Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Som det ser ut just nu så mår inte mina koraller vidare bra.. Dom kanske har för dåligt med ljus ? Har på belysningen (MH) ca: 8timmar om dagen .. Kollade värden i burken. PH 7,7 håller på att buffrar upp KH 7 håller på att buffrar upp Saltvärder 1,027 Ntirit 0,3mg/l Fosfat 0,03 Calcium och magnesium har jag ingen koll på ännu .. Som synes så ser inte fraggarna ut att må bra ( dålig kamera) men min större i bild 2 ser ut att ha drabbats med.. Här fäljer lite bilder på andra koraller som mår fint i burken.. Även lite fiskar på dessa bilder.. Så någon som kan säga vad jag skall göra ?? skall jag ta ur fraggarna och lägga dom i en burk eller kasta dom ? eller…
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
Då har jag klivit in i saltvärlden. Har sedan tidigare ett par burkar sötvatten från 10 till 720 liter. Fastnade på räkor och sydamerika. Så det simmar en del Crystal Red i småburkarna, samt rockor och numera bara en Altum skalar i det stora. Har spanat på salt i ett par år nu, närmaste jag lyckades komma på sistonde var att jag fick tag på en kub och belysning. Sen lyckades min fru dammsuga sönder ena glaset och då tänkte jag ge upp. Men så hittade jag en annons på ett RSM med bänk för 4000. Köpte givetvis det Ett par saker som jag reagerade på var jetmotorerna till fläktar, det kommer snart att lösa sig provade med 60mm ist. men dom väsnades också. Så det blev till a…
-
- 51 svar
- 5,7k visningar
-
-
Jag var tvungen att Fota några bilder för att dela med mig här tyvärr med mobilen men det får duga. Det är alltid kul att se hur andras kar ser ut, så nu är det väl dags att uppdatera lite från mitt eget kar. Håll till godo.
-
- 27 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej på er alla! Jag är helt ny i den fantastiska värld som gömmer sig i saltvattnet, så ny att jag fortfarande befinner mig i det teoretiska stadiet och antagligen kommer att vara där ett bra tag till. Jag är även helt ny på det här forumet och det lilla jag sett så här långt verkar mer än lovande. Min första fråga (av ett antal i framtiden skulle jag tro) handlar om belysning. När jag väl kommer så långt att jag kan börja sätta upp ett saltvattenskar så kommer de första fiskarna jag skaffar att vara clowner (lovat minstingen en Nemo ). Efter vad jag har hört så måste man ha metallhalogen för att anemonen till dessa ska överleva men samtidigt så finns ju clownhotellen på …
-
- 22 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
Hej, ny här på forumet Jag letar efter ett akvarium som jag tittat på här på sidan, det var en kub med måtten ca 80x80x80 akvariet var byggt av marinakvariet i göteborg. Akvariet stod på en hemmabygd låda med skivor av vit laminat. Är det någon som vet viket jag menar?? /Johan
-
- 2 svar
- 866 visningar
-
-
Vilken sorts mat använder ni till era saltvattens fiskar??????? nån som är bra bättre eller bäst.
-
- 22 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har startat ett 450 literskar för tre veckor sedan. Köpte 68 kg begagnad levande sten. Fosfatnivån var i början 1,0mg/liter. Nu när jag kört remower i 2 veckor har nivån gått ner till 0,5 mg/liter. Har ej haft på belysningen. Mina frågor är följande: Vågar man tända lite försiktigt nu? (vill inte ha en massa alger ) Vilka nivåer anses som säkra för koraller? Vilka nivåer tål fiskar ?
-
- 3 svar
- 843 visningar
-
-
Hej! Jag har sysslat med Sötvatten i många många år, men nu så vill jag ha ett litet saltvattenakvarie i vardagsrummet, på den bifogade bilden så är akvariet som jag har tänk ha saltvatten i, och de djur jag har tänkt är Max 2st Clowner och en Anemon till dem, kanske en räka eller nåt på botten, Men vad tycker ni jag skall ha för utrustning till detta lilla akvarie, och tycker ni att jag är en djurplågare med att ha clownerna i burken? om jag skulle se att fiskarna inte skulle må bra så lämnar jag bort dem direkt. Här nere är bilderna på akvariet och belysningen som jag ska ha 3st av. Belysningen skall jag sedan bygga in i en heltäckande aluminium. Hur som helst, vad ska…
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! Har precis startat upp mitt clownhotell startade det med saltvatten, levande sten i söndags, akvariet har varit beg förut så jag behöll dom gamla filtren, är det bra? Hur länge bör jag vänta för att få nitrit topp? kollade idag men den var noll, fosfaten låg mellan 0,03 och 0,1 ph, 8,2 salthalt 1,022. Nitraten däremot var uppe på 1,8 antar att det är 1,8mg/l? Vad är det mer jag behöver göra innan jag kan börja stoppa i saker och vad rekommenderar ni att börja med att stoppa i för nånting? Är det bara så att man måste vänta tills månad 1 gått innan man kan ha i fisk och sånt? har hört mycket olika svar på det. undrar även om det krävs nån speciell moddning utav …
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag tror fan vi kopplat det fel, och har letat runt lite på guiden nu men har inte hittat nån tråd om hur man kopplar rätt, så.. kan nån komma med en enkel förklaring (skulle till å me räcka med en bild från paint lr nåt) där det syns tydligt hur man kopplar den
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihop! Jag har för avsikt att snarast inköpa ett Clown-hotell, alltså ett sådant mindre kar som är anpassat för saltvatten och enligt uppgift ska vara "plug and play". Efter att ha läst en del så har jag i allafall kommit fram till en del ändringar som jag vill göra som verkar vettiga, men för säkerhets skull passar jag på att fråga lite här innan jag drar igång. Jag tänker ta bort doppvärmaren då jag förstått det som att karet blir tillräckligt varmt som det är, det utrymmet kommer jag att fylla med biobollar eller motsvarande istället. Jag kommer även att installera en extra pump i det sista facket i "sumpen" för att få ytterligare lite mera rörelse i vattnet och …
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjo nu har jag haft igång mitt kar i ca 1 vecka och har salt och levande sand i karet nu. Så jag tänkte höra lite med er erfarna saltisar här. Tänkte införskaffa levande sten nu i dagarna Hur länge bör jag låta det stå med LS i innan koraller och djur tillförs ? Och kommer det nitrit och nitrat toppar och om det gör ungefär när, hur och vad gör jag åt det ? och hur länge bör jag vänta med att dra igång belysningen och hur länge brukar ni köra blå/vitt ljus per dag ?
-
- 1 svar
- 694 visningar
-
-
Tjo Kom hem efter jobbet igår lite små trött och havlt seg i huvudet. Då kom jag på den fina iden att lägga i min levande sand i karet. Då jag inte tänkte mig för så har jag inte spolat av sanden innan jag la i denoch nu har jag lagt i 27 kg levande sand och allt mitt vatten är vitt/ljus grått och man ser knapt pumparna. Så vad ska man göra åt detta om man inte vill byta ut allt vatten ?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej alla .Är helt ny inom saltakvarium.kan inte så mycket men vilja finns.min fråga är äger en mollys fiskhotell på 80l,som jag vill göra om till salt,I finns en pump som kör 1100l/t,bio bollar finns och ljuset är kanske inget vidare,Undrar om ni kan hjälpa mig,vilken sort av skummare och filter skulle ni köra med,till en sån akvarium,Mycket tacksam
-
- 2 svar
- 666 visningar
-
-
Jag håller på att sätta igång ett 240 liters akvarium och tänkte starta upp en egen tråd om det eftersom jag säkert kommer att ha många frågor under resans gång. Ni är välkomna att följa projektet här. Just nu har jag ett problem. Jag har efter mycket om och men (det var trixit att komma på hur jag skulle koppla en slang från badrummet till osmosen för att vattnen skule rinna direkt ner i akvariet) lyckats fylla akvariet till ungefär en tredjedel. Det har hittils tagit två dagar iom att jag jobbar och bara kan fyllla när jag är hemma. Igår gick vattenkranen sönder så jag kunde inte fylla så mycket igår som var tänkt. Nu på morgonen ser jag att vattnet har börjat grumla si…
-
- 129 svar
- 13,2k visningar
- 2 följare
-
-
Hallå saltisar... En massa nybörjar frågor här nu.... Har hållt på med sötvatten många år nu och börjar bli sugen på saltvatten. (Malawi och Discus) Är så att jag inom kort kommer få ett tomt 102liters kar över som jag funderar på att köra salt i. Nu till några frågor då, 1.Finns det trådar här att läsa eller någon bra literatur man kan låna på biblan om saltvatten? 2.Kollade lite på ert art register och ser ex clown fisk, kräver minst 680 liter... What? tänkte jag...såg precis innan andra trådar om "clown hotell" osv 57 liters...? hur mäts detta? Vad finns det för regler för fisk per liter? eller hur funkar det? nästan alla fiskar runt 5 cm behöver 500 - 1000 liter verka…
-
Hejsan! jag har startat ett saltvattens akvarium på 250 liter som har varit igång någon månad och invånarna just nu är:2 ocelaris och 2 putsar räkor... jag ska ju ha lite mera fisk så jag skrivar fiskarna jag tänkt ha nedanför så säger ni vilka ni tycker inte ska vara där..har 35 kg LS och 5 kg död sten tekninken är föresten en deltec mc 500 skummare och en starkt tunze pump med kontroller och väldigt snart ett 20 w deltec uvc(ps. har ej tänkt alla men jag vill ha några att välja på) Paracanthurus hepatus Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk Ecsenius midas Ecsenius bicolor Lysmata Debelius - Eld Räka Acanthurus leucosternon Pseudochromis paccagnellae eller ha…
-
Har en sådan här kalkreaktor men är osäker på hur den fungerar. Hittade en manual men känner mig osäker iaf. jag undrar följande. 1 skall man ha ngt speciell media i den eller kan man använda vilket som? 2 fick ingen tub med den men där tuben skall sitta är det bara en slang utan ngn koppling kommer den med tuben? 3 får man en klocka att mäta tryck med när man köper tuben ny? 4 där är en nålventil med denna den och co sensorn har el kablar som går till en kopplingsplint.. var skall den kopplas in? 5 där är ngn slags rör som om man blåser i det har en orange plastgrej som flyger upp .. vad mäter den? det kommer nog fler frågor vad det lider men är väldigt tacksam för sv…
-
- 7 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hejsan, Jag skriver för min pojkvän Lucas räkning då han har skadat ögonen och har inte så mycket att göra än sitta och fundera på akvarieprojekt då han inte ser just nu. Problemet han har är följande:På plats i vår lägenhet har vi ett 720 liters rubin akvarium som just nu är ett sötvattensakvarium. Han har startat ett litet saltvattensakvarium inbyggt i väggen i köket och det fungerar bra. Han känner att det måste bli ett större saltvattenskar i framtiden. Valet är att antingen modifiera sötvattensakvariumet till saltvatten eller att byta ut det till ett Percula 120 450 liters. Rubinakvariumet har några fördelar som att det är två meter långt och skulle bli ett maffigt s…
-
- 72 svar
- 9,2k visningar
-
-
Hejsan mitt 375 akvarie har varit i gång i tre veckor strax.när e det läge å stoppa i lite städare å vad ska man ha för noe å hur mycket i början.tänkte la mest på sniglar nån kräfta kanske.Tacksam för svar h thommy.
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
Jag undrar lite om osmos eller kranvatten. Jag köper färdigt osmos-saltvatten vid vattenbyten, men vid påfyllning av avdunstat vatten har jag fyllt på med kranvatten. Hur gör ni andra som precis startat med hobbyn? eller alla har eget osmosfilter? Det går ju inte att man ska köpa osmosvatten för att fylla på flera gånger i veckan, eller kan man ha osmosvatten stående utan att det blir dåligt? Jag har hört att man måste ha cirkulation på det för att det ska hålla sig. Jag har bara ett clownhotell (58l.) så det rör sig om så lite vatten, så att köpa ett eget osmosfilter känns inte riktigt motiverat. Vill gärna höra hur ni andra gör.
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.
-
- 2 svar
- 710 visningar
-
-
Hej jag har fått tråtar ser nästan ut som ett spindelnät bland mina levande stenar. Vad kan det vara? Är det farligt? Trådarna är vitaktiga väldigt tunna och sitter också nästan som ett spindelnät lite här och där. Snälla hjälp mig!! /Sofia
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Allihop! Har sett ett gäng såna här i mitt kar (se bifogad bild) förmodar att det inte är nåt som e bra då dom verkar föröka sig. Nån som vet vad det är? Dom ser lite mer gula ut än på fotot alltså gula,svarta och vita skal har dom.
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-