Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Detta är min andra tråd här i forumet. Första tråden var jag undrande om vilket kar som var bra som ett första nybörjarsaltkar. Men jag har läst en hel del senaste dagarna, och väntar hem böcker för att läsa på mer.. Men allteftersom jag läst, funderar jag på om jag kanske skulle behålla med Juwel 240 l kar och köpa teknik . Så min fundering är, är ett 240l för stort för en nybörjare och vad rekommenderas det för absolut nödvändig teknik? Kan man köra utan extern sump? Vet att Juwel har en intern skummare som jag funderar på, någon som har erfarenhet av den?
-
-
- 4 svar
- 961 visningar
-
-
Hej på er, Var ju på väg att starta upp ett 720, men det blir tyvärr för stort för mitt rum som jag ska ha det i. Hade mer än gärna provat, men har gett upp tanken... 😞 Nu har jag hittat ett 420 liters istället med avrinning, sump, skummare osv. Det jag undrar över lite är returen från sumpen, som man valt att borra i botten i motsatt sida fast i mitten. Det fungerar ju, men ser ju lite ut som man har ett periskop i akvariumet. Bifogar bild så ni kan se. Ska man låta det vara så, eller ska man försöka dölja röret eller vad tänker ni som kan detta?
-
- 0 svar
- 404 visningar
-
-
Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?
-
-
-
hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??
-
Hej, ska snart börja bygga på mitt 375 lites kar. Skulle behöva lite hjälp med ett par saker. *Det första är med ytavriningen, om karet är 50 högt hur mycket läggre ska kammen vara än vattenytan för att det ska funka bra? *Hur tjockt glas ska man använda när man bygger kammaren? *Hur ska man sätta röret för att det ska låta så lite som möjligt? *Vilken tjocklek på pvc röret är lämpligt ner till sumpen? *Hur stark pump ska man ha som pumpar tillbaka vattenet från sumpen och upp i karet igen?
-
- 42 svar
- 3,5k visningar
-
-
Mitt första saltkar har varit igång nästan 4 veckor nu, tänkte skriva ett par ord och visa några bilder. Tar gärna emot kritik, men håll det till den konstruktiva sorten. Gnäll om att nano är för dom erfarna besparar jag mig gärna. Lite om tekniken: Akvariet och möbeln är MP EHEIM 800*400*350mm 125L Belysning: T8 3*20w 2st Marine-Glo & 1st Power-Glo (ska inte ha några koraller, där av den klena belysningen) Cirkulation: Marea Stream 4400l/h Skummare: TerraNova Beast 400 Övrigt: Strumpa med Rowaphos, faxegrus på botten Det levande: 40 kg levande sten 6st Astrea sniglar 6st Eremiter 2st stora rörmaskar 1st Sjöborre (Echinometra mathaei ???) + gratisåkare som kom med ste…
-
- 37 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej! mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka? vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka? mvh
-
- 3 svar
- 943 visningar
-
-
Hej! Efter drygt tio år inom sötvatten har jag nu tänkt att starta upp ett saltvattensakvarium. Tidigare sötvattensakvarier har varit fyllda med allt från malawi till diskus. Jag är helt färsk på saltvatten, så i början blir det nog så lätta koraller och fiskar som möjligt, för att allteftersom man lär sig mer uppgradera successivt. Jag började titta på färdiga lösningar (just för att jag är nybörjare inom saltet) och tittade då mest åt ett Red Sea Max. Efter lite funderingar kring detta akvarium kom jag på att det nog var lite för litet. Alla mina sötvattenskar (bortsett från yngelkar osv) har varit på minst 300 liter, vilket jag tycker är en ganska behaglig storlek att …
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej Jag hade förhögt fosfat i mitt clownhotell, och blev tipsad att använda Rowaphos (eller hur det nu stavas) Djuraffären här i stan sålde det i lösvikt och sa att man skulle ha det i en nylonstrumpa, så jag testade det, men hela vattnet i akvariet blev brunt och grumligt. Är det Rowaphos som färgar av sig i början? eller har jag gjort ett stort misstag och fått tag på en nylonstrumpa som färgar av sig? Nylonstrumpan färgade inte av sig när jag sköljde den innan användning. Snabb hjälp sökes. Nylonstrumpan har åkt upp igen ifrån akvariet, vågar jag sätta dit den igen? är det normalt med missfärgat vatten? Tack på förhand.
-
Hej Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium. Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar? 1 Vilken/vilka pumpar? 2 Skummare 3 Måste jag ha sump? 4 Belysning Vad mer behövs? Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna!
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som vet om det är samma sked till nitrite test som nitrate test!! så jag inte tagit fel!!!
-
- 2 svar
- 809 visningar
-
-
Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör
-
- 3 svar
- 711 visningar
-
-
-
Hej, jag bor nära havet i GBG, fick en tips som jag behöver förklaring. kan men använda vatten från havet? hur fungerar havsvatten i vårt kar, skulle den skada hela kar ? behöver vi göra tester för olika ämne? har nån testat det. Tack om nån som svarar . MVH Patrik
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har haft igång min skummare i 2 dagar nu. Tycker den låter lika mycket som när jag satte igång den. Det är en Juwel 3.0. Jag har inte en aning om den låter mer eller mindre än någon annan skummare. Försökte spela in, men låter knappt något när jag spela upp det via min dator. Hade jag haft karet i sovrummet hade det aldrig fungerat, men som tur är har jag det i vardagsrummet.
-
- 3 svar
- 733 visningar
-
-
vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?
-
- 1 svar
- 764 visningar
-
-
Hej! Har nu fått hem ett Juwel rio 400 Akvarium som det har gått sötvattensfisk i. Det är en del alger och andra avlagringar i burken hur noga ska man fara att få bort det gamla innan man börjar med saltvattnet. Har det någon betydelse om det blir kvar lite gammalt? //Peter
-
- 4 svar
- 768 visningar
-
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
Hejsan. Är det någon som kör Tunze 1074/2? ..blir inte klok på om den får plats där bak i rsm:et eller inte. Och hittar ingen annan ytavrinning på nån svensk sida. Länka gärna om du vet nån annan som funkar och var man kan köpa den. MvH Anders
-
- 3 svar
- 983 visningar
-
-
Hej! Skaffade nyligen mitt första saltvattenakvarium, har tidigare haft flera sötvattensakvarium. Tänkte att jag skulle börja med ett litet och billigt kar på ca 50 l och då fick det bli ett Dennerle Marinus 60 L. Har kört akvariet i ca 2 veckor och nu börjar kiselalgerna äntligen försvinna Min första fråga är angående temperaturen; använder den medföljande doppvärmaren och då pendlar temperaturen mellan 25,2 och 26,3 grader. Är det normalt för en doppvärmare eller bör jag köpa en ny? Alltså, kommer mina fiskar och koraller ta skada av temperatursvängningen?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Såg att det finns ett kit från JBL med olika vattentester för 1000:-. Kanske prisvärt om testerna är ok? Mvh Urban
-
- 2 svar
- 939 visningar
-
-
Hej! Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten …
-
- 5 svar
- 880 visningar
-