0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hejsan. Efter att ha läst mycket här på forumet och gjort några få inlägg så är det dags att presentera mitt lilla kar. Jag har ett standard Blennykar som fått en liten uppgradering i form av två extra lampor och några DIY LED lampor. Jag kör även med ett Deltec 10W UV-C. Jag ska försöka få upp lite bilder. Jag hade flera olika saltkar 1988-1995 men då med mest fisk och korallskelett. I början hade jag kvicksilverlampor men på slutet gick jag över till MH. Jag är mycket intresserad av LED byggen och har beställt ett 5-kanals 100W chip tillsammans med flera andra här på forumet. Jag har byggt en liten LED ramp till grabbens 70 liters plus ett bygge till en kompis so…
-
Jaha... Det är svårt att hålla fingrarna i styr ibland. Idag råkade jag köpa ett Juwel Lido som omedelbart fylldes med vatten och salt. Nu ska det få stå och dra lite och planer skall smidas. Lite oklart vad det blir för levande i än så länge men det ska åtminstone i lite räkor. Det kan jag ju inte ha i stora karet. Prio ett är att fläska på belysningen och cirkulationen. Jag tror att det blir skummarlöst så lite försiktigt får det bli fiskmässigt. Bilder kommer snart. /Martin
-
- 102 svar
- 10,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla saltisar.Jag har startat ett RSM130 som blir mitt första saltkar.Jag har haft sötvattenskar ett bra tag men alltid haft en dröm om ett saltkar. Jag har 4 växtkar som puttrar nu med C02 och PMDD och känner att jag har tid över för ett saltkar. Köpte mitt RSM i Stockholm i Tisdags på Brommazoo.Synd bara att ni killar som jag glömt namnet på inte jobbade så jag fick klara mig lite själv.Men det gick bra fick ju lite hjälp av tjejerna. Jag starta upp det på Torsdagen med salt och vatten som jag lät gå till Lördagen.Salthalten ligger på 1.023 vilket jag är nöjd med.Så på Lördagen åkte gruset i och nu idag den levande stenen som jag fick tag på här uppe i Sundsvall för…
-
- 62 svar
- 10,6k visningar
-
-
Hej Blev en comeback igen med salt,,, denna gången ett mindre burk med krav på ej synliga pumpar, sladdar, sump etc. och till slut blev valet en Red Sea Max 130 (beg. med LS). Har inte mkt levande just nu, inriktningen blir mera åt det mjuka hållet - såååå har ni Zoo's + Ricordea's så är jag intresserad Utöver det så har jag planerat en mods när jag hittat ngt som jag tror funkar och förbättrar... skriver dem som separata inlägg efterhand. ~Henrik
-
- 63 svar
- 10,5k visningar
-
-
Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort. Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma. Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera. Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag. Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen. Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån v…
-
-
- 52 svar
- 10,4k visningar
-
-
Hej! Tänkte starta upp en tråd nu om mitt Clownhotell som varit igång nu i strax över 3 år. Detta är lite utav ett projekt som har varit under ständig utveckling och jag har ännu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och känt mig helt nöjd Karet i nuläget: I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller är lite friskt blandat med sps, lps och nån mjukis. Har även en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera får vara i sumpen och härja. Sjukt skygg varelse. Såg skymten av den för första gången för bara ett par månader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen ända sen…
-
-
- 42 svar
- 10,4k visningar
-
-
Hejsan Ola här,jag är nybörjare på både saltvatten och att lägga in trådar men man lär så länge man lever sägs det.Har fått mycket hjälp av Daniel (tack) har ett juwel 120 liters igång sedan mars i år.Det har varit lite misstag i inkörningen men börjar komma igång tycker jag,är dålig på att komma ihåg namnen på koraller och fisk men, här är säkert många som kan hjälpa en.Har juwels ramp kvar sedan har Daniel byggt ett ledbygge till mig också, lånar hans skummare för tillfället då min pajat en ny Tunze är best på zoologiskan kommer i slutet av september.Ska nu försöka lägga upp ngn bild kan gå hur som helst vi får se hur det slutar...
-
Hej! Alla börjar vi någonstans och det här är min början Köpte ett RSM 130 på blocket i november 2014, märkte ganska snabbt att man vill ha större... Här följer tekniken jag huserar i dagsläget. RSM 130, uppgraderat med: Skummare: Tunze 9001 som sitter på DIY media basket 2x Tunze Silence Pump/Powerhead 1073.008 Jebao RW-4 Ocean Revive Artic T247, 120W LED Tycker jag fått till det hyffsat på så kort tid med stabila värden och friska invånare, haft främst anemoner och mjukkoraller men nu börjar jag intressera mer och mer för SPS'er. Det levande orkar jag inte skriva upp, postar förmodligen lite bilder. Kan bjuda på en första bild, tagen med mobilkamera //Axel
-
- 77 svar
- 10,3k visningar
-
-
Bestämde mig för att möblera om Hallen och då blev det en nedgradering från 112 Liter till 60 Liter ADA Opto White. Streamer och skummare som förut men lagt till Ytterfilter samt gått tillbaka till Aqua Medic led rampen. Lite att göra med kabelhärvan sedan är det klart.
-
-
- 61 svar
- 10,2k visningar
-
-
Funderade på om jag skulle starta en tråd eller inte, men jag gör det ändå. Nån kanske finner det intressant, om inte så är det ju ett bra sätt att få råd och hjälp på. Började med saltvatten i höstas och tröttnade snabbt på den burken jag hade då, teknik och underhållsmässigt hade den många brister, sålde därför av allting och började om med en ny burk som jag hittade här på guiden. Såhär såg det ut i våras. PVC är draget och skummaren på plats! AKvariet är på 120l och har måtten 45*45*60 med tre sidor i optiwhite. Grotech HAE150 skummare. Eheim 1000-2000l/h returpump. Funderade på hur jag skulle göra med belysningen och snöade snabbt in på att bygga en egen led-armatur…
-
- 97 svar
- 9,9k visningar
-
-
Tänkte att det var dags att starta en tråd om det nya akvariet som var ett måste nu när vi flyttat till ny lägenhet. Har sedan tidigare haft ett AM Yasha som jag var super nöjd med förutom att det var lite litet.. Letade länge efter ett passande kar och tittade mycket på att låta glasmästaren bygga ett men det blev aldrig av. Frugan letade upp Blennyt och frågade om det inte passade och med den nya lampan var det givet. 4 dagar senare hade frugan köpt det till mig som present Lite info om karet: 80 liter optiwhite, utvändiga mått Cirkulation: NanoProp 5000 Skummare: Turboflotor Blue 500 Ljus: Aquareef LED 50W AM egna vita skåp. Utöver detta har jag även en Vortech Es MP…
-
- 91 svar
- 9,8k visningar
-
-
Tjena! Jag heter Alexander bosatt i Göteborg och är helt novis både på forumet och saltvatten överhuvudtaget. Hade egentligen tänkt börja med ett ännu mindre kar men blev erbjuden ett RSM 130D begagnat och det verkade som ett perfekt nybörjarkar. SG verkar vara en guldresurs när det gäller denna hobbyn och ser fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och ta emot era tips.
-
- 47 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej! Startar en tråd om mitt lilla akvarium. Detta blir en nystart/återfall med saltvatten efter ett uppehåll på nästan 7 år =) Akvariet är 70*35*30cm i 6mm glas. Teknik: Maxspect Razor 120w 16.000K Tunze 6025 nanostream Tunze 3155 osmolator Jäger 75w doppvärmare Tänker försöka köra utan skummare och sköta karet med veckovisa vattenbyten. Har 8kg levande sten som fick puttra mörkt i 1 månad i väntan på att min belysning skulle levereras... Nu är den på plats så nu kör jag igång! Sniglar ska i snart...
-
- 40 svar
- 9,5k visningar
-
-
Hej allihopa! Låt mig börja med att presentera mig själv, Simon heter jag, jag är en 26-årig arkitekt från Frankrike som bor numera i Stockholm. Ingen har varit någonsin intresserad av hobbyn i min familj så jag är lite osäker kring var intresset för revkar kom ifrån haha. Ändå har det varit en passion sedan jag var 15 och jag har spenderat otroligt många timmar på alla möjliga forum. Jag har samlat enormt mycket teoretisk kunskap under dessa 10/11 år men jag har aldrig haft chansen att faktiskt äga mitt eget rev… När jag var tonåring hade jag inga pengar, sedan studerade jag och fick flytta till flera olika länder för att äntligen landa i Sverige där jag bor …
-
Nystart i mindre format Under hösten såldes 240 liters saltakvariet och det mesta som tillhörde. Ett mycket mindre kar inhandlades, ett 13 liters Dymax IQ 5 med LED belysning. En del sten samt mjukkoraller hade sparats från det gamla och resultatet blev så här efter några veckor: God Jul Och Gott Nytt År! //Martin
-
- 46 svar
- 9,4k visningar
-
-
Hej alla! Jag är rätt så ny inom saltvatten, jag har haft ett annat salt kar för 2 år sen men det projektet gick inte så bra. Nu är jag mer påläst / rikare så jag kommer att göra allt rätt från första dan. Jag vill verkligen lyckas. idag har jag införskaffat mig en Aqua Medic Blenny 80L reef tank. http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium/blenny-reeftank.html Ja då ingår ju en skummare. En justerbar pump. 3 st spots led. vet inte hur bra de är men ska uppgradera lyset i samband med att koraller sätts i. Funderar på en http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-nano-60w/3110-0 och jag vill gärna ha råd samt hjälp med valet av 8000k /10000k…
-
Startar ny tråd om mitt nya 74l kar med sump, som jag köpte begagnat av ormet här på SG. Ska försöka köpa så mycket som möjligt begagnat. Tanken är att jag ska avveckla min kub på 125l, men vi får se hur det blir med det. Lite teknisk information: Akvarium: 60b x 39d x 32h ca 74 liter Sump: 50b x 27dx 32h ca 40 liter Skummare: Bubble Magus NAC 3.5 Belysning: ? Cirkulation: ? Retur: Förmodligen blir det en Eheim Compact+ 2000 Bänk: IKEA Bestå UVC: Deltec - UV 10W T5 Auto top off ifrån fish-street Har även köpt PVC slang som är godkänd för dricksvatten, till avrinning och retur vatten på k-rauta Lite bilder, kanske inte mycket att se. Men en tråd är väl roligare med lite b…
-
- 61 svar
- 8,9k visningar
-
-
Tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd då man har en hög med frågor. Fick ett Juwel Lido "över" en dag och började fundera på att testa saltvatten eftersom det lockat dom senaste 15 åren av akvarielivet. Efter en kväll med ost, vin och SG så kom beslutet att testa väldigt enkelt...beställdes ny belysning och en skummare samma kväll. Gjorde en liten tabbe när jag blandade saltet tror jag, fick fällning så jag körde ett filter med vadd i så att det skulle klarna lite. Tänkte inte på att allt som fastnat i vadden kanske inte löst sig än när jag slängde ur den, så misstänker att det är därför Ca/Mg är lite lågt, kanske. I början av veckan fick jag hem 15kg LS, fi…
-
- 60 svar
- 8,7k visningar
-
-
Då blev de plötsligt ett nytt akvarium hemma. Hitta ett komplett i närheten så jag slog till. Tanken är att de ska bli ett sps/lps dominerat akvarium
-
Hallå, har nog inte presenterat mig något vidare på forumet förut men har hållt på med saltvatten några år möjligen allt började runt 2007/2008, lurkat i djupet här sen dess och läst på en massa med nyttig info. Jag har sedan dess rullat ett Clownhotell på 58l det snurrar på ännu men råkade komma över ett RSM 130 till ett ordentligt bra pris vilket såklart skapade en sorts nytändning. Detta var i samband med att jag flyttade, problemet med priset var att det tvunget skulle följa med en Drakfisk (Mer om den senare), så nu sitter jag med två kar. Ett varav mitt gamla Clownpar huserar med i stort sett bara levande sten sand och varandra. Det andra med mestadels mjukkoraller …
-
- 52 svar
- 8,6k visningar
-
-
Går emot strömen och skaffade mig ett mindre kar. Hittade detta för 1000kr, med lite brister men vafan! Isommar blir det självklart större igen. Bytte ner mig för det är lättare att flytta ett mindre kar Karet är uppfyllt med salt o vatten och snart skall sten,fiskar och koraller i. Följande uppgraderingar skall göras; Tunze 9001 + mediabasket och intank ( har någon beg köper jag med engång!) LED Nya fläktar Och förmodligen nya tystare pumpar. Fisk: Två pytte små dvärgdrakar Segelfenskirurg Clownfisk Gulhuvad sandvändare Filfisk Mandarin Och i korallväg allt jag tycker är fräckt!
-
- 64 svar
- 8,6k visningar
-
-
Happ, då har man fastnat i saltvattensträsket! startade mitt första kar häromdagen efter ett impulsivt akvarieinköp.. (mig i ett nötskal) tänkte att det vore bra att testa på ett mindre kar innan jag lägger ut allt för mkt pengar på större, så får vi se om man blir fast på heltid eller om intresset svalnar.. (Känns föga troligt just nu) köpte mig ett "plug and play"-akvarium, aqua medic cubicus 140l! har inhandlat levande sand och sten som nu är placerat i karet och efter mkt om och men är jag nöjd med inredningen. håller på att limma fast lite sten dock, känns skönt att säkra upp lite! meningen med denna tråd är delvis för att få hjälp med diverse frågor som absolut lär …
-
Jag tänkte att mina kollegor på universitetet skulle på se lite grönfluorescerande GFP inte bara i sina mikroskop utan också i levande organismer. Med en gammal 80-tals Sanderskummare som jag ärvt av min far och ett 50 liters f d sötvattensakvarium satte jag i slutet av november upp ett litet akvarium på kontoret. Planen: Skrivanemoner, knappar och någon mjukkorall men inga fiskar som behöver matas. Mycket låga skötselkrav alltså. Och enkel teknik som redan fanns hemma. Att det ser ut som ett labexperiment gör inget, det står i labmiljö. Tekniskt blev det: Sanderskummare med lindträstenar och ozon. Jag investerade i en ny luftpump Schego W3, en Jebao CP-2…
-
-
- 63 svar
- 8,3k visningar
- 1 följare
-
-
Jag är helt övertygad om att mitt 61 Liters Korallrev har blivit levande och liksom korallerna förökar sig genom delning.. DVS kloner!!! Först hade jag: Och plötsligt pang tjoff! Så står det här ett till!!! Man blir faktiskt mörkrädd! Och innan man vet av det står det säkert ett tredje och ett fjärde kar! Det är en invasion säger jag! Vi invaderas av Replicators i akvarieform!!! Skämt åsido så började det här som ett nytt projekt, då det började bli lite trångt för mina SPS koraller I mitt 61 liter's Rev. Så jag slog upp ett 43 liters akvarium och rev ut lite sten från revet, samt mitt Mandarin kar. Och det bl…
-
-
- 60 svar
- 8,2k visningar
- 1 följare
-
-
Jaha, då blev det ett kar till. Det är ett "Guppy" på ca 50l. Detta ska förhoppningsvis drivas i samarbete med flickvännen. Tanken är till att börja med att försöka driva upp clowner eftersom mina stora ocellaris lägger ägg hela tiden och min flickvän tycker det är så synd att dom bara ska dö. Imorgon ska jag limma BTN slimline på bakgrunden, sen i med lite vatten från det andra karet och en påse levande sand och köra en flaska bakteriekultur för och få igång karet så fort så möjligt. Men så här ser det ut än så länge efter en snabbrengöring, hade stått i Anders (a.nilson) förråd ett tag.... Hittade några biobollar och två påsar med något annat i ett av filterfacken, är …
-
- 79 svar
- 8,2k visningar
-