Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Marko,

Har de senaste veckorna fått en vit utfällning i mitt nyblandade saltvatten. Har rengjort kärl + pump men problemet fortsätter. Misstänker att det är kalcium / kalk som fäller ut ur vattnet. Jag blandar i lite drygt ett dygn, ibland längre, med en gammal skummarpump som blåser in lite luft under blandningen. Det har fungerat klockrent hur länge som helst, men nu utav någon för mig okänd anledning så fäller det ut. Kör osmos-vatten och Tropic Marine salt... Någon som har tips?

• 9 svar
    • 2,8k visningar
  2. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 463 visningar
  3. Started by kromos,

Halloj. Hade tänkt provköra sumpen med saltvatten (redan testat med sött). Och köra in skummare, LS m.m, så jag köpte lite (22kg) red sea coral pro. Nu i efterhand ser jag att det var inget vidare klokt beslut, men... Är det ofarligt att använda vattnet trots att det ser ut som det gör? Kanske lägger det sig med tiden? Eller ska jag åka 5 mil + halvtimme färja och lämna tillbaka saltet och sen köra 14mil för att köpa ett annat märke för att sedan åka 19mil + halvtimme färja hem? Med andra ord, funkar det att använda saltet ändå bara att det tar längre till att lösa sig? Isånafall kan man stå ut med det tills denna batch är använd och sedan byta när den är slut, Kommer nä…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Thommy,

hej jag har vita prickar som yr runt i akvariet.Vad kan det va för något,och hur blir ja av med det.Jag har et power head med filter i nu fast ja tror inte det fastnar något där.

• 1 svar
    • 965 visningar
  5. Started by MattiasN,

Hm, alltså jag har fått nått som jag aldrig sett förut.... Tar lite bakgrund för er som missat mina tidigare missöden..... I början av maj kraschade mitt kar, så gott som samtliga koraller dog på några veckor.... Förmodligen orsakat av nollade näringsvärde.... I efterdyningarna har jag nu ett kar utan koraller, sånär som på lite skivanemoner och en mussla, fiskarna har inte påverkats, men vattnet är lite te-färgat, karet känns helt enkelt lite brunt.... Svårt att beskriva.... Men till saken Har senaste veckan eller två sett att jag haft en del vita små partiklar i vattnet som delvis fastnar på stenen och lite på framrutan, men till störst del är fri i vattnet. Men ida…

• Gilla
    • 9 svar
    • 4,2k visningar
  6. Started by Aqualung,

Upptäckte just att vi har miljoner små små vita organismer som flyger omkring och sätter sig på bla glaset. Svårt att se på bilden kanske Vissa är 2-3mm långa. De sitter gärna på alger ser det ut som. Ska jag bli orolig eller är det bara copepods som förökat sig ohämmat?

7. Started by skobeedoo,

Har fått en vitaktig hinna som när man skrapar på det blir som slem som åker runt i akvariet. Det har blivet så mycket att filter påsen i sump sätts igen inom 1 dygn och att mina cirkulations pumpar knappt får vatten tillförsel. Vad är det för något? Jag har bra värden på alla mineraler och det ända jag gjort som jag kan tänka mig kan vara orsaken är att jag börjat dosera in No Po för cirka 1 vecka sedan. Har ca 1000 liter i akvariet och doserar in 15 milliliter per dygn för delat på 10 gånger on dagen Nit ligger på 8 och phos ligger på 0.16. har halverat till denna nivå på en vecka sedan doseringen började. Om det nu är detta som är orsaken till slemmet. Ska jag öka No P…

• 10 svar
    • 4,1k visningar
  8. Started by Hermanbrute,

Blandade iordning 50L saltvatten nu idag för att byta vatten. Men gick nu förbi och såg att det var som ett vitt klett på ytan lite här och där. Salthalten är 1.025 och är precis det jag brukar ha. Men blev något konstigt nu. Detta gegg flyter bara på ytan. Tror ni det kan vara nå farligt så att jag ska blanda om eller ska jag bara ta bort det med håven?

• 5 svar
    • 774 visningar
  9. Started by Nordin,

För en tid sedan började jag dosera vodka, ända sedan dess så uppstår ett vitt klegg på rutorna. Det är vitt/genomskinligt och ser ganska slimigt ut, är detta normalt, eller är det något som inte stämmer?. Har inte tänkt på det förän nu faktiskt. Doserar för tillfället ca 1-1,2ml/dag och har börjat trappa ner då mina värden börja peka åt rätt håll .

• 6 svar
    • 1k visningar
  10. Started by gurra600,

Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?

• 5 svar
    • 838 visningar
  11. Started by _Manne_,

Kan man ha en sådan blandning med tex vodka , socker , ättika i en flaska med lufthål för att dosera med doserpump ? Med vänlig hälsning, Manne --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?g4h5qg Sent from my iPhone using Tapatalk

• 62 svar
    • 8,9k visningar
  12. Started by ballsam,

kör med balling i karet via en 3 kanalers grotec. tror ni man skulle kunna hutta i vodka i lämplig mängd i en av dunkarna? doserar sedan ett bra tag 4 ml om dagen. spelar det i så fall ngn roll i vilken dunk man häller i spriten? glad påsk på er /Samuel

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by jimmy,

Har sökt men hittar inte riktigt vad jag letar efter. Det finns ju flera här som doserar vodka men jag hittar inget om hur mycket. Så nån som kan ge en tummregel om hur mycket per liter vatten man doserar ? Och när man börjar dra man inte på lite mer då eller hur vad det ? och finns det någon tid då det är bättre att dosera morgon eller kväll ?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by saltbjörkan,

hej! Efter jag flyttat mitt kar så vägrar nitatet att gå ner kvittar hur lite jag matar fiskarna och korallerna nitratet finns fortfaranke kvar och jag börjar ble lite orolig att något snart ska börja ta skada av detta, så jag fundera på vodka metoden men jag kan ej så mycket om denna metod så kan ni inte förklara hur jag ska göra? för och nakt delar med att hälla sprit i karet! Mitt kar är på 200l med 35kg ls så där är ca 150l vatten jag har skummare jag har dsb som inte har varit igång mer än 3 veckor. Har även lite Marko alger har hört att de skulle ta ner nitartet och de har de gjort lite med men ligger fortfarande på ca 50 och ibalnd går det upp till 100 .. kan snig…

• 29 svar
    • 3,5k visningar
  15. Started by alofstrand,

Har börjat med vadka metoden och tänkte kolla vad ni andra använder för "tillskott" som spårämnen,jod mm, är här någon som kör utan osmosvatten när ni kör vodka metoden? har funderat på att dra igång min osmos igen nämnligen... mvh andreas

• 0 svar
    • 832 visningar
  16. Started by Rasmus,

Såg precis att jag hade skyhög nitrat och korallerna verkar lite halvroliga nu. Så för att sänka min nitrat relativt fort så tänkte jag byta 80 l vatten och ev. köra vodka under några veckor. Någon som har erfarenhet att köra det ett tag bara?

• 196 svar
    • 18,1k visningar
  17. Started by ramq,

Ni som kör med brännvin i tanken, är det detta som borde anses det renaste "boa" har att erbjuda, tillräckligt för våra behov?

18. Started by irwin_fletch,

Någon som vet om det skiljer något (fördelar/nackdelar) mellan dosering av olika kolkällor? Vet att NOPOX har sitt problem med ökning av MO. Men varför är det fortfarande populärt med recept som det på bilden under borta i USA? Har ättika fördelar jämfört med vodka ?

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,2k visningar
  19. Started by Ingvar Hellmalm,

Jag var för 5 mån sedan i Berlin på besök hos akvarievänner och då talade dom en ny votkametod som blivit mycket populär ( det gick med votka men ej med ren sprit!). Vad jag förstod så krävde den mycket övervakning och individuell inställning för varje akvarium. Någon som prövat?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by sven-Åke,

Jag undrar om man har bra värden i vattnet,är det då bra för koraller m,m att ge 1ml i 200l kar varannan dag?Har inte riktigt förståt hur ni andra gör. Kanske bara jag som är trög skåning. tack för hand

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by webdiddy,

Jag vet att det finns en låååång tråd om detta men tycker att det hade varit nice med ett mer komprimerat inlägg som beskriver metoden utan att blanda in socker, ättika osv i diskussionen. Tänkte typ. VODKA: Den billigast på systemet NAMN: PRIS: Den bästa (objektivt) NAMN: PRIS: DOSERING: MLL/L: ALMÄNNA INSTRUKTIONER Tex: Börja med så och så många mll, trappa sedan upp så och så mycket. Mät nitrat och fosfat en gång i veckan, du bör se förändring inom bla bla bla. Nån med erfarenhet som orkar gör detta?

• Gilla
    • 18 svar
    • 3,6k visningar
  22. Started by tegeborg,

Hej. Jag undrar om man kan köra med vodkametoden på ett nystartat akvarium.

• 3 svar
    • 964 visningar
  23. Started by petrol,

Någon som lite enkelt kan förklara skillnaden på sockermetoden VS vodkametoden? Är det precis samma sak? Och i så fall varför köra på den dyrare vodkan? Har läst genom trådarna men ser ingen skillnad.

24. Started by fredrik-tern,

tjena jag har hört om en metod som innefattar vodka socker vinäger är det någon som vet hur det fungerar o hur man blandar det?

25. Started by Snapper,

Hej! Jag verkar ha fått ett hundratal Waminoa sp. / Turbellariidae. Jag undrar vad de gör för skada samt hur man blir av med dem. //Thomas

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.