Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
hur stort vatten byte kan man göra som max utan att det blir en nitrittopp ?? jag ska tömma hela karet och limma en ny ytavrining och tänkte spara 25% av vattnet för att sedan hälla i med det nyblandade osmosvattnet,funkar det? eller kommer det bli som en nystart
-
Hej alla! Jag satt och läste en tråd på Reefkeeping och såg ett inlägg av Anthony Califo angående osmos vatten. Han skrev att osmosvatten för påfyllning bör absolut buffras med karbonater/bikarbonater. Detta har jag helt missat tidigare och vill gärna höra hur ni gör. Själv har jag en tunna på 100 liter kopplat till min autopåfyllare som droppar osmosvattnet. Jag har ej någon kalkmixer eller reaktor då jag är inne på 6:e veckan från min uppstart och har inte några koraller ännu. Jag vore tacksam att få höra hur ni gör och ge mig råd. Bör jag även skaffa en syrepump som går i tunnan? Mitt pH pendlar mellan 8.2 och 8.3 och mitt KH har pendlat mellan 8,8 och 9.6, verkar nu …
-
- 15 svar
- 3,5k visningar
-
-
Skaffade ett 80 liters molly med 8 kg LS + vatten från samma tank från handlaren i fredags. Skaffade även fyra turbosar varav två nu dött. Har missat detta då de säkerligen varit döda i över en dag eller mer. Tog upp dem o de luktade allt annat än gott. Innan detta hade jag 0.02 i nitrit. Jag bytte 10 liter vatten direkt efter jag plockat upp dem, har nu 0.5 i nitrit.. hurra. PLanerar att byta 20 liter till om 6 timmar då saltet blandat sig ordentligt. har även satt i en liten påse med aktivt kol för att ta upp de bakterier som sniglarna släppt ifrån sig. Något mer o göra? har 1200 liters pump i karet enbart för cirkulation och 1100liters pump som sköter ytavrinningen. …
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Tänkte att jag skulle börja helgen med ett första test av akvariets vattenvärden. Har inte tagit alla värden tidigare, men nu tog jag en på precis alla tester jag hade, nämligen dessa: mg 600 (kvar 0.4 kvar i spruta) nh4 0 po4 0.25 kh 8.3 no3 20 ca 165 (kvar 0.37ml i spruta) PH 8.3 no2 0 Nu vet jag inte exakt hur jag ska läsa av MG och CA - mätaren så jag skrev också hur mkt som var kvar i sprutan sedan jag droppat i. Dvs 60% respektive 63% av sprutornas 1.0ml vätska sprutades ned innan jag fick färgomslaget. Någon som kan göra en analys av dessa värden och se om jag räknat rätt på CA / MG och hur jag i så fall skall förbättra mina värden? Tycker inte…
-
- 51 svar
- 4,9k visningar
-
-
-
Som rubriken antyder postar jag en artikel som berättar att man kan ta kål på cyano genom att dosera urea eller linolsyra eller paraquat. Den skadliga mekanismen som dessa ämnen framkallar är någon slags oxidativ stress, men den är inte känd helt exakt. Urean är ju ganska lättillgänglig då den är en beståndsdel av vår egen urin, linosyra har jag ingen aning om var man får tag på men borde vara tämligen lättåtkomlig då det är en form av välkända omega6, paraquat är tyvärr förbjuden i hela EU sedan 10 juni 2007. Nackdelarna med att dosera: - urean i karet är att man riskerar att få en algblomning istället, - linolsyran har jag ingen aning om vilka bieffekter den har på kora…
-
Min levade sten ser blek ut, (lite alger). Vilket/vilka värden bör jag kolla...??
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hejhej, köpte ett akvarium för tre dagar sen och testade värdena igår. då va PH väldigt lågt, Kalcium och Nitrate var högt. Skummaren va inte på men sen när jag satte på den va PH bra igen. Sen böt jag vattnet men då dog anemonen nitrate och kalcium är fortfarande högt, hur sänker jag det? vill inte att fisken i akvariumet ska dö den med
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå alla på saltvattensguiden. Har varit inaktiv i nästan 2 år? Men har sen en månad tillbaka fått igång på en ny burk! Tänkte posta lite värden på min burk, då jag önskar lite tips om hur mina värden BORDE ligga, och vad jag kan göra för att få dom bättre. Salt. 0.024 Nitrat 50-100 (Salifert) Fosfat 0.03 (Salifert) ph 8.0 (Salifert) Har fortfarande lite alger kvar i burken och min källa till vatten är från kranen. Hade gött och det är roligt att vara tillbaka igen!
-
- 1 svar
- 520 visningar
-
-
Jag har en Hanna Checker för PO4, HI-713. Den visar nästan alltid 0.00 eller 0.02 ppm, vilket inte känns helt orimligt. Det som förbryllar mig är att när jag testar med referensvätskan som ska innehålla 0.2 mg/l PO4 visar checkern 0.00. Mg/l är väl samma sak som ppm i det här fallet?
-
- 23 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Sitter här med tänkarmössan och funderar på mitt problem med järnvärdet bland annat. Försökte söka här på forumet men kunde inte hitta något, mina sökfärdigheter kanske är lika dåliga som min kunskaper i vattenkemi. Vattenvärden nu på morgonen. salt 1.026 (refraktometer) ph 7.9 (jbl) kh 8.3 (redsea) ca 490 (redsea) mg 1300 (redsea) k 480 (redsea) i 0 (redsea) fe 0 (redsea) no3 2 (salifert) po4 "0" (salifert) temp 25.5 Saltet jag använder ät TM PRO reef. Tillsatser. 0.5ml Redsea reef energy A+B dagligen. Redsea foundation A-B-C, colours A-B-C-D. Kno3 för att hålla no3 ~2. Seachem Seagel i strumpa (aktivt kol + fosfatreducerare) Nu till problemet... För ett tag sen började …
-
- 3 svar
- 947 visningar
-
-
Alltså inte just lägenhet specifikt, utan mera att den är enkel att montera/ta bort... Har inga roliga anslutningar i lgh utan bara badrumskranen i handfatet, en helt vanlig standardkran där man kan skruva av silen så har man ju nåt att skruva i, gängan verkar vara cirka 22mm i diameter, kan det stämma? Köptips på sånt som kan passa? Gärna med nåt som man skruvar i kranen som en specialsil fast med en extra pip på sidan för att ansluta osmosen. Som kan sitta kvar. Bif lite bilder på kran...(och tandborstar)
-
-
- 12 svar
- 2,2k visningar
-
-
Ja, kanske inte alla som tror, men åtminstone jag var förr i tiden rätt lat o mätte inte fosfat o nitrat så ofta. N o P varierar ganska mkt, o eftersom just fosfat har ett såpass smalt ”fönster” inom vilka värden vi oftast vill ligga, åker man lätt utanför. Hur många har koll på N o P kvoten den senaste månaden dag för dag, som föregått det där plötsliga cyanoutbrottet? Ju mer jag mäter N o P regelbundet nu, desto mer tror jag att kvoten N o P är viktig, faktiskt mer än själva halterna i sig (här har min uppfattning svängt lite, precis som näringsvärden i ett akvarium ;-)...). Jag har nämligen sett ganska många situationer nu med in…
-
-
- 3 svar
- 989 visningar
-
-
Startade mitt nano för ca 3 månader sen. Har 8kg kanonfin ls. från JR, Coralife salt, osmosvatten, tempen ligger på 26C dygnet runt, salthalten är 1.024. Nitrit 0 Nitrat 5-10 Men det vill sig bara inte, ger snart upp den här hobbyn för gott. Mina två små ocellaris clowner dog efter två dagar i burken efter lång inkoppning, har haft 7 sniglar, både astraea och trochus. Koppade in dom i flera timmar, men efter att jag släppt i dom rörde dom sig inte en millimeter på en vecka, tog upp dom och sniffade, flera luktade värre än död, och eftersom ingen visat några tecken på liv hivade jag alla åt vetet. Kan tillägga att d var riktigt bra fart i dom i handlarens kar och även i på…
-
Min son har ett 90l sötvattensakvarium som varit igång ca 1 år, när jag startade upp eländet åt honom så slängde jag i 1 dl vanligt salt utan jod (vit burk m blått lock) Han har lite växter och ett gäng fiskar - blandad kompott, 1 gång i månaden byter jag kanske 10% vatten och tillsätter en släng salt, gör rent filtret, inget mer. 1 gång per vecka ersätter jag dunstat vatten med färskvatten kanske 3-4 liter. det han har förutom filter är en syrepump. Jag har aldrig under detta året behövt ta bort alger på rutan, jag har heller aldrig gjort en helrengöring utan det har bara fått vara förutom det jag skrev. Vattnet är klart och fint. Han matar ca 3 ggr/dag i små mängder, Ni…
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Den heta potatisen nu är ju alkalinitetsmätning. Jag vill passa på att förklara teorin bakom, varför mängden CO2 i vattnet ej påverkar KH-mätningen trots att man ju egentligen gör en pH-titrering/mätning osv. Detta ligger till grund för att förstå en eventuell automatisk maskin, som vår mkt duktige "Jim" på reef2reef har konstruerat. Vi vet dock inget om när och om den kommer bli en produkt för oss att köpa, men vi kan hoppas..men fram tills dess vill i alla fall jag fundera över alternativ. Alkalinitet är ett mått på den totala mängd joner som kan ta upp en eller flera vätejoner. De vanligaste är karbonaterna, HCO3, CO3, men även andra joner finns i ett saltv…
-
- 8 svar
- 4k visningar
-
-
Kommer ha koraller i karantän (112 liters kar) och undrar om jag behöver köra balling i karantänen eller det räcker med att jag tar vatten från huvudtanken (som kommer ha "rätt" värden) och byter 10-20% en gång i veckan? Mvh Kim
-
-
- 3 svar
- 401 visningar
-
-
Detta är enbart baserat på mina egna mätningar. Det finns tester jag ej testat. I samband med mitt arbete med min ny maskin Mastertronic (säger ej mer än så, denna tråd skall ej vara en reklamtråd), har jag lagt ner mkt tid o pengar på att mäta Nitrat o Fosfat med olika reagenser. För att veta vilka tester o reagenser som är stabila och mäter tillförlitligt. tex har ju nitrat ansetts vara opålitligt, vilket jag alltså inte håller med om om man bara har rätt reagenser. Jag har både köpt och tillverkat ett 20 tal referensvätskor där Nitrat och Fosfathalterna spänner över ungefär : NO3: 0.05-10.0 ppm PO4: 0.006(!)-0.2 ppm Precisionen…
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
- 1 följare
-
-
-
kalciumet ligger stadigt på 500. Är detta ett problem? Kh ligger på 8,3 och magnesiumet ligger på 1500.
-
- 20 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej allihop! Sitter här och funderar på vart man ska köpa sina balling-salter, de jag funderar på är Fauna Marin:s Salter ifrån Triton, Tropic Marins Bio-Calcium (som jag förstått är ballingsalter med karbonater, NaCl-fritt salt och Magnesium? trots det dåligt valda namnet och bristfälliga informationen) eller Mrutzek's salter, som ju är klart billigast, men hur är kvalitén när det gäller dessa? någon som testat dem? Man tycker ju att FM och TM är lite väl dyra om man t.ex. tar bikarbonat för runt 125kr/kg (FM). Man vill ju inte riskera något men inte heller betala 3ggr så mycket om det är samma renhet bara för märkets skull.
-
Som rubriken lyder. Jag är nybörjare och kör nu med Red sea Coral pro. Jag har ett kar på 33L och vill ha koraller och typ 3 små fiskar i den. Jag såg att Aqua medicks salt var väldigt billigt i jämförelse med Red Sea. Kunde inte hitta vad som ingick i Aqua medicks reef salt. Min fråga är om jag köper den billigare varianten behöver jag då tillsätta mer i form av balling för att hålla lite koraller? Jag vill ju göra det så lätt för mig som möjligt utan att behöva dosera. Jag tror att jag kommer att behöva komplettera med kalk och kanske något annat ämne (kh?) till om jag stoppar i fler koraller nu när jag kör med Coral pro.
-
- 4 svar
- 943 visningar
-
-
Hejsan, Jag har insett att mitt salt som jag kört med inte ger tillräckligt bra Mg och Ca värden. (Det står Reefers best coral reef salt, premium quality, korallenzucht.de på kartongen. Har köpt Aquarium Systems Reef Crystals som ska ge mer Mg, Ca) Ligger just nu på: Mg=1080 Ca=320 Övriga värden: Salthalt=1,023 KH=7 pH=8,32 NH4=0,05 NO2=0,05 Cu=0 NO3=1 PO4=0 SiO2=0,2 Temp=26,7 Hur får jag ordning på detta? Burkar jag har: Grotech Carbonat pro instant Grotech Mineral Pro instant Tropic Marin Triple-buffer Tropic Marin Bio-calcium actif Fauna Marin Ultra Salts balling Natriumhydrogen carbonat Fauna Marin Ultra Salts balling Calciumchlorid Dihydrat Fauna Marin Ultra Salts ba…
-
- 13 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej. Någon som förstår vad som har hänt med mitt salt? Blandade salt som vanligt. Det har blandats i ca 12 timmar. Fanns lite brunt skum runt ytkanten men inget att bry sig för mycket om. Har aldrig haft grumligt vatten, kan inte se botten av tunnan. Det brukar klarna upp efter ca 1,5 timmar vanligtvis. (Jag bruka blanda i 24 timmar vanligt vis.)
-
- 6 svar
- 2,9k visningar
-
-
Ny film för dagen. Adm kommer lägga dessa filmer i ett bibliotek i artikelarkivet också:-) PS: alla filmer är insp i full HD så klicka gärna på inst o välj 1080 p, eller allra lägst 720p.
-
- 0 svar
- 444 visningar
-