Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by fiend,

Hej Har sedan ett begköp en del stenar som är kapade och släta på baksidan. Dessa tänkte jag silicona fast på rutorna på min ytavrinningskammare. Någon som har ett tips på hur jag gör det bäst? Är det silicon som gäller då? Eller något annat? Det gör inget om de få stenarna får torka ihop och dö under tiden. Jag har rätt mycket annan sten som kompenserar. Mvh Fredrik

• 21 svar
    • 2k visningar
  2. Started by GreyGoldfishes,

en liten fråga till alla medlemmar i huskvarna/jönköping: finns det nån affär med bra ls i här?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  3. Hej jag heter marcus och är 11 år. Jag är jätteintresserad av att starta ett saltvattensakvarium och har läst endel här på guiden. Som ni kanske förstår så har jag inte så mycket pengar. Finns det någon snäll person som kan sälja ett billigt gammalt akvarium till mig för en väldigt billig summa? Repor och skick är inte så viktigt, bara det är tätt. Jag har tänkt ha enkla mjukkoraller och någon lätt fisk. Hoppas någon vill hjälpa mig M.V.H Marcus

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by pimo,

Har ett 100 liters kar som kommer bli tomt snart, funderar på att göra något roligt med det, och då kom jag på iden att göra ett fragkar av det. Man behöver inte mycket ls om man bara kör koraller och sniglar väl?, 5 kg i "sumpen" borde väl räcka när det inte är någon belastning? Vad ska man satsa på för belysning?, tänkte mig 4x36w t5, räcker det för att kunna ha lite lätta spser? Övriga tips och förslag?

• 15 svar
    • 1,8k visningar
  5. Started by cutekid,

Halloj på er! Tack för ett klockrent forum. Jag är ganska ny i gamet men har blivit mer och mer intresserad av salt. Jag har precis fott extrajobb på zoogigantens sötvattensavdelning som är min största hobby. Men när man är ute i affären sneglar man ju mer och mer på saltvatten. Till saken: Jag funderar av utrymmesjäl på att köpa ett litet nanokar och jag undrar om vart man kan få tag i det billgast? Några tips och ideer på vilka märken som är bäst? Mvh

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by akan,

Hej , Jag har nu haft sötvattenskar i något år snart, men suget börjar komma efter saltvatten. Jag skulle vilja starta ett litet, men stabilt saltvattenskar, som ska kunna innehålla 2 eller fler clownfiskar med möjlighet att utöka med någon annan fisk, samt lite allmänt fint fluff på stenar (märks det att jag inte kan så mycket). Jag skulle vilja veta vad man behöver, hur stort akvarium, och hur man får ett billigt startpaket för saltvatten Tacksam för svar Med vänliga hälsningar akan

• 15 svar
    • 3,9k visningar
  7. Started by plantswap,

OKi hej alla.. Jag skulle gärna vilja ha ett saltis kar men just nu har jag inte råd till det, men! jag skulle vilja ha tips och råd. 1. Karet vilket är mest lämpat att använda om man skall börja ett billigt helglaskar hade varit att föredra, men fungerar kanske inte? 2. pumpar fungerar det med botten filter eller här e det inner och ytter som gäller? 3. Sump är det ett måste och om man har dåilgt med plats hur kan man enklast göra? 4. Bottensubstrat vad använder man? 5. Vatten/Salt finns det enkal sätt att blanda rätt saltmängd eller det skall till dyra grejer för detta, tips på enkelhet? 6. Levande stenar, växter, koraller. var hittar jag sånt om jag bor i norraskåne oc…

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  8. Started by H8RED,

Tjena. Jag har en fråga om underlägg till akvarier, jag har en kub med måtten 55x55x55 och ett bord som är aningen större (någon millimeter åt varje håll) men nu visar det sig att underlägget jag har (ca 10 mm frigolit) är en till två millimeter mindre än akvariets yttermått på ett par sidor (glastjocklek 6mm) vågar jag fylla akvariet eller kommer det att bli spänningar som gör att glaset spricker?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Saxmark,

Lite fakta om kar och tillbehör . Kar - Åleds 540 som nån dåre valt att bygga i 12mm glas måtten är 150*60*60 så det kommer väl att bli en del plats att odla på. Karet är bottenborrat 40mm avrinning via ytavrinningsfack i ena bakkanten modell 3kant som håller ca 10L vatten. returen är en 25mm som såmåningom skall matas med en Oceanrunner 3500 eller dyl. Sump - Under byggnation men första facket som byggs blir 52*70*35 så det borde genrera en ca 120L och tanken blir att hålla vattenlinjen på ca 15cm vilket borde ge en säkerhetsmarginal på 65L. Sumpen kommer ej att vara fackbaserad utan den skall byggas med kanaler som leder vattnet runt så jag kan ha olika filtermedia t…

10. Started by MotorShip,

Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?

• 1 svar
    • 862 visningar
  11. Started by Daniel H,

Hej allihopa. Vill bara börja med att säga att det verkar vara mycket matnyttig info och en trevlig stämmning på detta forum, tack! Jag är precis i början med planeringen av ett akvarium. Vi har byggt nytt hus och då haft möjlighet att planera in lite fiffiga grejor för akvariumet. Bla har jag dragit fram avlopp och vatten direkt under akvariumet. Se bifogad bild. Förutsättningar för planeringen är: Akvariestorlek ca 200-210x70-80x65(?) Vi vill bygga akvariumet med förutsättningar att ha både en hel del fisk och korall. Starta i liten skala med det levande och utöka eftersom tanken blir stabilare och vi själva blir kunnigare. Några spontana frågor som jag inte hittat unde…

• 40 svar
    • 4,6k visningar
  12. Started by joacim,

Denna hobby är fantastisk! Jag lade levande sten i mitt akvarium häromdagen,och stenen kryllar av liv.Små sjöstjärnor etc.Nu undrar jag helt enkelt,förutsatt att vattnet är ok,när kan man placera dom första djuren?Tidsmässigt...

• 4 svar
    • 944 visningar
  13. Started by Dida,

hej igen!!! Är det nån som kan tala om vart jag kan köpa en vattenkran till mitt 32 mm rör? Den ska sitta på röret som kommer ner i sumpen. Mvh Dida

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by falket,

hej allihopa igen! här kommer en pdf om vattnet där jag bor.inte ser det så jäkligt ut om man nu vill köra utan osmos? visst det är en medel rapport under ett år,men lite klokare kanske man blir? http://www.stockholmvatten.se/indexie.htm klicka på norsborgs vattenverk jag envisas med att inte köra osmos när ja nu ska till med mitt nya kar,tills någon övertygar mig. hur länge har osmos funnits? e det förhållandevis nytt påfund i karen? jobbade på korallrevet i södertälje när ja va knodd och kan inte minnas att vi hade osmos. däremot klassisk gummi slang från kranen i källaren och en ventil som vi toppade med nere på lagret.:-) nikke

15. Started by falket,

Har köpt ett beggat hörn akvarium och i "locket" sitter 2*18w T8 armatur ..är det lämpligt för levande sten och några fiskar? eller ska man börja med fish only kanske? och sen peta i LS när det dagas? e rätt grön på det här. :-) hilfe!

• 4 svar
    • 939 visningar
  16. Started by joacim,

Hej, jag ska starta mitt första saltvattenakvarie.Nu har jag en fråga ang levande sten.Ska man köpa "tvättad" sten i butiken,eller "begagnad" av en privatperson? Prisskillnaden är stor.Frågan är om kvaliten är densamma....mvh Joacim

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by marcuspajp,

Hej Jag har rätt länge haft planer på att göra ett 540 FOWLR med en tryckare i. Jag har handlat en del utrustning för det bla. 1st Grotech HEA-150 2st tunze stream 6060 1st tunze osmolator nånting 1st 25W UV-C och en massa PVC och så, sen hade jag en 250W bresslein MH sen innan. Men allt eftersom jag tittar på bilder och blir facinerad av alla lägre djur så undrar jag om jag inte skulle starta ett rev istället. Droppen kom när jag köpte min planerade sump. Ett 112l helglas med svart silikon. Jag fick en vision av hur snyggt det skulle bli som rev direkt. Det är precis den storleken på revkar som jag har fallit för när jag har tittat på bilder. Mitt gamla lite repiga 540…

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  18. Started by magni,

Hej, igår var jag och hämtade mitt första saltkar. Ett begagnat i väldigt fint skick och med någotsånär komplett utrustning. Killen jag köpte det av sa att han aldrig fått det att fungera som ett saltkar och hade därför haft malawiciklider däri istället. Imorse när jag gick igenom vad det var för prylar som hade följt med akvariet så hittar jag en tub silikon i en påse. Men vad är det för silikon? Jo, våtrumssilikon! På avrinningsröret ner till sumpen har han satt dit bland annat lavasten med våtrumssilikon för att dölja röret. Min plan är förstås att ta bort så mycket jag bara kan av silikonet. Men är det någon här som kan säga hur giftigt det är efter att ha varit förs…

19. Started by Dida,

Hej Är det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra en nivåvakt till akváriet som bryter strömmen till returpumpen från sumpen vid tex stopp i över rinnings box etc? Hade köpt en microbrytare på classe men den var alldeles för trög, en pingisboll orkade inte trycka in brytaren vid test. Mvh tomas

• 19 svar
    • 4,2k visningar
  20. Started by keckepro,

Hej! Börjar bli allt mer och mer nyfiken på saltvattensakvaristik. Tänkte i dag åka iväg till någon butik och titta lite. Mig veterligen så finns det ingen här i Helsingborg som sysslar med detta. Var finns närmaste butik? Tips? Mvh: Fredrik

• 10 svar
    • 2,1k visningar
  21. Started by Draedon,

Raderade den gamla tråden "draedons långtidsprojekt", kändes som om den tråde spårat ur och till 90% bestod av beslutsångest inför kommande burk osv. Så nu startar jag om från början med en projekttråd, behöver fortfarande diskutera/få tips gällande detta projekt.. Burken är på 360l (120x50x60) bottenborrat med ytavrinnigsfack, 105l sump (100x30x35). Belysningen blir till en början en 150w MH, en 250w MH och 2x30w T8 blårör. Kommer köra med min beast 400 skummare i början, den bör räcka hyffsat under låg belastning. har ca 55kg LS, får se hur långt det räcker. Ovanstående prylar är saker jag redan har. Saker som ska inhandlas: Deltec UV-C 20w (var ju sån liten prisskilln…

22. Started by JohanM,

Hej saltvattensfolk! Jag är i behov av att kyla ett terrarium. Eftersom ni som håller på med saltvattensakvarium har bra koll på kylning tänkte jag att det kan vara en bra idé att höra sig för här... Terrariumet har en sk. dubbelbotten med ca. 7-10 cm vatten i botten, totalt rör det sig om kanske 20-30 liter. Jag tänkte utnyttja vattnet för att kyla ner hela terrariumet. Vilken kylare skulle kunna lösa mitt problem? Jag vill helst inte lägga allt för många tusenlappar, men eftersom det är såpass lite vatten kanske det finns billigare varianter? Jag vet inte riktigt hur det funkar, men jag antar att man kopplar in kylaren med slangar som går ner i vattnet och cirkulerar d…

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by Svetter,

Vad kostar det att starta upp ett saltvattensakvarie på ca 450 med tillbehör & djur? Visst man kan lägga ut hur mycket som helst. Men hur mycket bör man räkna med att lägga ut om man vill ha ett hyfsat saltkar?

• 17 svar
    • 1,9k visningar
  24. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

Skall man alltid använda osmosvatten eller duger kranvatten?? nu menar jag både vid nystart och vattenbyte

• 13 svar
    • 8,4k visningar
  25. Started by nmelander,

Hej jag är mycket intreserad av att köpa ett akvarium från Tenecor. Speciellt deras cylinderformade akvarium. Är det någon som vet vart man kan få tag på ett sådant? Och ungefär vad det kostar. Tack på förhand...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.