Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
Skummare är ju listiga apparater. Hur kommer det sig att man inte använder sådana i sötvatten? Borde ju göra lika stor nytta där. Nån som vet?
-
Då lyfter vi en fråga till: Hur bra syresätter vi egentligen vattnet med cirk.pumpar, syrestenar o skummare? Enligt denna artikel, så finns en del myter där också: Artikelförfattaren sammanfattar: 1) Cirk.pumpar syresätter vattnet mkt dåligt, knappt nåt, men det transporterar det av andra processer syresatta vattnet. 2) Syrestenar, o skummare kan hyffsat effektivt syresätta SMÅ mängder vatten, men har man mkt vatten är det betydligt mindre imponerande effekt. Inte ens i en korallodling där man hade enorma skummare(och ytcirk) kom man i närheten av fullsaturerat vatten. 3) Den metod som är överlägsen såväl syrestenar som skummare, är naturens egen: Fotosynt…
-
-
- 80 svar
- 9,1k visningar
-
-
Tänkte kollla om någon vet varför min skummare helt plötsligt får upp en vätska som är djupblå/grön till färgen. Det har varit så de senaste 4 månaderna. Vore även tacksam för korrigerande åtgärder om det är något ämne som saknas eller dyligt Tack på förhand
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ja, den är ju känd såklart. Vill bara visa på ett praktiskt exempel i mitt kar. Mitt nu mkt hårt belastade akvarium har svår att göra sig av med CO2(aq). Tidigare gick det bra men allt handlar ju om inkomster o utgifter av näringsämnen samt gasutbytet. Nu börjar inkomsterna bli högre. Jag installerade skummaren igår och ser att MorgonpH ligger 0.1 enhet högre än vad det brukar!:-) Det är ganska mkt. Jippi! Se kurvan hur den sista delen ej viker ner som brukligt. Jag behöver ett par dygn till för att va säker, då jag även bytte vatten igår, men den pH höjande effekten brukar gå över på ngr timmar. Så jag tror detta är en effekt av skummaren:-). Att skummaren …
-
- 1 svar
- 614 visningar
-
-
Tjena,farsan köpte hem ett silikat test idag,modell Salifert,och det konstiga är(iaf för mig och honom) när vi testade testet med kranvatten direkt så fick vi det till att silikatnivån låg på 2,men när vi körde i både mitt och hans kar så låg det på 0,grejen är att vi först trodde att kiselalgerna hade sugit åt sig all silikat i pappas kar så låg det på 0,men när vi testade i mitt kar så låg det även här på 0,och jag har inga kiselalger. vi andvänder oss av kvanvatten. hur kommer det sig att direkt från kranen så låg silikatet på 2,men nu efter ca 3 dagar med vattnet i mitt kar så ligger det på 0 ? dunstar silikat bort?:S mvh fredde
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är en fosfat på 0.42 rimlig under inkörning av karet? Räcker red sea no3po4 för att råda bot på det?
-
- 24 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Har ett nystartat akvarium som har varit igång i ungefär en månad. Cirka 25 dagar. Det har stått igång med belysning, pumpar, levande sten osv under hela uppstartsprocessen hittills. Idag fick jag hem mina vattentester efter en försenad leverans. Har endast kunnat mäta salthalt och temperatur tidigare, men tänkte att det skulle räcka under denna uppstartsprocess med endast levande sten i. Idag när jag mätte fick jag fram följande: Temperatur: 26 Dens: 1.022 pH: 8.3 KH: 10 Nitrit: 0 Nitrat: 0.07 Ammoniak: 0.5 (!) Har jag uppfattat detta resultat helt fel eller är det ett skyhögt värde av ammoniak i mitt akvarium? NH3-NH4 Ammonia/Ammonium 0,5mg/l (ppm) Tog en bild från…
-
- 31 svar
- 8,5k visningar
-
-
Har ett ruskigt högt fosfatvärde och har haft under en längre tid, upptäckte det i våras och har sedan dess kört med remover men med dåligt resultat... Har alltid gjort ett vattenbyte på ca 15-20 liter i veckan sen uppstart. Karet är på ca 300 liter totalt vattenvolym. Har kört med alu-baserad remover, 50 ml /200 l i 2 veckor och sedan 100 ml /200 l efter det, har kört med ungefär 200 ml vilket är i överkant för mig men ändå inga resultat efter ca 4 månaders användning. senaste testet gjordes via en hanna och visade 187 kommer inte ihåg hur man räknar ut men det är ruuuuuskigt högt, tror man ska ligga på 2 i en hanna checker? Tänkte om jag ska prova flytande remover och…
-
Under några månader har jag brottats med väldigt högt Mg och har ingen aning om varför det är så högt, och har läst "dummies" och "Kalcium Magnesium & Karbonater 2.0". Under en stressig period i april-juni gjorde jag inga vattenbyten, fyllde bara på avdunstat vatten. Annars brukar jag byta ca 20-25% vatten iaf varannan vecka, vilket jag nu gjort under juli-aug också. Med anledning av detta och ingen större förändring i Mg oavsett om jag bytt vatten eller ej så vill jag själv utesluta saltet. Dessutom har jag mätt den batchen salt jag har tidigare och där låg nivåerna på normala nivåer. Mina dkH och pH värden har varit låga resp. höga under samma period. Dessa är nu in…
-
kollade just av vattnet inför morgondagens shoppingresa till stockholm. sist jag mätte så var nitrit omätbart och nitrat låg på ~10. detta var för 3 veckor sedan. nu när jag mätte hade jag 0.02mg/l nitri och 50(!!!!)mg/l nitrat. vad i hela j*vla världen kan ha hänt? så nu får det bli fönstershopping på jr. för något levande kan man ju inte köpa. de invånarna jag redan har i burken trivs. men va f*n.. mätte 3ggr för jag trodde inte mina ögon. ska skaffa ett annat test och jämför med. börjar fundera på om min LS i själva verket är stendöd. helvete rent ut sagt, snart blir det guppys... satte i en strumpa rowaphos innan jag testade vattnet, kan det spöka med värdena? fatta…
-
Någon som vet vad det här är? Jag tycker det ser ut som minimala sjöpungar, men det känns inte riktigt rätt.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag har sökt en hel del och försökt läsa på om slow sand filter. Är nyfiken då det är en mycket gammal, relativt vanlig och simpel metod med lite underhåll Och som används till väldigt många olika applikationer förutom här i akvarievärlden. Hur kommer de sig? Finns de en lätt förklaring? Skicka gärna länk för läsning om det redan tagits upp och jag missat det. Mvh Jimmy
-
-
- 22 svar
- 3,1k visningar
-
-
Man kan väl använda bakpulver?Glodde i skafferiet men? fishtank kings gick till "konsum" lite klämkäckt o handlade hehe..vet inte om det innehåller samma som här men..potatisstärkelse samt natriumdifosfat samt det man är ute efter natriumkarbonat! finns det nån annan sorts bakpulver som inte innehåller de 2 förstnämda?alltså på ica elller konsum?
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448
-
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448
-
- 2 svar
- 871 visningar
-
-
En helt klart intressant pryl om de får den att fungera som de faktiskt tänkt sig. Vad enkelt det skulle bli att bara logga in på datorn kolla värdena och doser det som behövs. Frågan är bara vad driftkostnaden kommer bli om de faktiskt får den att fungera. Man var ju tvungen att byta grejor med 90 dagars mellanrum. Något ni tror på eller är det bara mäta vidare med dropptester? Länk till info http://www.advancedaquarist.com/blog/mindstream-aquarium-monitoring-system-aims-to-change-how-aquarists-measure-aquarium-parameters
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon här inne som har slutat använda osmos? Och gått över till kranvattnet?
-
Startade upp ett sjukhus akvarium för en vecka sen. Och nu har det blivit en invasion av småkryp, oinbjudna! Frågan är om det är skadedjur eller nytto? Jag stoppade i en räka och tre eremiter lite sand och lite levande sten. Snyltgästerna är väldigt små 1-2 mm.
-
- 2 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har varit borta i några dagar, och nu när jag kom hem och tände belysningen upptäckte jag att det sitter små vita djur på hela rutorna. Djuren är extremt små, ca 0,3 mm Någon som har en ide om vad detta kan vara?, ska jag få panik?
-
- 17 svar
- 2,9k visningar
-
-
Karet har mognat så pass att för höga nitratnivåer infunnit sig (läs 50 ppm RedSea). Siporax verkade till en början vara the shit tills det visade sig att de släpper grymt med kisel vid denitrifikation... NoPoX = duttla manuellt och risk för att klanta till nollat P eller N = dino och cyano verkar vara överhängande. Alger i sumpen? Svårt att reglera? DSB? Fungerar det tillräckligt effektivt? Vilken typ av sand? Reaktor med biopellets? Byta och slabba ofta?
-
Jag är fortfarande ny och extremt förvirrad i saltdjungeln Kikat lite på Osmossystem, de flesta verkar ta en del plats. Försöker därför hitta något jag mer eller mindre kan "gömma". hittade denna: http://www.purosmart.com/ Inte helt 100% på om det är detta jag "behöver"... Reverese Osmois? Storleken och sättat att använda den på tilltalar mig. Då jag bara ska ha ett nano kar behöver jag heller inte få fram så mkt vatten. Alternativt, finns andra liknande "system" som ni kan rekommendera som inte stjäl plats.
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
Kör Mac så jag kan inte ladda ner programmet som räknar ut hur mkt salt jag ska använda. Har en bärbar PC som ska ominstalleras framåt helgen, men innan dess. Jag behöver få upp min saltnivå från 1.022 till 1.025. Karet är på dryga 300L + med sump (Säg 300 L med tanke på sten)
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Ska göra ett vattenbyte och upptäckte att nån av ungarna har lagt i en usb-kabel och en filmrulle i dunken med osmosvatten.. är det bara att slänga vattnet eller är jag onödigt orolig? det är ju koppar i kabeln och silveroxid(?) i filmrullen..
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-