Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Matte_g,

Jag ska starta upp mitt första saltvattenskar, har haft en jäkla tur måste jag säga. Har en kompis som skänker bort LS, Skummare, MH och lite pumpar. Det ända jag behöver fixa är ett akvarium har kollat blocket och i lite butiker men såg sen här på saltvattensguiden att en kille skulle skänka bort sitt akvarie så jag var där igår och hämtade det (tackar Julgran) Han hade en Sump som han vill ha 200kr får så det var ju taget . Jag ska borra karet på lördag för ytavrinning till sumpen sen ska jag ställa det på plats. Det kommer säkert komma massor av frågor under tidens gång. Lägger upp en bild på karet 170 x 50-30 x 60 (L x B x H) det är slutande frontruta men enligt mina …

• 28 svar
    • 3,5k visningar
  2. Started by sietses,

Ska bygga ett nytt akvarium som ska va 160*48. Och nu funderar jag mellan att ha en höjd på 35-50cm i höjd. Tycker att det kan va lite ballt med ett lågt kar. Sen lär det ju bli bätre med ljuset. Vad tycker ni om detta? Och finns det någon nackdel för fiskarna med ett lågt kar?

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by sylle,

Är man 15 så vet man sådant men själv måste jag fråga har några bilder jag vill få in men ...

• 2 svar
    • 512 visningar
  4. Started by SagaLee,

Hej alla! Nu äntligen har vi fått hem våran pärla. Mått 100x60x85cm (längd x bredd x höjd). Avrinning mitt bak. Väntan har känts evig, men nu börjar det roliga. Vi har tänkt att ha revkeramik längs bakrutan och levande sten som pelare och någon mysig grotta. Fortsättning följer...

• 42 svar
    • 6,2k visningar
  5. Started by saltisen,

Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…

• 5 svar
    • 1k visningar
  6. Started by ExCeed,

Har en akutfråga! Kom precis hem och hittade en mindre swimmingpool på vardagsrumsgolvet. Halva akvaret var tömt och ett par stenar låg över vatten nivån. har varit borta ica 4 timmar och katastrofen måste enööligt lite huvudräkning ha hänt ca 1-1,5 timmar innan jag kom hem. Nu är min fråga, hur länge kan stenen överleva utan vatten!?

• 24 svar
    • 2,3k visningar
  7. Started by ninan,

Hej, en liten fråga från en novis(mitt första inlägg:)). Jag har läst på olika ställen att vatten som man har kalkfilter på, absolut inte duger som saltvattensakvarievatten. Däremot skall man ha ett jonbytarfileter som gör vattnet mjukt separat alternativt ett osmosfilter att köra vattnet igenom... I huset vi bor i har vi ett Aqua Expert Maxi: "Vattenfilter med en jonbytarmassa som "suger" åt sig kalken så att vatten blir avhärdat och fritt från kalk. Vattenfiltret backspolas/regenereras med en saltlösning. Backspolningen är automatisk men salt måste fyllas på regelbundet." Betyder detta att detta vatten inte går att använda? Värdena är NO3- 10 mg/l NO2- 0 mg/l GH <…

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  8. Started by OskarW,

Jag och mina föräldrar åkte in till bromma för att titta på skor... då vi åkte förbi Flygplatsen så såg jag en butik jag aldrig sett förut... den hette Zoo= när jag kom in så såg jag Det billigaste clownhotelet jag sett... 1699 kr.. komplett.. då med uv-c och allt sådant.. så vi slog till... köpte färdigt vatten också för billigt pris och lite LS... och "färdiga" biobollar... så nu ska jag fylla upp det och lägga ner det jag fick med.... Så nu ska det grejas ikväll

• 153 svar
    • 15,1k visningar
  9. Started by Botan,

Hej Jag har nu haft mitt akvarium i ca. 4 månader. Jag har i detta akvarium 1 Fjäril, 1 Kirurg, 1 gobie och 2 räkor. I börjar var det lite grön alger men nu är det enormt med dom. Se bifogad fil! Hoppas det syns på ett ungefär. Vi har 2 sjöborrar som städar akvariet men det räcker inte till. Vad göra? Jag måste putsa rutorna var 3dje dag och gruset var 5 dag för att det ska hållas hyfsat fint. Värderna är följande: Nitrat: 0, nitrit/amonium 0, Fosfat: 0. Vad mer behöver ni veta?

• 18 svar
    • 2,6k visningar
  10. Started by magnus1982,

hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??

• 6 svar
    • 925 visningar
  11. Started by ExCeed,

Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden

12. Started by mano,

Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.

• 6 svar
    • 1k visningar
  13. Started by ExCeed,

Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …

• 7 svar
    • 858 visningar
  14. Started by per-åke,

Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?

15. Started by wizz,

För att inte sprida runt alla mina frågor så har jag startat denna tråd http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=8472#post8472 Och hoppas ni här kan hjälpa mig med frågorna jag har samt råd och idéer m.m

• 5 svar
    • 984 visningar
  16. Started by lottac,

Äntligen, imorgon får jag mitt nya akvarium. Jag har sparat i flera månader. Jag har även beställt en D MCE 600 skummare att ha utanpå. Kan knappt bärga mig!!! De få fiskarna jag har skall få vara i mitt lilla akvarium tills det stora har blivit av med alger och dylikt. Jag kommer att behålla allt vatten från mitt 240liters och fylla på resten nyblandat vatten. Sen får det "puttra" klart innan fiskarna får sitt nya hem.

• 228 svar
    • 26,6k visningar
  17. Started by Familjen,

Har ett clownhotell som jag startade upp för ca 4 veckor sen. Just nu bor ett gäng turbosniglar och eremitkräftor i akvariet och verkar trivas. Dessutom finns en pytteliten skivanemon som dom skickade med från affären som också verkar trivas. Nu har jag två frågor: 1. Alger finns det knappt några alls förutom Chaetomorpha spiralis som verkar trivas, är detta ok? Tycker att alla verkar ha så mkt alger? 2. Vi köpte på inrådan Ocean Nutritions Nano Reef Coral Food. Dosering framgår av förpackningen men däremot undrar jag hur ofta man skall mata? Alla värden i akvariet är under kontroll. Belysningen är nu tänd 5 timmar/dag.

• 2 svar
    • 786 visningar
  18. Started by jakob,

Nu äntligen har det blivit av, gått och funderat länge om nu jag skulle börja eller inte. Fruktansvärt glad att jag började:) Har läst upp mig i ett halvår är på hemsidan, läst boken :Saltvattensakvariet av Daniel Knopp samt har gått en nybörjarkurs på Zoogiganten i Södra Skåne(lund). Eftersom jag studerar och inte har lön utan har sparat från sommarjobb och studiebidrag har jag försökt göra hela paketet billigt. En liten redovisning kommer här: Akvariumet hade jag haft sedan innan så det behövdes inte köpas nytt. Hade då även en Fluval 4plus som jag kommer använda nu också. Kör utan sump. Skummar-Sea Clone 150(överdimisionerad till 450 literskar)- Rea pris för 999kr ram…

19. Started by ExCeed,

Hejsan! ska snart trycka in sten i mitt kar och undrar vad jag kan lägg i botten, för att skydda bottenglaset för hårda/vassa kanter från stenarna? nån sorts tunn plastplatta som har minimal flytkraft antar jag, men vad och var hittar jag det? Mvh Patrick

20. Started by OskarW,

Jo jag antar att denna fråga har tagits upp förut.. men jag gjorde en sökning och hittade inte.... Jo jag tänkte ha LS i ca 10L alltså bara LS.. inga fiskar... hur Skulle det fungera utan Skummare.. Och vad ska man göra för att ersätta Skummarens funktion.. detta e bara ett "test" för att se hur det funkar då jag bara bor här varannan vecka och varannan vecka står huset tomt..... tänkte därmed försöka mig på ett själv upphållande low tech akvarium.. Tips.. ska iväg och försöka köpa lite grejor på Triton på tisdag.... samtidigt då jag köper Lite grejer jag ska ha till ett annat low tech kar som jag ska kunna flytta mellan min pappa och min mamma (ca 10 min) det ska ligga…

• 15 svar
    • 2,2k visningar
  21. Started by KammoFisk,

Tjena! Vill börja med som de flesta andra nybörjare med att berömma detta forum!! Även om det är mycket OF i vissa trådar:) Tänkte jag skulle presentera min burk här... Den har varit igång ca 3 månader nu. Kör en budget variant:) T-8 belysning Uvc Skummare,med hemmagjord ytavrinning. Ingen sump Ca 50 Kilo sten, skall i 25 till. Tillsätter UltraminS,Organic och lite plankton. Matar med artemia,räkmix,alger och pellets som jag rör ihop med vitök. Vitlök kör jag med efter att kirurgen fick kraftigt med parasiter på sig, han var helt vit med mörka fläckar. Trodde ett tag att han skulle stressa ihäl sig, det tog tre dygn med sparsam belysning och vitlök så var han bra igen. Fr…

• 35 svar
    • 4,3k visningar
  22. Started by Netweaver,

Hej! Undrar om min korall dött på ett naturligt sätt eller om det kan vara nån invånare i karet som käkat upp den. I fredags såg den ut så här: Idag såg den ut så här (har flyttat den för att få bättre bild): Har sett spår av en evt. pistolräka här lite smällande då och då och har sett en klo (färglös) som varut ute efter mina eremiter. Sen köpte jag för några dagar sen en pepparmint räka som käkat glatt av mina glasrosor. Alla vattenvärden är ok kan en korall dö så fort eller och bara försvinna? Mvh Thomas

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by Borg,

Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?

• 2 svar
    • 773 visningar
  24. Started by OskarW,

Hej, Funderar på ett köpa ett clownhotel som första saltvattenakvarium, för att testa om saltvatten e min grej, jag gillar ju hur slutresultatet är men jag vill veta hur det är på vägen, jag har läst lasses tråd Med fler, men jag undrar fortfarande om det e något bra jag ska komplettera med?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by TommyA,

Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …

• 7 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.