Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by thomas.b,

Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??

• 2 svar
    • 687 visningar
  2. Started by Gnarkill,

Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom

• 5 svar
    • 844 visningar
  3. Started by Leoparden,

Har ett akvarium på 300 liter som varit igång i 3 månader. Har ca 30 kg levande sten och 20 kg levande sand. Stenen är köpt av en kille som la ner sitt kar, väl ingångna och inte behandlade med något. Jag märkte direkt i början hur stenarna kryllade med små djur och så har det forsatt. Idag var vi nere på zoogiganten och köpte 10 påsar med codepods för att öka upp beståndet och förbereda för en mandarin. Men när vet man att karet är tillräckligt moget för att där ska finnas tillräckligt med mat om den inte tar fryst? Hur ofta (om ni behöver) fyller ni på med nya pods? Samt, vad rekommenderas; en mandarin eller ett par bestående av hona och hane?

• 3 svar
    • 805 visningar
  4. Started by mojjan,

Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten

• 2 svar
    • 771 visningar
  5. Started by Mollusken,

Jahapp, då är man på god väg att sålla sig till skaran galna entusiaster här på forumet:ler: Karet är ett 160-liters (100*40*40) som jag köpte begagnat av Inbox här på forumet nu i lördags. Jag fick med lite sand, levandesten (med bl.a. en anemon på), en sjögurka (svart, ej giftig), påhängsskummare, MH-belysning och lite annat smått. Eftersom jag har haft akvariet inlämnat för borrning (fick tillbaka det idag) så har allt fått gå i en balja än så länge. Inledningen har varit en aning kaosartad, ffa eftersom jag aldrig haft salt förut vilket gjort att jag stressat upp mig extra mycket. Började med att jag la sten och medhavt saltvatten i en balja och sen hade i sand varpå …

• Gilla
    • 54 svar
    • 7k visningar
  6. Started by Stjerna,

Min fråga som lyder är Mollyhotell eller Clownhotell vilket är smidigast och vilket är egentligen bäst? Tacksam för svar..

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Adrenalized,

Hej åkte till min lokala "zoo butik" idag och frågade lite om dom kunde hjälpa mig ta hem lite saltvattens prylar och framöver lite invånare. Efter att vi pratat en stund så kommer vi in på uppstart av saltvatten, och jag måste säga att det hon föreslog var ganska långt ifrån vad jag har lyckats läsa mig till här. Hon tyckte att jag skulle blanda saltvatten som skulle stå i ca 6 veckor, därefter skulle jag köpa ett par mollys ( är inte det sötvatten fisk? ), för att köra in akvariumet med. Mata mycket, sa hon. sen efter ytterligare 1 månad eller 2 kunde jag köpa saltvatten fisk. när jag frågade om levande sten, sa hon att det var inte så viktigt men om jag hemsk gärna vil…

8. Started by Stjerna,

Då har jag äntligen dragit igång mitt kar, tog sin tid men nu är det startat med vatten,salt och sten:=) Har moddat om ljuset också skickar med bild på hur det blev och en bild på när stenen blivit i lagd. Har en fråga också hur mycket ljus ska jag starta med från dag1 och framåt? Mvh Henrik

• 36 svar
    • 4,6k visningar
  9. Started by salt_viktor,

Hej! Jag är en djurtokig kille på snart 12 år som har varit helt såld på havet alla koraller och fiskar, men jag håller just nu på med ett gäng med reptiler och amfibier, men har ändå alltid varit imponerad av allt som rör sej och lever i de tropiska vattnet.. Jag började ta det på allvar för ca ett år sedan, gick till bibloteket och lånade böker t ex. "saltvattensakvariet" av daniel knop och några andra böcker... MEN.. när jag väl kom till slutet i boken så kom kemidelen:ledsen:.. så klart blev jag rätt sur på mej själv, jag var en fyra som försökte läsa en femtedels bok fylld med kemiska förkortningar och grejer.. Men så för ett tag sen kom en ny granne, som visade sej …

• 171 svar
    • 15k visningar
  10. Started by kallstrom_74,

hej alla! Claes heter jag och är ny! nu till min lilla fråga mollyhotell 80liters...exakt VAD behöver moddas för att köra det med koraller o tex clownfiskar och anemoner..har läst lite här men blir inte RIKTIGt klok på vad som ska bytas ut o så... lyset tex..räcker det med att sätta dit starkare lampa? eller ska det i en TILL armatur? vad mer är det som ska ändras? och kanske förbättras? eller är det bara att köra igång det igenteligen som det är detta mollyhotellet? och...mollyhotellet är ju "komplett"..för ca 1000:- finns det något likande..fast lite större? till rimliga pezos?

• 6 svar
    • 2,1k visningar
  11. Har en flakväxande montipora av okänd sort och en montipora digitata. Den första har jag haft nästan ett år och dem har knappt vuxit över huvud taget. Den flakväxande har vuxit lite på basen men annars ingeting. Den ska egentligen vara fin lila färg med stora polyper men polyperna syns knappt och färgen har blivit grådaskig. Digitatan har bleknat och man ser inte skymten av några polyper. Den har fortfarande färg så jag tror inte den är död eller så men ser riktigt tråkig ut. Båda står i välbelyst del av akvariumet. Har hört att montiporor ska vara en bra indikator på att något kan vara fel i akvariet iom att de är så lättskötta. I och med att mina acanthastrea och min tr…

• 59 svar
    • 4,4k visningar
  12. Started by jingfee,

Hej, På vår Boyu TL-450 (kan också heta Orca) är månljuset sönder. Det funkar, om man håller in knappen, men det går inte att släppa den. Vi har inte fått några bra instruktioner online hur man kan laga det (så dem välkomnas också!), så vi undrar om vi ska istället sätta in en LED moonlight lampa. Vi har hittat olika modeller: Den mest populära verkar vara coral box, men den känns för stort för vår lilla kar. Dessutom måste det gå att sätta fast i befintlig lock, då den har dagsljuset. Vi undrar nu, om det är bättre val med Sera moonlight set (som rekommenderas på en del tyska sidor) eller med en ”submersible LED moonlight”, all…

• Gilla
    • 19 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by slarvid,

fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?

• 2 svar
    • 660 visningar
  14. Started by slarvid,

Hittade något som jag trodde va ett xenia skott till en början, men verkar enligt bilder va en glasros. Slet sönder den och försökte slita upp den med pincett i panik för jag hade för mig att de inte va bra! Hur tar ni bort dom?

• 43 svar
    • 3,6k visningar
  15. Started by morganwinberg,

hej!. nu har jag äntligen bestämt mig för att uppgradera från mitt 300L hörn kar till ett 550 L HAQUOSS INFINITY 126 BLACK. sumpen e påbörjad med både skummare och uv filter. nu väntar jag bara på mitt nya akvarium som kommer i början på nästa vecka!. jag lägger upp en bild på mitt hörn kar och ett på min nya sump. bilder kommer så klart fler av när mitt stora akvarium kommer. detta är mitt nuvarande akvarium på 300L detta är sumpen till mitt nya 550 L akvarium

• 18 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by wrroomm77,

Jag har lite undringar om min nyinköppta stjärnpolyp den öppnar inta alla polyper utan det tar ca 2 timmar innan den öppnar några kanske hälften.... jag har MH 250 watt o karet är nystartat jag har fått en del brunalger Jag har satt i två clowner med men kan inte se att skummaren skummar nåt att tala om. Jag har en aquacareskummare 700A ....tänkte om jag gjorde nått fel med skummaren

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Glenn,

Hejsan! Vad innebär "mörker sten" när det gäller levande sten? Enligt handlaren ska den vara plockade från en djupare del av revet. Den är billigare (typ halva priset jämfört med vanlig) men inga alger eller rörmasker skulle vara på dem pga. avsaknat ljus. Tror ni även att stenen saknar de mindre kräftdjuren? Funderar på att köpa 25kg mörker sten och 10kg vanlig levande sten. Är mörker stenen något ni skulle rekommendera att köpa?

• 3 svar
    • 1k visningar
  18. Started by morphriz,

Nuså! Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! Typ: Saltvattensgräs dominerad lagun Grundläggande fakta: Kar: 150L, 98x40x40 Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar) Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än. Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning. Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade Sump: Ingen i startskedet…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas

20. Started by MotorShip,

Här kommer det då ytterligare ett kar som är i uppbyggnad. Vill börja med att tacka för en bra sida! Hur som haver så här är det tänkt: Teknik/grejer så här långt -Huvudkar av 112l -Sump av 28l -Bänk = Ikea köksöverskåp som jag har reglat upp extra + justerbara ben -Doppvärmare 100W -Osmos Aqua Medic Standard 90l -Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi -Returpump NewJet 3000 l/h -UV-C filter 11w-T5 500l/h -Pumphuvud 2 x 1000 l/h osäker på om jag skall använda mig av dessa eftersom retuer är såpass stark, samt UVC pumpen. -MH 70W, ljuskälla 13000K är tanken -2 x 18w, Blåljus är tanken Jag har tagit fasta på skynda långsamt. Har samlat grejer i snart två år, och samla…

• 45 svar
    • 7,5k visningar
  21. Jag ska starta mitt första saltvattensakvarium, tidigare har jag i många år hållt på med sötvatten och vad jag förstår så skiljer det sig massor så jag har varit och hyrt massor av böcker och även köpt en det på nätet. Jag köpte ett akvarium av en man som har använt det till saltvatten och jag fick massor av saker till som jag inte vet vad det är.... Jag fick: -Helglasat akvarium ca 220L -Doppvärmare -En hink salt -En hink sand -En luftpump av märket: Schego M2K3 -En skummare??: Sander(mobel1, No:2.2.1) -4 lysrör (osram L18W/11) -Lite stenkoraller -Och olika prover, temp och saltmätare. Det jag funderar på är om jag kan starta mitt akvarium på dessa grejerna (dom ser ju …

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by Jeppe83,

Tjena. Har fått bruna saker på botten ser ut som musskit. Va är de?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Aquaguy,

Någon som vet en bra tråd eller andra bar sidor om musslor?

• 1 svar
    • 685 visningar
  24. Started by msen,

Har planer på att införskaffa en Ecotech Radion XR30W Pro som är en ganska så kraftig belysning för mitt akvarium på 128l. Det jag undrar är hur man ska handskas med en sådan. Är det bara att köra fullt blås med en gång. Kan man fortfarande köra 7 1/2 timme ljust utan att främja algtillväxten.

• 8 svar
    • 831 visningar
  25. Started by Inboxen,

Alla mina invånare mådde bra i går kväll. Igår kväll installerade jag också två nya streamerpumpar (hydor koralia 2). Jag hade redan två innan men en av dem var trasig så jag kan tänka mig att jag hade ca 3000 l/h i cirkulation. Nu med de två nya har jag 5600 l/h. Jag la igår också i en liten bit nyinköpt ls, ca 1/2 kg. Nu när jag steg upp och kollade till karet ligger en av mina två blå frökenfiskar (Chrysiptera parasema) utslagen och lever knappt. Den andra hittar jag senare ganska sliten och färglös men piggare. I går kväll var de helpigga, blanka och fina. Är det helt enkelt så att jag fått för mycket cirkulation eller att cirkulationen kom som en chock för dem? För m…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.