Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Jensa84,

Skulle man kunna ha ett aquael nano reef 30 liter med dess orginaldelar som yngelkar till bangaiier?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by phhasek,

Då var det dags för ett nytt försök med salt. Förra gången la jag ner mitt aqua medic yasha redan första dagen eftersom jag tyckte att skummaren väsnades på tok för mycket. Då kunde jag inte tänka mig ett saltkar utan skummare men efter att ha läst lite verkar det som om det är många som klarar sig utan skummare med tätare vattenbyten som komplement. Jag har köpt ett Aquael nano reef på 30 liter med tillhörande bänk. Mycket snyggt akvarium tycker jag! Påhängsfiltret som hör till kommer jag att köra utan. Det låter på tok för mycket (vibrationer samt porlande ljud vid tillbakarinning). Istället tänker jag använda ett (tyst) innerfiler och möjligtvis en extra (tyst) stream…

• 124 svar
    • 28,8k visningar
  3. Started by Kulin,

Då var det dags igen. Lade för två år sedan ner mitt 128l boyu-kar och har sedan dess tyvärr inte haft varken ekonomi eller tid tll att starta upp igen...men nu hoppas jag att båda skall räcka till lite bättre. Akvariet är alltså ett 30l Aquael nano reef med originalutrusting, varken mer eller mindre.. 2x11W belysning(50/50 blå/vit) Påhängsfilter Än så länge ligger det lite sand och en 1.5kgs stenbumbling med ett par Discosomas och ett par rhodactis skivor i akvariet. Inriktningen kommer att bli zooas och lps....men allt med stark fin färg kan säkert få en plats. vad gäller levande blir det 1-2 fiskar och nån räka.... exakta arter inte bestämt än...får se vad man springer…

• 47 svar
    • 8,3k visningar
  4. Started by Playmain,

Hej! Då börjar det närma sig uppstart ÄNTLIGEN! Lite grejjer kvar i planeringen och lite teknik och tester kvar att köpa. MEn räknar med uppstart i början på Augusti efter semestern. Karet ska stå brevid mina två aquaels shrimp set 20 där jag har HalfMoon Kampfiskar. Bänken har jag gjort av två lastpallar, några hjul, vit färg och LED belysning under. Vad tror ni? Köpt än så länge, värmare, aquael moonlight led, termometer, skrapor, filtermaterial, hink med pump och värmare att blanda vatten i, timer och lite medel.

• 19 svar
    • 4,6k visningar
  5. Started by Amazonus,

Efter att man aldrig kommit igång ordentligt med det stora bygget och har varit sugen länge på att komma igång med salt. Så kunde jag inte låta bli längre när jag fick se det här karet. Jag hade börjat luska lite på plug and play kar för någon vecka sen. Sprang på det här i djuraffären. Googlade på det och läste genom ett par recensioner. Jag hittade inget som verkade avskräckande dåligt med det. Lite dålig cirkulation men det avhjälps ju av streamers. Så ja nu står det i mitt vardagsrum. :-) Körde igång det igår. So far so good. Till själva karet då. Det har 3 st inbyggda kammare i bakkant. I första facket är det biobollar. I fack 2 sitter skummaren, skummarens pump är d…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  6. Nu har det varit ett par år i torka, våren 2015 tror jag det var jag monterade ner mitt fina lilla 112 liters inför en flytt. Att ha akvarium har legat i ide sen dess, då så mycket annat har hänt i livet som upptagit tid, och förutom en kort visit med ett 60-liters som inhyste en platyorgie i fjol, så har jag faktiskt ägnat väldigt lite tid åt akvaristik generellt de senaste två åren. Men det ska ändras nu efter månader med abstinens! Efter att ha kikat runt en hel del i cyberspace (även fått en del inspiration härifrån givetvis) så kändes det för inte allt så länge sen att Redseas Reefer 170 deluxe var något som skulle passa mig perfekt. Ett för vad som verk…

7. Started by Axxe,

Blev uppstart av 45:an då jag väntar på det större, är inte någon höjdare på scaping, men har nu lite snygga öppna sandytor iaf

• 16 svar
    • 2,2k visningar
  8. Started by Axxe,

Sprang helt oförberedd på ett kar med de för mig magiska måtten 75x40x40cm. Mitt 20l nano börjar kännas trångbott så det blir en lugn övergång till det stora karet. Hade inte ens tänkt att köra 120 Ljus är fixat, streamers blir det 2 st Tunze 6015 (1800L/h). Däremot de för mig helt nya teknikdelarna, osmolator och skummare är ej inköpta än, tror jag måste få lite input på dessa. Skummare: Tunze 9001/4 några som vet lite för o nackdelar? Kommer inte att starta upp förräns alla bitarna är på plats, nanon tuffar ju på så ingen superpanik. Självklart bilddokumenteras det här på SG

• 39 svar
    • 4k visningar
  9. Started by jeber,

Efter lite tjat här hemma så ska barnen ha ett akvarium. Jag var inte så svår övertalad:)

10. Started by Bekolsyra,

Har väntat i sex månader på att kunna ta denna bilden:

11. Started by Benighted,

Hej. Jahaja, då har ni ännu en nybörjare att tas med här på SVG, det är svårt att låta bli att fastna för ett saltvattensakvarium måste jag säga. Har haft ett sötvattensakvarium för ett antal år sen och hade tänkt att starta upp ett nytt sådant. Men när jag var och tittade runt i zoobutikerna så fastnade man ju i en (fyra tassar) där dom hade ett RSM kar som var ditställt av korallfisken. Efter det var det ju helt klart, salt är vägen man ska gå. Så efter någon månads efterforskning här, på internet, snackat med killarna på korallfisken och så klart har man läst boken "Saltvattensakvariet: Guiden för nybörjare" framlänges, baklänges och sidledes =). Nu har jag dragit fram…

12. Tjingeling, Efter några år utan salt börjar jag så smått planera ett kar igen, som första steg kommer ligga på runt 100L så som mitt förra huvudkar, fokus kommer att ligga på koraller och lägre djur, fisk kommer sannolikt bestå mest mindre arter, gobider, blennider och annat trevligt ... Karet kommer byggas upp av död "levande sten" från tidigare rar, som har rengjorts med både klorin och saltsyra och avlakning i osmosvatten när jag la ner karet, så den borde vara ganska näringsfattig, revpelare med mera kommer byggas upp med torr sten i karet tills jag är nöjd med utseende och förväntat flöde innan karet fylls med sötvatten för flödestester, intri…

13. Started by MrRhames,

Startar ny tråd om mitt nya 74l kar med sump, som jag köpte begagnat av ormet här på SG. Ska försöka köpa så mycket som möjligt begagnat. Tanken är att jag ska avveckla min kub på 125l, men vi får se hur det blir med det. Lite teknisk information: Akvarium: 60b x 39d x 32h ca 74 liter Sump: 50b x 27dx 32h ca 40 liter Skummare: Bubble Magus NAC 3.5 Belysning: ? Cirkulation: ? Retur: Förmodligen blir det en Eheim Compact+ 2000 Bänk: IKEA Bestå UVC: Deltec - UV 10W T5 Auto top off ifrån fish-street Har även köpt PVC slang som är godkänd för dricksvatten, till avrinning och retur vatten på k-rauta Lite bilder, kanske inte mycket att se. Men en tråd är väl roligare med lite b…

• 61 svar
    • 9,1k visningar
  14. Hejsan jag heter Pontus Enbom och går sista året på Naturvetenskapliga programmet på Björknäsgynasiet. Som examensarbete har jag startat upp ett saltvattenkar. Efter mig så kommer en i tvåan att driva karet som sitt projektarbete och sedan kommer förhoppningsvis karet rulla på med en ny elev varje år som tar över. Det här kontot är dedekerat till akvariumet och för de som skall sköta om det i framtiden så därför kommer personen som använder kontot ändras varje år. Lite teknik: Karet är ett juwel lido 120 med juwels egna skummare för tillfället sitter det orginalbelysningen på men den kommer snart att bytas ut till en Kessil a150w. Som cirkulation så har jag en boyu wavem…

• 13 svar
    • 2,5k visningar
  15. Started by bb81,

Hej, jag tänkte att det var dags för en tråd om mitt kar. Jag kommer försöka att bli lite aktivare i forumet igen. Det har varit igång ett tag i det tysta. Roliga fakta: 112 liters eheim utan sump. 80cm lång. Belysning: key led k4 Skummare: Bubble magus qq Tunze filter box med ytavrinning och plats för mangrove och filtermedia Jebao wp10 vågmästare Befolkning: 2st clowner, Amphiprion ocellaris 1st dvärgkejsare, Centropyge acanthops 1st blenny, Salarias ramosus 1st wrasse, Pseudocheilinus hexataenia Okänt antal blandade eremiter 4 trochus snäckor 3 nassarius 1 eldräka 1 boxarräka Lps, skivor, zoas och olika anemoner* Vattenvärden har jag aldrig mätt i detta kar, jag byter …

• 2 svar
    • 2k visningar
  16. Started by Strikt,

Efter några års sötvatten, funderande, bokläsande och besök här på guiden besökte jag triton med en egenkomponerad utrustningslista. Kom därifrån med en delvis annan setup efter goda råd från Patrik "Salar" och Triton-Fredrik (stort tack för det). Startteknik: Akvarium b60 x d30 x h45 (ej sump) Tunze 9004 skummare Polario 7ml cirkulation Noname led från Triton på 36w (12w vitt och 24w blått) (kommer förmodligen uppdatera längre fram) Skåpet är från Ikea och givetvis förstärkt Kör med osmosvatten och planerar köra 8l vattenbyte/vecka. Har sedan ett par veckor systemet igång med LS, Special blend och Nite out. Väntar nu på att allt ska bli klart, fick med vad jag tror är en…

17. Started by bb81,

Hej på er, Då var man tillbaka i träsket med ett lite mindre format efter flytt och annat. Saknaden efter mitt förra kar blev för stor Karet blir nu en liten kub på 40x40x40cm Tekniken består av ytfilmskimmer, tunze nano-cleaner, tunze nanostream 6015, värmare 75w Belysningen kommer att bestå av 3 led spotar 5*3w totalt 45w led Körde igång för ca 2 veckor sedan med ny sten (gillar uppstarten), ca 7 kg och 4 kg levande sand. Prodibio start-up användes också. Planerna för detta kar blir LPS och mjuka färgrika saker (knappar, skivor) Ngn liten fisk och längre djur (städare) Här kommer lite bilder (enbart 30w Led för tillfället)

• 21 svar
    • 3,4k visningar
  18. Started by BjörnK,

Hej mitt namn är Björn och har haft mitt saltvattensakvarium i ungefär fyra månader nu. Tidigare har jag inte velat göra en egen tråd om mitt akvarium men nu märker jag att det faktiskt verkar vara rätt roligt och mycket enklare att fråga i en och samma tråd när det dyker upp funderingar. Sen blir det säkert lite roligare för er om det kommer lite bilder och en tråd man kan följa och se hur det går för mig Här kommer första bilden av många på hur det ser ut just nu

• 1 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by blackizzz,

För er som har varit med "lite längre" här på forumet är jag inte en helt okänd figur, men för ca ett år sedan försvann jag mystiskt från forumet... 16 år, saltintresserad i över 4 år, har jobbat helger i Stockholms största akvariebutik. Nu har jag dock börjat gymnasiet och då blir det mer plugg och mindre arbete, därför följer detta! Hade allting planerat (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39632-Blackizzz-ZEO-planeringstr%E5d) , men väntade på en ombyggnation (som fortfarande inte har skett). Detta fick mig att tappa hoppet lite, men nu kliar mina saltfingrar igen Försökte hålla mig borta från forumet, då jag bara blev alldeles för taggad på att st…

20. Started by elvir,

Hej alla! Jag är rätt så ny inom saltvatten, jag har haft ett annat salt kar för 2 år sen men det projektet gick inte så bra. Nu är jag mer påläst / rikare så jag kommer att göra allt rätt från första dan. Jag vill verkligen lyckas. idag har jag införskaffat mig en Aqua Medic Blenny 80L reef tank. http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium/blenny-reeftank.html Ja då ingår ju en skummare. En justerbar pump. 3 st spots led. vet inte hur bra de är men ska uppgradera lyset i samband med att koraller sätts i. Funderar på en http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-nano-60w/3110-0 och jag vill gärna ha råd samt hjälp med valet av 8000k /10000k…

21. Started by Boerboele,

Helt ny på saltvatten, så tips emottages tacksamt . Här är iallafall vad jag har igång nu, även om det finns ett större, tomt och redo för saltvatten, som kanske dras igång senare beroende på hur detta går. Detta är en Aquael 112 liters burk och började med bräckvatten (1,018 kg/m3), men nu ligger densiteten på 1,024 kg/m3 så nu kan jag vara på detta forum utan dåligt samvete . Då jag haft växtburk innan hade jag redan lite roligt att börja med, så ljuset är 150 W 10 000 K metallhalogen. Dock är det beställt en 20 000 K-lampa som är gjord för saltvattensakvarier. Pumpen är en Fluval 4plus utan patron, 1000 l/h, skummaren en Tunze Nano. I övrigt är det inte mycket tekn…

• 37 svar
    • 6,4k visningar
  22. Started by Laggeman,

Som topic lyder, funkar det att bottenborra ett RSM130? Eller kanske bakrutan? Någon som har erfarenheter av detta? Tack på förhand.

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  23. Har någon lyckats byta denna och hittat ett ersättnings relä (genomskinliga fyrkanten med massa ben i kåpan)? Har fått problem med min belysning då den inte längre stänger av ljuset, timern funkar och likaså fläktarna i kåpan och dom stängs av men inte själva belysningen. Har också noterat att natt belysningsdioderna inte heller tänds längre. Det går bra att slå av belysningen manuellt dock med strömbrytaren. Misstänker att det är själva reläet som gått sönder och behöver bytas. Verkar som att det inte bara är jag som har haft problem med reläet. Jag har inte lyckats hitta ett nytt på zoo.se eller Bioted som säljer reservdelar till RSM. Någon som har lyckats få tag på des…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by agalychnis,

Har ett RSM 130D och skall byta ut de två medföljande cirkulationspumparna (2x550l/h). Den ena har pajat och den andra väsnas. Är det någon som har ett tips på bra pumpar att sätta dit istället? Gärna med mer kräm i också Tacksam för tips!

25. Started by Ferraways,

Hej! Jag har för några veckor sedan startat ett RSM 130D kar som jag har successivt inrett med få "saker". Alla värden har varit bra och LS köpte jag väl inkörd så jag kunde snabbare komma igång. Jag har bra vattenflöde (2 eheim returpumpar) och (Tunze 9002) skummare. MH belysning för stunden, LED är på väg. Nu till mitt problem: Karet saknar original toppskiva som är ett lock samtidigt som den innehåller belysning mm. som ni vet. Pga att den saknas så avdunstar det också mera vatten än det annars hade gjort. Jag fyller på dagligen ca 1 liter... Och pga ovetskap om vad som händer, så har jag fyllt på med vanlig kranvatten så nu har jag fått kiselalger som inte börjat bubb…

• 14 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.