Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
-
Hej jag har letat men inte kunnat hitta någon nybörjar guide, finns det någon??? jag har sett guiden dom beskriver vilka värden man ska ha, en jätte bra guide.
-
- 3 svar
- 781 visningar
-
-
jag kommer ha dubbla ytavrningsboxar. och jag undrar rördragningen under akvariet ner till sumpen. spelar de nån roll om det är olika längd på rören? eller ska ja försöka att få lika långa rör?
-
- 4 svar
- 831 visningar
-
-
Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??
-
- 0 svar
- 473 visningar
-
-
Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …
-
- 0 svar
- 591 visningar
-
-
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa ett stort problem för mig!! jag vet inte hur jag ska dra rör från karet till sumpen och tillbaka?? Och vilket avstånd ska jag ha från kanterna i hörnet där glasmästaren ska borra hålet till ytavrinningen??? nån som har nå ritningar eller JÄTTE bra bilder på hur man ska göra?? det vore kanon bra för det står VÄLDIGT still just nu Mvh/Tom
-
- 2 svar
- 842 visningar
-
-
Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …
-
- 3 svar
- 862 visningar
-
-
hej jag undrar hur känsliga koraler/fiskar är på vattnets kvalite, gör det någonting oom vattnet inehåller metaler, , behöver det vara kanon vatten , skulle behöva svar så att jag kan fylla up mit kar, har inte råd att köpa en osmos just nu, men det kanske finns billiga sådana , men har inte hittat några under 1000 lappen, finns det några andra alternativ.
-
- 19 svar
- 2,1k visningar
-
-
hallo jag har en fråga om vad som krävs för att konvertera ett sötvattenskar ( malawi ) till salt vatten .. jag tänkte mig att ha några clowner så smånimgom.. ha det .. hugosan..
-
- 2 svar
- 693 visningar
-
-
Vart Kan man lämna in sitt akvarium för borrning i botten till sumpen?? eller är det någon som bor i norrland som har ett till salu!
-
- 1 svar
- 625 visningar
-
-
Så, jag har fräschat upp ett gammalt akvarium och skulle vela ha 1/2 mycket vackra fiskar i det. Någon som vet nån snygg fisk som kan vistas i ett såpass litet akvarium? Inte kampfisk för det har jag haft en liten ändring, det är 11L Mvh Patrick
-
- 18 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej. Har haft mitt 175l kar i 6månader nu, allt är frid o fröjd, dock har vi väldigt varmt på övervåningen där karet står, har kört lite egenkomponerade kylningar nu, men hade tanke på att kanske införskaffa en kylare, vill gärna ha tips på vad som är bra o inte kostar multum. Vill även ha tips på skummare till karet då ja fick tips på att skaffa även det.
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Efter att ha gått från 112L till 300L salt så börjar tankarna att hamna på att "slänga" ut sötvattnet ( tot ca: 1800L ) för att satsa på ett större salt. Tjusningen med salt är betydligt större, har sysslat med sötvatten i 28 år och salt i ca:1,5 år. Allt går bra med saltet och det sporrar mig ännu mer. Jag funderar på ett mått på L200 x D80 x h50cm, är det dumt att satsa på den höjden av akvarium gällande salt ? Tanken var att jag inte skulle behöva "dra" på med så starkt ljus ( ska eventuellt byggas in i garderob ), nackdelen är kanske att det inte går att bygga så höga rev ? Vad har ni med längre erfarenhet för åsikter om detta ?
-
I denna tråd tänkte jag från början till slut dokumentera min uppgradering. Idag blev det nämligen klart att 1/5 kommer jag flytta till en annan lägenhet och i och med att jag inte har någon sump just nu så kommer jag att bygga en sådan i samband med flytten. Jag kommer även att köpa ny sand. just nu har jag ganska grov sand men jag vill ha finkornig, tips på sådan kanske? jag ska också bygga en ny bänk. då jag inte har samma material på överdelen som underdelen idag så tänkte jag försöka bygga så jag har samma. materialet på överdelen vet jag ej vad det heter, men det ser ut som pianolack. bengts (www.marinakvariet.com) stora akvarium på förstasidan har samma material. …
-
Hej! Har nu testat med några dagars mellanrum, nitrat (ca 10) , nitrit (0), ammonium (0.04)mm. Och värdena är stabila. Karet har varit igång ett kort tag (finns under nanokar), satte i mycket väl mogen levande sten, osmosvatten. Tillsatte bakeriekultur. Har även caulerpa i karet. Har nu fått alger (som förväntat), dessa har luftbubblor som jag förstått ska visa att deras fas är slut. Har 3 fiskar i karet (2 wrassar & en gobi), igår stoppade jag ner en liten rengöringspatrull (turbosniglar o blåbenade eremtier). När vågar man tillsätta korall av något slag? Kommer de bli helt kvävda av alger? Har massor med makroliv i karet som lever och frodas, kalkalger växer orde…
-
- 36 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej! Har precis tagit över Svensson's Percula 90 och hoppas att det blir en bra start som mitt första saltvattenskar. Har sysslat med sötvatten i ca 30 år och har nu förutom saltkaret totalt ca 2000l diskusvatten och 1500l övrigt. Läser de olika trådarna så man snart ser fyrkantigt så jag hoppas lite fastnar, otroligt intressant är det iaf. Ska salta upp karet idag tänkte jag, och sedan efterhand som ekonomin tillåter köpa LS, osmos, mm Har tänkt att lägga en plexiglasskiva som skydd för glaset i botten. Ska den limmas fast eller räcker det att LS tynger ner den. Alla tips mottages tacksamt. Om någon har ett bra förslag hur man kan minimera/ta bort repor i bakgrundens p…
-
- 28 svar
- 3,5k visningar
-
-
Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.
-
- 0 svar
- 811 visningar
-
-
Lägger upp lite bilder på mitt nuvarande kar. (ljuset är endast igång för plåtningen) Har varit igång 2 veckor, tog dock och fyllde upp hela kuben med inkört vatten från samma kar stenen kommer från, därav clownerna som har gått tillsammans med stenen och vattnet sen tidigare. Har även satt i två putsarräkor och 5 eremiter, har funkat utan problem då det i princip är som en flytt av ett akvarium eller en ommöbelring, istället för en omstart. Har dock börjat ploppa upp några strån bryopsis här och där, kör därför ljuset max en timme om dagen just nu. Kan även tillägga att den volym som uppges att karet ska rymma är ren dynga, rymmer varken 166 eller 140l. Har 20kg ls. i mi…
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
hur mycke flöde kommer ja få genom mina rör i mitt ytavrnings system? 25mm rör. 2st 90¤ böjar. kommer ha två boxar. ett i varje bakre hörn
-
- 4 svar
- 852 visningar
-
-
Jag har ett nanokar 82L som varit igång ett par månader. Allt verkar bra utom att fosfaten är mätbar 0.5 enl. saliferts test. Nitrit=0, Nitrat=0, ph 8.2; iofs verkar alla koraller må bra och mina knappar är gröna och fina. Känns spontant onödigt att stoppa i fosfatremover om allt mår bra.
-
- 1 svar
- 658 visningar
-
-
Hej alla nu har fått mitt kar och börjat ficksa lite på bänken så tänkte läga ut lite bilder se om jag får några råd eller så. Jag hoppas det kommer bli lika fint som alla andra har men jag är som sakt lite ny så skulle vilja har råd om ni skulle göra på annat sätt . Måtten på mit akvarium är 85x85x65 och en sump på ca 100liter Hoppas ni kan se bilderna .
-
Jag är helt ny inom saltvatten och har fått mina första invonare är 4st Gulfenad blå frökenfiskar . jag tänkte skaffa mig två clownfiskar men fick reda på att man ska ha i clownen först. Är någon som vet vad jag kan göra för att de inte ska jaga ihjäl de förutom att jag ska behöva ta ut frökenfiskarna. Tack på förhand Mvh Nima
-
- 80 svar
- 8k visningar
-
-
Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban
-
- 1 svar
- 686 visningar
-
-
Imorse när jag kom ner och skulle tända åt firrarna så upptäckte jag säkert hundra små, 1 mm-- 5 mm, tentackelprydda djur på glaset dom har en rödorange prick mitt i. Det ser ut som massor av små nakensniglar.... Kan det vara avkommor till någon av mina sniglar?? Skulle ha tagit ett kort men jag är en sån usel fotograf så det blir så suddiga bilder, hoppas någon kan hjälpa mig trots den något flummiga beskrivningen.
-
- 0 svar
- 516 visningar
-
-
Hej på er, jag är ny här. Jag har hållit på med sötvatten i 10 år och läst på om saltvatten för ett bra tag sen, och nyligen. Men jag har ingen praktisk erfarenhet. Hoppas att ni orkar läsa vad jag befarar bli ett långt inlägg.. Jag har alltid gillat fiskar med en massa personlighet, mina favoriter i sötvatten är påfågelsciklider. För några veckor sedan va jag på semester i Stockholm, och på akvarielagret hade de en picassotryckare. Jag har hört om tryckare innan och visste att de skulle ha personlighet, men sen jag fick se en IRL har jag inte kunnat sluta tänka på den. Desto mer jag läser om dem desto mer förstår jag att jag måste ha en, fast det är nog en Undulatus jag…
-
- 35 svar
- 5,3k visningar
-