Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by TgL9705,

Skulle höja KH lite samt trimma in Kalkreaktorn,gjorde dubbelbuffer enligt anvisningarna här och doserade. Idag när jag mätt så har jag ett KH på 15-16!! och Kalcium är omätbart med salifer,dvs ligger över 500.. Anemon,koraller och fisk mår bra så jag undrar behöver jag verkligen vara sömnlös för en akvarieundergång med dessa värden? Har stängt ner reaktorn och tänkte det skulle sätta sig tillrätta av sig själv eller är det dumt,men kan inte byta något vatten för salt finns ej och då skulle jag väl ändå få byta en jäkla massa. Låta vara eller har ni några tips?

• 1 svar
    • 478 visningar
  2. Jag har en fundering kring detta med olika saltfabrikat. Hur gör ni kör ni med samma salt hela tiden i era kar eller växlar ni mellan olika sorter? Om ni byter salt upplever ni en possetiv eller negativ påverkan i karet? Har själv provat tre olika sorter och känt det som man fått en possetiv bost när man bytt, det första saltet jag köpte upplevde jag bara negativt men dom andra gångerna har det bara känts possetivt. Så jag är lite nyfiken hur ni gör med olika salt? Kör ni bara på med ett för att det känns bra eller har ni gjort några byten och inte märkt någon skillnad eller som jag tyckt att det blivit en possetiv verkan pga byte av salt? MVH/Glenn

• 1 svar
    • 705 visningar
  3. Started by Saltis,

Hej jag vet inte riktigt vad nitratfilter är för något, är det små påsar som man lägger tex i ytterfilter eller?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by wizz,

Vad kan man köra med istället för Grotech A-B-C? Produkter och tillverkare ?

• 1 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by joh3,

Hej. Har kört med alubaserad fosfatremover i mitt kar nu under drygt 4v. Dvs från uppstarten av akvariet. Nu till frågan. Hur länge håller sig en sån där påse egentligen? Läste nånstans här på forumet att den blir mättad redan efter en vecka. Stämmer verkligen det?

• 1 svar
    • 582 visningar
  6. Started by Suss,

Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker och har för åsikter om red seas nya serie preparat! Ha en skön dag! Suss

• 1 svar
    • 659 visningar
  7. Started by AcidwizZ,

Hej ännu en fråga om vattnet: Är det någon ide att försöka starta utan R/O eller bör man vänta tills man har skaffat en sådan? Att algblomningen kan bli värre har jag förstått, men det här med metaller, kommer mitt kar att dö pga att man inte använder R/O? Markus

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Fish,

Jag funderar på hur pass fort jag kan tillsätta nyblandat vatten till mitt nya akvarium? Jag har precis fått min lite större burk på plats och behöver komplettera med ca 150 liter inkl sumpen för att fylla akvariet. Jag flyttade med 100 liter vatten och ca 25 kilo inkörd sten från mitt gamla akvarie. Jag har ingen direkt belastning i nya burken. En clown, en mussla samt någon skivanemon. Tror ni jag kommer få problem med nitritopp eller kan jag med gott samvete fylla på allt vatten så fort det går. Jag har hittills fyllt på ca 30 liter utslaget på 4 dagar. Jag tillsätter några droppar CleraFlo varje dag nu under uppstarten.

• 1 svar
    • 641 visningar
  9. Started by -Johan-,

Undrar vilka negativa effekter aktivtkol har i ett saltvattensakvarium ? Inget som jag planerar på att ha eller skaffa bara lite nyfiken

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Jocke,

Tjenare! Kan någon förklara hur man gör avmätningen fattade inte riktigt hur man ska göra. Om jag kollade uppe från så var vattnet helt vitt men kollade jag från sidan så fick jag lite rosa som indikerar 0,5 när man kollade mot test brickan. Betyder det då att jag har 0,5/10= 0,05 PPM?. Hur kommer det sig att man får färg eller inte beroende hur man kollar genom behållare?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by sylle,

Buffrar up kh till 9 dkH 2 dar senare ligger det på 7 dkH vad beror det på

• 1 svar
    • 718 visningar
  12. Started by Maglofster,

Jag kör Balling Light enligt FM. D.v.s 3st 5 litersdunkar, 2kg CA, 2kg MG och 0,5 KG Bikarbonat + spårelement. Ni som kör samma recept och har okej med tillväxt på stenkoraller, två frågor till er: 1. Hur mycket doserar ni per kanal per 100 liter vatten per dag? 2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?

• 1 svar
    • 820 visningar
  13. Started by Patu,

Hej på alla! Vet inte om någon har hittat denna men här är länken till aqua-calculator, jag har kollat den och det ser ju bra ut. http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm Man kan räkna balling tillsätter och mycket mera Mvh Pasi

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by kladd3,

Är lite lat av mig idag kan bero på ölen eller drinken men vilken produkt rekomdera ni för enbart höja calsiumet i ett akvarium har sökt runt lite och hittat endel men vissa av dessa produkter höjer även kh och det vill jag inte. Har fauna marin något sån produkt för det märket hat den lokala handlaren.

• 1 svar
    • 611 visningar
  15. Started by PärS,

Jag har sedan mitt akvarium startades i december 2007 varit väldigt noga med vattenvärden och vattenbyten. Samtidigt har jag hela tiden inriktat mig på koraller och haft relativt lite fiskar. Fram till november förra året har jag haft en kraftig ökning av tillväxten på koraller, med nästan en fördubbling av förbrukning av kalcium varje månad. Samtidigt som detta har skett har jag samtidigt haft en viss förbrukning av kH. Med ca 2 enheter per vecka. Detta tror jag kan bero på att jag haft organiskt material som legat i LS och brutits ned. Denna sänkning upphörde samtidigt som förbrukningen av kalcium upphörde att öka. Sedan dess har förbrukningen legat konstant på ca. 125 …

• 1 svar
    • 969 visningar
  16. Started by runstenen,

Blir det stor skillnad på mätvärde om man sköljer i vattenkran kontra osmosvatten ? Bara en undran om det är lönt att orka fortsätta m osmosrengöring

• 1 svar
    • 849 visningar
  17. Started by davlind,

Förstår att detta kan eventuellt vara Diatom, Ett ny uppstartat kar som är inne på sin ~22 dag. 1 Eremitkräfta + 8 Turbosignlar bor i karet. Hur får jag lättast bort min skit på botten så jag får fram den fina sanden igen?

• 1 svar
    • 2,6k visningar
  18. Köpte en låda med saltvattens tillbehör från Danmark och fick med lite andra saker oxså. Så vad har ni för erfarenheter utav tropicMarin Pro-Coral K+ elements tropicMarin Pro-Coral A- elements

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  19. jag är färgblind, inte vanliga röd-brun. jag har problem med alla nära nyanser på färgspectrat. dvs. jag ser alla färger var för sig men kan inte se skilnad på tex ljusblå och rosa när de ligger bredvid varandra. så jag har minst sagt problem med att testa mina vattenvärden. tjejen är lagom intresserad när jag ber henne om hjälp och så velar hon hela tiden om var på skalan det är. finns det fler med detta grava handikapp här som har några bra tips? eller finns det bra digitalmätare man kan köpa?

• 1 svar
    • 560 visningar
  20. Started by urcellen,

Har ni någon aning om vad dessa bruna ca 2 mm långa skräpet på botten i akvariet är för något? Detritus eller ??

• 1 svar
    • 2,3k visningar
  21. Started by akvarium123,

Hej där! Finns det någon vänlig, kunnig själ där ute som kan kasta ihop en liten sammanfattning/guide ang BioPellets? Gärna med för/nackdelar kontra traditionella metoder. Har försökt spåna lite på stora BP tråden men det är svårt att hitta godbitarna där =) Google is my friend osw är jag medveten om, men nu vill jag läsa ett stycke svg-poesi.. =) Tacksam för svar //Nordberg

• 1 svar
    • 753 visningar
  22. Started by Ricke,

Är det skadligt för karet att ha detritus? Alltså om det ligger kvar på botten under LS eller på LS?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Chum,

Har nyligen börjat dosera (ganska mkt) Ca för att få upp det lite låga värdet som alltid varit kring 340, och inte bara Mg som jag gjort innan (har inga SPS, bara LSP o mjukisar). Det som förbluffade mig var dock att en del koraller blev märkbart mer färgstarka. Min Stylophora fick en mustigare ton av lila, min Euphyllia Divisa blev mer djupgrön, mot innan då den varit lite mer ljusgrön med svag tint av brun. Kan Ca påverka färger på det sättet eller inbillar jag mig bara? Det kanske bara är en slump? Bytte iofs vatten i samband med detta också..

• 1 svar
    • 686 visningar
  24. Started by Catchio,

Jag har haft lite obalans i mitt 6 månader gamla 50-liters vilket ledde till mycket alger. Först någon brun, sammetsliknande beläggning på stenarna och sedan gröna alger på stenar och glas. Jag gjorde vattenbyten och köpte några snäckor till. Resultatet var ännu värre med grönalger. Flera 50% vattenbyten och järnbaserad fosfatremover verkade inte hjälpa. Till slut fann jag att 4 av de nya snäckorna dött vilket sannolikt var orsaken till algerna. Min enda LPS, en frogspawn, hade sett dålig ut sedan jag köpte snäckorna. Den förlorade ett huvud som jag försökte rensa bort men nytt vattenbyte hjälpte inte utan den dog helt och avlägsnades. I övrigt har jag bara…

• 1 svar
    • 563 visningar
  25. Started by PACE 1,

Är där någon som har provat "Aqua medics Antired". Jag undrar vad ni har för åsikter om denna produkt?

• 1 svar
    • 930 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.