Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har: *Bra saltvärde. *Bra Temp 26 grader *Ph 8,3 *Två stora cirkulations pumpar *En pump med filter Akvariet har stått i 4 veckor och gått nu... skall jag: *Lägga i levande sten? Hur mkt? *Nått mer jag bör tänka på? Tacksam för all hjälp! Är eld och lågor och ivrig på att se livet börja i mitt kar!
-
- 87 svar
- 9,1k visningar
-
-
Ursäkta att jag startar en ny tråd. men den andra tråden var mest för att få svar på massa funderingar jag hade inför starten, och är ganska grötig tycker jag. Nu har jag fått svar på mina funderingar och i princip bestämt mig hur jag skall bygga hela systemet, och väljer att starta en helt ny tråd. Ni får gärna ta bort den gammla tråden, eller flytta denna om det inte är korrekt. Jag sa ju i tidigare tråden att jag skulle starta upp så billigt som möjligt, men har insett att det är dumt att vara dumsnål och därför kommer jag att köpa rätt bra grejjer direkt så får jag istället vänta ett par månader extra med att köpa fisk och koraller, men det kan ju bara va bra för bur…
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Nu har jag äntligen byggt eb 50liters sump till mitt 200liters kar! Frågan är nu bara ....HUR skall jag göra för att inte mitt stora kar skall tömmas ut på golvet vid ström avbrott?? hur gör ska man göra med röret/slangen som går från ytavrinningen ner till sumpen?? jag antar att det är där jag måste göra något så att det inte kan fortsätta rinna ner till sumpen när strömmen går!! snälla hjälp behövs
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!
-
- 5 svar
- 690 visningar
-
-
Hej allihopa! Som nyregistrerad och nybörjare inom saltvatten har jag några frågor. 1. Vad jag har läst mig till, så är skummaren det absolut viktigaste, så vill jag spara pengar ska jag välja något annat att spara in på? 2. Kan någon beskriva (grundligt) installationen och driften av ett system UTAN sumpakvarium? Samt om jag bör ha helglasakvarium, eller aluram funkar helt okej med silikonering av aluminiumet vid vattenkontaktsytor? 3. Och att bara köra LS, turbos, korall, räkor, etc, är bra som start akvarium? (Vill inte starta upp med fiskar första halvåret, då jag vill bevisa för mig själv att jag kan sköta ett saltvattensakvarium., synd om de små liven om något går f…
-
Hej allihopa Över allt läser jag om Cyano. Vad är det? Mvh Botan
-
- 24 svar
- 9,3k visningar
- 1 följare
-
-
-
Är det värt att skaffa sig ett akvarium med rostfri ram runt eller är det bara dumt? tänkte ifall det släpper ifrån sig nå skit som kan förpesta vattnet eller så?
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?
-
- 2 svar
- 695 visningar
-
-
Hej Kan börja med att presentera mig. Jag heter Benjamin och bor i Gävle. Har pysslat mycket med sötvattens avkvarium i min ungdom. Man sedan kom det annat ivägen här i livet som jag tyckte var roligare. Men nu har suget efter ett akvarium växt de senaste året. Har läst och funderat på saltvattens akvarium. Har läst här och på andra forum att clownhotellen och RSM är populära val av nybörjar akvarium. Kommer nog att välja ett clownhotell på grund av platsbrist, jag bor på 27kvadrat. Men lär tillägga att jag är väldigt sugen på ett RSM130. Är rädd för att man växer ur ett clownhotell akvarium ganska snabbt. Jag vet hur det var när man pysslade med sötvattensakvarium. Det …
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 798 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara
-
- 1 svar
- 604 visningar
-
-
Har hafft igång min burk ett tag nu och allt funkar bra. Jag undrar hur ni gör när ni buffrar kalcium. Jag hälde det rakt ner i sumpen men det löstes inte upp helt sen blanda jag i en burk och rörde om ordentligt men det blir ett lager på botten i sumpen. Det kanske inte gör nått men pedant som man är så skulle jag helst slippa det. Och så undrar jag hur ofta ni häler i spårämnen. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 580 visningar
-
-
Håller på att fixa med min Osmos. Det rinner vatten genom både slangen ner i avloppet och slangen ner i min dunk (genom silikatfilter). Men där är en kran som man kan reglera med vattnet som ska ner i brunnen. Hur vet man när den är rätt inställd? Just nu kommer ca 50% i brunn och 50% i dunk.
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hallå eller, här har ni en en 41 årig lirare från Götet som bestämt sig för att överraska ungarna genom att låta "Nemo" flytta in hemma hos oss. Nuvarande bekymmer är att karet som vi har måste göras om till saltvatten. Jag har läst runt en del på forumet och hittat mycket matnyttigt men saknar information på vissa punkter för att sedan kunna ta mitt nya projekt från planeringsstadiet till start. Jag hoppas att ni har har överseende med kommande frågor och kom gärna med tankar och funderingar kring det som jag planerar på att ställa till med. Nuvarande utrustning: Akvarium: Juwel Rio 240 L Belysning: Juwel 4x54W / 2 st original ramper Reflektore…
-
-
- 62 svar
- 10,1k visningar
-
-
Halloj! Har en undran om hur man bäst riktar sina streamers? Har idag 2st i ett sumplöst 120l. 1 tunze 6040 och 1 tunze 6015. Sammanlagd volym på 6300l/h. Borde ju räcka gott och väl men tycker inte att cirkulationen blir bra :/ Den stora streamern sitter nertill och den mindre upptill mot ytan riktade lite mot diagonalen *se bild). Jag kanske ska byta plats på dessa för mer ytrörelse = bättre flås? Rikta dom på något annat sätt? Idéer?
-
- 4 svar
- 617 visningar
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre
-
Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...
-
Jag funderar på att skaffa en putsarräka till mitt 45 liters nano. Jag har hittat en hel del info i litteratur men jag tycker inte att den infon räcker. Nu funderar jag på hur hårt en räka belastar systemet, kan man jämföra en räka med en mindre fisk vad det gäller biologisk belastning? Hur mycket, med vad och hur ofta ska man mata en putsarräka? En annan sak jag funderar på är inkoppningen, är räkor känsligare än fisk? (med fisk menar jag nybörjarfisk ), eller kan man köra inkoppningen som man gör med fisk?
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon
-
- 2 svar
- 934 visningar
-
-
Köpte en anemon för nån månad sen. Enligt butiken en grön BT-anemon. Hur som helst...den har sett ledsen och hängig ut från början i stort sett. Aldrig varit helt "uppblåst" och allt som ofta ihopdragen. Det har blivit lite värre sen mitt clownpar började gå i den men det kan väl bero på att den inte gillar det direkt och behöver vänja sig. Den har dessutom vandrat runt ganska mycket...säkert bytt plats 8-10 ggr på en månad och när jag nu kom hem så såg den ut att knappt orka hålla sig själv fast vid stenen. Riskerar den att dö och ha ihjäl de andra invånarna eller ska jag ge den mer tid? Vilka ämnen är anemonen extra känslig emot i vatten och vilka spårämnen är viktiga…
-
- 19 svar
- 2k visningar
-