721-1199 liter
106 ämnen i detta forum
-
Kan inte bestämma mig. Ska beställa ett 120x120x60 akvarium (864 liter) med herbie overflow. 1 drain-rör och 1 nödrör. Klarar jag mig på 40 mm rör eller bör jag köra 50 mm för att ha 5-7 ggr turnover?
-
-
- 20 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej, jag höll till här en del för 10-15 år sedan och då fanns en kille från Eslöv som heter Markus. Denna medlem byggde ett akvarium i en källare och man fick följa hela bygget. Ett kvadratiskt inbyggt kar. Kommer ngn ihåg medlemmen/galleriet? Jag kom aldrig till skott att prata med honom och nu är det länge sedan jag såg honom
-
- 0 svar
- 479 visningar
-
-
Nya akvariet kom från Diamantaqvarium Tyskland med 2h försening på grund av gränskontroller. Bänk inne i hus med hjälp av 6 man och vagnar. Akvarium på plats i annan del av rummet. Måste tömma mitt gamla först. Så här ser det ut uppe i från. samt allt glas är Optiwhite. förutom bak det är målat. Bänken. Min lilla flicka hjälper mig Mitt gamla 720 Mark II Elektronik på det gamla så kommer det inte se ut sen. Rören till AC är pluggade. Silikon över allt i det nya skåpet. Uv på plats. filter. returpump. samt kabel samlare. även en av data fläktarna på plats. framför denna kommer…
-
Tjena alla saltisar! Efter ett mindre break på 1 år så har jag bestämt mig för att starta upp och försöka göra mitt drömkar. Jag har velat länge fram och tillbaka just för staden man bor i (Sundsvall), tycker allt är så omständligt med leveranstider osv så fort man ska göra något. Men nu kliar det lite för mycket i fingrarna så jag ger mig in i träsket igen! Karet kommer bli 170x70x60 med 2 st sumpar i olika nivåer där den minsta blir 50x40x35 och den större blir 100x40x35 Den exakta vattenvolymen har jag inte räknat på än då jag har lurat i sketchup för att försöka sätta bild på hur jag tänker. Detta för att det ska bli lättare att titta till…
-
Så, nu blev det spikat, jag blir kvar i Sverige och med det så kommer jag inte heller kunna hålla mig ifrån den bästa hobbyn i världen! Var idag och skrev papperna för en ny lägenhet jag köpte i Linné och planeringsfasen påbörjas på nytt! Var många lägenheter man kikade på innan man hittade rätt, flera föll bort pga brist på bra plats för akvariet..... Då jag känner kub i denna storleken inte riktigt är något för mig så går vi tillbaka till "standardmått". Denna gånger blir det ett visningskar på ~700 liter (160lx65hx70b, eller 165x65x70)) med tillhörnde sump på runt 200liter. Kommer med all sannolikhet köra med en balkong för att få ut så mycket som möjligt av ytan. Nu…
-
Dags att starta min första akvarietråd. Saltvattensresan har varit lång och krokig I sommar blev det flytt till radhus och stora akvariedrömmar väcktes till liv mao håller ett Percula 120 på att avvecklas. En 1 år gammal burk inhandlad av en skön kille som kroknat och behövde lägga ner. Det blev en burk på 200x80x70h med tillhörande ställning i stål och sump. Det inhandlades även en RE Supermarine 200 plus lite snygga LS och enstaka koraller. I skrivande stund håller jag på och ljudisolerar underskåp och planerar för att det skall bli så snyggt som möjligt. Tråkigt jobb men som man förhoppningsvis inte kommer ångra sen. Vid flytten var oturen …
-
-
- 116 svar
- 17,7k visningar
-
-
hejsan! jag tänkte presentera mitt nya kar på 980 liter plus 240 liter sump. (niki68`s gamla kar) karet är 200x70x70 3 sidor optiwhite och sumpen är ett vanligt eheim mp kar från hornbach på 240 liter. bänken är en Nilo blue aliminium med höjden 90cm och 6 stycken ben. Teknik: Cirkulation: 2 stycken jebao rw20 som cirkulation blir det tycker jebao känns riktigt bra för priset dem kostar. Skummare blir en coral box cloud 9, fick den för ett bra pris mot att jag gör en recension av den . Returpumpen är en jebao som pumpar 6000 liter i timmen. belysning blir två stycken maxspect razor 160w till att börja med, kommer köpa två stycken till när jag har cash inriktningen i …
-
-
- 37 svar
- 6,3k visningar
-
-
Hej alla vänner nu tänkte jag det var dax att starta upp en tråd om mitt nästa kar som nu står på plats i sitt akvarie skyffe Karet är på 1125L alu med måtten 250Lx75Bx60H karet kommer vara ett väggakvarie. Kommer köra en sump på 180L i början för att testa med en avrinningsbox. Kommer köra ett 100L som påfyllingskar. Ljuset är inte bestämt vilket jag ska använda men lutar åt kombi mh/t5 med 12st 54W rör och 3st 150W mh. Om det blir för klent får jag lägga dit några fler rör. Då rummet karet står i är litet med funktionellt vill ha inte ha för kraftiga mh pga värmen. Innan karet startas upp ska jag limma om det och täcka alun mot saltstänk me…
-
Jaha, efter några års paus pga barn och mycket jobb med firman, så är det äntligen dags att köra igång igen! Uppbyggnaden är som följer: 720L (Min gamla burk) 6st Mazarra P-series (vill nog ha två till eller två st spottar av något slag) Två st Tunze skummare de stora (Eftersom jag inte kan få till ytavrinning) Två st Tunze turbelle á 3000L/h Två st Tunze 6095 á 9500L/h med intervall Zeo reaktor med Jecaud pump á 3200L/h Jag kanske kommer köra sump men har inte bestämt mig för det ännu... Då får jag bort skummarna ur akvariet Automatisk vattenpåfyllning sköts gm Tunze watercontroller och osmos kopplat direkt på köks kran. …
-
- 0 svar
- 926 visningar
-
-
2008-07-10 Då är det dags för mig att presentera mig och mitt nya akvarieprojekt. Eftersom jag jobbar på Zoogiganten i Lomma har en del av er redan träffat mig IRL medan ni som vill följa med på resan om mitt akvarie kommer att se mig här lite då och då på bilderna skulle jag tro. Efter 10 år med mitt 1000L´s så är det alltså snart dags för att starta mitt nya kar på ca 3600L, men jag kommer att ha ca 3200L vatten i systemet. Vi har renoverat vår nya gård ute i Flädie strax utanför Lund i Skåne i snart 5 månader och det börjar nu att se ut som ett hem där vi ska kunna leva och kunna se på akvariet under kvällarna då vi släcker TV´n och bara lyssnar på musik, dricker vinoc…
-
Tjanare derude i det Svenske Kort om mig selv bor jeg i Tyresö i Stockholm, og da der efterånden er mange af dem man springer på i saltvandsbutikkerne har spurgt om jeg har en profil på denne side tænkte jeg at her måkse er lidt mere liv end på den Danske hvor jeg plejer at husere. Jeg startede med et 140 liters som efter 2 uger blev opgraderet til 575, fruen var ikke begrejstret for Discus længere og ville hellere at vi skulle have salt. 3 år gik med at bygge op dette 575 liters og i somres (2012) flyttede vi så til landet (Tyresö) og her var der en lille garage til mig og min hobby nr 1 Ja det var dag 1 i det nye hus Det er her…
-
Nu börjar det ta sej här hemma nytt kök nytt badrum nytt vardagsrum mm så nu i vinter ska renoveringen flytta ner ett steg, tillmin källare där ska jag renovera en tvättstuga och ett badrum och "MITT" rum bio/akvarie rum. akvariet ligger iförsej rätt långt ner på listan men det är roligt att planera. där av tängte jag dela med mej av mina planer som förmodligen kommer ändras 100 gånger =) Men några saker är spikade det är tex att där skall byggas ett akvarie ner och att det skall vara ett vingkel akvarium.. karet kommer jag bygga själv genom att jag kommer köpa två kar som jag skär isönder för att sedan limmasihopa till ett kar. var lite sugen på att beställa hemm dessa…
-
-
- 264 svar
- 47,2k visningar
-
-
Efter 12 år så havererade systemet (old tank syndrom kanske, vet inte riktigt). Så har jag byggt om ,efter Triton Lab metoden. Halva sumpen är numera tänkt som ett refugium mm, har även köpt en returpump på 12 000 l i timmen. Har även tänkt lite nytt när det gäller huvudakvariet, betydligt mindre sten och att alla glasrutor skall gå att komma åt för rengöring ( ser mycket snyggare ut). Den högra revpelaren är färdig (lite småstenar bara kvar att lägga dit utefter botten) den vänstra är bara grunden ditlagd, har en tunna med levande sten som jag skall bygga med. Tänker också köra med några få centimeter sand på botten. Skickat från min iPad med Tapatalk
-
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tjenare alla. Startar upp en tråd om mitt nya bygge. Har hållt på nu i fem år med saltvatten, började med ett kar på 325l som jag köpte begagnat och insåg snabbt att detta var för litet så det blev ytterligare ett byte till ett kar på 575l som jag kört nu i 3år. För ett par månader sen så började saker att hända, regeringen ville att vi skulle renovera vardagsrummet där även mitt saltkar står.. Vilken fördel det blev för mig :-) Jag föreslog en ny placering av akvariet som frun tyckte var kanon. Men möbeln passade ju inte riktigt in i det nya konceptet, som enligt frun skulle vara vit!! Fick då läge att släppa bomben, nämen lilla gumman jag kanske skulle ta och beställa e…
-
- 861 svar
- 92,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej ny här på forumet Har pysslat med diverse sötvattenfisk ett par år men efter jag startade mitt första lilla salt 250l shallow reef nyligen tog jag ett stort beslut och sålde av allt i fiskväg och idag började jag min resa mot att mitt största kar ska konverteras, Karet är 200x120x60cm (LBH) Måtten har anpassats för att husera stingrockor men verkar va dugliga mått för salta blötdjur också. Då jag desvärre har en övre budget bygger jag efter att köra fisk endast ev kommer jag ympa in Ls men annars blir det död sten för hela slanten. inga koraller kommer prioriteras då jag vill ha stora korallmumsande fiskar kommer dock anpassa allt så om jag ångrar mig i framtiden k…
-
- 40 svar
- 6,3k visningar
-
-
Jag har ett gäng acropora som jag inte har en aning om vad det är för några, har försökt kolla på diverse sidor men blir bara mer förvirrad. Nån vänlig själ som har koll? Acropora 1 Acropora 2 Acropora 3 (Millepora, men ändå inte) Acropora 4 (väldigt stora koraliter och polyper, korallen på bilden är 25cm hög) Acropora 5
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Börjar änligen komma någon vart med den nya burken. Har en plannerstråd som kommer uppdateras eftersom nya delar blir färdiga plus lite DIY lösningar.. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium Kommer att köra samma inrikting som innan men ska ta fulla steget till zeovit. Det blir sps,lps och lite knappar. Hårdvara 754l Helglas Optiwhite (tre sidor) akvarium (pentagon) 240l Sump Med ATO-del på 40 liter Hemmabyggt ledljusramp med ca 1000w Fullspectra ljus 15st Royale blue 10w 10st VB 420nm 3w 10st RGBA 10w 4st RGB 40w 12st cyan 11st lime 570nm 4st Dreamchip 100w Returpump Waveline DC4000 (Dc pump…
-
Köpte mitt första saltkar i Augusti -14, bytte till ett 330 liters i oktober och i mars -15 vart begäret för stort så då beställdes ett nytt Det nya vart 180x70x70 med ytavrinning i mitten och 12mm Optiwhite glas samt en sump på 130x50x40 i 10mm glas. Allt beställdes ifrån Diamantaqaurien och det var väl lite strul men det löste sig väl och nu har det varit igång i 2 veckor. Följande teknik är nedpulat: 2 st Ecotech MP40 Quietdrive Ghl profilux ex3 med ecotech styrning och Temp/Redox/Ph probes samt påfyllning av osmostanken. Ghl Doserpump 4 kanaler Aquael 150w x3 doppvärmare Jebao DC6000 Returpump Jebao DC12000 För filtereaktorer Nyos Quantum 160 skummare Theiling roller…
-
- 13 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej här är mitt senaste akvarieprojekt ca 800 liter botten är 150x80 med två vinklade hörn i framkant med sidorutor 60 cm, höjden är 72 cm med ca 67 cm vatten höjd. Ytavrinning. Akvariet är inbyggt i en alkov i lägenheten. Börjar med en bild från idag, jag har bilder av byggandet och mera detaljer i kommande inlägg.
-
- 37 svar
- 11,3k visningar
-
-
Startar en liten tråd om mitt nya bygge som kommer att få ta form under en längre tid då tid och pengar går åt till så mycket mer Akvariets är i formatet 2300x650x650mm och det ger ca 970L + en liten sump på 180L och ev en liten tank för fraggar eller ett refugium för alger och så. Teknik kommer att köpas in allteftersom man gör fynd eller bara ger sej den på att den ska jag ha Ang belysningen har jag inte en susning på vad man ska kunna få ihop men lutar åt en diy led lösning då man kan bygga på lite som man vill. Och vad ska då gå i tanken...jag gillar en blandning av lps och olika mjukisar och om det bär sej bra så kanske lite sps:er men det får tiden utvisa. Så allt…
-
Huvudkar 1400l ( 250*80*70 lbh ) 972w led Sump 507l (150*65*52 lbh ) ( har en del som fraggkar , 108w led ) 100l vattenbytar tank 130l fraggkar ( 4*24w T5 ) 200l refugium ( 150w mh 6500k lampa )
-
Det är väl dags att lämna projekttråden. Allt är väl inte klart, men det mesta är nu up and running. Skall skriva en ordentlig resume, men så länge kan ni få ett par bilder på min kryptofugium/refugium-kombo
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Håller på att flytta till hus, och planerna är i full gång hur akvariet skall se ut. I nuläget är planen på systemet följande: Visningskar: Ca 800 l beläget i "relax-rum" i källaren. Rummet är ca 12 m2 och blir i allt väsentligt en jäsaravdelning där man kan sitta och njuta. Sumprum: Vägg i vägg med relaxen ligger en stor tvättstuga, och där tänkte jag dela av ett sumprum. Kommer att innehålla följande: Sump ca 350l med rejäl skummare och returpumpar. Kalkrekator bredvid System för vattenpåfyllning och kontinuerligt vattenbyte via litermeter III. 3 st doserpumpar sköter top of, dränering av gammalt vatten och påfyllnad av nytt saltvatten. Planerar att byta ca 10% i vecka…
-
Så nu är det dags att starta tråden om mitt nya system som är på G!! detta system planeras vara igång nån gång under kommande år då jag inte är så bra på att skriva och förklara kommer jag uppdatera med bilder hur projektet fortskrider. kommer bli ett system på över 1200L. kommer ha 3st 32mm genomföringar samt 1st 40mm. Möbel träkonstruktion täckande från golv till tak kommer målas i samma färg som vggen för att smälta in. Huvudkar 1650Lx900B700H (möjligen 650H inte beställt ännu) så karet blir på ca 1040L sump ej bestämt än med blir på över 160L för att få plats med diverse godis. inriktning: SPS/LPS Belysning: ecotech radion Skummare: grotech hea200s returpump: 2xehe…
-
- 432 svar
- 70,3k visningar
- 2 följare
-
-
Efter en del påtryckningar känner jag att det är dags för en presentation av min salta vägg. Jag har suttit här under ett par år och läst om alla vackra kar. Har lärt mig en hel del om hur man gör och än så länge klarat mig från katastrofer och massdöd. Jag har gått den långa banan som så många andra. Provade på ett kar med salt för 35 år sedan men alla som var med på den tiden vet att detvar svårt att lyckas då. Byggde en stor skummare och hade en hel del fisk men de blev sällan mer än 6 månader innan de drabbades av något och dog. Har haft det mesta i akvarieväg. sköldpaddor, Sällskapsfisk, Malawi, Tanganyika, och en hel del Discus. Konverterade min discusodling till s…
-
- 74 svar
- 15,3k visningar
-