Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by fredrikosterby,

Var och hämtade ett kar av en formum medlem här som varit tillsalu ett tag ett aqualux 270l med sump. Karet på sin plats ☺ Fick sagt av sambon att det skulle vara svart möbel och btn slimline bakrund, jajjemen det löser vi! En tur till affären och måling har på börjats. Två omos anläggning går för fullt så vatten ska blandas och sanrt ska salt i 😀 Fisk är undanlaga på koralfisken som ska hämtas i nästa vecka. Tänker använda allt vatten från gamla karet samt sand och sten och kompletera med mer sand samt sten. Är detta någon fara? Tacksam för alla tips ☺

2. Started by ppihlstrom,

Hej på er igen, För ett drygt år sedan la jag ner mitt senaste saltkar efter en tid av av olyckor, samt vattenbekymmer, som visade sig bero på felaktiga saltmätningar, och en gradvis ökning av saliniteten till dödahavsnivåer. När jag väl fångade detta, så var allt så långt gånget, och min lust nertryckt i skorna...så jag sålde allt och köpte ett annat, lite mindre kar, och hinkade i Malawi... Allt väl på den fronten, de lever och frodas, leker och ynglar av sig, men ändå känns det i jämförelse ganska trist jämfört med det allra simplaste av saltkar, så nu, mot bättre vetande, vill jag tillbaka... Jag har då ett 180 liters Eheim…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by J_Green,

Har lagt ner mitt 3000l kar för ett tag sedan, tänkte höja nivån ett steg med mitt andra kar. Det blir på 650l plus 250l sump, inriktning stenkoraller. Nu väntar jag på dom sista glasbitarna till förstärkningen i överkant innan provfyllning, det kommer förmodligen hagla in åsikter ang konstruktionen och att det inte kommer hålla, men jag måste bara prova innan jag lägger det åt sidan för ett helt vanligt kar!

4. Started by boman,

[ATTACH=CONFIG]101074[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]101075[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]101076[/ATTACH]

• 321 svar
    • 55,9k visningar
  5. Started by jocke_ahl,

Nu har jag äntligen fått tummen ur till att efter ca 4års uppehåll skaffa ett nytt kar! Jag har alltid haft en förkärlek till RSM och har äntligen skaffat mig ett.. Och då tyckte jag det var lika bra att köra på ett 650 nu när platsen fanns. Karet har nu varit igång i 6 dagar och allt tuffar på precis som jag hade hoppats på!

• 8 svar
    • 3,2k visningar
  6. Started by Zanders,

Då var det dags igen! Kommer inrikta mig på att köra triton metoden och lps/sps blandning. Har redan startat upp burken men ska försöka lägga upp lite bilder framöver på scapen osv. Belysning 3 st kessil 360we. cirkulation 2st Ecotech vortech mp40 silent. Skummare Royal exclusive mini 200 Red Dragon3 50 watt. Mediareaktor Royal exclusive. returpump Red Dragon3 50watt. Doserare GHL doser 2. Dator Apex Neptune på önskelistan, så trött på GHLs datorer som bara strular för mig... Sump Modifierad original sump för refugium. Sump belysning 15W E27 LED Växtlampa (10 Röda + 5 Blå) (lyser lila/rosa växer grymt) Armatur till lampan hittar ni här funkar kanon. Ska bara få bort a…

7. Nu har detäntligen börjat. Efter att ha legat och väntat på att jag en dag skulle få tummen ur så är detta nu under uppbyggnad. Vad i he....e är det där. Hör jag er säga. Jag säger bara, jag gör saker på mitt eget sätt. En dag släpper jag en film om hur det hela fungerar. Detta är bara en teaser.

• 2 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Pasaputte,

Allt började med att jag hade en tråkig hemmakväll och bestämde mig för att se avatar filmen mitt i filmen kom inspirationen och det blev ett nytt rev. Akvarium: 200L Sump: 70L CTLite 2X90W Led Jebao RW8 Buble magus curve 5 Inovative marine midi reactor D&D reactor marine magic doser pump PH,KH mätare Ozone ( kommer användas vid behov) Jebao 3000DC pump SCWD squid wave sumpen har följande filtrering 1*filter strumpa --> Filter matta --> siporax -->bioballs____ 2*Skummare---> två reactor____ 3*Chaeto + mangrove + LS____4*UV+returpump Så här allt började Bänken och borrning är klar

9. Started by yRaz,

har jort en liten snabb skiss på hur ja vill ha mitt aklvarium. tänkte kolla om de e nåt specialt glas man skall ha och om nån har monterat panel och dörrar på en metall ram för som kan ge tips på hur man skall gå till vägar för snygaste resultat. sen när man vet allt de så kan man göra en ordentlig skiss och räkna på vad de kommer kosta.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Wiking,

Sedan 4 veckor tillbaka är mitt nya kar igång, en kub där måttet är 65 cm på alla håll. Bänken Tillverkad av 19 mm spånskiva, grundmålad och spacklad ett antal gånger, därefter målad med svart oljefärg. 2 stycken dörrar samt list/ram upp och nertill på akvariet kommer jag att bygga när jag får tid. Akvariet 65x65x65 i 8 mm glas och svart silikon. Det levererades med täckglas men eftersom jag inte kommer att använda dem så skar jag bort glasremsorna de vilade på. Inredning Korall grus i storleken 1-3 mm över hela botten med en tjocklek på ca 2-3 cm. Ca 5 kilo döda stenar som jag byggt vidare på. Ca 35 k LS. Teknik 2 stycken Hydor Koralia 3, totalt 6 400 liter i timmen. 1 s…

11. Started by wizz,

Efter en tids frånvaro och diverse andra projekt med renoveringar i huset så är det åter på gång med ett nytt akvarium. Bilder kommer efterhand men allt står på plats och är just nu fyllt med vatten och salt. Väntar dock hem en elektriker för att flytta ut en sepparat grupp till endast karet som skall ligga utanför Jordfelsbrytaren anledningen är att jag vill att karet skall rulla på även om allt annat skulle gå ner om ett annat jordfel skulle uppstå i huset. Kanske inte den bästa lösningen men då man har ett antal tusenlappar i levande i karet så vore det tråkigt om det skulle gå förlorat. Som sagt är det ett Max-S 400 i färgen vit som har flyttat in hos oss. Uppdat…

• 5 svar
    • 2,6k visningar
  12. Started by cheva,

äntligen i gång det blir 540 kar första sumpen på 35 liter där skomaren ska stå andra sumpen 200 liter med 50 liters vatten bytes 100 liters sten kista osmos tank på 50 liter en slask tank på 40 liter som är kopplad till skomar koppen tekniken består av Deltec TC 2560 TC / SC självren görande huvuden Deltec PF601 Kalciumreaktor 2000 liters nitratfilter 3 kanal i doserpump ATS skrobers 2 st reaktor er som är till aktiv kol eller dylikt deltec 20 w uve filter led ramp cirka 600 w TUNZE sustem i karet samtidigt vill jag tacka jonathan för hjälpen i dag

• 81 svar
    • 10,6k visningar
  13. Då var det dags igen! har flyttat och lagt ner samt sålt mitt gamla kar... Det nya projektet kom på plats igår och är ett helglaskar på 630 liter, 150x70x60 Härligt djup, men det leder till att jag måste utöka belysningen... har en razor 160 10000K och skaffar nog en till fast 16000K Det blir ingen sump till detta karet, kommer istället dela av en kortsida och köra internsump med det viktigaste, skummare, remover i filter/socka och returpump... Har även en 3kanalers doserpump som kommer köra nån form av balling i ena skåpet och andra skåpet kommer rymma en tank för påfyllning... Cirkulationen går i väntan, väldigt sugen på en Maxspect Gyre när de väl kommer... till dess …

• 37 svar
    • 6,1k visningar
  14. Started by garfish,

Hallå! Efter en tids avbrott är det tänkt att ta fart igen i saltbranchen.... Burken är tänkt att rymma omkring 300liter med sump. Kubformad? Belysning: 60 cm bred, 6 x 24watt, så burkens bred minst 60cm. Minimal teknik, så enkelt så möjligt. inga konstigheter. Tanken är konstanta vattenbyten 1 ggr/veckan ~10% av vattenvolym, runt 25-30 liter. Istället för att tillsätta en massa olika spårämnen. Ozon tillsammans med skummare. Returpump: Eheim 1260 - 2400liter? Cirkulationspump: 2 st Tunze nano 6045. Detta är tanken... Skummare: Fortfarande i ambivalensfasen, skummaren skall ej vara högre än 54cm, när skummarkoppen tas bort. (Möbelns invändiga höjd) Förslag på Skummare: D…

• 295 svar
    • 41,1k visningar
  15. Started by kladd3,

Så nu var det tags att att starta upp sitt första saltvattenskar. Meningen med denna tråd ar väl framför alt som en liten loggbok för mig själv samt förhoppningsvis ett ställe där man kan få lite tips och förslag. Om någon är intresserad:W: Som rubriken säger så är akvariet en kub på 70*70*70 ca 300 liter med en sump på ca 30-40 liter. Eftersom jag är ganska grön inom saltvatten så blir uppstarten lite lowtech sumpen bestå av en helt vanlig blast balja med skummare i. Skummare Aquacare1000v Returpump aquabee up 3000 l/h cirkulationspump Koralia 3 3200l/h Mh lampa av något slag (gammal men funkar) Ett hemmabygge till blå ljus men funkar utmärkt. Karet är köpt begagnat han …

• 247 svar
    • 30,4k visningar
  16. Started by martin84,

Då var det dags för nytt kar efter en tids uppehåll. Helglasakvarium, 60x60x60 cm, 216 liter optiwhite. Sump med osmos del, skummar del och returdel. Plus att den är utdragbar. Svetsad bänk i 40x40 profiler. Luckor i mdf. Är på lackering. Saknar en del utrustning så det kommer inte att startas än Martin

17. Started by j sjögren,

Tänkte det var dax att lägga upp några bilder på dagen inköp samt en lite bild på min chili.

• 0 svar
    • 834 visningar
  18. Started by Moose,

Jag sitter i planeringstadiet av ett nytt kar. Då jag helt enkelt saknar saltvattenshobbyn. Tanken är ett RSM 250. Då jag oftast är van vid att sätta upp karet själv och köpa allt i lösa delar så blir det en ny erfarenhet att köpa ett färdigt kitt. Vill gärna höra era erfarenheten osv. Och så har jag ju givetvis lite frågor. Väsnas det mycket? Lätt att trimma in? Är det något man bör uppgradera karet direkt med? Hur är den inbyggda skummaren? Tanken med karet sen är att det vara mestadels LPS, mycket Acans och liknande.

• 188 svar
    • 24,4k visningar
  19. Started by frepet,

Tjena! Har mest smugit omkring här på forumet till och från de senaste åren och drömt om ett eget saltvattenskar men så i slutet av sommaren kände jag att jag äntligen hade möjlighet att prova på ett eget. Funderade lite fram och tillbaka om jag skulle bygga ett själv eller köpa ett färdigt kit. Men så beslutade jag mig att första karet får bli ett "färdigt" system. Tänkte mig först ett nytt Red Sea Max 130d, men det slutade istället med ett begagnat Red Sea Max 250. Har tagit det ganska lugnt än så länge och tog ett tag innan det kom i vatten och sten. Men nu har det stått och puttrat med bara sten i ca 5-6 veckor. Nitriten har försvunnit Nitraten var för ett par dagar…

20. Started by hagbard,

Hej på er! Startar en tråd om mitt nya(info om vad finns på min profil) Köpte detta för jag vill gå upp en division i hobbyn..men stötte på patrull när jag insåg vilket jobb det skulle bli o få igång det och började gruva mig om det ena o andra...måste erkänna att jag blivit lat med åren och borde nog skaffat ett större typ plug and play som nog skulle passat mig bättre! Men men..jag hade innan byggt ett fast vitrinskåp runt år 2000 för att slå 2 flugor i en smäll..dels att frugan fick ha sin servicesamling i det samt att jag själv kunde ha ett 3 meter långt kar på det. Så det skåpet passar det jag köpte som handen i handsken tyckte jag efter lite meck dåra...puh! Men nu …

• 18 svar
    • 2,1k visningar
  21. Jaha, då har vi startat upp vårt lilla akvarium... Faktiskt vårt första akvarium, vi har inte ens haft sötvattensakvarium tidigare. Så här ser det ut när det står på plats. Så här hängde jag lampan. Jag hade funderat ut ett rev i huvudet, och byggde det i lego. Annan vinkel på min Lego-scaping. Blev inte riktigt som planerat, det var inte så lätt att hitta passande stenar, men är nöjd ändå. Jag byggde, och har ändrat om 4 gånger, men nu tänkte jag låta det vara... ett tag... Det blev 63kg sten. Vattentesterna visade: Temperatur 24º Salt 1,025 PH 8,1 Nitrit 0 Jag har beställt ett polarisationsfilter till kameran, så jag hoppas på att bli av med lite reflexer när ja…

• 153 svar
    • 21,3k visningar
  22. Started by nike83,

Så var jag igång med mitt nya projekt. I samband med att jag och min sambo har köpt en nyproducerad lägenhet, blev min lilla dröm verklighet. Det passar in med en rumsdelare för att avgränsa vardagsrum från kök. lite om systemet: Huvudkar: 622 liter optiwhite Sump: 250 liter Skummare: ATI 250 (gamla versionen med 2st pumpar) Ljus: Jag lyckades "saltvattendoppa" min T5 ramp, så nu blir det 2st Maxspect 170W Cree (fått den ena)... Cirkulation: Tillsvidare min Seio 1500 (6000l/s). När Tunze får tummen ur, så köper jag 2st 6095or Retur: Laguna 4500 Ställning: Stål med IKEA-luckor monterade. Skåpet mot väggen är också IKEA-skåp som jag har modifierat lite. Styrning: Profilux …

23. Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet? Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24 Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar. Mvh Peter

24. Started by izfisk,

Startar tråd test

25. Tänkte slänga in några bilder på min burk då jag inte har nåt annat att göra för tillfället.. NU tänkte jag plocka ner burken för att städa ur den samt ta bort massa polyper som jag inte vill ha.Då dessa bränner alla min SPS så dom inte mår bra. Och då tänkte jag att det skulle vara lite kul med före och efter bilder, Jag har kopplat in kalkreaktor igen då jag tidigare körde i flytande form. Men det funkade inte då det gick åt ungefär 1liter CA salifert i månaden.(dyrt)

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.