Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Olle,

Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?

• 3 svar
    • 845 visningar
  2. Started by Hermanbrute,

Jag har kört med en flaska salifert fram tills igår då den tog slut. Tänkte göra en ny beställning men tänkte kolla om någon har ett billigare förslag? Tack på förhand

• 16 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Robert Lennqvist,

Jag använder för närvarande Salifert Coral Calcium och Tropic Marin Trippelbuffer. Har tänkt byta till Tropic Marin BioCalcium Liquid vad det lider... Men, jag inser att Ca och KH-värdena fluktuerar en del mellan doseringarna (en gång per vecka). KH pendlar mellan 8.2-9.0 dKH mellan doseringarna och Ca mellan 425-440 mg/l. Den primära frågan: Blir Acroporor och Montiporor (har några Acrofraggar och några Capricornis o Digata) ledsna av en sådan variation? Har börjat dosera 2 ggr/vecka för att undvika så stora svängningar. Den andra frågan: Kan jag hälla ner veckodosen av Ca och KH-buffer direkt i osmosvattenreservoaren för den automatiska vattenpåfyllningen? Eller reagera…

• 1 svar
    • 1k visningar
  4. Started by Shark Of Sweden,

Har "Kalkwasser Plus" från Coralife. Men fattar inte hur man skall måtta det! Vet att man skall bland i en hink med vatten från karet, men hur mkt kalk till hur mkt vatten? Sen tycker jag det e knepigt hur man skall kunna hälla det klara vattnet i karet och försöka ha kvar det grumliga i hinken. Nån som har lite bra tips?

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by rickard598,

Har tänkt lite fram och tillbaka om man skulle kunna köra ballingen direkt i osmosvattnet som man fyller på (avdunstningen) tänkte om man räknar ut förbrukning/vecka på avdunstning och förbrukning kh, borde inte detta fungera?! Kör ingen doserpump och heller inte osmolator utan fyller på ca 3l vatten varannan dag. Vore kanon skönt om man kunde köra kh:t där i, det jag märkt dock om man blandar ex 16gr balling i 2dl vatten är att det löser sig inte?! någon mer som vet något om detta? Märket är fauna marin.

• 7 svar
    • 1k visningar
  6. Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet om det behövs tillföras mineraler till osmosvattnet som jag fyller på för att kompensera det avdunstade vattnet? (T.ex. Tropic Marins Re-Mineral) Jag använder idag FM Balling-light metoden med spårämnen och det kanske räcker?

• 8 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by Matthias_H,

Hej jag undrar om det är bra att tillsätta plankton typ det här http://korall-planeten.se/Grotech_Planktomarine_500ml har 6st fiskar och st 15 olika sorters koraller och en stor rörmask samt en bubbeltip anemon?

• 2 svar
    • 651 visningar
  8. Started by morphriz,

Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias

• 1 svar
    • 740 visningar
  9. Started by Narii,

Hej! Hade ett barn över på besök för två dagar sen, denne hittade min kalciumklorid och hällde ut allt innehåll i mitt akvarium.. (ungf 2 matskedar..) Efter detta har vattnet blivit grumligt och korallerna ser i princip döda ut.. Har försökt neutralisera genom att hälla i mer vanligt sötvatten, och gjorde tillslut ett vattenbyte med.. Antar att det är för mycket klor i vattnet? Någon som har tips på hur ja kan ordna detta innan de blir för sent?.. Vågar jag göra ett stort vattenbyte? Med tanke på att saltet tillför mer kalcium(klorid?) Nitrit, nitrat och KH värdena är som dom ska..

• 31 svar
    • 3,6k visningar
  10. Started by suezen,

Det verkar som förbrukningen av magnesium i mitt kar är ca 20ppm/dag. Jag använder just nu Red Sea Reef Foundation C (Mg). Enligt doseringsanvisningen (som verkar stämma bra) så ger 1 ml i 100 liter vatten en höjning av Mg på 1 ppm. I mitt kar med ca 350 liter vatten så går det alltså åt 70ml om dagen. En flaska på 500ml kostar beroende på var man köper den ca 150:- och den räcker då bara 1 vecka om jag bortser från att vid regelbunda vattenbyten så finns det magnesium i saltet jag tillsätter. Jag vet att det är en dyr hobby men det borde finnas något billigare alternativ. Så ett par frågor: Är 20ppm dagligen förbrukning av Magnesium normalt? Jag har ca 15 koraller (LPS o…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  11. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmars.2021.660196/full

• 1 svar
    • 349 visningar
  12. Started by Doris,

Hej, jag har lite problem med mitt 1350l kar. Har dålig tillväxt på mina koraller och undrar naturligtvis varför? Trots 4x400w + blårör, ingen fosfat och ingen mätbar nitrat. Jag har använt tropic marine för att hålla Ca och Mg uppe . Har nästan uteslutande sps som färgar bra men växer inget. Har uppmätt Ca 500 , K-h 6,1 och Mg 1470. Ca halten har legat på 500 i ca 7 veckor och då har jag ändå bytt 350 l nytt saltvatten nyligen och ca vill inte gå ner. Så vitt jag kan se har jag inga korallätande parasiter så det utesluter jag. Kan jag fått en kraftig obalans i karet som gör att Ca inte sjunker trots att jag inte tillsatt ca eller buffert på flera veckor? Har bra skumnin…

• 22 svar
    • 2,4k visningar
  13. Started by Piggelin,

Kan man tillverka osmosvatten med automatik? Vill göra osmos men kan den stänga av när man har en dunk klar? Någon som har en bra lösning på hur man kan göra? Vi har en källarlokal där jag tänkte ha det men kan inte hålla på att köra dit hela tiden för att övervaka det hela. Vill ha något som är säkert och enkellt.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by pimo,

Mitt vatten är hyfsat klart, men inte riktigt så jag är nöjd, vill ha så klart som möjligt. Vad kan jag göra då? Kör med lite aktivt kol nu, ska köpa mer snart, det hjälper lite va?, Kan man köra "för mycket" kol i ett kar, eller går det bra att köra 1-2l till 300 liter? Ozon, hjälper det till?

15. Started by Kulin,

Behöver lite tips för att få ordning på skräpet i vattnet. Kör just nu med en pump och filtervadd i burken (boyu 128l). Bak i kamrarna har jag en stor lite grövre filterkub samt mer filtervadd. Men jag får inte bort all skit som virvlar runt i karet. Finns allt från pyttesmått till lite större skräp. Vilka vägar kan man mer gå? Uvc, aktivt kol? Tips mottages gärna / kulin

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by patrikk,

Finns det någon som har några bra tips eller trix för att hålla vattenytan ren och klar om man inte har ytavrinning? Jag har idag en Deltech MCE 600 och har idag en filterhållare i mitt akvarium men tycker att den tar för mycket plats. Jag funderar på att ta bort den men hur blir det med vattenytan? Är det någon som inte kör med ytavrinning eller har andra bra idéer på hur man kan lösa det OM man behöver lösa det dvs. jag har inte någon sump har inte möjlighet till att ha en heller. Alla svar uppskattas

• 1 svar
    • 565 visningar
  17. Started by Johan E,

Hejsan, Har nyss mätt mitt vatten. Aquacalculator säger att värdena är fel när jag låter den kalkylera tillsatserna. Vad handlar detta om? Vad tycker ni om mina värden? Blenny: Salthalt 1.027 Ph 8,4 Temp 26 KH 7 NO2 0,05 NO3 1 PO4 0,02 Ca 360 Mg 1410 Akvastabil 360: Salthalt 1.023 Ph 8,5 Temp 27,4 KH 6 NO2 0,05 NO3 1 PO4 0,02 Ca 370 Mg 1260 Hur höjer jag KH utan att höja PH. Har en buffert som höjer PH&KH men det funkar väl inte? Aquacalc säger att Ca och Mg inte stämmer i Blenny och Ca inte stämmer i Akvastabil. Vad göra? Ska jag bara justera som Aquacalc säger ändå? Tacksam för tips Johan

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  18. Har precis testat vattnet och har bra i "allt" utom: KH 5,4 magnesium 1710. Maxade Salifert så jag fick fylla på sprutan en gång till. Lade ihop tömd spruta och värdet från den nya (vet inte om kan göra så). Bör jag skaffa ett salt med lite lägre magnesium och göra vattenbyten med det tills jag fått ner magnesium och upp KH? Kanske bör tillägga att det är i ett litet karantänskar med sten i men köpte en korall igår och vill ju att den skall klara sig tills mitt stora är igång. Mvh Kim

• 2 svar
    • 576 visningar
  19. Started by elvir,

Ja som topic lyder, jag har senast igår mätt Calcium och magnesium, Magnesium låg på låga 900 och Calcium låg på 420 Förstår inte riktigt varför, jag har skött vattenburen 10% per vecka. Alltså 10l per gång i ett 60L kar. Vilket är den bästa lösningen för mig? //Elvir

• 17 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by MichaelE,

Som titeln säger egentligen. Jag har kört med aquaforest nu ett tag men kostnaden blir relativt hög om man summerar det årsvis. Går ca en förpackning varannan vecka. Jag vet att många har köpt i bulk tidigare men jag lyckas inte hitta några sidor i Sverige som är något att hänga i julgranen. Vill minnas att det ofta var butiker som sålde dykutrustning som sålde det i större kvantiteter. Vem är er scrubber-kran egentligen?

21. Started by freguz,

Alltså inte just lägenhet specifikt, utan mera att den är enkel att montera/ta bort... Har inga roliga anslutningar i lgh utan bara badrumskranen i handfatet, en helt vanlig standardkran där man kan skruva av silen så har man ju nåt att skruva i, gängan verkar vara cirka 22mm i diameter, kan det stämma? Köptips på sånt som kan passa? Gärna med nåt som man skruvar i kranen som en specialsil fast med en extra pip på sidan för att ansluta osmosen. Som kan sitta kvar. Bif lite bilder på kran...(och tandborstar)

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by Vidofner,

Är på jakt efter en kraftfullare osmosenhet. För tillfället kör jag piccebello vilket ska ge 190L/d men för mig är det ca 120L/d. Beror kanske på dåligt tryck i kranarna men hur som helt vill jag skaffa en kraftfullare så livet i lägenhet kan flyta på smidigare när man ska göra vattenbyte . Skulle vilja skaffa en som producerar over 500 liter per dag och hittade denna på amazon: http://www.amazon.co.uk/200-Stage-Aquarium-Reverse-Osmosis/dp/B00GNALJMY/ref=sr_1_14?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1388332973&sr=1-14&keywords=reverse+osmosis+aquarium Någon som vet om den är något att ha? Tar gärna emot tips om enheter som ni använder. Behöver absolut inte vara någon sven…

23. Started by samsung12,

Jag ser att de flesta inte kör med partikelfilter men om ni skulle rekommendera något, vade skulle det vara? externt filter som matas med pump (ca 1000l/h).

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Purre,

Hej Jag vill gärna ha tips på bra sand till en Deep Sand Bed. Gärna så billig sand som möjligt, men givetvis vara bra till ett DSB (inte fälla ut en massa silikat osv.). Mvh Per

• Tack
      • Gilla
    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by slarvid,

Funder på i mitt nya kar när det kommit igång att börja pytsa i lite tillsatser för att gynna korallerna då de förbrukar näringsvärden i vattnet. har inte plats, pengar tillräckligt med kunskap för balling, så jag letar lite efter de flaskor som det verkar finnas 1000 olika med lika många olika innehåll i. Kommer inte kunna köra ett hardcore kar, men om det fanns något som iaf hjälper till lite genom att man pytsar i en skvätt varje måndag vore det gött. Spårämnen,och allt vad det heter.

• 14 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.