Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Köpte för dryga månaden sedan ett 220 kar av Svärd som destovärre sprack i botten efter en vecka....Bara att bryta upp golvet i källaren och svära ve och förbannelse. Dock så var föräkringskillen ytterst hjälpsam och stärkt av detta och ivrigt påhejad av Dave (Sickboy) så bar det av till Skara för att köpa ett 540kar med 80 kg levande sten och en del skivanemoner och mjuk koraller. Efter ett snabbstopp på Jula i Skara där vi införskaffade ett par rejäla tunnor bar det av hem till killen som hade karet. Det var riktigt illa skött men då jag började jobba ett par timmar senare så var det bara att kötta på. Vi sparade så mycket av vattnet som vi kunde och fraktade all leva…
-
- 86 svar
- 10,3k visningar
-
-
-
Hej Har odlat lite malawi ett tag men slutade med de för har inte tid med de längre och har sålt av allt utom ett 100 liters akvarium som står tomt. Akvarietisten inom mig vill ha igång karet och jag är grymt sugen på att starta de som ett saltvatten.. "men är helt nollad på de området" Vad behöver jag ha gör att de skall fungera har som sakt akvariet,100 liters. Hade tänkt att ha typ nemo fisk och nån mer om de går inte hemma på detta som sakt. Men vad behöver jag har för grejer till akvairet! pump, skummare osv,??? Vad skulle de kosta att dra igång karet? Tacksam för alla tips!!
-
- 18 svar
- 4,6k visningar
-
-
eftersom att jag kör utan sump och jag vill ha lite bättre rening bara för att vara på säkra sidan... visst skulle jag då kunna köra med ett eheim ytterfilter till mitt 170liter kar?? dessutom så ska jag i morgon fara och hämta de sissta LS och kanske köpa några koraller har ju haft i gång karet i 1 månad nu! plus att jag ska köpa en vatten test box och lite andra prylar! någon som har nått roligt att rekomendera som är till bra utseende??
-
- 18 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Hej jag kommer under januari starta ett saltkar för först gången och är tacksam för all hjälp jag kan få. Har försökt läsa så mycket jag kan på forumet med det är ju alltid bättre med direkta råd. Projektet är tyvärr inte förutsättningslöst men jag är öppen för de mesta ändringar. Akvariet kommer vara på ca 150x60x50(alt60). Jag kommer starta som ett FO fast mycket lågt belastat för att om ett halvår eller så införskaffa lämplig belysning och börja skaffa lite koraller. Rening Det kommer inte gå att använda en sump då min kära fru tycker att akvariet känns ”luftigare” om det står på en benställning. Frågan är då om det går att få plats inne i akvariet utan att det bl…
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Så har vi äntligen uppgraderat vårat 50 liters kar till ett 240 liters Drog ner till Magnus (draedon) i leksand (ett STORT tack till dej) och köpte lite billig sten för ca 2 veckor sen då vi blev rätt less på att inte kunna köpa några fiskar till karet. Åkte hem och började möblera på en gång eller möblera var kanske lite fel ord,klockan var ju rätt mycket så vi mest pyttsade i stenen och vid det här laget tror jag att vi har möblerat om säkerligen 5 gånger och det vägrar bli bra *suck* Men har sett att det ändå ska i lite till sten + att vi tänkte köpa sand så vi får möblera klart då,hade ju tänkt dra ner till Täby i slutet på november och shoppa lite så förhoppningsvi…
-
- 29 svar
- 3,4k visningar
-
-
Allright, mitt gamla 80 liters tyckte Calle att vi skulle göra om till fragkar. Pumpar, skummare och en 250 MH lampa hade vi liggandes. så hem till Calle, som vanligt fick jag göra allt jobb medans vissa tittade på o drack vin o öl . . . I karet satte vi olika acroporfraggar med hjälp av gipsplugg, ehuphyllia och xenia så fick en av Calles gigantiska röda eremiter som får beta av ev alger, dessa kan nog komma då vi har 80 liter vatten o 250 watt mh.. hehe. Tekniken är 1500 L pump som driver ytavrining. Stor påse med aktivt kol och ca 10 kg sten som legat o dragit till sig i mörker i tre månader. En gigantisk röd eremitkräfta. En 1000 pump med wavemojäng i karet. Bra fl…
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
i fredags kväll när jag skulle till att släcka ner akvariet så uppmärksammade jag en lite ny krabat som hade hittat fram! en sandsjö stjärna som kanske var 2cm stor ungefär! men nu är den borta spårlöst har inte sett röken av den alls tidigare satt den på glasena och sen kröp runt hela tiden! sen skulle jag behöva hjälp med lite id på några växter som jag inte har hittat nå om! hur fan får upp bilderna hit då???? det funkar ju inte
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan, jag undrar om någon vet vad jag behöver till mitt 200 l akvarium för att kunna hålla saltvattensfiskar? Är inte ute efter att göra ett rev akvarium utav det , iaf inte i början. Utan kanske ha någon clownfisk eller nå annat roligt. Med vänliga Hälsningar Johan
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
som rubriken lyder undrar jag om percula 90 är ett alltenativ till nybörjare som aldrig har haft saltvattensakvarium förr?? vad har ni för erfarenheter av dom? och vad finns det för för och nackdelar med dom??' /Andreas
-
- 3 svar
- 843 visningar
-
-
Har haft lite salt tidigare 300,540,800 liter i omgångar men tröttnat pga undermåttlig utrustning ibland samt snikat och blandat eget kalkvatten, köpt kemikalier via apoteket mm så det har blivit nerläggning.Jo höll på att glömma att man också förköpt sig på fisk när man var ner till korallrevet och såg alla läckerbitar så det resulterade i överbelastning av burkarna. Men det ska även tillägas att man haft pefekt balans i omgångar som har resulterat i helt utslagna koraller,förökning och delning av dessa samt fisklek bland clowner och det var roligt att se dessa försvara rommen vid anemonfoten mot andra akvarieinvånare...men som sagt detta är historia så nu ska det dras i…
-
- 2 svar
- 685 visningar
-
-
hej! Jag är helt ny på detta med saltvatten och behöver nu massa hjälp jag har läst lite i trådarna här och varit inne i ett par affärer som har saltvattenkar och har blivit otroligt sugen på o skaffa mig ett eget. jag har bara sötvatten nu. 400l malawi och 160l fisksoppa. och nu till mina frågor. blir det lagom att börja med ett ca 200l kar? Vad bör/ska jag köpa för teknik? Vad ska jag ha för sten och koraller anemoner när jag är nybörjare? måste man ha ett sumpakvarium? och bör jag ha det när jag är en okunnig nybörjare? vad får man räkna med för pris ca inklusive allt utom själva karet , ,såsom sten koraller anemoner?? det blev väldigt många frågor men jag hoppas att …
-
- 153 svar
- 20,4k visningar
-
-
Vad är det för skillnad på vanlig Halogen och metall halogen??
-
- 3 svar
- 2,2k visningar
-
-
Här är de första bilderna på mitt 340l kar, det är inte mycket i det och jag bör nog bygga upp någon sorts ordentlig revpelare såsmåningom. Det är som sagt undet uppstart och det är 85 kg levande sten i så det är lite plattsbrist. Men kom ändå med massor av kommentarer och ideer. pumparna hadde jag tänkt byta ut mot en extern deltec så fort jag får råd för att slippa ha dem i karet. http://aquapedia.zippert.se/bilder/frag/PICT0001.JPG http://aquapedia.zippert.se/bilder/frag/PICT0002.JPG http://aquapedia.zippert.se/bilder/frag/PICT0003.JPG http://aquapedia.zippert.se/bilder/frag/PICT0004.JPG http://aquapedia.zippert.se/bilder/frag/PICT0005.JPG http://aquapedia.zippert.se/b…
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Hej på er alla, nu har jag bestämt mig för att prova på det här med saltvatten =) Har haft tidigare sötvatten men vill prova på saltvatten, jag har suttit i många timmar och läst massor i olika forum (tycker att denna forum är den lärorikaste) samt har läst mina akvarie böcker; Saltvattensakvariet av Daniel Knop och Stora Akvarieguiden, så kan jag inte motstå att prova ha ett saltvattensakvarium. Eftersom jag har gjort av mig med alla mina stora kar så har jag två st lite mindre som jag tänkte starta med, den ena är 75 cm lång, 25 cm djup och 30 cm högt och den andra är 60 cm lång, 30 cm djup och 35 högt, jag vet att dessa kar är egentligen för små för en nybörjare men de…
-
- 26 svar
- 2,9k visningar
-
-
Nu är det klart, mitt första 200 l saltvattenkavarium är på plats Tjohoo. Jag har precis startat mina 2 pumpar och min uv filterpump och ös i saltet. nu får det lösas upp och nå rätt nivå innan stenen och sanden åker i. Det kommer bilder senare om någon är intresserad av uppstarten. Mvh Paul
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag är ny på det här forumet och har för tillfället sju kar med enbart Tanganyika. Men jag har tänkt att starta upp ett 312-liter saltkar. Jag hade tänkt att ha enbart fiskar till en början. Vad behöver jag? Jag har ett ytterfilter eheim 2215 och två cirkulationspumpar med filtermatta som sammanlagt ger en cirkulation på 3000liter/timmen skulle jag kunna använda det? Och sen till belysningen om man bara har fiskar kan det då räcka med T8-rör och hur många i såfall? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Har ni förslag på någon billig och bra? Vilka fiskar skulle man kunna ha?
-
- 1 svar
- 889 visningar
-
-
här är mina vatten värden från typ 40 minuter sen! ph 7,6 kh 4 gh >21 no3 12 och ett väldigt litet utslag av nitrit. är det nå fel på värdena eller är dom acceptabla
-
kommer någon ihåg vad den där amerikanska hemsidan på snubben som byggde olika sumpar?? eller finns det någon annan bra sump sida??
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Så nu har man äntligen fått igång sitt första salt...Blev ett 325 liters, har fått i 40 kg faxekalk och 40 kg ls än så länge.
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Varför bågnar glaset ut på lång sidorna?? det ser inte bra ut alltså! plus att det lär fet pajja skulle jag tro! varför gör det det??
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej alla glada ! Har läst en del på forumet och har blivit väldigt sugen på att skaffa ett eget saltkar. Undrar vad ni som kan det här tycker om detta paket: http://www.aqua-medic.de/seawater/en/7/chromis/ Finns det att få tag det i Sverige, nån butik som kanske kan skicka det eftersom jag bor i Norrland ? Eller finns det nån seriös sida utomlands som kan skicka det utan att riskera att det spricker eller skadas på annat sätt ? Kanske finns nått annat prisvärt paket i samma prisklass ? Hoppas nån kan ge mig lite tips och råd så jag inte köper "fel" första saltkar. (Om jag har lagt tråden i fel forumdel får ni flytta den) Mvh/Tony
-
- 37 svar
- 3,1k visningar
-
-
tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-