0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hallå SG lovers! Efter att ha kört en Fluval Edge i ca 10 månader så har jag nu köpt Sweet*Lou's original RSM 130. Var en bragd att få hem den och familjen med packning från Stockholm i en V60. Känner att en RSM blir lagom i vatten och stenvolym eftersom jag har så svårt att fylla karet med roligheter där jag bor. Sundsvall är verkligen platsen saltvattensguden glömde.. Jag har kört igång med befintlig utrustning men vill gärna ha tips från er hur jag får det optimalt. Ny led är beställd från Rapid-led och borde dyka upp imorgon. Osmolator & ballingpump är också på väg. Jag kommer byta skummaren då den låter sjukt mycket. Där skulle jag gärna be om ert input. Jag är …
-
- 62 svar
- 7,2k visningar
-
-
Skulle man kunna ha ett aquael nano reef 30 liter med dess orginaldelar som yngelkar till bangaiier?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej! Då börjar det närma sig uppstart ÄNTLIGEN! Lite grejjer kvar i planeringen och lite teknik och tester kvar att köpa. MEn räknar med uppstart i början på Augusti efter semestern. Karet ska stå brevid mina två aquaels shrimp set 20 där jag har HalfMoon Kampfiskar. Bänken har jag gjort av två lastpallar, några hjul, vit färg och LED belysning under. Vad tror ni? Köpt än så länge, värmare, aquael moonlight led, termometer, skrapor, filtermaterial, hink med pump och värmare att blanda vatten i, timer och lite medel.
-
- 19 svar
- 4,6k visningar
-
-
Sneglat ett tag nu på så kallade reef drop's och funderat på hur jag kan bygga ett eget. Självaste konstruktionen av ett drop akvarium kan orsaka onormal spänningar i glaset och leda till en oönskad olycka... Tanken är att bygga ett vanligt rektangulärt akvarium med måtten 100x40x45, 180L. För att skapa ett drop ordnar jag en kloss i plexiglas med måtten 70x40x15, 42L. Denna kloss limmar jag mot botten i akvariet, markerat i mörkgrått bild nummer 3. Returen av vatten från sumpen kommer ledas in i botten för att undvika att cirkulationen är bristande pga konstruktionen av akvariet. Nej, returen kommer inte gå rakt upp utan att göra en krök över vattenytan! Avrinning ne…
-
http://www.modularled.ca/red-sea-max-250-ecoxotic-kit/ Stefan
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har någon lyckats byta denna och hittat ett ersättnings relä (genomskinliga fyrkanten med massa ben i kåpan)? Har fått problem med min belysning då den inte längre stänger av ljuset, timern funkar och likaså fläktarna i kåpan och dom stängs av men inte själva belysningen. Har också noterat att natt belysningsdioderna inte heller tänds längre. Det går bra att slå av belysningen manuellt dock med strömbrytaren. Misstänker att det är själva reläet som gått sönder och behöver bytas. Verkar som att det inte bara är jag som har haft problem med reläet. Jag har inte lyckats hitta ett nytt på zoo.se eller Bioted som säljer reservdelar till RSM. Någon som har lyckats få tag på des…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken. Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt. Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll. Köpt Tunze reef pack 200.
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Halloj alla "saltvattensguidare"! Jag ska äntligen byta upp mig till ett större kar, från mitt lilla clownhotell ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40607-mitt-f%F6rsta-salt-ett-clownhotell ), till ett 140L (ca). Karet har måtten 60h*60l*40d, lite roliga mått. Det har även en "supbalkong" som inte är så snygg, men med btn + LS som jag bundit upp med buntband, så blit det riktigt snyggt tror jag, ett riktigt snyggt överhäng. (Bilder kommer) Ska även bygga en ny huv och fixa in belysningen i ett smidigt "rail system" så jag lätt kan flytta den i sidled. Belysningen kommer bli min nuvarande LED panel, + 2*24w T5 och eventuellt även två st "LED spottar" …
-
Mitt gamla kar skall göras om till ett fish- only karantänkar. steg ett ... Tvätt med högtryckssprutan - ;-)
-
- 20 svar
- 2,2k visningar
-
-
Någon som vet hur man kan koppla grotech doseringspumpar till ett RSM 130l. Börjar ju bli sommar så nu blir det att automatisera.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. jag har eventuellt tänkt byta ut fläktarna i mitt 130d. Har hittat lite olika alternativ med olika ljudnivå etc. Nu till min fråga. hur många decibel ligger original fläktarna på ungefär. mvh christoffer
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte göra en tråd här om mitt kar precis som många andra, det är ett rsm 130d som vart igång sedan augusti förra året har ja för mig. är än så länge original men har beställt ny skummare och mediabasket. valet av skummare föll på en "aqua medic turboflotor 500" pga att har läst här att det är ganska delade åsikter om tzune 9002. så hoppas att ja gjort ett bra val =) hoppas iaf att den är tystare och lite bättre. i karet simmar 2st traditionella clowner och 1 putsräka. blir att åka till göteborg när skattepngarna kommer och handla på mig mig lite fler fiskar lite osäker på än vad det blir. men inget märkvärdigt eftersom jag är helt ny på salt, gansak ny på sötvattens ak…
-
- 18 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har fått konstiga alger i karet ser nästan ut som damm eller nått?! någon som vet vad det är?!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har länge funderat på ett saltakvarium och jag skulle gärna vilja ha ett men varje gång slutar det med att det blir för dyrt och alla säger att jag ska vänta tills jag har råd att köpa ett stort kar. Kollat runt lite och det verkar faktiskt som personer lyckas med Nano Reefs. Med regelbundna vattenbyte, uppsikt och tålamod verkar det gå bra. Många säger att osmosvatten är att föredra i nanoakvarium men det måste funka med hemblandat saltvatten med? Har kollat runt lite och hittat detta http://www.pwss.se/product.php?productid=11175&cat=1271&page=1 . Men det verkar som belysningen suger om man vill ha lite koraller? Skulle var väldigt tacksam om ni vet något b…
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
JAD 128 Liter Inköpt beg av Hanssanden Flytten gick bra Blev tyst och fint nu när jag bytte fläktar
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Nya projektet är på gång nu Blev några turer till Nynäshamn med skåpbilen hem till Maglofster Magnus men nu sitter den här och andas ut med min rygg, jäkla vilken fin träningsvärk man har i rygg och nacke i morse när man vakna. Tack Magnus för hjälpen och vänner som ställde upp. En avlastning med flickvännens pappa blev det innan han va iväg på Bruce Springsteen konserten och själva akvariet med en kompis efter jobbet vid 21 tiden. Har varit fullt upptagen med att ta bort lite bakgrund som satt på ena sidan och vilar nu innan jag startat på nästa sida. Lite tips uppskattas på ett problem jag har stött på: Bakom bakgrunden fanns det massa borstmaskar. Märkte det när en av…
-
Så ska äntligen starta upp mitt 54 liters! Teknik I dagsläget bara original pumpen med en påse aktivt kol och påse bio pellets en vanlig doppvärmare och en aqua medic spotfix som belysning. Ska uppgradera mer någon mer pump typ en Tunze 6015 I karet har jag tänkt att jag ska ha 2 clowner, en eldräka och några eremiter och sniglar. Vad det gäller koraler ska jag mest ha mjukkoraler men ska även försöka skaffa en eller två mini maxi anemoner.
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Inte så mycket för världen just nu. Kommer 10 kilo sten till. Är bara några dagar gammalt.
-
- 134 svar
- 11,7k visningar
-
-
Är det någon som har koll på bra lysrör till ett nanokar. Rören som sitter i nu är 2st T5 8w Power Glo. Dessa är visserligen rätt så bra tryck i, men jag saknar den blå färgen. Jag har letat efter Marine Glo rör men de verkar inte tillverkas i så små storlekar. Vore väldigt tacksam om det är någon som har förslag på andra T5 rör på 300mm. I värsta fall får man väl försöka sig på och bygga en LED armatur, fast det känns enklare att beställa rör
-
- 5 svar
- 2,5k visningar
-
-
Nu är man igång igen! Efter att har varit ifrån detta i ett par år väcktes lusten igen efter en resa till Marsa Alam. Dykningen och även snorklingen på husrevet var över förväntan. Väl hemma så kom mitt gamla akvarium upp på tal. Min fru sa något i förbigående om att hon saknade det. Det skulle hon aldrig ha gjort! Det tog inte många dagar innan jag hittade ett 50x50x50 kub på blocket. Efter en inte så lyckad affär, med ett av säljaren spräckt akvarium i botten och en mindre snygg lagning av en Stockholmsbutik (som jag inte nämner vid namn, ärendet är inte avslutat men det verkar som om det löser sig) så är man nu igång. Karet har nu varit igång i drygt 2 veckor. Har gjor…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hallå! Fick lusten att göra en liten tråd för mitt nano här på guiden. Har sedan tidigare i år ett RSM 130 som snurrar på fint, när jag startade det fick jag lite sten över som legat och snurrat i ett nanokar på golvet med taskig belysning. Fram till för några veckor sedan, då nanot fick plats på en möbel och planeringen startade. Hittils har jag inte kommit så långt, någonstans runt 2 kg sten i karet just nu, varav ett gäng bitar i själva konstruktionen var död sten, men som under tiden nu fått lite liv. Skall ta bort några lösa bitar senare, men just nu får de ligga kvar och fixa liv i resterande stenar. Anledningen till min tråd är att med lite tur få lite tips, då ja…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Vad jag kan se är det många som kör nano reef serien. Vad har ni i era ytterfilter som följde med? Där sitter två stora skumpatroner i behållare. Är detta lämpligt eller ska man byta mot något i ena eller båda facken? Biobollar, aktivkol? Eller bara låta vara och se vad som ev behövs. Kommer att ha ca trekilo levandesten plus levandegrus.
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Är i startgroparna att starta mitt 30l kar. Tittar på lite olika möbler, vet att Ikeas brukar anses vara olämpliga men för nano bör de funka. Tänker främst på nattuksbord eller andra mindre bord med lucka fram (kan ju ha ev teknik därinne). Någon som har andra förslag till annonsörer möbel? Gärna högre än ovan nämnda men inte så dyra.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jaha, då va det dax att byta kar... Clownhotellet ska säljas och istället hamnar det ett RSM130 i köket. Vi va och hämtade karet i Blekinge i lördags, allt va original förutom utbytta lysrör. Karet hade stått stilla och tomt ca ett år så det första jag gjorde på söndagen va självklart och riva ner karet i smådelar. Pumpar, doppvärmare, skummare och allt annat rengjordes. Tyvärr va det även en del vatten kvar i sumpen, luktade inte direkt fräscht när man rörde runt i det!!! Slängde även en påse med makaroner och en påse med något annat som jag hittade under returpumparna. På söndagen blev det så klart Ikea för och göra om allt i köket som behövdes för att få ta in karet,…
-
- 61 svar
- 6k visningar
-