Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
är det helt meningslöst att försöka starta upp karet utan osmos. karet kommer att vara på 160l eller större
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjenare, tänkte att det skulle vara bra att starta en tråd till alla oss nybörjare där alla som vet bra "kompletta" akvarie till saltvattensakvarium. Checka in detta akvariet t.ex., verkar vara ett riktigt BRA akvarium: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1042⊂=0&page=1 Hjälp gärna till! Tänk på att det är ju många som vill starta akvarium och då kanske det skulle vara bra med en tråd om akvariepaket helt enkel.
-
Eftersom att det blev mycket annat prat i Teds tråd på startar jag upp en med samma koncept fast kanske lite mer "regler" runt det. Här kan man skriva recensioner om Kompletta paket ELLER ett paket som är nybörjarvänligt men man själv satt ihop. Tex 54 liters akvarium, ramp från aquastyle, Rio nanoskummare etc. Akvarierna som recenseras här ska inte vara för mycket krångel med modifieringar som är för Hightech för en nybörjare! För att skriva en recension om ett kar borde man självt ha ägt det eftersom att andrahand information inte alltid är lika korrekt som förstahands. man borde även ha ägt paketet en längre tid... Detta ska recensionen helst innehålla: 1. Komponenter,…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan Jag ska inom dom närmaste veckorna beställa ett nytt kar. Det jag skulle vilja ha hjälp med/få tips om är var jag bäst ber glasmästaren placera hålen till sump och returer. Akvariet kommer stå endast med en kortsida mot en vägg i ett stort rum. Dvs man kommer kunna se in i det från tre håll. Måtten är 270x120x75 cm. Mvh Johann
-
- 2 svar
- 764 visningar
-
-
Allt började en fredagskväll i Juni 2008. Nej, det är inte riktigt sant. Det började nångång 2002. Jag var oerhört less på att byta 500 liter vatten varje söndag i mina sötvattenburkar. Det enda positiva med det är att jag nog har Sveriges största rodhodr.. rododhren... buske med fina blommor i juni. Då, 2002 alltså, började mina tankar på ett saltvatten, min fru höll inte med. (läs vägrade). Hur som helst så skulle sötvattenburkarna bort. Jag sålde allt jag hade och det var en enorm lättnad att slippa allt skit med akvarium. Men en hobby måste man ju ha så jag köpte veteranmoppar för pengarna. Det blev 13 st till slut tror jag. Efter några år med dragracing på gamla 60-t…
-
- 4 svar
- 813 visningar
-
-
Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…
-
- 3 svar
- 588 visningar
-
-
I fredags var jag iväg och köpte lite snäckor och eremiter till mitt clownhotell, och så fick jag syn på sjöstjärnorna. Enligt personalen skulle det inte vara några problem alls att ha en sådan i mitt akvarium, så jag köpte en. I gårkväll hade den trillat ner för en kant och låg dubbelvikt på botten, men jag tänkte att den vänder väll sig rätt under natten. Nu på morgonen ligger den kvar och ser ut att ha börjat falla sönder från mitten och utåt. Jag har för mig att jag läst om liknande problem tidigare här på forumet, men hittar inget nu när jag sökte. Tacksam för all hjälp jag kan få. Kan även fråga om vad folk här tror hände med mina blåbenade eremitkräftor. Första na…
-
- 10 svar
- 3k visningar
-
-
tänkte bara lägga in några bilder ifrån mitt lilla kar här. min höger sida i mitt kar är under konstuktion , skall ta bort mina två anemoner som är ute och bränner för många sps på dagen. min ljus uppsättning är: 4st 54wT-5 3 vita och 1 blått, 2 st 39w T-5 2 blåa. tillsatser: tropic marin: calcium, magnesium, kh+, coralife: strontium plus, jod korallen-zucht: k-balans, b-balans, aminoacid. är mycket nöjd med min tillväxt, ljuset är inte så trevligt att titta på,men jag vill hellre ha tillväxt just nu, kommer nu mera att byta ut mina lysrör efter ca ett halvår för maximal tillväxt på mina koraller då främst sps. i sumpen:skummaren är en deltec 600, kör även med vodka. plus…
-
- 135 svar
- 14,2k visningar
-
-
hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy
-
- 1 svar
- 621 visningar
-
-
hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …
-
- 1 svar
- 624 visningar
-
-
Hallå Då har man haft sitt 200l kar i lite styvt ett halvår (både firrar och koraller verkar trivas bra) men jag tycker redan att det är för litet. Funderar därför på att skaffa mig ett juvelakvarium 400l då de kör med t5 rör nu. Är det någon som har gjort om ett sådant kar till salt? Skulle behöva lite råd tror jag. Tänkte stoppa ner en skummare där det i vanliga fall ska vara en pump frågan är bara om det får platts, någon som vet?
-
- 15 svar
- 3,5k visningar
-
-
kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många liter mitt hörnakvarium är på??han som jag köpte det av sa att det var 250 liter men vill vara säker...här kommer en bild:
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag tänkte ta lite råd av er som har lite erfarenhet av att flytta ett akvarie. Ska flytta mitt akvarie som är på 170 liter och innehåller div LS, sniglar, eremitkräftor, stjärnor, små kirurger, blå djävul, clowner mm. Nu vill jag göra det på bästa sätt. Ska flytta till annat hus. Förstår att jag ska spara mycket vatten, ska jag spara sanden också? Eller ska jag passa på att byta lite? Hur länge kan fiskarna bo i en plastspann med liten syrepump? Ett råd jag fick i akvarieaffären.
-
- 1 svar
- 612 visningar
-
-
tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
hallå är helt färsk på saltvatten men har just startat mitt första efter många års sötvattenslekande har kört en del diskus men va lite sugen på uppgradera mig till salt nån gång till våren då man hunnit läsa en del och lärt sig det man behöver lära sig men då en kille i våran akvarieförening (fiend här på forumet) skulle trappa ner några liter så va det svårt att hålla sig från att köpa billig sten så det vart snabba ryck med att tömma ur mitt ena kar så man fick plats me stenen hehe köpte på mig ca 27kg LS + en del koraler han inte rymde i sitt nya kar + att jag fick "sno" me mig ca 125l vatten av honom me haha nu står karet igång iaf men jag har itne hunnit köpa på mi…
-
Hej Jag hade förhögt fosfat i mitt clownhotell, och blev tipsad att använda Rowaphos (eller hur det nu stavas) Djuraffären här i stan sålde det i lösvikt och sa att man skulle ha det i en nylonstrumpa, så jag testade det, men hela vattnet i akvariet blev brunt och grumligt. Är det Rowaphos som färgar av sig i början? eller har jag gjort ett stort misstag och fått tag på en nylonstrumpa som färgar av sig? Nylonstrumpan färgade inte av sig när jag sköljde den innan användning. Snabb hjälp sökes. Nylonstrumpan har åkt upp igen ifrån akvariet, vågar jag sätta dit den igen? är det normalt med missfärgat vatten? Tack på förhand.
-
Kan inte alla som har hajakvarier här i svergie och gärna utomlands också lägga ut en bild på sina hajakvarien? Det skulle vara kul att se! MVH Ted
-
- 3 svar
- 786 visningar
-
-
Hejsan hejsan. Premiärinlägg för undertecknad. Har följt en del trådar här, läst mkt om arter och ditten och datten. Startade upp i april/maj, en 400l tank med ca 50l sump. Tritonfolket är mina vänner också. Vilken skön butik och bra personal! När stenen gått några veckor och allt verkar fint och bra så har jag börjat befolka med lite fisk. Jag började med 4 Blå Djävul (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16932) och nu förra veckan kompletterade jag med en vacker dvärgkejsare (http://www.akvarielexikonet.se/artregister/saltvattensfisk/10799-centropyge_flavissima.html). Inga har dött, alla är pigga och käkar på och så, så nåt rätt måste jag ha gjort …
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Kan jag få för mycket cirkulation i karet?? Karet är på 450l o mina pumpar är 2st 3000l 1st 1500l 1st 1200l blir det för bra eller kanske rent av för lite.
-
- 9 svar
- 989 visningar
-
-
se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.
-
- 7 svar
- 890 visningar
-
-
Nu ska det hända. slängt ut allt i mitt kar o ska nu sakta men säkert sätta igång saltvatten, skummare pumpar o div saker är inhandlat för att sakta komma "igång" självklart mycket kvar men det känns ändå som om mycket håller på att hända nu. jag ska ta lite foton på karet under tidens gång här. kan ju va kul. På återseende!!!!!!
-
- 18 svar
- 1,5k visningar
-
-
Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano. En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem. Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man. Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller. Har läst en massa men förstår inte riktigt det…
-
- 4 svar
- 937 visningar
-
-
Jag behöver stoppa i LS i karet men inte fått ditt skummaren ännu. Behöver jag den direkt eller hur länge klaras sig LS utan skummarn.
-
- 5 svar
- 791 visningar
-
-
Vet inte riktigt vart man börjar i ett sånt här inlägg men kör lite basic. Höll på med söttvatten närmre 10 år, bestämde mig för att resa lite, nu hemma förmodligen några år (junior på gång). Men nu till saken. Har läst detta forum under många år nu fram och tillbaks för att få så mycke info som möjligt, har äntligen fått tummen ur och beställt lite böcker också. Tycker jag har rätt bra koll på tekniken bakom men kollen är bara rent teoretisk då jag aldrig sett ett saltkars teknink IRL. Så slänger ut en ett litet rop på hjälp till nån som kan tänka sig ge en blivande saltakvarist lite vägledning. Får ju gärna ligga inom rimliga gränser från sörmland då långa utflykter bru…
-
- 1 svar
- 757 visningar
-
-
Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…
-
- 4 svar
- 804 visningar
-