Efter en lyckad kläckning i våras kräver nu arten i fråga täta matningar och fullständig uppassning dygnet runt. Förutom det, är uppfödningen så kostsam att jag dessutom måste jobba som en galning i plastlådornas förlovade land för att kunna införskaffa alla specialdesignade matningsredskap och pryttlar man inte hade en aning om fanns. Så tid till akvariet har inte funnits på ett tag nu.

Men jag börjar se ljuset i tunneln så snart är jag tillbaka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...