Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Vet inte om jag ställer frågan på rätt sida i forumet? Men iaf. Som titeln lyder. Vad är det för skillnad på omvänd osmos och vanlig osmos? Ska nämligen inhandla ny snart så jag skulle vilja veta vad skillnaden är och vad folk har för erfarenheter? Tack på förhand. Mvh Sebbe
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Har haft problem med koraller sedan start, dom dör helt enkelt efter ett tag. Skickade ett vattenprov till Triton, och jag har OK värden förutom Barium. Så min fråga hur kommer man tillrätta med det ? doc.pdf
-
-
- 24 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej alla glada! Fick precis en uppenbarelse och tänkte dela med mig av den och se vad ni tycker / tror om den Jag bytte för några veckor sedan mitt akvarium mot ett större. Jag gick från ca 50Liter till ca 110Liter. I samband med mitt byte så slängde jag min gamla sand och satte i ny sand som jag hade kvar, jag tvättade den redigt innan! Här var jag lite slarvig och dålig som inte kontinuerligt mätte mina värden då de varit så stabil i mitt gamla och eftersom jag inte tillsatte ny sten eller nytt levande förutom några enstaka sniglar så tänkte jag what the heck. Jag skjöt upp mina vattenbyten också då jag i flytten praktiskt taget gjorde en ca…
-
-
- 22 svar
- 7,7k visningar
-
-
Hej Finns det någon som har god idé hur man blir av med cyano? Sitter här och letar på företagsakvariums hemsida vad som kan vara bra. på vissa ställen har jag hört att ett kraftigt uvcfilter ska hjälpa. Vissa pratar om nitrat värdet. Sen finns det red slaim remover och andra medel. en del säger att bättre belysning ska hjälpa.... om man ska ha upp enbart nitrat värdet finns det något medel för det? Har ni några goda råd mvh Pelle
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 916 visningar
-
-
Hej Är det någon som använder, tillsätter, sk "magnesiumgranulat" i sin kalkreaktor ? Någon som har erfarenhet av detta ? Var man kan köpa i Sverge. Lämplig mängd att tillsätta osv. I dag tillsätter jag magnesium med TropicMarin. Det blir stora mängder som ska tillsättas i ett 700 liters kar, om man ska hålla ett värde på ca 1300. Borde vara smartare att lösa upp granulat sakta i reaktorn.
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
testat saltkaret och de värde jag tagit idag var ph 8.3 nitrit 0,03 nitrat 50 hur ligger dessa värden mot vad som är bra för ett saltkar? Och vad kan jag göra för att förbättra om något värde är dåligt?
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tjena,farsan köpte hem ett silikat test idag,modell Salifert,och det konstiga är(iaf för mig och honom) när vi testade testet med kranvatten direkt så fick vi det till att silikatnivån låg på 2,men när vi körde i både mitt och hans kar så låg det på 0,grejen är att vi först trodde att kiselalgerna hade sugit åt sig all silikat i pappas kar så låg det på 0,men när vi testade i mitt kar så låg det även här på 0,och jag har inga kiselalger. vi andvänder oss av kvanvatten. hur kommer det sig att direkt från kranen så låg silikatet på 2,men nu efter ca 3 dagar med vattnet i mitt kar så ligger det på 0 ? dunstar silikat bort?:S mvh fredde
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Kära SG-vänner, länge sedan man skrev något här nu! Nu har jag tröttnat på mina 35-55 ppm nitrat, trots vattenbyten och bra skummning. Jag har ett Percula 90 med Slimline-bakgrund. Pumpar; 2x1000l/h powerheads 1 st Nanostreamer 4500l/h 1 st Seio 2500 l/h 1 st Rena xP1 med exakt 628 l/h (mätt med digital flödesmätare, bra att va GPA-are ibland =) ) Kör med en Deltec MC500-skummare bak i "filterfacket", resten av facket fyllt med LS och ett skumfilter för att samla upp detrius och annat gegg! Belysning; 1x150W MH 20.000K 1x39W T8 Marine-Glo Actinic TMC UV-filter som går på Rena-filtret. Temp: 24-27 grader Salt: 1024 Ca: ~390 KH: ~7,5-8 NO3: ~45ppm PO4: för högt Har til…
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har problem m dinoflagellater (mest troligt) så jag tänkte prova att tillsätta kalkvatten. Har en mättad lösning kalkvatten i en 1,5l petflaska som tillsätts droppvis. Jag har ca 780l vatten i systemet & en avdunstning på ca 10l/d. Hur mkt kan / bör man tillsätta per dag? Vissa tillsätter ju kalkvatten som ersättning för det avdunstade vattnet så det borde väl inte vara någon fara att tillsätta ganska många liter /d. Påverkar det Balling metoden något? Kanske borde man köpa en kalkmixer (helst inte pga dyrt) Någon som vet?
-
- 32 svar
- 5,7k visningar
-
-
Tjenare, precis som rubriken lyder så va jag just och köpte Mg och CA test, instruktionerna om på Tyska så jag fattar nada! Vet någon hur man ska göra för att få fram rätt värden ? Har suttit på Google translate men den är lite halvskev :/ Tack på förhand!
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Funderar på att kickstarta akvariet med Zeobak/zeostart/spongepower/biodigest. Frågan är om man kan starta akvariet och vänta upp till en vecka innan man kör i tillsatserna? Hinner inte få hem allt i tid.
-
- 19 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej, Har sökt lite utan något klockrent resultat... Skulle någon lite enkelt kunna förklara det här med kolkälla för mig? Jag har fattat att det tex finns i saltet jag använder (TM bio-actif) och även i produkterna från Polyp lab som jag kör med.... Vad är det? vad gör det? kan det bli för mycket om jag kör polyp lab och det dessutom finns i saltet... (kemi är inte min starka sida... //Tobias
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Mitt lager av pH sensorer börjar ta slut och jag tog igår min näst sista ur lagret. Jag brukar köpa så att jag klarar mig ett år eller två ungefär. Jag vet av erfarenhet att GHL har väldigr bra sensorer som håller bra men de är också lite dyrare. Förra gången hade jag lite tur och fick ett tips och köpte ett gäng via Aliexpress. De håller "bara" ca 6 månader inklusive kalibreringar var annan månad men givet att de köptes för runt hundralappen så har jag varit nöjd. Nu kan jag inte hitta den leverantören utan behöver leta fram någon ny. Är det någon som har ett tips? Det finns ju en hel del sensorer som inte håller mer än ett par dagar och då kan det ju vara bättre att bar…
-
- 2 svar
- 342 visningar
-
-
Hej igen. Hur länge klarar sig osmosvatten i en plastdunk innan det blir dåligt? Kan det klara sig längre om man har en syrepump till det? Nån som har en aning?
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Jag köpte lite grejor här på Sg annons problemet är att jag vet innte hur jag ska dosera eller om jag över huvutaget ska annvända dessa grejor. Magnesiumsulfat? hur doserar man och va gjör det för nytta. Marin Vitamin? luktar som fan och hur doserar jag och va gjör det för nytta? Senn något som jag är skeptisk till: Selcon consentrate. Det står att det är aquarium food booster, va är detta? 50ml. flasska råsa ettiket och bil på en clown fisk.
-
- 3 svar
- 824 visningar
-
-
Ja..en del diskussioner har skett med vilken metod som är bäst..eller minst dålig. Till slut kommer jag prova nån sorts balanserad metod, o byta vatten. Jag har predikat för störning av jonbalansen, o dess eventuella betydelsebetydelse, men jag tilltalas ändå av enkelheten o att slippa kalkreaktor o kalkvatten, så jag testar så får vi se. Hur har ni gjort praktiskt med behållare etc? Fauna marins manual beskriver att man skall blanda i 3 st 10 liters behållare! de blir ju ofantligt klumpigt. Visst kan jag räkna om o skaffa små en liters behållare eller nåt, men hur har ni gjort? allra helst vill jag inte hålla på o blanda själv....finns de inte färdiga små flaskor som man…
-
- 65 svar
- 9,7k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Som en del vet så är mitt deltec igång sen 10 dar. Från början låg KH på 12 o calcium 420, Mg 1230, med reefcrystal. Dvs bra värden, men kanske ngt högt KH. Efter en dryg vecka låg KH på 9 o calcium på 395. Jag har nu tillsatt enbart kalciumklorid först för att uppnå helt balanserade värden, innan jag startar balling med balanserade tillsatser. Nu ligger calcium på 420, o kh kvar på ca 9, dvs helt balanserade värden. Därför tänker jag nu börja med exakt samma mängd från alla tre flaskor. men nu till min fråga: Jag vet att de bör gå minst 10 minuter mellan att man tillsätter calciumklorid o natriumvätekarbonat,för att undvika utfällning. Jag har groteckpumpar, så jag…
-
Bryter ut detta intressanta ämne från träden från föredraget på akvaria https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20033 Lanthanum chloride eller lantanklorid på svenska, binder upp fosfat och gör det möjligt att skumma ut en stor del av den uppbundna fosfaten. Verkar även som om La kan binda upp karbonat och även sänka pH i karet utifrån vad jag förstår i denna tråden. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1229786 Är det någon här som har som har erfarenhet av att använda lanthanum i saltvattenakvarium? Vilka tillverkare finns det av produkten som är tillgängliga här i Sverige?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Har bekymmer med att mina nitratvärden är höga vid test idag 100mg/lit Gör täta vattenbyten men det hjälper inte matar sparsamt skummaren går på högtryck.Är ett Nitrat filter lösningen?mina värden idag Ph 8,1 Nitrat 100mg/lit po4 1,0mg/lit Mg 1250mg/lit Ca 420mg/lit salt 1,23mg/lit Temp 28 grader No2 0,1mg/lit Silicate 0,-02mg/lit
-
- 23 svar
- 4,2k visningar
- 1 följare
-
-
Jag skriver detta utan att ha tillräcklig kompetens för att veta om det jag gjort är något vettigt alls, men jag hoppas att någon med kompetens kan förkasta eller rätta till det jag gjort Jag vet att jag läste någonstans (troligen SVG) att det kanske kan gå att mäta Kalium men hjälp av Hannas HI713, så idén är inte alls min, men jag kan var helt fel ute i hur man borde göra. Jag har FM Kalium-test och även en Hanna HI713 Phospate Photometer. Jag tycker det är väldigt svårt att avläsa detta Kalium-test med ögat och det tar emot att göra testet varje gång jag tänker göra det. Så det jag gjorde var följande: Tog 9ml destillerat vatten + 1ml ref vätska (408mg/l) + …
-
startade upp ett kar på ca 350l med 250l nytt vatten och 100l vatten från mitt gammla kar. flytta över allt som fanns i gammla karet så inget nytt har kommit i. Kör med balling och buffrar Mg, Ca och KH. Körde med samma mängd balling som jag gjorde i det gammla 200l karet. Karet har gått i en vecka nu och mätte första gången igår. Mg låg lågt på 1200 så jag buffrade upp det med 50 150gr FM-Mg pulver. Mätte idag igen och nu ligger Mg på 1150. Kan det verkligen sjunka så fort som 100 på en dag? Hur lång vågar jag släppa ner det? Saken är den att jag har slut på Mg pulver nu och har inte akvarieaffär runt hörnet precis. Kan det vänta tills på Onsdag kväll? Mitt 200l med samm…
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag undrar om man kan dosera extra näring till sina koraller. i sötvattensakvarier kan man ju tillsätta växtnäring för att få växterna så fina som möjligt och en hög tillväxt. finns det något motsvarande för koraller? har hör talas om balling men det jag är ute efter är något färdigt blandat som man bara doserar i karet t.ex 1 ggr/vecka.
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jag är färgblind och kan inte se när testet för Magnesium resp. Kalcium slår om från rött/lila till blått. Däremot går Kadmiumtestet alldeles utmärkt för det slår om från blått till gult. Någon som känner till tester för Magnesium och Kalcium för färgblinda? Det bästa vore en apparat som man enkelt kunde läsa av....
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-