Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej. Jag har ett 60 liters kar som jag köpte precis. I det sitter någon lampa som följde med karet. Det är ett juwel rekord 60 akvarium. Jag funderar på att sätta i rätt belysning. I akvariumet ska lite koraler bo. Jag kommer skicka upp en bild på koralen som bor där nu. Jag har inte full koll på vad den heter. Detta är beslyning är vist en svår fråga. Har läst några böker. Läs på foumet här. Alla säger olika saker. Jag hade hoppas på att någon skulle haft ett sådan akvarium hemma och kunnat berätta vilken belysning han/hon kör med. Men en sådan tur har jag väll inte med tanke på att det är ett litet akvarium. Så. Nu till min fråga. Vad ska jag ha för belysni…
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Har läst och hört lite olika saker där. Jag har en sump på 45 liter. Behöver levande sten har ljus på sig för att fungera. Eller kan den finnas i ett mörkt 45 liters kar som står undangömt i ett rum. // Lennie
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
-
-
Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie
-
- 2 svar
- 682 visningar
-
-
Nu e min fundering om vad jag ska inskaffa mig för mer grejor har 357 liter akvarium 112 liter sump deltec mc 500 skummare ytterfilter unimax pumpar 1200 liter i timmen 2 retur pump pumpar 2400 liter i timmen total en cirkulation pump pumpar 600 liter i timmen har nu 20 kg levande sten kommer 20 kg til i jan och den 4*45watt T5 armatur och rör i jan har 2 clowner och 1 gobies även 4 turbosniglar och 4 ermekritkräftor det fungera bra men har funderat på skaffa nitrit filter och osmos och fosfat filter men frågan e vilket ska man sastar på ?? behöver bra tips av er erfarenhet. tacksam av svar mvh lars
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
kan någon förklara för mig hur det funkar, vad det är bra för samt hur man löser det? finns det färdiga små saker man kan hänga på kanten? har inte mycket plats varken i eller runtomkring min lilla tank.
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
"Gör om, gör rätt" nu när man har blivit idiotförklarad i den andra tråden, läst på sig lite mer och börjar förstå vad man pysslar med så tycker jag det är dags för en ny del.. mitt akvarium: ca. 100l 1 fluval innerfilter 1 Powerhead cirkulationspump 1 Lysrör "Coralstar" 40w 5-6kg LS 1 "Stjärnpolyp" ? 2 clowner bilder: http://bogren.nu/temp/ Hur gör jag det bästa av situationen? 1. Lyset räcker inte alls till, om jag ska köra med dubbla rör får inte skummaren plats (Har en invändig, luftdriven Sander). MH lampan jag har får inte plats, den får bli till nästa akvarium som kommer byggas under sommaren. Ska jag skaffa mig ett rejält T5 rör och räcker det med ett sådant? V…
-
tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
har precis satt upp ett litet (100l) saltvattensakvarium. har lite diverse frågor... karet är på 100l och jag har 6kg levandesten i, ska i med 5-6 kg till. gjorde lite tester idag och alla värden (förutom kalk) var helt ok. fråga 1: belysning.. har i nuläget 1 lysrör "coralstar" som jag blev rekomenderad av den lokala djurbutiken, men jag känner att dom verkar inte ha någon större koll.. ser ut som om det är natt i akvariet. mörkt blått sken.. tänkte försöka få tag i en dubbelramp så jag kan ha ett ljusare rör också.. eller vad rekomenderar ni för belysning? har en metallhalogen lampa, men jag har ej plats för den i nuläget.. den hade ju varit bästa alternativet. fråga 2…
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Varför är många sumpar indelade i olika "fack". Är detta bättre än att ha ett öppet kar som sump? Om jag skulle vilja komma igång med ett saltvattensakvarium - skulle det räcka för mig att köpa mig ett 240liters akvarium, en ljusramp med lysrör, en skummare, en pump och en doppvärmare. Sen ha lite sand i botten, lite levande sten och fylla detta med "lätta" fiskar och lite räkor. Eller är detta att be om trubbel? Patrik
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Hej, är novis på ämnet. Det talas mycket om färger när det gäller MH. Men vad är ett bra nybörjartips mellan 10000-20000K? Har inte så stor erfarenhet när det gäller färger i s-vatten. Undrar även hur det är med dunstningen om man inte har automatisk påfyllare. Hur mycket kan det dunsta innan salthalten blir för hög? Mvh Chippen
-
- 2 svar
- 979 visningar
-
-
-
Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.) Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...
-
- 4 svar
- 837 visningar
-
-
Jag har lite undringar om min nyinköppta stjärnpolyp den öppnar inta alla polyper utan det tar ca 2 timmar innan den öppnar några kanske hälften.... jag har MH 250 watt o karet är nystartat jag har fått en del brunalger Jag har satt i två clowner med men kan inte se att skummaren skummar nåt att tala om. Jag har en aquacareskummare 700A ....tänkte om jag gjorde nått fel med skummaren
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag undrar om det är någon som har en svensk bruksanvisning till saliferts kh test. eller om någon kan förklara hur man gör.
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
En kamrat till mig han vill bara prova försiktigt i början med lite små fisk och levande sten i sin 45 liters akvarium vad ska han tänka på och vad kan man ha?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tror ni att man vågar köpa ett begagnat aluram? Någon som har erfarenhet av aluram?, måste man silicona kanten? Vad ställer man det på?(Har ett bastant skåp som jag tänkte ha det på, lägger man frigolit under aluram också?Blir inte glasbotten hängande i luften då?)
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
varför tillsätter tyskarna vodka i karen? hur mycket och hur ofta ska man göra det?
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?
-
- 2 svar
- 832 visningar
-
-
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-