Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Jurgonh,

Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?

• 4 svar
    • 866 visningar
  2. Started by knabbuziak,

Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…

• 0 svar
    • 866 visningar
  3. Started by MickeP,

Någon kunnig som har en rimlig förklaring? Jag har lite huvudbry med mätandet av mitt Calciumvärde. Problemet: Med Salifert test får jag 260 ppm. Med Red Sea Pro test får jag också 260 ppm. Men testar jag Salifert-testet mot FM Reference Solution så får jag 230 ppm (den ska vara 422 så jag borde ju fått i närheten av det). Så vilket ska man lita på? Red Sea Pro har jag haft ett tag och vet inte expiration date på men Salifert-testet är tämligen nytt med expiration under 2017. Frågan: Ska man lita på Salifert och/eller Red Sea Pro för Calcium eller finns det andra som anses bättre? Om Salifert visar 230 på referensvätskan som ska vara 422, men 260 p…

• Gilla
    • 23 svar
    • 5,9k visningar
  4. Started by Joar,

Använder idag Tropic marine pro och tycker det fungerar bra. Nu har jag tänkt att öka mina vattenbyten och tittar om det finns något annat märke som är mer prisvärt? 720 kar med mest fisk, bytet idag ca 80 liter i veckan. Tänkte pröva med 200 liter per veck under en period. No 3 ca 30 Po ca 0,2 Jo jag matar en del del! Idagsläget kostar TM 1100kr för 25 kilo Aquaforest reef har ett hyfsat pris och även funderat på instant ocean. Vad tycker ni? Några förslag på annat märke Joakim

• Gilla
    • 3 svar
    • 800 visningar
  5. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

hej allihop kh ligger mellan 13 och 14.... antagligen för högt eller hur? ska jag göra några vattenbyten..är det det bästa sättet?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Julgran,

Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…

7. Started by wrang,

Varför har vissa märken utav ozonapparater en luft tork innan enheten Fördelar, nackdelar

8. Started by andreassofus,

hej! nu har jag fått hem några nya tester från salifert och till min fasa upptäckte jag att instruktionerna var på engelska och min engelska suger, förstår väl ungefär hur man ska göra men jag är inte säker så nu undrar jag om det finns något ställe på internet där man kan ladda ner instruktionerna på svenska? eller om någon kan tala om hur man ska göra. testerna är fosfattest, magnesium och kalciumtest mvh Andreas

• 6 svar
    • 932 visningar
  9. Started by jupiter,

hejsan! skriver inte så ofta här på forumet men läser desto mer. nu tänkte jag att jag kanske kan ha något att komma med som hjälp till några av er med betoning på kanske. fick med vid en inköpsresa lite calcium och magnesium i stora hinkar + en länk från reefkeeping där det finns recept på hur man skall blanda detta. vet inte själv om jag kommer att använda det, har heller inte läst det så noga men jag har en fått det översatt på svenska om det finns intresse av detta så får ni gärna maila eller pm'a mig så kan jag maila det. tror inte att jag får publicera det här då jag inte har kontrollerat om det är okej http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php//jonata…

• 2 svar
    • 741 visningar
  10. Started by wrang,

Skall precis börja med Grotech Ballings system. GroTech kH+Ca 1,2,3 Är det någon som kör med detta idag eller har gjort innan. Behöver lite mer hjälp ang detta Enligt deras doseringar så skall flaska 1 & 2 doseras lika mycket Har jag fattat rätt att man tar 10ml per 100liter vatten och vecka? Skall man dosera kH + Ca 3 direkt i osmosvatten behållaren eller rätt ut i akvariet?

• 15 svar
    • 3,3k visningar
  11. Started by gladiator,

Strömmen har vart borta i 11 timmar i karet ! Vad ska jag göra ? Vattenbyte eller syresätta vattnet extra ? Fiskarna andas väldigt snabbt... Tacksam för snabba svar..

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  12. Jag använder Tropic Marins ballingsalter som man blandar i 5 liter vatten. Utöver det tillsätter jag Tropic Marins Coral Elements A- och K+, Mrutzeks Aminosyror, strontium och jod till karet. Min doseringspump har 3 kanaler så de upptas av ballingvätskorna. Nu undrar jag om jag kan blanda ner någon av de andra vätskorna i någon av ballingbehållarna för att slippa dosera dem manuellt?

13. Started by Gnarkill,

Vad skall man göra åt dietriusen? jag får sånna mängder med skiten på stenarna och då menar jag över hela stenarna hela tiden? och jag har bara 2 fiskar. Mvh/tom

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by Speedster,

Om "någon" skulle ha doserat lite högt magnesium i sitt akvarie, typ nära 2500 mg om sailifert testet fungerar som så att man kan öka på skalan själv genom en spruta till av regens 3. Någon kemikunnig som kan berätta hur dåligt detta är och vad det innebär? (Itailian reeftank är ju en sak, men detta blev nog lite löjligt mycket.)

15. Started by Anlu,

Hej, Ni som kör med balling light vad har ni för förbrukning av saltlösningarna? Normalt blandar man ju i fem liters dunkar men jag skulle om möjligt vilja ha lite mindre dunkar men då är ju frågan hur mycket som går åt. Jag vill ju inte hålla på och blanda nya lösningar stup i kvarten. En gång i månaden tycker jag känns som rimligt. Jag vet att förbrukningen beror på storlek av akvarium och hur mycket koraller man har. Ge mig en uppskattning. Jag har ett 400 liters kar och kommer göra en mix av LPS och SPS så ett ganska normalt revakvarium.

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  16. Om jag förstår det rätt så odlar man gynnsamma bakterier i biopellets reaktorn. Betyder det då om man har en tillräckligt stor biopellets reaktor att man kan minska antalet Levande sten eller till och med köra utan någon sten alls?

• 1 svar
    • 2,3k visningar
  17. Started by PeterG,

Hej alla Undrar om någon provat det lågprissalt från Kina som decocean i Köge säljer. Tacksam för åsikter Peter

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by Vidofner,

Fick tillbaka mätresultat från tyskland (triton-lab.de) och det sa bland annat att jod var ganska lågt. Runt en femtedel av vad havet har (13 µg/l istället för 60 µg/l). Nån som har buffrat sitt jod förut och kan rekommendera jodtest samt medel för att buffra det? På drakfisken ser jag att de har saliferts jodtest samt att de har KZ Jod komplex och något som heter Prodibio Iodi+ något att ha?

• 18 svar
    • 2,3k visningar
  19. Started by akejan,

Är detta bra? Hur gör jag för att höja det? Jag matar ganska så sparsamt.

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by Sador20,

Hej i värmen! Fråga kring termometrar och deras precishet!! har en aquamedic twin controller som varnar att de är över 30 grader i akvariet. samtidigt har jag en juvel digital mätare som visar 26 grader??? vilken ska jag gå på eller ska jag ta ett medelvärde??

• Tack
      • Gilla
    • 32 svar
    • 5,2k visningar
  21. Started by Dimorb,

Har använt ATI i många år och är förnöjd så långt men irriterar mig på att diverse inte finns på lager titt som tätt och har därför sett på andra tillverkare. Grotech fångade blicken då deras produkter är cirka hälften så dyra - uppger samma koncentrationer på lösningarna - som ATI. Undrar därför om någon har använt dem båda och kan ge lite info och erfarenheter.

• 1 svar
    • 519 visningar
  22. Started by jupiter,

hej kollade för skoj skull ph värdet på osmos vattnet och det var under 6 är det någon mer som får så surt vatten efter osmosen? testade två gånger med samma resultat. för i mitt kran vatten så låg det på 8,5 och samma i akvariet. mvh peter magnusson

• 17 svar
    • 4,8k visningar
  23. Started by barneth,

Hej! Har efter ett par prover och lite tillsatser nu kommit fram till att jag kanske borde göra något, vad? Mina värden: Salt 1.022 Ammonium 000 Posphate 000 Nitrate 000 Calcium 390 ppm Magnesium 1200 ppm Eftersom min Elektroniska PH-mätare inte funkar längre så kan jag bara gissa mig till PH med hjälp av stickor och det är kanske inget av intresse, just nu. Jag kommer nu att försöka tillsatta lite salt för att komma upp till 1.023. Sedan kommer jag att försöka höja Kalcium och sist Magnesium, om det nu behövs när saltet kommer i ordning, vad tror just du?

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  24. Funderar lite på hur länge ett saltkar typiskt kan klara sig vid strömavbrott utan nämnvärd negativ påverkan på ekosystemets olika innevånare? En timme, två, fem, tio, mer?? Förstår att det beror väldigt mycket på belastning, arter och en hel del annat, men om man antar att vi har ett kar i storleksordningen 1000 liter som inte är vare sig extremt högt eller extremt lågt belastat, som bebos av "normalsvåra" arter och som snurrar på med bra värden, hur långa strömavbrott kan man då kalkylera med att klara med hyfsat stor säkerhet? Om man skulle tänka sig att installera någon form av reserv- eller batterikraft som tar över vid strömavbrott, vilka apparater skulle ni då prio…

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by Ferngren,

Hej alla! Jag håller på med Balling Light och använder Fauna Marins ballingsalter. Nu har jag tyvärr råkat ut för att min bikarbonat, som reglerar KH-halten, tagit slut och det kommer inte att räcka över helgen. Jag har ringt Triton, som säljer dessa produkter här i Stockholm ,och de har slut på dessa för stunden. Är det någon som kan ge mig ett förslag på var jag kan få tag på detta eller något substitut?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.