LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Nu är bygget i gång Ledramp med Dreamchip ..Den ska bestå av Aluplåt 1200x300x8 mm och ska byggas in i låda som består av aluvinkelprofil 20x20x2. aludurkplåt ska bli lådans skal. Leds 2 st Dream chip + 32 st 10W i dessa nyanser 18 st royal blå av dessa har 12 linser, 6 st 16000K, 8 st 20000K. Kylare 2 st arctic cooler 9800 + 8 st GlacialTech igloo 7223 light. Leds drivs med Jannes kort 1 st LMB1 som styr 1 st CATDriver16ia + 2 st Leddriver5ch. Fläktar styrs av 1 st Aerocool X-vision. vad tror ni ? 
- 

Jag sitter här planerar lite på mitt nya akvarium. Jag hade då tänkt ha led lyse över detta och funderar på att ha olika kanaler för olika chipp samt att göra de dimmbara. Vad jag då funderar på är om nån kommit på ideen att köra dessa via en rasberry pi (http://www.raspberrypi.org/faqs). Tycker detta borde kunna vara ett billigt alternativ till automatisk kontroll/dimmning av ljus samt kontroll eller tillochmed drivning av fläktar. Någon som har funderat i samma banor, möjligen har testat / kommit fram till något vettigt? - 

- 13 svar
- 2,1k visningar

- 

- 

Har byggt klart min belysning med 84 aquastyle leds på en dyrkplåt 20*150cm .Som jag munterat in i en kåpa från en lysrörsbelysning . Men allt blev jättevarmt så jag monterade in fläktar så var problemet löst . Men så till min fråga ....Vad händer om kylningen slutar fungerar .....? Blir det "Slut" med mina ledar då när dom blir övehettade ...? Finns det nån lösnig ...? Vh Stefan - 

- 2 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

God lunch eller eftermiddag Vi har införskaffat ett beg. 540L akvarium med måtten 150x60x60 som saknar ljusrampar. Vi tänker köra sötvatten i och hoppas det inte är några problem med er för detta? Gillar ljuset som blir runt 10.000K åt det vitare hållet. Gult ljus är riktigt fult. Om man vill att växterna skall må bra utan trycksatt etc, hur mycket effekt i LED behövs? Klarar 10W LED'ar av att belysa ner till botten? Suttit och läst å funderat och har en bild i huvudet hur det skall monteras osv men vet inte så mycket om antal, placering av dem etc. Funderar på ca 4st RGB och ca 12st 10.000-15.000K led's uppdelat på 2 ramper. Tror ni detta skulle kunna fungera bra elle… - 

- 18 svar
- 2,2k visningar

- 

- 

Det är dags att fixa belysning till akvariet. Jag har bestämt mig för att bygga mig en LED-ramp baserad på Cree XR-E dioder. Tekniken bakom finns utredd i en annan tråd på Guiden. Där länkas också till en rad amerikanska hemmabyggen. I korthet går det ut på att montera ett antal XR-E-dioder på en kylplatta förslagsvis av aluminium och med kylflänsar. Dioderna är dels de kallvita XR-E Q5 och dels XR-E Royal Blue som har en fin topp i det blå spektrumet på 450 nm - en våglängd som känns igen från t ex Osrams lysrörsfärg 67. Cree uppger att dioderna strålar så här: Notera att den ljusblå linjen i den övre figuren visar hur XR-E Q5 strålar och den mörkblå linjen i den nedre … 
- 

Hej Vad tror ni om dessa kylflänsar till 3w Cree. Duger de för passiv kylning utan fläkt? http://www.ebay.com/itm/10-pcs-Aluminium-Heatsink-for-1w-3w-High-Power-LED-Heatsink-/170870330198?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c8aa5356#ht_2405wt_1143 - 

- 6 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Jag har följt de flesta led byggena här på forumet och på andra forum och är imponerad av många. Men jag det som jag skulle vilja bygga i framtiden har jag inte sett någon göra. nu vet jag att det finns en person här på forumet som är väldigt duktig på drivare etc min tanke är följande: ett kretskort med kontroller för 2-n grupper med leds 16-20 leds på varav (8 cool white 8 RB och 2-4 violett/annan färg) jag vill ha ledsen tätt som i vissa fädiga led ramper.. allra helst skulle jag vilja kunna styra varje led för sig. sen för att göra det hela lite omständigare så tycker jag inte om sladdar så att ha massa drivare är inte något roligt. kan man inte ha en drivare och s… - 

- 0 svar
- 1k visningar

- 

- 

Hm har tröttnat på hemmabyggen och dess programstyrningar!!! Förslag på belysning till ett 540 liters kar behöver jag. Enkelt programstyrning och tillräckligt med ljus önskar jag förslag på!! 
- 

Jag har nyligen fått upp min nya ramp från rapidled och trivs bra med den och de dimmern som jag köpte till, men min tanke har alltid varit att styra det med min arduino. men jag vill ju inte hålla på och testa med ljusrampen hela tiden över akvariet så min tanke var nu att om någon har tips på schema och komponenter som behövs för att bygga en mini drivare för att styra en cree led med PWM. Jag hade tänkt att strömkällan ska vara den lilla fina ledtestaren som man får till när man handlar från rapided( 2xAA batteriehållare). På så sätt jag jag testa mina program/funktioner på ett smidigt sätt. har sedan tänkt att köpa LDD för den slutliga installationen. Tar emot alla ti… - 

- 71 svar
- 7,8k visningar

- 

- 

Någon som har erfarenhet eller uppfattning om dessa? Intressant läsning och bakgrund kring produkten. http://reefll.com/12xV3.0 - 

- 12 svar
- 4,2k visningar

- 

- 

Funderar på att bygga en fraggmodul/hylla som ett mindre separat akvarium. Detta kommer att kopplas till befintlig sump för ett delat system. Hade tänkt mig ev l(800),d(150),h(200) eller vad som kan vara lämpligt. Till frågan- gällande belysning funderar jag på rgba dioder ex 10w. Antar att jag skulle behöva ett antal som går på låg effekt. Skulle de belysa en yta på 150 men inte helt överlappande ex 3-4 st fördelade på 800. Men antar få det är grunt då är över 1w/liter väldigt mycket. Vad kan vara ungefär lämpligt? - 

- 0 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Kul med en massa trådar om den "nya" LED belysningen. Smittad av benighteds nanobelysning, så har jag funderat att bygga en dylik till mitt 20 liters nanokar, just bara för att lära mig hur man gör. Jag är mycket för att "man tager vad man haver". Så när jag slaktade en bildskärm för att ta vara på några kondingar, så såg jag att det fanns några alu "heatsinks" och några togs genast bort för att återanvändas. Nu ska jag bara hitta lämpliga komponenter till bygget. Själva "lampan" ska klämmas fast på bakrutan och hänga nån decimeter ovan vattenytan. Det ska sitta en liten 12V processorfläkt på kylfänsen, så värmen blåses bort. Smarta tips emottages gärna i denna tråd! - 

- 2 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Jag har lite funderingar på att ersätta mh belysningen och enbart köra på led. Jag har idag 2 x 250 mh (14000) + 24 st 3w royal blue leds (Cree). Jag har blivit väldigt inspirerad av medlemmar här på forumet som kört med "kina leds" och gillar speciellt ljuset från Malglofster's Elos burk http://www.flickr.com/photos/58065777@N04/6750403089/ Nu till frågan, vad kan jag kombinera med mina 3 wattare för att få ett ljus liknande den burken? Mitt kar är på 720 l (150 x 80x 60) Mvh Patrik - 

- 32 svar
- 4,7k visningar

- 

- 

Jag tänkte ge mig på att sätta led i ett specialbygge. var inne på Rapid LED och kollade men det svåra är att veta hur många man behöver och vilken sort mm. jag vill ha bra med ljus och i så fall dimma ner det i stället. Kommer inte köra med mer än dimmer för att slå av och på. Så frågan är vad ni tror är bra om man utgår från denna sidan... http://www.rapidled.com/48-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/ Mina mått på special bygget är Höjd: 42 cm Längd: 96 cm Djup:11 cm - 

- 21 svar
- 2,6k visningar

- 

- 

Är rejält begränsad i elektronikkunnande och händighet. Har läst lite trådar om LED byggen, men det blir grekiska typ. Alla termer om chip och allt vad det är. Kan nån förklara väldigt kort och väldigt basic kedjan av prylar som behövs till en DIY LED? Ex ström - chip - lampa =klart - 

- 7 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Håller ju på att bygga en ledramp och tänkte höra hur ni gör med elektroniken eftersom salt är ju inte så snällt mot lödningar, koppar mm. Har ni på någon skyddslack över lödningar o allt eller kör ni mer eller mindre öppet och det funkar? Kan man ha plexiglas som stänkskydd eller pallar inte det värmen? - 

- 5 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Då det är dags för uppdatering av akvarium, så får det bli att bygga ny ramp. Kör en maxspect razor idag, men den räcker inte på långa vägar till 2m akvarium. Jag har tänkt köra med 4st olika chip av 20W från AC/RC. 1. 6st Epistar 20w Actinic Blue Hybrid Led panel. De peakar på 445nm och ger runt 10% på 540-580nm 2. 6st Epistar 20w 14000k Multichip. De peakar på 450nm och ger runt 25% på 540-580nm. 3. 5st 420nm UV-Led 4. 5st Epistar 20w Violet Blue Hybrid Multichip. De peakar på 405 och 455nm. Bifogar en skiss på hur jag tänkt mig placering och hur spridningen blir i teorin :-) Jag tar tacksamt emot synpunkter. /Kenneth - 

- 4 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Vart kan man köpa heatsinks i storlek 30x40x5 cm. Har letat överallt men hittar inget 😕 - 

- 6 svar
- 2k visningar

- 

- 

Jag hittade en trevlig produkt för LED-byggare - tre st Cree XP-E LEDar i grönt (topp 535 nm), rött (topp 630 nm) respektive blått (485 nm) monterade på en och samma PCB-platta. Varje LED har sin egen anslutning och därmed skulle man kunna bygga en styrd elkedja för varje färg och fintrimma ljuset tills det passar ens tycke och smak. Lämpligen kombinerar man dessa RGB-ledar med ett batteri av XP-E Royal blue (topp 450 nm) och vanliga vita Cree XP-G som står för bulkljuset och sen fintrimmar man vara färgen med RGB-ledarna. Enda nackdelen som jag ser med den är att det verkar bli svårt med linser om man vill ha det. - 

- 13 svar
- 3,3k visningar

- 

- 

satt här och blev lite sugen på att bygga egen Led armatur (precise som många andra). så hitta jag ett färdigt kitt på ebay bara till att lödda ihopa i fall jag fattar det rätt? passar inte mitt kar men till er med lite mindre kar måste detta kitt vara helt Perfekt? kosta 99dollar vilket blir minde än 700:- - 

- 10 svar
- 2,4k visningar

- 

- 

Jag har iden att borra 1 håll i varje hörna rakt igenom flänsen för att trä långa smala "dator" skruvar igenom där som kan hålla någon slags skiva jag kommer ha under flänsen som skydd till dioderna.. Behöver tips på vad för sorts skiva jag kan ha där? kommer behöva borra små håll i skivan för dioderna så att linserna får plats.. Men hittar inget bra? - 

- 130 svar
- 9,2k visningar

- 

- 

Tänkte bara visa upp min mycket enkla DIY LED som jag har byggt till min karantäntank. Det är fyra stycken "LED arbetstlampor" från clas ohlson som jag har plockat isär och sen limmat ihop själva kretskorten. De ligger bara på täckglaset och drivs med en gammal laptop-laddare... - 

- 4 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Måste laga lite i en armatur men vad heter denna diodtypen 5watt, 500mA 3000Kelvin tips om inköps ställe - 

- 2 svar
- 2,5k visningar

- 

- 

Ser att mina leds inte har + eller - markering på sig, hur vet man vart man skall löda fast sladden? Och från drivers + går man till leds minus eller plus? - 

- 2 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Håller precis på och ska bygga en LED-ramp till ett refugium på 470x390x350 som jag precis limmat klart. Jag har en drös med chip från tidigare byggen och tänkte använda dessa. Det är framför allt CW och WW Cree chip, men även en hel del blå 445-470 och några röda 630-660. Kommer det funka bra att odla macroalger med en blandning av dessa eller ska jag gå all-in på rött och blått? Tanken var ju som sagt att återanvända lite och hur ljuset ser ut spelar ingen roll, men det skadar inte om man kunde hålla några fraggar vid liv under det. Tacksam för tips! - 

- 2 svar
- 1,8k visningar

-