Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
I tråden kalkmixer önskade en medlem att vi öppnade en ny tråd angående Balling på nytt. Jag kan nu tyvärr inte hitta vem de var, men enligt dennes önskan, så startar jag denna tråd därför. de finns många frågor rörande balling, o mkt erfarenhet. En del har en historia att berätta, en del är igång att starta upp, o en del funderar fortfarande på valet mellan kanske balling o reaktor. Därtill har en del frågor stötts o blötts angående doseringar, behov an NaCl fritt salt eller ej, samt den ngt modifierade ballingvarianten som går under artistnamnet "balling light". metoden intresserar mej eftersom den i alla fall rent matematiskt är klockren, utan restprodukter, och med en…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har fallit för den mördande reklamen att ultralife är ett "görbra" preparat. Vet nån lite mer om detta..de är ju nån sorts lera...men vilken? o hur funkar de mer exakt? finns de ngr nackdelar med preparatet? Som jag fattat de o gissar mej till en smula är att leran är organiskt material som till sej binder oorganiskt ammoniak/nitrit/nitra/fosfat, o därmed gör de sen möjligt för skummaren att skumma ut dessa näringsämnen... Jag har ju ett nystartat kar med allt vad de innebär i en viss svårighet att hålla nere näringsämnenna i början, varför jag använt detta preparat lite sporadiskt sen starten. tacksam feedback från er som vet mer om detta. Mvh Jonas
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Funderar vad de menar med denna text om man läser om grotechs ballingmetod lösning 3 http://www.grotech.de/ENGLISH/index.php?c=1&s=khca1-2-3
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej kollade för skoj skull ph värdet på osmos vattnet och det var under 6 är det någon mer som får så surt vatten efter osmosen? testade två gånger med samma resultat. för i mitt kran vatten så låg det på 8,5 och samma i akvariet. mvh peter magnusson
-
- 17 svar
- 4,7k visningar
-
-
Håller på och pysslar med min bänk och behöver "täta" mellan stålställningen och bottenskivan med några fogar. Har wurth svart silikon hemma, dock är det antimögelbehandlad. Vad tror ni?, kan jag använda detta?, det kommer inte vara mer än några strängar och inte ha någon kontakt med vattnet. Kan det giftiga i siliconet överföras via luften?
-
- 0 svar
- 629 visningar
-
-
hejsan! skriver inte så ofta här på forumet men läser desto mer. nu tänkte jag att jag kanske kan ha något att komma med som hjälp till några av er med betoning på kanske. fick med vid en inköpsresa lite calcium och magnesium i stora hinkar + en länk från reefkeeping där det finns recept på hur man skall blanda detta. vet inte själv om jag kommer att använda det, har heller inte läst det så noga men jag har en fått det översatt på svenska om det finns intresse av detta så får ni gärna maila eller pm'a mig så kan jag maila det. tror inte att jag får publicera det här då jag inte har kontrollerat om det är okej http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php//jonata…
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
I Jonas(sillens) tråd om alkalinitetsbekymmer har ämnet ekonomi tangerats. Där har vi diskuterat dom rent ekonomiska fördelarna med de ena eller de andra alternativet. Då ämnet där var OT startar jag en ny tråd här. Magnus(tropfrog), avslutade med att publicera precis den artikel jag tidigare referade till, där en erfaren akvarist gör kostnadsjämförelser mellan olika alternativ. Där drar han en mkt ungefärlig gräns vid ca 400 liter, där man ovan detta anser balling bli rejält dyrt, o kalkreaktorn instället lönar sej. Magnus har ju rätt i att även vid mindre akvarium, om dessa löper under en lång tid, så kan de till slut löna sej även där med kalkreaktor. Dock tar de där …
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag har nu börjat en seriös satsning på att få rätt nivå på dessa värden som samtliga lagat låga efter sommaren. Jag har fyllt på Mg i form av Saliferts pulver, Ca i form av Saliferts vätska och KH i form av Saliferts KH + pH buffer. Jag har en kalkreaktor som går parallelt med detta men räknar med att jag måste tillföra för att komma till relativt bra värden. Värden 07-10-06 Ca 340 KH 6,7 Mg 1170 Värden 07-10-08 Ca 370 KH 7,4 Mg 1140 Värden 07-10-09 Ca 390 KH 10,9 Mg 1110 Ca och KH stiger bra även om det gick lite väl fort med KH det senaste dygnet. Det har bildats lite cyanobakterier under denna tid också även om jag inte vet om det har något sammanhang. Jag tycker dock…
-
Jag tänkte börja tillföra kalkvatten till karet manuellt, det vill säga blanda för hand och dutta i. Jag har en instruktion hur jag bör gå tillväga men undrar om någon har erfarenheter av att göra på detta sätt?
-
- 37 svar
- 5,1k visningar
-
-
det är så att jag fick ta ur min algmagnet idag då den hade totalt pressats sönder av magneterna som sitter inuti, dom hade vittrat sönder helt och hållet och vatten har läckt in under en tid misstänkter jag. kan alla dom metallerna som finns i magneten gynna alger? för jag har börjat fått tillväxt av gröna skit alger sedan en tid tillbaka så jag undrar om det kan finnas nåt samband där..?
-
- 18 svar
- 2,6k visningar
-
-
Ni som kör med brännvin i tanken, är det detta som borde anses det renaste "boa" har att erbjuda, tillräckligt för våra behov?
-
Tänkte höra om det har någon betydelse om vattnet som man fyller på med är hårt eller mjukt?
-
- 26 svar
- 4k visningar
-
-
skulle vara intressant att få reda på hur det ligger till med nitrit och saltvattensfisk,en del här som anser att det inte är skadligt,efter egna erfarenheter blir fiskarna i mycket sämre kondition av nitrit,dör dom inte så drar dom på sig sjukdomar.tycker att detta är en fråga som är mycket viktig. speciellt för nybörjare som läser här och tror det är ok. med nitrit i vattnet.
-
- 119 svar
- 12,6k visningar
- 2 följare
-
-
Norberg ! Här kan du se skillnaden som vi pratade om..
-
- 90 svar
- 9,5k visningar
-
-
Hej! Har ett litet bryderi nu när jag börjat använda pulvertillsatser för Ca,kh och Mg... var skjutton ska jag tillsätta det för att det inte ska flyga ut korn och lägga sig på korallerna? Har ju ingen sump utan häller det i ytavrinnignen nu vilket innebär att en del flyger ut i karet direkt. Nån som har en smidig lösning för hur man kan få det att hållas kvar där medans det löses upp(utan att stänga av pumpen)?
-
tycker detta är ett intressant ämne kan vi lita på nitrattest överhuvudtaget eller ska vi eller ska vi :utläsa inget utslag eller utslag ,och nöja oss med det?
-
- 21 svar
- 2,9k visningar
-
-
äntligen är jag igång med mitt första saltkar, karet är 570L men en självbygge bakgrund och 30KG LS. Nu undrar jag om det är bra och spruta in luftbubbler med hjälp av en luftslang och en pump i karet (kolla bild)? det funkade bra med mina malawis som jag hade i samma kar. http://img502.imageshack.us/my.php?image=dsc00228vi7.jpg
-
- 4 svar
- 950 visningar
-
-
Är det många av er som kör med detta? Bruksanvisningen gällande doseringen är inte något konstigt, men hur ofta ska man dosera. Ger det någon effekt?
-
- 3 svar
- 904 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av Clear-Flow superconcentrat bakterier och har koll på om det skulle kunna funka bra tillsammans med Zeovith/Ultralith metoden ? http://www.aquaculture.ch/product/biotreat/clearflo.html Mvh Johnny
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag doserar sedan en tid tillbaka kalciumhydroxid i osmosvattenbehållaren men det är i princip omöjligt att få det att lösa upp sig. Det formar sig bara till små kulor som rullar runt på botten. Manuell omröring ger ingen skillnad...
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Vad ska jag göra nitritvärdet är för högt i mitt nya 720l Hur giftigt är det egentligen för fiskarna ? Hur länge klarar de sig. jag har slagit i en precultur för 800l och tänker byta endel vatten ?tacksam för svar snabbt! Anders
-
- 6 svar
- 4k visningar
-
-
Hej jag har köpt en begagnad R-osmos aquatic nature 120 och när jag kopplar på vattnet så droppar det bara lite ur slangen där det ska komma rent vatten. Jag har ingen erfarenhet av osmos innan men jag tycker man borde få lite mer än bara nån dl på en timme annars blir det ju väldigt dyrt att ha den stå att rinna flera dar och det tar ju en stund att få till 300liter till mitt kar. kan det va något filter eller nått som e stopp i eller kan de va nått annat problem /Andreas
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
tjenixen har en lite fråga om Nitrat jag har mätt mitt kranvatten här hemma på nitrat och kan inte få fram en tendens till mätbart nitrat i och nu undrar jag ju självklart om jag då inte kan få ner nitratvärdet i karet med vattenbyten , tycker ju själv att det borde gå men kanske så blir det nitrat i vattnet när man blandat i saltet eller?
-
- 2 svar
- 939 visningar
-
-
Hej Som en del vet så är mitt deltec igång sen 10 dar. Från början låg KH på 12 o calcium 420, Mg 1230, med reefcrystal. Dvs bra värden, men kanske ngt högt KH. Efter en dryg vecka låg KH på 9 o calcium på 395. Jag har nu tillsatt enbart kalciumklorid först för att uppnå helt balanserade värden, innan jag startar balling med balanserade tillsatser. Nu ligger calcium på 420, o kh kvar på ca 9, dvs helt balanserade värden. Därför tänker jag nu börja med exakt samma mängd från alla tre flaskor. men nu till min fråga: Jag vet att de bör gå minst 10 minuter mellan att man tillsätter calciumklorid o natriumvätekarbonat,för att undvika utfällning. Jag har groteckpumpar, så jag…